Joi,
28.03.2024
Innorat
Acum
11°C

„Quartett”, la Teatrul Național Radu Stanca: un joc al travestiurilor, ingenios orchestrat

„Quartett”, la Teatrul Național Radu Stanca: un joc al travestiurilor, ingenios orchestrat

Un nou spectacol care îi aduce pe scenă pe Emőke Boldizsár, Daniel Plier, Valentin Späth și Olga Török, va avea avanpremiera și premiera la finalul acestei săptămâni, la Teatrul Național Radu Stanca din Sibiu. Un joc al travestiurilor, ingenios orchestrat de Hunor Horváth, așa cum este descris chiar de reprezentanții naționalului sibian, Quartett promite să transforme teatrul într-un loc al reflecției colective.

„Quartett”, de Heiner Müller, produs la secția germană, în viziunea scenică a tânărului regizor Hunor Horváth, ne aduce împreună în contextul apocaliptic al unui „salon înaintea Revoluției Franceze” sau al unui „buncăr după cel de-al Treilea Război Mondial”, alături de Marchiza de Merteuil și fostul ei iubit Vicontele de Valmont, personajele romanului epistolar „Legături primejdioase” de Choderlos de Laclos. Textul dă șansa celor două personaje, interpretate pe rând de Emőke Boldizsár, Daniel Plier, Valentin Späth și Olga Török, unei ultime confruntări.

Spectacolul va fi prezentat în avanpremieră joi, 12 martie 2020, premiera urmând să aibă loc vineri, 13 martie 2020, la TNRS – Sala Studio (Str. Emil Cioran. Nr. 1A)

Bărbat și femeie – o relicvă a unei lumi trecute

Într-un joc al travestiurilor ingenios orchestrat de Hunor Horváth, fiecare actor devine pe rând atât Marchiza de Merteuil, cât și Vicontele de Valmont, două personaje cu un caracter îndoielnic, care se bucură să distrugă pe rând, cu aroganță, totul în jurul lor, uzitând de un set de concepte morale interpretate chiar de ei. Nu au îndurare nici măcar față de propria persoană, oglindindu-și degradarea fizică unul în celălalt. Sexualitatea a devenit pentru ei un joc de putere în care domină pofta de distrugere. Pentru a putea, totuși, savura pasiunea reciprocă, încep un joc de roluri, în care Merteuil îi joacă pe Valmont și pe nepoata virgină, iar Valmont le joacă pe Merteuil și pe mătușa pioasă. Acest joc le permite să exploreze identitatea sexelor, trupurile, controlul și devotamentul, fără a-și strica reputația în fața lumii. O lume care deosebește doar conducătorii de supuși și care încurajează o bătălie între sexe din care nu va ieși niciun învingător. Cei patru actori se aventurează în piesa cu două personaje a lui Heiner Müller, pentru a analiza pasiunea, într-o lume în care corpurile au devenit politice și oamenii sunt captivi, în contextul unei lumi care a trecut deja prin numeroase declinuri.

„Cred că, în ziua de azi, teatrul ar trebui să reprezinte un loc al unei reflecții colective. Ne lipsesc locul și timpul pentru cele mai importante mecanisme care le permit societăților și oamenilor să dialogheze cu sinele și cu lumea. Încă de la prima lectură, am intuit că materia acestui text va vorbi despre eșecul valorilor noastre occidentale. Omenirea a fost la un moment dat plină de speranță, iar noi ne-am bucurat de ceea ce aduce cu sine lumea modernă. Progresul a fost plăcut, dar promisiunile nu au fost, din păcate, cu adevărat ținute. Valorile care au stabilizat cultura noastră sunt mai mult scopuri decât mijloace, arme pentru ego-urile noastre gonflate. Patriarhatul s-a manifestat prin intermediul economiei și a dus la tocirea capacității noastre de a empatiza. Conversațiile sunt cele care ne distrag atenția pentru o clipă de la conștientizarea că declinul nostru se apropie. În „Quartett”, bărbatul descoperă că este mai bine să fii femeie decât învingător. Femeia care a luptat întreaga-i viață împotriva acestui raport de putere îl otrăvește pe acest bărbat și rămâne singură. Adam și Eva au ajuns la final. Iar la final mai rămâne doar cancerul, ca un copil nenăscut care crește în noi. Dragostea ar fi fost forța care ar fi putut amâna distrugerea noastră. Și, totuși, ce urmează să se întâmple mai departe? Răspunsul la întrebarea aceasta rămâne la latitudinea fiecăruia dintre noi...”, spune regizorul.

Nu este recomandat tinerilor sub 16 ani. Spectacol realizat în parteneriat cu Goethe Institut București și Forumul Cultural Austriac București și susținut de IFA (Institutul pentru Relații Externe Germania).

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Cristina Bălău

de Cristina Bălău

Eveniment, Cultură 
Telefon:
0770 962 946
E-mail: cristina[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

2 comentarii

Anais

Acum 4 ani

toate teatrele se inchid dar la noi raman deschise?
Raspunde

Pisti

Acum 4 ani

da cine te obliga sa mergi la teatru ? abonamentul ?
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus