X

Și dacă mașini îți bat la geam

Traian Deleanu

Revolta spontană a câtorva zeci de sibieni din Cireșica, la sfârșitul săptămânii trecute, a stârnit un real interes din partea întregului oraș. O sumedenie de interese și-au găsit nodul gordian în trecerea de pietoni din dreptul unui magazin, trecere pe care locuitorii din imediata zonă au blocat-o preț de câteva minute (detalii aici).

S-au revoltat, mai apoi, cei din trafic, din rândul cărora s-au trezit comentatori nervoși împotriva celor care își simțeau un drept încălcat și, prin urmare, cereau atenție. De unde empatie pentru problemele lor?

Apoi, s-au revoltat cei din cartierul Arhitecților, a căror supremă dorință comună este un acces mai facil înspre și dinspre Sibiu. De unde empatie și la ei pentru cei care, din toamna acestui an, se vor trezi cu mașinile și mai aproape de geamuri și fără câțiva dintre arborii pe care îi mai aveau în fața blocului?

S-au mai revoltat și sibienii supărați pe cei care s-au mutat în cartierul Arhitecților și care ar fi ”vânat” doar locuințe mai ieftine, deși știau că un preț mai scăzut al locuinței venea la pachet cu inconvenientul accesului dificil în Sibiu. Iarăși, de unde înțelegere pentru tinerii din oricare parte a țării care își caută un viitor de familiști în Sibiu?

Fără să asculte măcar, darmite să înțeleagă problemele celorlalți, sibienii s-au supărat între ei, clamându-și amplitudinea propriilor probleme.

Dar revolta din Cireșica mai are și alte direcții. Înspre sibienii din rândul autorităților. Pentru că nu este prima dată când interesul public mai larg este subînțeles atunci când sunt finanțate proiecte cade afectează viața de zi cu zi a unor grupuri restrânse. A fost cazul celor care s-au trezit vecini cu viaductul Kogălniceanu. Brusc, geamurile lor au fost umbrite de betoane și bariere de izolare fonică pe care sunt lipite siluete de păsări. Măcar oamenii aceia au primit 50% reducere la impozit pe perioada șantierului. Nu știu cât a contat, dar atunci primarul Klaus Iohannis i-a ascultat pe cei puțini la o vizită în șantier și a promovat un astfel de proiect în Consiliul local.
Acum, în cazul celor de la Cireșica? Dacă îi dăm crezare administratorului asociației de proprietari din zonă, Alexandru Costan, niciun reprezentant al niciunei instituții nu și-a mișcat picioarele în luni de zile pentru a verifica cele sesizate: că se taie copaci nemarcați în proiect, că se reduce peste limitele legale distanța față de carosabil, că dispare nepermis de mult spațiu verde. Evident, oamenii clamează faptul că li se reduce calitatea vieții în propriile locuințe și asta cu încălcarea legii.

Nu doar cei de la Primărie nu au dat atenție celor din Cireșica, dar Alexandru Costan spune că nu le-au verificat sesizările în teren nici cei de la Prefectură, Agenția de Protecție a Mediului, Garda de Mediu sau Direcția de Sănătate Publică. Având prevederile Planului urbanistic general de partea lor, cei câțiva sibieni dintr-un cot al Căii Cisnădiei se văd ignorați. De unde empatie din partea funcționarilor când interesul general al deplasării motorizate facile e suprem? De unde energie în a construi acea centură de sud a Sibiului care ar putea rezolva traficul înspre și dinspre Zona industrială vest și nu numai, fără a mai fi necesare situații de acest gen?

Revolta celor din Cireșica și a celor puțini din umbra pasajului Kogălniceanu are însă ecou și în alte mici grupuri din diferite zone ale orașului unde dezvoltări noi scad din calitatea locuirii de până atunci. Până la un punct, totuși, e vorba de dezvoltarea naturală a unei comunități urbane. Cu toate acestea, numeroase revolte surde sunt alimentate de lipsa de deschidere, de comunicare și de empatie din partea celorlalți. De la simpli cetățeni la reprezentanți ai instituțiilor publice mai nimeni nu ascultă și înțelege vorbele celorlalți.

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

6 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    gargara electorala

    Cel mai mult au dreptate oamenii de la Ciresica. Au ceva dreptate si cei din Cartierul Arhitectilor, dar acolo problema a plecat de la minunatul PUZ din zona care a inventat un “cartier-dormitor” – nu tu crese, gradinite, scoli… nimic. Doar case. Si aici AUTORITATILE poarta TOATA vina. Apoi si cei care au cumparat sunt cumva “vinovati”… cand cumperi… vezi ca sunt zeci-sute de loturi de case. Vezi ca nu sunt altceva decat case. Si ce-ti imaginezi?! Ca n-are fiecare casa 1-2 masini? Si ca o sa zbori pana in Sibiu? Au cumparat terenuri si case oameni cu studii, nu muncitori la Marquadt. Deci chestia este cumva asumata. Apoi, largirea drumului pe cateva sute de metri NU REZOLVA NIMIC. Poate sensul spre Cisnadie, dar cel spre Sibiu exclus. In loc de o COLOANA frumoasa o sa rezulte un DOP frumos la intrarea in Sibiu. Problema cea mai mare este in Sibiu ca si oras, deoarece nu poate absorbi mai mult decat o face si in prezent… si nu prea mai ai ce spatii verzi sa “tai” sa mai faci loc de inca o banda. Cu banda aia suplimentara taiata din spatiul verde al oamenilor de la Ciresica nu se rezolva mai nimic. TOTUL ESTE GARGARA ELECTORALA. Cred madam’ Fodor si Campean ca sunt prosti chiar toti. Astept cu interes alegerile.

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      elena

      “madam’ Fodor si Campean” dar monsieur Huja? Sau cei ce au cumparat in arhitectilor locuiesc acolo dar cartea de identitate este tot de Sibiu?

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      fara coruptie

      Prin PUZ aprobat prin HCL 12/2006 nu s-a inventat un cartier dormitor. Prin PUZ era stabilit gradinita, scoala,locuri de joaca pentru copii, teren de sport, agentie bancara,,spatii comerciale,club, cu suprafete de teren bine delimitate, subzona cu locuinte individuale P+1,subzona cu locuinte individuale P+2 ( un total de 603 locuinte), strazi cu latimaea de 9m ( 6m carosabil si 3m pentru 2 trotuare de 1,5m).Pe terenurile aferente institutiilor de invatamant, spatii verzi, locuri de joaca pentru copii, locuinte individuale, s-au construit blocuri.Desi, Primaria Cisnadie este obligata, conform legii, sa publice pe site HCL 12/2006, Raportul arhitect sef pentru aprobare PUZ, Regulamentul Local de Urbanism aferent PUZ, plansa reglementatoare -color – anexa la HCL 12/2006, refuza constant acest lucru.Locuitorilor care au solicitat copii ale acestora,tot in mod constant le-au fost emise fara Regulamentul Local de Urbanism, plansa reglementatoare incompleta sau in varianta alb-negru pentru a nu fi lizibila delimitarea fiecarei subzone conform prevederilor.

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    rescue

    Bun material, pertinente intrebari. Retorice, din pacate. E adevarat, cetateanul de rand este cel lasat la urma, este cel pe care se catara toti in dorinta de a ajunge la ciolan si la bani. Este facut pres de autoritatile tot mai neputincioase si tot mai inchise in fata dialogului. De aceea presa trebuie sa continue sa ceara transparenta iar reprezentantii institutilor sa-mi mute fundul la fata locului !

  3. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Isidor

    situatia din Sibiu-Cisnadie e similara cu situatia, mult mai veche, din Cluj-Floresti. Si acolo stai in cozi interminabile, pe drum cu 4 benzi insa, 4 benzi care sunt insuficiente pentru trafic. Situatia e cunoscuta de ani de zile, ultimul prost stie, dar totusi apartamentele in Floresti se vand in continuare. Afluxul de amatori de ieftinituri + ore pierdute in trafic e necontenit. Sibiu acum. Astia din “Arhitectilor” (ce nume frumos pentru o teapa!) stiau si ei cum se prezinta lucrurile, dar au cumparat din prostie si zgarcenie. Reducerea de 10-15.000 euro vine la pachet cu nervi zilnici. Acum vreau repararea prostiei si zgarceniei colective pe spatele sibienilor, pentru ca cei care stau in urbe au bani mai multi, sunt un fel de “privilegiati”, de “burghezi”, deci numa’ buni de pus la plata. Eu cred ca cine s-a bagat in “Arhitectilor” a stiut despre ce-i vorba, sa-si ASUME si sa caute rezolvari la primaria din buletin. Adica la Cisnadie.

  4. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    alexandra

    VIDEO 1.750 de noi locuințe în cartierul de după Arhitecților. Prima dezbatere publică: ”noi vom rezolva probleme”…
    Și dacă mașini îți TREC PRIN geam…
    Cum era ancdota? “Ne pare rau, dar prin casa dumneavoastra va trece calea ferata…” “Si eu ce o sa fac? O sa deschid tot timpul usa la tren?”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Contact