Sâmbătă,
15.06.2024
Innorat
Acum
13°C

"Pasii sunt mici, dar ori e asa ori nimic!"

Săptămâna trecută pe calea ferată îngustă dintre Sibiu și Agnita a circulat primul urilaj motorizat. Este un uriaș pas înainte. În plus, de câteva săptămâni deja, turiștii se pot plimba pe calea ferată cu "Spiritul Secășelului"  între Cornățel și Hosman. Mai multe detalii ne-a oferit Mihai Blotor.

Reporter: Cum se numește utilajul pe care tocmai l-ați testat și cât de util vă este el?
Mihai Blotor: Utilajul se numeste ”Drezina motorizată” și este esențială pentru proiect fiindcă este primul vehicul motor de pe "noua" cale ferata îngustă Sibiu-Agnita. Până acum aveam patru vagoane de călători și o ciclo-drezină, dar nici un vehicul cu motor. Drezina motorizată ne permite acum să circulăm pe linie, să o patrulăm pentru a diminua furturile, respectiv să transportăm voluntari, unelte și componente în locurile unde trebuie făcute reparații la linie. 
Rep.: Cât ați mers cu el, cum a fost, în ce stare e linia?
M. B.: Weekendul trecut am testat-o pe secțiunile Cornățel-Hosman și Agnita-Benești. Dacă de la Cornățel am putut parcurge 5 din cei 7 kilometri până la Hosman, până când am fost opriți de arbuștii care au invadat linia, la Agnita am mers doar pe primii 2 km înspre Benești, până când am ajuns la o porțiune unde elementele de prindere a șinelor au fost furate. Pe aceste două tronsoane starea liniei permite circulația în siguranță a drezinelor însă traversele uzate și lipsa elementelor de prindere a șinei nu poate permite deocamdată circulația unor vagoane și locomotive de tipul celor care au circulat în trecut. Cu ajutorul drezinei motorizate dorim să îmbunătățim treptat starea liniei, să îndepărtăm vegetația și să completăm elementele de prindere lipsă, astfel încât să putem circula, în prima fază, pe toti cei 9 km dintre Agnita și Benești. Nu excludem nici posibilitatea oferirii de plimbări cu drezina motorizata celor interesati, la Agnita, dar numai în zilele de sâmbăta, când organizăm acțiunile de voluntariat.
În acest timp, tronsonul Cornățel-Hosman rămâne asignat activităților de agrement cu ciclodrezina. În cursul testelor drezinei motorizate la Cornățel am toaletat arborii de pe marginea liniei care incomodau libera trecere, astfel că acum se poate merge mai departe cu ciclodrezina. De la sfârșitul lunii aprilie, de când am demarat activitatea comercială cu ciclodrezina, aceasta a fost deja închiriată de câteva grupuri de tineri, fiind foarte bine primită și lăudată. Intenționăm să continuăm exploatarea ciclodrezinei și să îmbunătațim calea de rulare, astfel încât să se poata circula liber pe toata distanța Cornățel-Hosman. Totodata, dorim să amenajam un loc de picnic și gratar la jumătatea distanței, pe malul râului Hârtibaciu, precum și să punem la punct un traseu care să includă vizitarea Morii Vechi și a bisericii fortificate din Hosman. Toate acestea fără a creste costul de inchiriere a ciclodrezinei, adică cei 50 de lei.
Rep.: Știu că de câțiva ani sunteți ajutați și de câțiva entuziaști din Marea Britanie. Cât de important este sprijinul lor?
M. B.: Sprijinul britanic de care ne bucurăm încă de la începutul proiectului este esențial, atât din prisma aportului de experiență cât și financiar, dar mai ales din punct de vedere moral. Cu ajutor britanic am reușit ca în ultimii ani să restaurăm cate o cladire a căii ferate în fiecare an, în acest an fiind rândul grajdului original al haltei Alțâna, singurul care a mai supraviețuit dar care se afla într-o stare avansată de degradare. 
Rep.: Privind la modul general întreg proiectul, cât de mari crezi că sunt pașii înainte pe care îi faceți în fiecare an?
M. B.: Privind de sus proiectul, în anii trecuți s-au făcut pași importanți dar cu relativ puține implicații pe teren. Am facut lobby, atât la nivel local și național dar și la nivel european, am acumulat contacte și cunoștințe, ne-am făcut prieteni și am învățat de cine să ne ferim. De anul acesta începem să mișcăm mai mult pe teren, în mare parte și datorită drezinei motorizate. În prezent lucrăm la definitivarea unui adăpost pentru material rulant - o mică remiză în gara din Agnita, astfel încât până la toamnă vom avea un loc în care să adăpostim și să lucram la vagonul de călători sau la drezina motorizată. Un alt proiect important este aducerea acasă a celor două locomotive, una diesel și una cu aburi, pe care le avem în custodie încă de la finele anului trecut, însă prețurile extrem de ridicate ale macaralelor din Cluj ne-au zădărnicit deocamdată eforturile. Căutăm în continuare soluții și vom lansa, în curând, un apel prin intermediul site-ului nostru pentru strângerea fondurilor necesare pentru a acoperi diferența de preț pentru macara.
După cum vezi, pașii sunt mici, dar, ținând cont că totul se face exclusiv prin voluntariatul câtorva tineri care își sacrifică sâmbetele, și în lipsa unor fonduri consistente, e ori așa ori nimic.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Stefan Dobre

de Stefan Dobre

Administrație
Telefon:
0724 605 815

Comentarii

5 comentarii

Dorin

Acum 11 ani

Excelent! Felicitari pentru efortul depus!
Raspunde

gicu

Acum 11 ani

*** tiganii lu peste .... de furati suruburi din calea ferata.
Raspunde

HOTII

Acum 11 ani

LASAT-I STATUL DE DREPT SA FACA ORDINEA DUPA CONSTITUTIE SI NU MAI FRANATI PRIN TOT FELUL DE ORDONANTE SI DISPOZITI LA INTERESUL UNORA S-AU GRUPURILOR CARE SINT DE TIP MAFIOT SI DELICVENT asta o cer hoti ptr a nu mai intra in pacat
Raspunde

wwejInkLmlKHNm

Acum 11 ani

Daca tu te bucuri de 3G, eu ce sa mai zic Pot sa zic ca e o dientfera la net ca intre ADSL si Fibra PS: Au dau drumul la semnalul 3G de ieri dimineata, sau posibil ieri noapte Mai precis pe 1 septembrie
Raspunde

djiPvJdRmZ

Acum 11 ani

SUPER tura! Felicitari!Sa inteleg deci ca v-ati facut ircilzanea pentru canyoningul de anul viitor din Fagaras :))Dupa experienta noastra de anul asta cea mai potrivita varianta pentru mersul prin apa de munte ar fi o pereche de sosete de neopren si o pereche de ghete (mai vechi) cu talpa aderenta. Bineinteles ca nu ar strica si un costum de neopren :)
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus