Sâmbătă,
28.11.2020
Ceata
Acum
-3°C

Ultimul troleu

26 Octombrie 2009 00:10

Călătoria cu troleul e tristă. Şi pentru că maşinile sunt vechi, miros urât şi scârţâie din toate încheieturile dar şi pentru că sibienii deja le duc dorul. Aşa bătrâne cum sunt. Troleibuzele sibiene vor dispărea mai repede de o lună. Tursibul, când le-a scos pe linie moartă, n-a ţinut cont de raţiuni ecologice ci doar de cele economice. Troleibuzele costă prea mult. Întreţinerea lor a devenit un adevărat calvar pentru mecanicii societăţii. Piesele de schimb sunt tot mai rare, nu se mai fabrică nici măcar în Elveţia, şi sunt nevoiţi să apeleze la tot felul de improvizaţii. Din acest motiv, locul vechilor troleibuze va fi luat în curând de „galbenele” pe motorină.
Dar troleul sibian e mai mult decât nişte calcule pe hârtie. Într-o lună, el va lua drumul tramvaiului, spre topitorie. Iar sibienii se uită trist şi galeş după cutiile cu roţi care i-au transportat atâţia amar de ani pe străzile oraşului.
Domnul Ion Tabacu e şofer pe troleibuzele Sibiului din 1986. La trei ani după ce s-au introdus în circuitul public. N-a făcut nimic altceva decât să îşi conducă dragul său troleu, de 23 de ani încoace. Iar peste o lună, rămâne fără obiectul muncii. „E prea târziu pentru mine să mă apuc iară de şcoala de şoferi ca să obţin categoria de autobuz. Am doar Tb-ul, pentru troleibuze, de când mă ştiu. Oricum, în ianuarie ies în pensie, dar nu credeam niciodată că troleele se vor duce înaintea mea”, spune nostalgic şoferul. Primii ani de muncă au fost teribil de complicaţi. Introduse în anul 1983, primele troleibuze din Sibiu erau de fabricaţie românească. Lungi cât o zi de post, cu burduf şi cu o mie de hibe la bord. „Pe vremea aia era rău de tot. Maşinile erau proaste, săreau de pe fire aproape în fiecare curbă dacă nu era atent. Şi se lua curentul aproape în fiecare zi. Ce să facem? Stăteam pe loc în mijlocul străzii şi aşteptam să ne dea curent ca să plecăm mai departe”, povesteşte Ion Tabacu. A folosit de sute de ori cele două mânuşi cauciucate cu care potrivea furca înapoi pe fire. După revoluţie, însă, reţeaua electrică a fost schimbată încetul cu încetul, firele au fost bine întinse, iar vechile „burdufuri” au fost înlocuite de troleibuze cumpărate din Elveţia. De aici începe povestea de dragoste a şoferului Ion Tabacu şi a troleului său. „Am avut noroc de o maşină nemaipomenită. Dar am şi avut grijă de ea. De 10 sau 12 ani lucrez doar pe maşina asta şi n-am lăsat-o niciodată pe mâna altcuiva. O mai împărţeam rar cu vreun coleg care avea maşina stricată, dar tot timpul eram cu inima strânsă. M-am rugat să o mai pot conduce până la pensie, dar, ce să faci, asta-i viaţa”, spune cu regret şoferul.
De-a lungul vremii, Ion Tabacu a ajuns un fin cunoscător al călătorilor. A văzut cum ei se împuţinează pe zi ce trece, dar îi ştie şi pe cei care sunt fideli. „Pe vremuri, mergeam câte patru trolee la IPAS când se termina tura de lucru. Acum mă duc de unul singur şi îi încarc pe toţi. Sunt şi mulţi particulari cu microbuze şi convenţii, dar lumea încă circulă cu troleul”, spune şoferul de troleu. Şi are dreptate. La ora amiezii, troleul e plin. Copii care vin de la şcoală, pensionari care şi-au făcut piaţa, muncitori care se întorc de la servici. Transportul în comun funcţionează şi funcţionează bine. La piaţa Rahovei se urcă în maşină şi doamna Maria. „Ooo, lume nouă”, spune şoferul. Doamna se aşează pe scaunul de la geam şi priveşte cu tristeţe afară. Ştie că sunt ultimele zile ale troleului cu care circulă de câteva ori pe săptămână. „Acuma io nu vreau să zic dac-o fi bine sau nu că renunţă la ele. Dar mie-mi pare rău de ele”, zice femeia cu regret. A trăit să vadă şi tramvaiul pe străzile oraşului. Şi acela s-a dus. „Pe vremea aia lucram la Balanţa şi eram bolnavă de lombosciatică. Îmi aduc aminte că mergeam cu tramvaiul şi mă hurducăia tot timpul. Şi atunci făceam „vai-vai” de durere”, râde femeia de vremurile demult apuse.
Troleibuzele dispar din Sibiu din 15 noiembrie. În curând, urmează cablurile. În scurt timp, din sistemul de transport electric nu vor mai rămâne decât amintirile. Raţiunile economice au învins, încă o dată.

„Se lua curentul aproape în fiecare zi. Stăteam pe loc în mijlocul străzii şi aşteptam să ne dea curent ca să plecăm mai departe”

Vizualizari: 348

Bogdan Brylynski

de Bogdan Brylynski

Editor
Telefon:
0722 227 297

Comentarii

7 comentarii

...

Acum 11 ani

nu inteleg ce va plac vechiturile astea plangeti dupa ele cand aveti autobuze cat de cat moderne..in plus arata oribil sistemul ala de cabluri si consumul este mult mai mare..pana la urma care e avantajul pe care voi cei care plangeti dupa troleibuze il vedeti fata de autobuze?!
Raspunde

Nou

Acum 11 ani

Avantaje? ECOLOGIE (vehicule zero poluare); ECONOMIE (consum specific mai mic decat al autobuzului). Pledam pt. troleibuze NOI, nu pt. harburi!!!
Raspunde

electricistu'

Acum 11 ani

Mai bine asa, scoateti cablurile alea nenorocite ca parta a pus stapanire un paianjen pe oras - arata ca in filmele SciFi.
Raspunde

old

Acum 11 ani

Miros urat? Sa fim seriosi. Troleele alea vechi sunt mai confortabile decat autobuzele MAZ, chiar si MAN!!!
Raspunde

leo

Acum 11 ani

ce bine ca dispar aceste vechituri.nu avem nevoie de troleu.suntem in secolul 21.in SUA nu exista asa ceva.plus ca o sa dispara si cablurile acelea.ce fericire.nu o sa mai avem atatea cabluri fara rost...si miroseau urat.erau vai de mama lor.
Raspunde

pt. Leo

Acum 11 ani

Miroseau urat pt. ca erai tu in troleibuzele sibiene. De troleele din san Francisco ai auzit? dar de cele de la Harvard? Los Angeles? Cablurile alea nu o sa dispara pt. ca datorita lor mai putem respira inca in Sibiu!!!
Raspunde

true

Acum 11 ani

Raspandacii din Primarie si Tursib, mereu in slujba marelui sas si imporiva cetatenilor! Toate tarile civilizate sunt pentru troleibuze si tramvaie, doar la noi, in Hermannstadt-ul de kkt sunt depasite!!!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus