Vineri,
29.03.2024
Cer Senin
Acum
9°C

Ex-ministru Nazare: "Campania electorala a ucis autostrada"

Ex-ministru Nazare:

În urma articolului care relata faptul că fostul ministru al Transporturilor, Alexandru Nazare, acuză problemele de pe autostrada Sibiu - Orăștie, deși sub mandatul lui s-au luat anumite decizii tehnice, acesta a revenit cu informații. Nazare susține că el a amenințat în două rânduri cu rezilierea contractului pe cei de la Impregilo și că lucrările de aici au fost total compromise apoi din cauza campaniilor electorale.

Interviul acordat de Alexandru Nazare îl puteți citi aici:

Alexandru Nazare: M-am uitat pe articol și sunt câteva chestiuni pe care vreau să le adaug pentru acuratețe. În mandatul meu de ministru am avut trei întâlniri cu Impregilo, iar în două dintre ele i-am amenințat cu rezilierea. Pe bună dreptate, din cauza întârzierilor, nu mai vorbesc că nu aveau proiectul tehnic gata, nu aveau șef de șantier, nu aveau lucruri elementare. Nu eu în calitatea mea de ministru, și nu în mandatul meu s-au schimbat soluțiile și nu în mandatul meu s-a dat bifa pentru proiectul tehnic.

Reporter: Cei de la CNADNR spun altceva…

Cei de la CNADNR au un punct de vedere pe care și-l susține un director pus de actualul guvern. În această cheie trebuie să citim anumite relansări făcute în anii 2012, 2013. Eu vă relatez o chestiune cât se poate de clară: chiar dacă contractul a fost semnat în mai 2011, proiectul tehnic nu a fost gata. Oricum aveau 120 de zile la dispoziție și au întârziat semnificativ finalizarea proiectului tehnic. De fapt de aici au și pornit nemulțumirile mele și de aici au pornit și amenințările cu rezilierea contractului și inclusiv cu amenințările cu amenzile. Până acolo am reușit să ajung în 70 de zile.

Reporter: Și atunci de ce nu ați făcut și acest pas de a rezilia contractul cu Impregilo?

Alexandru Nazare: Nu am făcut acest pas pentru că eram la începutul exercițiul pe coridorul patru pe toate contractului și înainte să-i tai capul cuiva, îi dai un avertisment, îi dai al doilea avertisment, după care îl reziliezi, pentru că sunt niște lucruri de luat în calcul. Am făcut două vizite în cartier, aveam probleme cu exproprierile, am trecut câteva hotărâri de guvern legate de exproprieri, unde, într-adevăr, compania avea nevoie, compania era în culpă cu exproprierile, deci nu puteam în două săptămâni să reziliez un contract care practic sugruma un întreg coridor la vremea respectivă. În schimb, continuarea pentru încă un an de zile a acestei lucrări, cu aceleași probleme, fără o expertize clare asupra sursei problemei geologice, după care ignorarea raportului din 2013, care prevedea clar risc major de alunecare reprezintă niște lucruri pe care compania la vremea respectivă nu le avea. Noi nu știam… Noi n-aveam la vremea respectivă aceste informații. Aveam un terasament instabil, aveam un studiu de fezabilitate care indica o anumită instabilitate dar care nu indica cât de mare era, dar le0am ordonat în antier o expertiză foarte clară să știm încotro să o luăm.

Reporter: Ați mai prins în funcție terminarea expertizei?

Alexandru Nazare: Nu, expertiza a plecat din cauza mea, pentru că m-am deplasat în șantier și am văzut cu ochii mei alunecările. Le-am spus foarte clar să vadă, să facă forări, să identificăm cât de periculoase sunt alunecările.

Reporter: Atunci când pleacă un ministru, pleacă și secretarii de stat sau ei sunt cumva veșnici și cunosc cât de cât problemele care rămân de la un ministru la altul?

Alexandru Nazare: Nu, se schimbă tot când pleacă un ministru. Pleacă și secretarii, pleacă și secretarul general și conducătorii de companii.

Reporter: Deci se taie filmul și se ia de la zero?

Alexandru Nazare: Până acum așa a fost, dar să știți că i-am lăsat domnului Szilagy un dosar care avea la zi o situația cu toate autostrăzile. Problemele pe fiecare lot în parte, cu achizițiile, cu problemele de la Bruxelles. I-am semnalat toate aceste probleme.

Reporter: Atunci e indolență, prostie sau rea credință? Dacă ai toate datele și continui să faci ceva greșit.

Alexandru Nazare: Autostrada a fost ucisă de cele două scrutine. A fost o primă lovitură primit în 2012, pentru că efectiv Szilagy și echipa lui s-au concentrat numai pe puncte electorale, în vederea câștigării alegerilor generale, și a doua lovitură a primit-o în 2015 când au obligat să se toarne asfalt pe teren instabil. Campania electorală a ucis autostrada. Acest contract ar fi fost reziliat dacă aș mai fi rămas ministru. Și nu ar fi fost singurul. Era singura șansă prin care se putea rezolva problema: împărțit în două tronsoane și unul dintre ele să fie re-licitat.

Articolul inițial:
 
Fostul ministru al Transporturilor, Alexandru Nazare, i-a cerut astăzi la Sibiu premierului Victor Ponta închiderii parțiale sau totale a lotului trei al Autostrăzii Orăștie – Sibiu. ”Această autostradă nu mai prezintă garanțiile necesare pentru a asigura siguranța circulației. Așadar, ne aflăm în fața unui risc iminent inclusiv de pierderi de vieți omenești și credem că acest risc trebuie tratat în mod corespunzător de guvernul Ponta. Considerăm că situația de pe această autostradă trebuie să intre pe ordinea de zi a guvernului de mâine și în această ședință trebuie luate măsurile reparatorii absolut necesare pentru a se identifica soluția durabilă de identificarea problemelor apărute acolo”, a anunțat fostul ministru.
 
DSC 8847
 
Alexandru Nazare susține că problemele de acum trebuie rezolvate de către CNADNR, iar Guvernul Ponta trebuie să-și expună cât mai rapid punctul de vedere. ”Sunt patru locuri în care corpul autostrăzii s-a deplasat. Discutăm de fisuri mai mari de cinci centimetri care au fost doar estetic remediate și care evident prezintă niște riscuri importante.  Există acte prin care constructorul a înștiințat CNADNR că acolo nu se poate turna asfalt peste un teren instabil. Din păcate, nerăbdarea actualului premier cât și a ministrului de resort de la acea vreme a fost atât de mare asfaltul s-a turnat pe un teren nestabilizat, iar acum toată autostradă se mișcă. Sunt bani în plus cheltuiți față de valoarea contractului de peste 40 milioane de euro, bani plătiți în plus și plăți făcute în proporție de 94%. Nu se poate face evaluare a cât costă remedierea actualelor neconformități, sunt peste 300 de rapoarte prin care CNADNR a identificat aceste neregularități dar nu sunt soluții. Îl somăm pe domnul Ponta să ia act de aceste probleme, inclusiv de oprirea parțială sau totală a traficului”, a declarat Nazare la Sibiu.
 
Ministrul Nazare a acceptat renunțarea la tunel și crearea actualului dembleu
 
DSC 3701
 
Declarațiile lui Alexandru Nazare vin în contextul în care chiar sub scurtul său mandat de ministru al Transporturilor (februarie – mai 2012), Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) ”închidea ochii” la problemele tot mai mari ale lotului 3 al autostrăzii Orăștie – Sibiu, probleme pe care Nazare a avut șansa să le vadă desfășurându-se sub proprii ochi. Mai specific, în perioada în care Nazare era ministru, CNADNR a acceptat ca cei de la Impregilo SpA să renunțe la soluția unui tunel în zona Aciliu, în favoarea actualului debleu, variantă deloc stabilă, după cum era de așteptat. În plus, după cum recunoaște oficial CNADNR-ul acum, în primăvara lui 2012 cei de la Impregilo SpA demarau lucrările de construire a autostrăzii, fără să respecte proiectul tehnic. Cu alte cuvinte, și ministrul Transporturilor Nazare a girat ”dezastrul de la Aciliu”: în martie 2012, Nazare în persoană a venit să verifice stadiul lucrărilor realizate de constructorii de la Impregilo SpA. N-a făcut nicio declarație în care să reclame ”calitatea proastă a lucrărilor”, pe care o amintesc acum cei de la CNADNR.
 
DSC 3757
 
Ce spune acum CNADNR:
 
”Lucrările de terasamente au fost începute în paralel pe întregul tronson prin decopertarea generală de teren vegetal în perioada de (toamnă 2011) – iarnă 2011/2012 – primăvară 2012. Lucrările inițiale s-au efectuat prin decopertarea pe suprafețe mari a suprafeței terenului și excavații cu pante mai abrupte decât cele prevăzute în proiect (conform Proiectului Tehnic pantele prevăzute pentru excavații au fost 1:2 pe primii 6 m de la suprafața terenului, berme și pante 1:3 în adâncime ), fotografiile din acea perioadă atestând aceste aspecte. Lucrările s-au realizat fără o etapizare rațională, nerespectând prevederile Proiectului - Caiet de sarcini terasamente. Caiet de sarcini lucrări de consolidare – astfel încât pe nicio zonă decopertată și excavată lucrările nu au fost finalizate și protejate în perioada de îngheț –dezgheț și cu precipitații caracteristică sfârșitului de iarnă și primăverii. Rezultă astfel că Proiectul inițial (2011) practic nu a putut fi aplicat, primele semne de instabilitate fiind vizibile din faza de excavare (când ministru era Nazare – n.r.)”, mai arată CNADNR, într-un comunicat oficial emis săptămâna trecută.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Vizualizari: 686

Alin Bratu

de Alin Bratu

Politic
Telefon:
0745 590 991

alin[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

11 comentarii

Vicent

Acum 8 ani

Portocala latratoare se da fata mare. De ce nu a aprobat Solutia mai sigura in timpul mandatului. Acuma latra degeaba.
Raspunde

vasiladi

Acum 8 ani

se poate vreun articol zilnic si poza fara moldovanca neofascist pdlista de raluKa turKan basista aniromanca antisibianca cu cit va plateste diomnilor de la TS sa apara teleportata asta RALUKA RAUS
Raspunde

joseph

Acum 8 ani

Este ireal ca asemenea decizii să fie luate de entităţi fără pic de cultură tehnică, căţelandrii politici dornici doar de preamărire şi înavuţire. Şi culmea, s-o facă apoi pe lupii moralişti.
Raspunde

joseph

Acum 8 ani

Gata, eu m-am săturat de politrucii ăştia, vreau ministru pe unu care a făcut drumuri vreo 30 de ani şi ştie cu ce se mănancă chestia asta.
Raspunde

@4

Acum 8 ani

Si crez ca mai gasesti de astia in Romanika ? Iti spun eu ,NU ,pt ca pe profesionistii astia i-au luat sub aripa lor nemtii,englejii ,francezii ,americanii etc!!!
Raspunde

@Alin Bratu

Acum 8 ani

Corecteaza ,asa se scrie ~infomrmatii~?!?!?jurnalism amator sau va tremura mana!:))))))
Raspunde

007,5

Acum 8 ani

Chiar am luat in serios articolul.Din pacate,am ajuns la ultima fotografie:Turcan si Stirbet!Mi-am dat seama ca e un pamflet(nu publicitate,cum e catalogat)!
Raspunde

Va pricepeti

Acum 8 ani

Nu va intrece nimeni la pupi-pupi in fundul Turcan & Asociatii. Bravos. Premiu de merit!
Raspunde

Votați Psd-adio autostrazi

Acum 8 ani

recent, conform ultimei rectificări bugetare , Min.Transp pierde un miliard de lei noi si Min.Muncii , câștiga 1,2 mld lei.Traiasca bugetarii paraziți si puturoșii ce stau pe ajutoare sociale.comunisti PSD-îști , nenorociți
Raspunde

nelu de la autostrada

Acum 8 ani

bai noi bulumaci din tara vrem s-a stim ce se mai aude de dosaru ,bechtel ,daca a fost gasit ,aceasta teapa marca nastase ne costa pe ni\\oi romani vreo 2,3 generati de privatiuni ,urmariti penal toto care au semnat acel pagubos contract ,in dauna culoarului 4 pan european ,nadlac-sibiu -pitesti -giurgiu -stambul ,cu finantare UE 85 la suta ,asta in orce stat din lume s lasa cu inalta tradare si subminarea economiei nationale ,in china va ipusca dar in europa se lasa cu foarte multi ani de bulau nu 6 luni scriem o carte si conditi de virsta [60 ani ] ba acum pina mai sunt in putere nu la 90 ani cum la-ti descoperit pe tortionaru [visinescu ]
Raspunde

@@@

Acum 8 ani

Dna Turcan nu are vacanta? Nu pleaca peste mari si tari sa puna pe facebook poze de pe unde umbla, ce viziteaza si ce mananca?! Poate asa se mai linisteste!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus