X
copil-cu-mana (1)

Psiholog sibian despre timpul petrecut cu copiii, în izolare: „să nu rămână imobilizați prea multe ore în fața ecranelor”

Psihologul sibian Oana Vasiu a stat de vorbă cu reporterii Turnul Sfatului despre modul în care părinții ar putea cel mai bine gestiona izolarea alături de cei mici – de la timpul pe care îl alocă tehnologiei și până la felul în care le pot expune situația internațională actuală și conceptul de pandemie, fără să îi sperie.

Cum ne înțelegem cu copiii în această perioadă în care, cu siguranță, stresul ajunge la noi toți, fără să ridicăm vocea?

În primul rând este important să ne regăsim noi înșine, părinții, echilibrul psiho-emoțional. Nu este simplu în contextul pandemiei de coronavirus, dimpotrivă, trăim o perioada în care este normal să resimțim neliniște, nesiguranță și o ușoară anxietate, acestea făcându-ne mai irascibili, evident. Din păcate, această stare este resimțită și de cei mici. Odată dinspre schimbările survenite în programul lor, apoi din ceea ce ajunge la ei din mass-media, iar nu în ultimul rând dinspre modul în care observă că își gestionează părinții propriile trăiri. De aceea, pentru a reuși să nu ridicam vocea la cei mici, un prim lucru pe care îl putem face este să ne reglam noi stările emoționale, să ne utilizam cât mai multe dintre modalitățile personale, dezvoltate de-a lungul timpului, pentru a gestiona situația cât mai armonios. Apoi, trebuie să îi înțelegem și pe ei, pe cei mici. Rolul nostru ca părinți este să știm că ei se descurcă mai greu decât noi în ceea ce privește gestionarea emoțiilor și să îi ajutăm, să îi învățăm în această direcție. În momentul în care reușim să ne controlăm noi emoțiile și să îi ajutăm și pe ei să fie echilibrați emoțional, deja putem observa că ei vor fi mai liniștiți, iar noi vom putea comunica reguli și așteptări pe un ton calm.

E în regulă să îi lăsăm mai mult timp la tabletă, calculator, televizor?

Din păcate, în contextul în care ne aflăm suntem nevoiți cu toții să utilizăm mai mult decât înainte toate aceste device-uri care ne ajută să rămânem în contact unii cu ceilalți, să lucrăm sau să ne relaxam. De aceea, este normal ca și copiii să utilizeze mai mult timp decât înainte tableta, calculatorul, telefonul mobil și televizorul. Multe școli au recurs la varianta de a ține orele online, contactul cu prietenii și restul familiei este și acesta important, fiind realizat tot online sau la telefon, iar în timpul liber ne rămân prea puține opțiuni de joacă pentru cei mici, varianta de a ieși din casă fiind mult redusă și atunci parțial înlocuită cu timp la calculator sau televizor. Cred că aici este important să alternăm aceste activități cu joaca fizică. De aceea, le recomand părinților să fie atenți ca cei mici să nu rămână imobilizați prea multe ore în fața ecranelor, ci să îi mobilizeze și să îi motiveze să se joace împreună sau să picteze, să decupeze, să gătească împreună sau orice alte activități li se par antrenante, în casă.

Ce facem cu copiii care nu au acces deloc la aer curat? Cum discutăm cu ei și cum gestionăm această situație în așa fel încât să înțeleagă că nu este o pedeapsă, ci o necesitate?

În funcție de vârsta copiilor, le putem explica situația, însă fără să îi speriem foarte tare. Chiar și la vârste preșcolare, copiii înțeleg ideea de boală și de contagiune. Le putem spune că, în această perioadă, multă lume este răcită (este o răceală destul de rea, de care vrem să ne ferim!) și de aceea vrem să stăm în casă cât de mult se poate, să ne jucam, să ne distram, să ne bucuram împreună de jucăriile noastre, ca să rămânem sănătoși, până ce doctorii cei buni îi vindecă pe toți oamenii și răceala cea rea este învinsă. Este important să le transmitem că suntem în siguranță în casă, împreună, și să le oferim alternative de joacă educativă și distractivă, în interior; să le explicăm că este vorba doar de o perioadă, putem desena un calendar în care să mai adăugăm câte un zâmbet în fiecare zi care a trecut; să le spunem că exista niște eroi, ca în poveștile lor, care se luptă cu virusul cel rău și anume doctorii, deoarece astfel copiii se simt mai în siguranță; nu în ultimul rând, să le explicam că și noi ne putem apăra de răceala cea rea, spălând-ne cât mai bine pe mâini.

Este mai bine să stabilim un program clar pentru fiecare zi sau ajută și diversitatea în această perioadă?

Pentru copii, programul structurează ziua, activitatea, chiar si gândirea, ajutându-i să aibă o viziune clară asupra vieții de zi-cu-zi. Un alt rol al programului zilnic este de a oferi o stare de siguranță, prin faptul că există o predictibilitate, astfel având un efect pozitiv în contextul plin de nesiguranțe în care ne aflăm. Mă refer aici la un program zilnic general, care să includă orele de somn, mesele, orele de studiu pentru școală, dar și perioadele din zi destinate jocurilor diverse, împreună cu restul familiei, citit, jocuri creative etc. Un exemplu ar fi următorul: mic dejun, urmat apoi de 1 – 3 ore de studiu pentru școală (în funcție de vârsta și de modul de organizare din partea școlii), apoi 2-3 ore de joacă liberă, prânzul, somn (dacă cei mici mai dorm de prânz), apoi până la cină se pot alterna perioade de studiu, cu perioade de joacă, citit, calculator sau televizor, apoi cina și pregătirea pentru somn.

Nu recomand ca cei mici să petreacă timp la calculator, tableta, televizor cu aproximativ 2 ore înainte de somn, pentru a avea un somn liniștit și odihnitor. Desigur, fiecare familie este unică și, de aceea, fiecare își va organiza programul copiilor în modul propriu. Unele familii lasă mai mult timp liber copiilor, în timp ce altele le organizează mare parte dintre activități.

 

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Interviu
  • Contact