Reactivat în preajma perioadelor electorale, proiectul unei centuri ocolitoare a Sibiului prin partea de sud a fost preluat, de la finele anului trecut, de Consiliul Județean Sibiu. Care anunță pregătirea unei noi dezbateri publice pe acest subiect, la patru ani după cea organizată de Primăria Sibiu, în care se discuta tot despre aceeași centură de sud.
”Unul dintre proiectele pentru care luptăm să obținem finanțare este centura ocolitoare de sud a Sibiului. Acum avem în curs de elaborare studiul de prefezabilitate prin care dorim să stabilim traseul. Vom avea o dezbatere publică înainte de adoptarea traseului, cu toți factorii implicați care ar putea avea ceva de spus, de la primării, la Ministerul Transporturilor, cetățeni, reprezentanți ai instituțiilor avizatoare, pentru a face în mod cumpătat această investiție. Care să aibă efectele pe care cu toții ni le dorim. Dacă nu vom găsi o altă sursă de finanțare până la următoarea etapă de finanțare europeană, cu siguranță atunci va fi proiectul numărul unu pe partea de drumuri, această centură ocolitoare de sud a Sibiului” , a anunțat la prima conferință de presă din acest an Daniela Cîmpean, președinta Consiliului Județean Sibiu. Următorul exercițiu financiar european ar urma să înceapă de anul viitor, iar din experiența celor două bugete europene pe care România le-a accesat până acum în calitate de țară membră a UE, marile proiecte de infrastructură finanțate din fonduri europene apucă să fie implementate abia în ultimii doi-trei ani de după încheierea acestor exerciții financiare. În această logică, prin urmare, centura de sud a Sibiului ar fi finalizată din fonduri europene în perioada 2029 – 2030.
Ce va fi dezbătut?
Afirmațiile președintei CJ Sibiu, Daniela Cîmpean, referitoare la dezbaterea publică la care urmează a fi invitați sibienii vin ca urmare a contractului pe care instituția pe care o conduce l-a încheiat, pe 11 noiembrie 2019, cu firma Phoenix Com SRL, din Cisnădie. Iar potrivit prevederilor contractului nr. 18846 încheiat în 11 noiembrie 2019, firma din Cisnădie a avut termen până la jumătatea lunii ianuarie 2020 să încheie studiul care are rolul de a analiza ”preliminar, necesitatea și oportunitatea obiectivului de investiții”. Totodată, ar trebui să identifice scenarii, dar și opțiuni fezabile pentru realizarea acestui obiectiv.Realizarea unui astfel de studiu de prefezabilitate este obligatorie pentru proiectele majore, dar poate fi ocolită dacă proiectul respectiv este inclus în strategia de dezvoltare a zonei respective, a unor master-planuri etc. Cu alte cuvinte, dacă necesitatea acestui drum era cuprinsă în Strategia de dezvoltare a județului, un astfel de studiu de prefezabilitate nu mai era necesar. Situația este similară proiectului noului spital județean Sibiu: în vara anului 2018, prin votul majorității consilierilor județeni (cei ai PSD s-au opus), un nou spital județean la marginea Sibiului, pe Calea Șurii Mici, a fost introdus în Strategia de dezvoltare a județului, eliminându-se astfel etapa realizării unui studiu de prefezabilitate.
Mica repetiție
Tocmai un astfel de demers – de a introduce centura de sud într-o strategie - a inițiat Primăria municipiului Sibiu, în 2016. Din cei 250.000 de euro primiți drept sponsorizare de la BERD (ca urmare a faptului că Sibiul a accesat un credit de 15 milioane de euro cu un an mai devreme, de la respectiva bancă), Primăria Sibiu a achiziționat serviciile de realizare a Planului de mobilitate urbană durabilă a Sibiului (document strategic necesar atragerii de fonduri europene în actualul exercițiu financiar european). În urma mai multor luni de lucru, asocierea angajată pentru acest Plan de mobilitate urbană (Metroul SA București - Traffic Verkehrsplannung Gmbh din Viena) a prezentat într-o ședință publică Planul de mobilitate, în decembrie 2016.Proiectul unei centuri ocolitoare de sud a Sibiului era cuprins în acest plan prezentat publicului (vezi foto principală). Șapte luni mai târziu, însă, proiectul a fost scos, fără vreo explicație oficială. Informațiile Turnul Sfatului au arătat că acest lucru s-a întâmplat din cauza birocrației ”neprevăzute”: prin faptul că proiectul propus pentru centura de sud traversa Pădurea Dumbrava (zonă cu statut de rezervație naturală), procedurile de aprobare a acestui Plan de mobilitate ar fi necesitat o perioadă mai îndelungată de dezbateri inclusiv prin Agenția de protecție a mediului. Iar cum timp pentru această dezbatere nu mai era (Strategia Sibiului, cu Planul de mobilitate ca parte integrantă avea un termen limită de depunere la ADR Centru), consilierilor locali le era supus la vot o variantă a Planului de mobilitate din care a fost scos proiectul centurii ocolitoare.
De la Primărie, la CJ. Cam același proiect
Prin contractul pe care CJ Sibiu l-a încheiat în decembrie anul trecut, se așteaptă furnizarea unui raport de evaluare a necesității și oportunității construirii variante ocolitoare, un document tehnic care să prezinte estimarea costurilor, un document tehnic referitor la evaluarea cererii de transport și un raport de analiză cost/beneficiu orientativ.În tema de proiectare elaborată de reprezentanții CJ pentru acest studiu de prefezabilitate, se arată că autoritățile doresc realizarea acestei centuri pe teritoriul localităților Cristian, Sibiu, Cisnădie și Șelimbăr. ”Planul variantei ocolitoare Sibiu sud prevede un traseu care începe din DN1, de pe teritoriul comunei Cristian, ocolește teritoriul Aeroportului Sibiu, leagă partea vestică a municipiului Sibiu, respectiv cartierele Turnișor și Valea Aurie și iese, prin pădure, în zona Școlii de câini, ajunge la Calea Cisnădiei și apoi traversează Cartierul Arhitecților, trece prin zona Avangarden și iese în zona Dedeman, de unde poate fi contnuat spre DN1 și viitoarea autostradă spre Pitești”, este descrisă în tema de proiectare traseul aproximativ avut în vedere de autoritățile județene.
Care recunosc că au avut în vedere traseul discutat în urmă cu patru ani, la prezentarea draftului Planului de mobilitate urbană durabilă a Sibiului. Atunci, prezentarea era detaliată inclusiv cu exemplificarea străzilor din oraș care ar urma să se suprapună peste viitorul traseu al centurii ocolitoare. Centură care nu ar apuca să ocolească, de exemplu, cartierul Valea Aurie, ci l-ar traversa exact prin mijloc. Mai precis, potrivit planului prezentat acum patru ani, această centură s-ar fi intersectat cu DN1 în zona Aeroportului Sibiu, a cărui pistă ar fi ocolită pe la baza dealului extins pentru prelungirea pistei de aterizare/decolare. Traseul propus în decembrie 2016 mai includea capătul străzii Zăvoi, o intersecție cu Calea Poplăcii, după care această centură ar fi urmat să parcurgă str. Ludoș, de unde – prin spatele cimitirului (zona dintre Cimitir și Școala de câini) – această centură ar fi urmat să traverseze Calea Cisnădiei. Mai apoi, prin zona Dedeman, s-ar ajunge la o intersecție cu prelungirea bulevardului Mihai Viteazul în zona monumentului care amintește de bătălia de la Șelimbăr și, în cele din urmă, la o intersecție cu DN1 în zona benzinăriei Lukoil.
Între propunerile din hârtii ale Primăriei și cele ale Consiliului Județean există și câteva diferențe. Celor de la Primărie le-a reieșit din socoteli că o centură de sud ar avea o lungime de 10,6 km, cu patru benzi de circulație, două poduri și un cost de aproximativ 16 milioane de euro.
În tema de proiectare elaborată de CJ Sibiu, lungimea este estimată la aproximativ 15 km, iar lățimea propusă – o bandă de circulație pe sens.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Mihai Viteazul , Calea Şurii Mici , CJ Sibiu , Valea Aurie , Consiliul Judetean Sibiu , Aeroportului Sibiu , Primăria Sibiu , Consiliului Județean , ministerul transporturilor , Pădurea Dumbrava , Consiliului Județean Sibiu , Calea Cisnadiei , Cartierul Arhitecților , Republica Moldova , Daniela Cîmpean , Primăriei Sibiu , dezbatere , Phoenix Com , Calea Poplăcii , Pentru Sibiu , Traffic Verkehrsplannung Gmbh , Strategia Sibiului , centura de sud , Informațiile Turnul Sfatului
Vizualizari: 8303
Ultimele comentarii
Acum 12 ore
MB
Acum 12 ore
Claudiu
Acum 12 ore
Liberal autentic
Acum 12 ore
Neli Oproiu
Acum 12 ore
Bobo