Miercuri,
05.08.2020
Cer Senin
Acum
17°C

Adio, troleibuze, bun venit un nou credit BERD!

26 Octombrie 2009 00:16

Fără nicio discuţie mai amplă în spaţiul public, consilierii locali ai Sibiului au aprobat solicitarea Tursib de a renunţa la utilizarea troleibuzelor. Urmarea imediată a acestei decizii - parcul auto are nevoie de alte zece autobuze. Pentru care, evident, mai e nevoie de un împrumut de două milioane de la BERD. De unde au mai fost împrumutate cinci milioane de euro, pentru achiziţionarea, în 2007, a 35 de noi autobuze BMC şi MAN.

Două milioane de euro va mai împrumuta Tursib, societatea de transport în comun din Sibiu, de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare. Scopul: cumpărarea a încă zece autobuze, diesel Euro5, fiecare cu o capacitate de aproximativ 100 de persoane.
Creditul, negarantat de municipalitate, va impune, însă, societăţii de transport din Sibiu o serie întreagă de interdicţii.
Creditul cu o dobândă de 4,25% pe an, indexabilă în unele situaţii invocate de Bancă, va fi rambursat în 33 de rate trimestriale egale (sau pe cât posibil egale). Prima rată va fi plătită pe 20 iunie 2011, iar ultima ar urma să fie achitată în 20 iunie 2019. Tursib va trebui să plătească anual un comision de angajament de 0,5% pe an din suma din credit care nu a fost trasă sau anulată.
Până atunci, potrivit contractului care urmează să fie semnat între Tursib şi BERD, cele zece autobuze vor fi constituite garanţie de prim rang în favoarea băncii. Tot prin actul ce va fi semnat între directorul Tursib, Adrian Popa, şi reprezentanţii BERD, societatea sibiană se angajează ca pe perioada creditului să nu înfiinţeze nicio filială şi să nu contracteze alte credite, "investiţii sau depozite (cu excepţia depozitelor din cursul normal al activităţii la bănci reputate)". În plus, prin acelaşi contract de credit Tursib susţine că "nu va vinde, transfera, închiria şi nu va dispune în niciun alt mod de totalitatea bunurilor sale sau de o parte importantă din acestea şi nu se va angaja şi nu va permite să aibă loc nicio fuziune, consolidare sau reorganizare". Creditul ce urmează a fi accesat de Tursib urmează altora: unul de la BCR în valoare de 1,4 milioane de lei şi unul accesat de Municipalitate, în valoare de zece milioane de euro.

648.000 de lei pentru mediu

Tursib s-a angajat în faţa BERD să respecte şi un plan de acţiune în domeniul mediului înconjurător. Cea mai costisitoare măsură este modernizarea staţiei de spălare, aproximativ 300.000 de lei, cu scopul de a "elimina la maximum reziduurile petroliere care ajung în sol prin sistemul public de canalizare".  Alţi 123.000 de lei sunt prevăzuţi pentru achiziţionarea a 40 de dispozitive "super tech fuel saver", care au rolul de a reduce cu până la 75% emisiile poluante ale autovehiculelor, precum şi reducerea consumului de carburanţi. Înlocuirea celor două pompe de carburanţi ale Tursib are alocate 100.000 de lei, iar pentru reproiectarea sistemului de ventilaţie, 60.000 de lei. Pentru refacerea suprafeţei betonate din curtea Tursib urmează să fie cheltuiţi 50.000 de lei, iar pentru refacerea zonei verzi, 5.000 de lei.

Comisioane şi alte cheltuieli

Tursibul va trebui să plătească cel mult 15.000 de euro pentru "pregătirea, verificarea, negocierea, semnarea, înregistrarea şi legalizarea" contractului de credit.
În plus, "împrumutatul (adică Tursib) va plăti Băncii, în termen de 30 de zile lucrătoare, de la data transmiterii facturii pentru toate cheltuielile suplimentare, inclusiv costurile de călătorie, onorariile şi cheltuielile specialiştilor în domeniul mediului şi ale consultanţilor Băncii, efectuate de Bancă în legătură cu vizitele locaţiilor, considerate necesare de către Bancă pentru monitorizarea implementării Proiectului şi a performaneţelor de mediu".


De ce autobuze MAN?

Tursib intenţionează să cumpere autobuze MAN din cinci motive. Primul ţine de hala de service amenajată după standardele firmei respective, iar al doilea este legat de personalul specializat de MAN. "În perioada de garanţie şi post garanţie, autobuzele MAN s-au dovedit fiabile şi rezistente, înregistrând puţine defecţiuni în exploatare şi acelea având un caracter neesenţial. În activitatea de aprovizionare cu materiale şi piese de schimb MAN s-au creat deja surse de livrare avantajoase, depozitul central al reprezentanţei fiind amenajat la Sibiu", arată directorul Tursib, Adrian Popa, într-un document adresat consilierilor locali ai Sibiului. În fine, potrivit lui Popa, "călătorii sunt mulţumiţi de condiţiile confortabile oferite de autobuzele de această marcă, având un aspect interior şi exterior plăcut". Din cele 88 de autobuze ale Tursib, 28 sunt marca MAN, fabricate în 2007. Alte 40 sunt MAZ din 2002 - 2004, şapte sunt BMC din 2007, iar 13 sunt autobuze noneuro, de diferite mărci, fabricate între 1971 şi 1994.


Popa: troleibuzele nu sunt bune pentru Sibiu

La o conferinţă internaţională ce a avut loc la Ploieşti în primăvara acestui an, toate oraşele prezente au susţinut ideea unui transport urban cât mai inofensiv pentru mediu. Reprezentanţii companiei de transport public din Solingen, Germania, au prezentat chiar şi o statistică referitoare la costurile transportului public cu autobuze versus troleibuze, document din care rezultă că utilizarea troleibuzelor este mai ieftină. În cadrul respectivei conferinţe, directorul Tursib, Adrian Popa, a prezentat un studiu cu titlul "Dezavantajele troleibuzului în oraşul Sibiu". Din cele 20 de pagini ale prezentării realizate de Adrian Popa, singurele referiri la troleibuze sunt legate de "limitarea vitezei troleibuzelor datorită concepţiei reţelei de contact", respectiv de constatarea că există în parcul auto "autobuze şi troleibuze depăşite tehnic şi moral". Ca mic detaliu, pentru 2008 şi 2009, Tursib a cumpărat motorină de la Petrom în valoare de peste 11,23 milioane de lei.



Costuri comparative în utilizarea troleibuzelor şi a autobuzelor

Costuri pe kilometru       Troleibuze    Autobuze

Cheltuieli de operare            0,24           0,62    
Costuri de întreţinere            0,36           0,37
Cheltuieli de capital              0,22           0,15
Costuri de achiziţie               0,82           1,14
Cheltuieli cu infrastructura     0,72           0,45

Total                                   1,54           1,58

Notă: sumele sunt exprimate în euro
Sursa: SWS, compania de transport local din Solingen

Vizualizari: 486

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

25 comentarii

1

Acum 10 ani

Cumparam autobuze ca sa se plimbe doar pensionarii cu ele, in loc sa plateasca toti un bilet si sa scada pretul acestora.
Raspunde

un sibian

Acum 10 ani

Pentru "1" - Gandeste inainte sa vorbesti! Sunt pensionar care au 350-400 RON pensie pe luna!
Raspunde

alt sibian

Acum 10 ani

de ce nu socotiti si costurile poluarii si celelalte costuri necesare inmatricularii, taxelor, etc pentru autobuze ( mult mai mari decat la troleibuze). Se va face licitatie pentru cumpararea autobuzelor? Dar pentru alegerea bancii finantatoare?
Raspunde

inca o parere

Acum 10 ani

Avand mai multe informatii ca insider, va spun ca au dreptate cei de la Tursib. Trolebuzele ar trebui schimbate toate. Ele sunt foarte ineficiente atunci cand e vorba de reparatii de strazi, ele neputand fi redirectionate pe alte rute. Inca un factor este tinerea intregii retele sub tensiune (alimentata cu curent electric, produs din carbune; deci in nici un caz enviroment-friendly!), pentru doar 10 trolebuze. Nu este rentabil si de aceea s-a procedat la renuntarea lor. Eu personal salut idea. Repet, asta este doar parerea mea.
Raspunde

zau?

Acum 10 ani

Bine, directore Popa,nota 2, stai jos si mai pupa niste cururi fedegeriste ca sa-ti pastrezi ciolanul in continuare!
Raspunde

danny

Acum 10 ani

pentru "inca o parere" curentul electric se poate produce si din energia apei,nucleara,eoliana iar poluarea propriu-zisa nu s-ar produce in sibiu,ci in zona centralelor electrice. da,e adevarat ca se redirectioneaza greu troleibuzele in perioada lucrarilor la o strada,insa in vest nu vad ca asta sa fie o problema.in tarile vestice predomina metroul,tramvaiele si troleibuzele. In loc de 10 autobuze noi puteau fi cumparate 12 troleibuze noi(sunt mai ieftine). Cu acele 12 troleibuze + vreo 4 din cele vechi,dar care merg perfect, se putea asigura transportul pe 4 linii: T1,T2,T4 si T5!!!!
Raspunde

x

Acum 10 ani

troleibuzele nu sunt mai ieftine ci mai scumpe insa durata lor de viata este muuuuuuult mai lunga. troleibuyele care le detine tursibul au 30 de ani respectiv 36 ani. autobuye de nici 10 ani sunt deja praf. si asta tot in curtea tursib. <popa asta a reusit sa distruga transportul electric dand primariei cifre inexacte. este pacat ca johannis mai sustine un NOU TURSIB cu asa un om
Raspunde

Bogdan

Acum 10 ani

troleibuzele noi sunt dotate cu motor diesel auxiliar!!!!
Raspunde

slk

Acum 10 ani

excrocherie, ca sa prinda unii ciolanu
Raspunde

Bogdan

Acum 10 ani

Troleibuzele noi pot avea baterii puternice sau motor diesel auxiliar ce le permite deplasarea pe distante lungi cu captatoarele coborate.De aceea in tarile CIVILIZATE in orase predomina tramvaiul si troleibuzul.De aceea merg treburile foarte prost in Romania pentru ca nu avem specialisti acolo unde trebuie!!!Cand vezi ca toti retardatii vorbesc fara a cunoaste ti se face rau!
Raspunde

Ciprian-electrician din Brasov

Acum 10 ani

Chiar m-am saturat de toti care cred ca stiu ei tot, despre orice, oricand. Oricine dintre dumneavoastra daca ar gandi pur contabil, ar observa ca decizia luata de D.Popa este buna, dar daca ati pune problema din punctul unui manager ati observa ca este cea mai proasta decizie. In Salzburg Austria cu ceva ani in urma a existat o situatie asemanatoare Sibiului, decizia insa a fost luata de un adevarat manager. Avantaje, care ar fi putut fi valabile si in Sibiu, sunt :1 costuri mai reduse per/km , cu cat reteau este mai extinsa cu atat costurile scad. 2 eleminarea zgomotelor, autobuze sunt foarte zgomotoase 3 aer mai respirabil in oras 4 foarte important, impactul psihologic dat de prezenta liniilor de troleibuz care dau perceptia ca exista un transport public si ca din moment in moment va sosi in statie un troleibuz. Acest lucru ofera o siguranta calatorilor in privinta existentei acelui traseu.(poate pentru unii pare o chestie amuzanta dar in Salzburg acest lucru este astazi evident) acest lucru generand mai multi calatori, generand mai multe venituri, generand mai putine masini in trafic !!! 4 legat de costuri de achizitie, un autobuz identic echiapat cu un troleibuz costa aprox 200.000 iar un troleibuz 300.000. Un autobuz are o viata de maxim 15 ani iar un troleibuz 30 ani. De aici fiecare crede ce vrea. Legat de Brasov, cu cativa ani in urma s-a luat decizia desfintarii celor mai importante linii de troleibuz si inlocuirea acestora cu autobuze. Efecte: 1 viteza de transport a crescut doar pe hartie , in trafic autobuzele se comporta mai greu decat troleibuzele din cauza demarajului greoi 2. cresterea zgomotului si a poluarii , cu efecte extrem de grave asupra sanatatii locuitorilor,(suntem pe locul 1 la cancer in tara si tot felul de afectiuni datorate poluarii, stiati?) 3 un alt aspect extrem de grav: scaderea calatorilor si cresterea numarului de autovehicule in tafic, generand mai departe .. stiti ce . Este clar o decizie proasta, sper ca in viitorul apropriat sa se revina asupra acestei decizii si sa se investeasca in transportul ecologic. Acesta este viitorul, indiferent daca ne place sau nu.
Raspunde

Dan

Acum 10 ani

si eu cred ca troleibuzele ar trebui sa inlocuiasca autobuzele, nu invers; de data asta, consilierii locali sibieni au gresit grav.
Raspunde

Mihai

Acum 10 ani

foarte grav, nu doar grav!
Raspunde

Sibian

Acum 10 ani

Decizia a fost luata cu mult inainte.La ora cand se vota proiectul de hotarare deja se imparteau pliante in oras cu noile trasee!Asa ca cei din consiliu au facut figuratie asa cum se intampla in permanenta.
Raspunde

sc

Acum 10 ani

No! Doamne! Chiar asa de usor se poate renunta la troleibuze? Fara a se cere acordul cetatenilor care folosesc transportul in comun? Ce hram poarta acesti consilieri? Traian!Lamureste si un biet cititor nu foarte deschis la minte..consilierii locali au salariu platit de cine? ce au de castigat?! trebuie sa existe un mijloc de a impiedica acest lucru..e dureros si nedrept ceea ce se intampla!!
Raspunde

Alex

Acum 9 ani

Cu autobuzele mai invarti o motorina, mai cumperi niste vechitrui din franta si primesti un comision (*vezi autob. in cluj*) , voi credeti ca mai este cineva preocupat sa faca ceva in tara asta??? Cu troleibuzele se castiga in timp, ce folos? Ala care e la primarie sau la regia autonoma de transport trebuie sa se miste repede cat e pe post , trebuie sa-si scoata banii investiti in alifii. Voi cati ani aveti??? 15!?
Raspunde

sac

Acum 9 ani

Fratilor, uitati de tramvai, orase mari europene, Torino, Viena, Budapesta sa nu mai enumar si altele nu au renuntat la tramvaie, ci dimpotriva si-au modernizat infrastructura si materialul rulant. Noi ce am facut ?
Raspunde

alex

Acum 9 ani

Pentru sac ; noi am facut bani ca suntem baieti desptepti :))
Raspunde

unu\'

Acum 7 ani

Cu PUG-ul de pe site-ul Primariei,partea cu transportul local ECO(troleibuze si tramvaie) cum ramine?Pe de alta parte,de unde plateste TURSIB-ul ratele,a devenit brusc o firma profitabila?Ar fi prima din lume ,cu acest profil!Ratele se vor plati prin alocatii de la bugetul local,nu-i asa?Parca exista undeva un capitol bugetar\"Transport\".cu ceva banuti alocati pentru Tursib?!?Sau bat cimpii?
Raspunde

Cămătaru\'

Acum 6 ani

Care vreț bă âmprumut? Ieftin, mânca-ț\'-aș! :) Decizia cu troleibuzele este buna, au fost puse sa transporte clasa muncitoare la si de la platformele industriale, care acum nu mai sunt. Costurile de exploatare sunt uriase si nici curentul nu-i chiar gratis. MAN este o firma foarte buna.
Raspunde

joseph

Acum 6 ani

Bre Maicăl, vreun credit neramursabil n-ai?
Raspunde

cas13

Acum 6 ani

Acest individ Popa fost director la comat a fost dat afara de CARABULEA pentru ca l-a prins cu ocaua mica.Adica pe romaneste l-a prins ca-l fura. Imediat a intrat in fdgr si avand mana formata a fost numit de catre infractorul international Johannis director la TURSIB. De atunci fura in mod constant prin licitatii truncate, aprovizionare cu uleiuri si carburanti preferential,piese de schimb si reparatii cu devize umflate.Afaceri cu fier vechi din dezmembrari cu tiganii din turnisor. Aceasta jigodie a facut delapidari de milioane de euro pentru marele strateg johannis. conturi in Germania
Raspunde

guarantytrustbankplc01@yahoo.co.uk

Acum 6 ani

Alo    Utilizatorii de internet dragi, GTBank este aici pentru a rezolva toate problemele financiare pe care dumneavoastră se confruntă contactati-ne, dacă este interesat în oricare dintre serviciile de mai jos [1] cont bancar Online [2] ASISTENȚĂ FINANCIARĂ (împrumut) [3] servicii online Western Union (de transfer de bani) [4] Asistență în achiziționarea Active (Vehicule, Case, electronice și dispozitive mobile) [5] plata facturilor la 35% reducere Contact prin e-mail: guarantytrustbankplc01@yahoo.co.uk
Raspunde

Mrs Anita

Acum 6 ani

Buna ziua, eu sunt doamna Anita Grava, un creditor împrumut privat, care dă viață credite de oportunitate de timp. Ai nevoie de un împrumut de urgență pentru a achita datoriile dvs. sau aveți nevoie de un împrumut pentru a îmbunătăți afacerea dvs.? Ați fost respinse de către bănci și alte instituții financiare? Ai nevoie de un împrumut de consolidare sau ipotecar? în căutarea pentru mai mult, deoarece noi suntem aici pentru a face toate problemele tale financiare, un lucru de domeniul trecutului. Ne-am împrumuta fonduri de la persoanele fizice care au nevoie de asistență financiară, care au un credit rău sau care au nevoie de bani pentru a plăti facturile, pentru a investi în afaceri, la o rată de 2%. Vreau să folosesc acest mediu pentru a vă informa că am oferi o asistență fiabilă și beneficiar și va fi dispus să ofere un împrumut. Deci, contactati-ne azi prin e-mail la: (anitagrava@live.co.uk)
Raspunde

GOLD FINANCE LENDER

Acum 5 ani

Nu ai nevoie de un împrumut financiar de urgență? dacă da e-mail-ne la goldfinanciercompanydpt720@gmail.com pentru mai multe detalii. Ne e-mail astăzi la goldfinanciercompanydpt720@gmail.com Multumesc. Aur Financial Services Ltd
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus