Joi,
28.03.2024
Innorat
Acum
11°C

Ce vor sa modifice autoritatile la vechiul traseu al centurii Mediasului: doua intersectii "in Y"

În plină campanie electorală, actualele autorități au anunțat redeschiderea proiectului centurii ocolitoare a Mediașului, șoseaua pe două benzi cu o lungime de aproximativ opt kilometri, pe care ar fi trebuit să se circule încă din primăvara anului trecut. Deși s-au grăbit să anunțe că ”în șase luni încep lucrările”, autoritățile venite să anunțe vestea nu s-au mai pierdut în detalii. Cum ar fi că acum a fost lansată licitația pentru reactualizarea studiului de fezabilitate, că licitația are termen de deschidere în decembrie, că termenul de reactualizare a documentelor este de șase luni și că, pentru construcția propriu-zisă a centurii, este nevoie de asigurarea fondurilor, urmată de organizarea unor noi proceduri de achiziție publică pentru atribuirea proiectării și a execuției propriu-zise a lucrărilor. Cât de ușor organizează CNADNR o licitație o ilustrează și proaspăt lansata procedură, al cărei caiet de sarcini poartă toate semnăturile necesare ”transmiterii în SEAP” încă din 14 august 2014.

1,6 milioane de lei care poresc de la ”giratorii în loc de Y”

Joi, 23 octombrie 2014 - în ziua în care deschideau șantierul de execuție a variantei de ocolire a orașului Târgu Mureș - reprezentanții CNADNR au publicat pe site-ul Sistemului electronic pentru achiziții publice (SEAP) anunțul de participare pentru atribuirea contractului de «Revizuire/Actualizare Studiu de Fezabilitate pentru "Varianta de Ocolire Mediaș"». Valoarea estimată a contractului este de 1,6 milioane de lei, fără TVA, iar termenul de depunere a ofertelor este 10 decembrie 2014. Potrivit anunțului, refacerea studiului trebuie finalizată în termen de șase luni de la data emiterii ordinului de începere a lucrărilor (dată care depinde de eventualele contestații și disponibilitatea financiară a contractantului).
Potrivit documentației de licitație, CNADNR a demarat această procedură și deoarece experții Companiei au stabilit că intrarea, respectiv ieșirea de pe centură în DN14 ar trebui mutată cu 700 de metri, respectiv cu 350 de metri, iar intersecțiile acestea nu ar mai trebui să fie ”în Y”, ci să fie girații. ”Din motive de siguranță, au fost propuse intersecții cu sens giratoriu în aceste amplasamente. La începutul traseului, pe DN14, s-au luat în considerare mai multe locații. S-a determinat ca fiind cea mai benefică o poziție aproximativ la 700 de metri mai aproape de Mediaș decât cea din SF. Beneficiile amplasării unui giratoriu în această locație include și înlăturarea unui semafor existent pe DN14, posibila includere a unui spațiu comercial planificat și reducerea loturilor de teren ce trebuie expropriate”, este un extras din capitolul ”Scopul proiectului” al Caietului de sarcini pregătit de CNADNR pentru revizuirea studiului de fezabilitate în discuție.
Celălalt capăt al centurii ar urma să fie mutat cu 350 de metri mai înspre Brateiu, unde – la fel – se va renunța la ”intersecția în Y” în favoarea unei girații. Noul amplasament al intersecției este considerat mai potrivit deoarece ”oferă un traseu vertical mai bun pentru traversarea căii ferate, însă implică exproprierea mai multor loturi de teren”.

Zece de revizuit

”Beneficiarul (CNADNR – n.r.) se așteaptă ca în urma executării acestor servicii necesare elaborării studiului de fezabilitate să se definească un proiect robust, temeinic analizat și pregătit din punct de vedere tehnic, juridic, financiar, social, economic, din punct de vedere al cerințelor mediului etc. Prin studiul de fezabilitate trebuie să se dovedească necesitatea și oportunitatea proiectului și trebuie să asigure definirea, descrierea și prezentarea unui proiect «matur» în vederea asigurării finanțării”, se arată în caietul de sarcini al procedurii.
”La revizuirea/actualizarea studiului de fezabilitate aferent «varianta de ocolire Mediaș», Prestatorul va ține cont de studiul de fezabilitate existente, va utiliza datele, studiile, informațiile puse la dispoziție și își va asuma responsabilitatea utilizării acestora în documentele emise de acesta în calitate de proiectant al studiului de fezabilitate «varianta de ocolire Mediaș»”, mai este menționat în același document. Potrivit căruia, numărul capitolelor ”de revizuit” este de zece: de la analiza legislației în domeniu și până la studiul de trafic și autorizații.
 
Lista documentelor de revizuit pentru SF-ul variantei de ocolire a Mediașului
 
1. Analiza legislației și reglementărilor în vigoare
2. Studiul de trafic
3. Studiul privind traseul variantei
4. Investigații de teren (studii hidrologice și hidraulice detaliate, studii geologice detaliate, studii topografice detaliate, alte investigații de sol și materiale, identificarea proprietarilor, a suprafețelor de teren afectate și raportul de evaluare a acestora, identificarea utilităților publice, studiul pedologic).
5. Activități de proiectare (lucrări de drum, noduri rutiere, poduri/pasaje, podețe și ziduri de sprijin, consolidări, terasamente și lucrări hidrotehnice, conectarea rețelei locale de drumuri, siguranța circulației rutiere, planul de operare și întreținere)
6. Evaluarea impactului asupra mediului (raportul privind impactul asupra mediului, alte studii de specialitate, planul de management de mediu)
7. Analiza cost-beneficiu și modelul financiar
8. Autorizații, avize și acorduri
9. Asistența beneficiarului în susținerea aplicației de finanțare (dacă este cazul)
10. Pregătirea documentației de atribuire
    Sursa: Caietul de sarcini al licitației

Un deceniu de povești

Documentația din cadrul procedurii de achiziție a serviciilor de actualizare a SF-ului pentru varianta ocolitoare a Mediașului implică actualizarea datelor din vechiul studiu de fezabilitate, construit pe baza unor acorduri și avize adunate de CNADNR încă din 2004. Pe baza acelui SF a fost elaborat un proiect tehnic de către suedezii de la WSP International Sweden AB, proiect a cărui formă finală a putut fi văzută în 2009, an în care CNADNR se tot pregătea să lanseze și licitația pentru angajarea unui constructor (care trebuie să termine lucrarea în primul trimestru din 2013). Cum licitația nu a mai fost lansată în acel an, CNADNR nici nu a mai lansat alta: finanțarea era asigurată dintr-un împrumut acordat de Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, credit închis pe 31 decembrie 2009.
În 2013, CNADNR a anunțat autoritățile din Mediaș că nu va mai finanța reabilitarea DN14 pe porțiunea care tranzitează municipiul, promițând ”la schimb” revigorarea proiectului centurii ocolitoare a Mediașului.

Sursa foto: Anexa 3 Hărți ilustrative/opționale a Caietului de sarcini din cadrul licitației pentru revizuirea SF a variantei de ocolire a Mediașului

Video: primarul Teodor Neamțu vorbește despre traseul centurii ocolitoare a Mediașului
 

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

4 comentarii

asfaltator

Acum 9 ani

aveti rabdare ,sunteti inclusi in desenele animate ale guvernului [ponta ] totu se va intimpla dupa 2015 adica inca vreo 5 ani daca votati precum la judeteana in 2012 ,de boteesh nu va placut ca a facut soseaua ,sibiu -medias si sibiu -agnita +acesat fonduri europene pina in 2014 ,mai votati si cu capu nu ca mindria si prostia ca uita asa stagnam cite un ciclu tot judetu ,votati ,johannis daca vreti ca sperantele voastre s-a se transforme in realitate nu caricaturi facute in campanie dupa modelu sova
Raspunde

pelagus

Acum 9 ani

Centura municipiului Mediaș , ar putea foarte simplu să fie construită pe lângă calea ferată , cu un mic tunel în zona gării c.f.r. , fără să mai traverseze de două ori râul Târnava Mare și calea ferată ,și fără să intersecteze nici un drum în afară de cel care traversează râul Târnava Mare în zona fostei fabrici de mobilă , drum care ar putea fi înălțat peste drumul de centură ,printr-un viaduct. Ar fi cel mai drept , mai simplu , mai scurt și fără prea mari complicații , mai ales că în acestă perioadă se lucrează și la terasamentul căii ferate.
Raspunde

Sibiu

Acum 9 ani

Imi pare sincer rau pentru mediesenii care au asteptat atat de mult timp ... pentru ce? ... pentru promisiuni ca vor avea centura ocolitoare la sfantul asteapta! Pacat de oras, dar nu vad o solutie in viitorul apropiat!
Raspunde

anti ciuma rosie

Acum 9 ani

mai sa fie...pai daca doar reactualizarea studiului de fezabilitate dureaza 6 luni , apoi inca 6 luni organiz.licitatiei , inca sase luni contestatii si apoi semnare ctr....deci pana la inceperea lucrarilor MINIM 18 LUNI ( si asta daca se aloca fonduri , pt ca dupa alegeri vine factura pomenilor PSD-iste )
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus