Tot mai multe restaurante din Sibiu renunță la brandurile internaționale de livrare la domiciliu. Food Panda și Glovo. Cauza: procentul considerat prea mare pe care îl iau pentru transport și prezența pe platforma lor on-line. Sunt căutate în schimb societăți locale de livrare, se fac parteneriate sau se încearcă livrarea prin mijloacele proprii. Glovo și Food Panda au trezit antipatia multor restaurante din oraș, după ce în contextul crizei provocate de noul coronavirus nu numai că nu au micșorat tarifele de transport, ci le-au și mărit. ”Le-am cerut celor de la Glovo o ofertă în luna decembrie și mi-au oferit 31% plus TVA din comandă. Acum a cerut cineva ofertă de la ei și le-a oferit 35% plus TVA. Asta înseamnă că dacă un om ia o comandă de 10 lei, ei îți iau ție 35% plus TVA din acești 10 lei. Cei de la Food Panda sunt undeva între 22 și 25%, ei măcar au rămas stabili. Cei de la Take Away iau un comision de la 17% din comandă, pentru că ei îți oferă doar platforma on-line de promovare, dar transportul ți-l faci tu. Automat, aici trebuie să-ți asiguri transportul efectiv. Măgăria cea mai mare e că pe bonul acela tu trebuie să-ți pui 10 lei comanda, cu 10 lei transport asta înseamnă 20 lei , ei nu-ți iau 17% din comandă, îți iau 17% din tot, deci inclusiv transportul. Toată lumea din oraș e foarte supărată pe ei”, spune un patron de restaurant.
În cele mai multe cazuri, transportul este plătit de client, însă sunt restaurante care contribuie la transport, pentru a rămâne cât de cât pe piață. ”Ei nu-ți spun cine să plătească transportul, tu trebuie să te decizi, pe ei nu-i interesează. De obicei, din 10 lei, cinci plătește restaurantul, cinci clientul”.
Companiile oferă transport numai pentru comenzi aflate în proximitatea restaurantului. Aceasta este o altă problemă identificată de sibieni, mai ales că pierdeau foarte multe comenzi, deși orașul nu se întinde pe o suprafață extraordinar de mare. ”Food Panda îți dă 3 kilometri, zonă buffer, de unde clienții pot cumpăra de la tine. Glovo îți dă un kilometru pe cale aeriană. Un restaurant de pe Calea Cisnădiei, de exemplu, nu ajunge în Piața Mare. Cu alte mijloace de curierat, ajungi oriunde în oraș, nu există o astfel de limitare”, spune sibianul. O altă problemă ține de faptul că nu poți gestiona livrarea produselor. ”Îți arată pe aplicație că a ajuns curierul, te uiți, nu e. După cinci minute, la fel. După zece minute, tu, cu bonul scos, cu mâncarea pregătită, vezi că ți s-a anulat comanda. De ce? Nu știm”.
Cu toate acestea, doar Food Panda are în ofertă, în total, peste 50 de localuri din Sibiu. În ciuda faptului că de aproape o săptămână le-au fost solicitate un punct de vedere legat de tarifele cerute pentru serviciile lor, în această perioadă, niciuna dintre companii nu a răspuns.
”Ei nu sunt asociații mei, sunt firme cu capital străin”
Pardon Café & Restaurant a făcut, imediat după ordonanța care a închis terasele și restaurantele, un parteneriat cu societatea de taxi 942. Comenzile pentru restaurant sunt luate via Facebook, iar de aici transportul e făcut de șoferii de taxi. ”Taxa e unică: șase lei, în orice loc din oraș”, explică Marius Rafa, patron și chef la Pardon. ”Noi am ales asta, pentru că dorim să lucrăm cu un partener local. Când i-am propus directorului de la 953 să vină și el în sprijinul comunității și în sprijinul nostru, a fost de acord. Fiind de acord, am ales să lucrez cu el, nu cu Glovo care vrea 35% din încasări. Ei nu sunt asociații mei, sunt firme cu capital străin. Dacă acum nu susținem economia locală, când s-o mai susținem? Lucrăm doar cu carmangeriile locale, doar cu producători local. Cu firme care au statut în Sibiu”, spune Marius Rafa.
Spune că Pardon se descurcă în această perioadă și i-a chemat pe sibieni la el în restaurant. Evident, on-line. ”Nu mă dau mare, din fericire am început să mișcăm, încet, încet. Avem clienți fideli, datorită lor mișcăm. Îmi dau interesul să fac cât mai mult <entertainment> pe pagina personală, să arătăm oamenilor ce gătim. Mâine (n.r. luni6 aprilie) voi intra live pe pagina oficială a restaurantului, să vadă toată lumea bucătăria, să vadă cum se gătește. Nu avem nimic de ascuns, totul se sterilizează chiar de trei ori pe zi cu clor, cu tot felul de soluții puternice. Avem câteva contracte și livrăm la câteva companii, noi nu permitem să ne jucăm de-a bucătăria”, a spus Marius Rafa.
Hub local, pe cont propriu
Sibiu Food Hub este un alt exemplu de acțiune care reunește doar resurse locale. Uniți sub același nume, mai mulți producători din județ și-au creat propriul magazin, pentru a nu mai depinde de procentele solicitate de distribuitori și comercianți. În contextul actual, când oamenilor li se cere să stea acasă, au trecut și ei cu multă ambiție pe on-line. Transportul e făcut de o societate din Sibiu. Totul local... ”Pentru comenzile noastre percepem 10 lei pe livrare, sumă fixă, indiferent de prețul comenzii, sau 15 lei pentru localitățile limitrofe, din jurul Sibiului. De exemplu, în cei 10 lei pe lângă Municipiul Sibiu, intră Șelimbărul și cartierul Arhitecților. În 15 lei intră Cisnădie, Cisnădioara, Șura Mare, Șura Mică, am ajuns și la Sibiel, Gura Râului, Orlat, dar în cazuri izolate. Livrarea se face în parteneriat, am făcut noi la început, dar acum mergem cu acest parteneriat, având deja un volum mare. Deocamdată suntem vizibili pe pagina de Facebook, dar în viitor vrem să ne facem propriul site”, spune Lucian Mihalache de la Grădina Verde Sibiu, unul din inițiatorii Sibiu Hub Food.
Pierde Glovo, Food Panda și Take Away, dar câștigă Facebook
Soluția găsită de Paul Moinea, proprietarul restaurantului Thai Thai by Mangiare, este o companie locală de livrare la domiciliu. ”Am lucrat cu Food Panda, însă nu a funcționat. După ce nu am mai lucrat cu ei, am alocat o anumită sumă pe zi pe care am băgat-o în Facebook, în promovare. Asta se duce undeva la maxim 47 de lei, ceea ce reprezenta între 5 și 7% din ce încasăm. Restul comenzilor veneau telefonic. În loc să dau 35% plus TVA, asta ar însemna 40% din comandă, care să meargă la ei, am ales metoda asta”, spune Moinea. Între timp, activitatea Restaurantului Thai Thai a fost suspendată, însă lucrează alături de Restaurantul Pasaj, Hochmeister, POEMI, Nembeer, IDEAL Evolution Sibiu, Carastelec Winery și Wine Not au pregătit un coș de pus de masă de Paște. O ”alianță locală” pentru a oferi sibienilor produse locale de mâncat și băut în perioada Paștelui.
Ajutor din București pentru sibieni
Carmen Ionescu, redactorul șef al revisteii ”Trends by HRB”, destinată industriei HORECA, a făcut un apel la companiile de livrare să scadă procentele luate restaurantelor, pentru că altfel acestea sunt împinse la faliment. ”Dragi livratori de mâncare: a sprijini restaurantele, cafenelele, cofetăriile locale nu înseamnă a suspenda cinci zile taxa de livrare, ci a mai scădea din comisionul acela pe care îl luați restaurantelor numite așa-frumos, chiar de voi, „partenere”. Am auzit că este de-a dreptul usturător. Veți sfârși prin a omorî locațiile mai mici și veți rămâne, cel mai probabil, cu vreo cinci coloși pe platformă. Dragi prieteni consumatori, mai ales cei care nu gătiți acasă și nu știți ce se află în spatele „colaborării” platforme-locații: ar fi mai de ajutor ca, acolo unde se poate, să alegeți să comandați direct de la restaurantele sau cofetăriile care livrează independent, de la firme locale de catering sau de la cele ce oferă mâncare la oală, chiar dacă există acea taxă de livrare. Pentru că asta înseamnă, de fapt, sprijin. Datorită comenzilor noastre și datorită faptului ca acceptăm să plătim acea taxă de 10-15 lei, ei vor putea rezista mai mult, iar noi vom avea mâncare gustoasă și sănătoasă. Sau duceți-vă la cei care au pick-up, e mai sigur să ridicați comanda voi, cu mânuța proprie”, a scris Carmen Ionescu.
În plus, celebrul ghid culinar, Gault&Millau a realizat o pagină on-line destinată comenzii la restaurantele certificate de ei, Go-Mio. Din Sibiu apar Jules Bistro, La Cuptor și Syndicat Gourmet. Ultimul și-a înschis însă activitatea în această perioadă. ”Noi ne-am oprit totul pentru că nu era rentabil. Pentru cinci, șase, șapte comenzi pe zi ne agitam degeaba. Era complicat pe partea de logistică, noi nefăcând asta până acum”, spune Ioan Bebeșelea. Tot personalul se află acum în șomaj tehnic.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Șura Mare , Din Sibiu , Piata Mare , Gura Râului , sura mica , Calea Cisnadiei , Syndicat Gourmet , restaurante , Ioan Bebeşelea , Wine Not , Municipiul Sibiu , Pentru Sibiu , Pardon Cafe , La Cuptor , Jules Bistro , Grădina Verde Sibiu , Marius Rafa , Lucian Mihalache , livrare , food panda , Sibiu Food Hub , Paul Moinea , Carastelec Winery , Evolution Sibiu , Restaurantul Pasaj , Thai Thai , Carmen Ionescu , Pierde Glovo , Restaurantului Thai Thai , Sibiu Hub Food , Take Away
Vizualizari: 34016
Ultimele comentarii
Acum 18 minute
Alex
Acum 34 minute
Florin
Acum 35 minute
Sandrino Arhitecti
Acum 50 minute
Till Eulenspiegel
Acum 52 minute
Ionutz Vl