Marţi,
25.01.2022
Innorat
Acum
-7°C

Reglaje fine in urbanism (2)

După cum s-a arătat în cele mai diferite luări de poziție, problemele urbanistice sunt prea importante pentru comunitate ca aceasta să le lase pe un plan secund !! Și cum se întâmplă această delăsare ? Tocmai prin încetățenirea ideii că urbanismul este mai puțin important decât economicul, de exemplu!

Dar sunt atâtea situații în care o sistematizare inteligentă a traseelor de transport, o planificare strategică a densificării habitatului sau a zonelor verzi, o redistribuire a pietonalelor, au dus la adevărate salturi în dezvoltarea economică sau comercială a zonelor respective, sau, mai evident, în calitatea vieții, a locuirii, în cartiere întregi ! Din păcate, asemenea evenimente sunt mai greu de prezentat aritmetic, durează mai multe etape temporale, sunt greu de cuantificat – nu există o unitate de măsură pentru CALITATEA VIEȚII… Și e greu, de exemplu, să compari calitatea locuirii în zona istorică din Sibiu, cu aceea din zona Turnișor, sau Hipodrom IV. Pentru că în fiecare din aceste cartiere sunt străzi, sau areale în care se locuiește destul de prost – adică spațiile sunt inadecvate, prost orientate față de punctele cardinale, vecinii se deranjează reciproc, circulația auto este prost gestionată etc.  

Putem să analizăm, spre edificare, câteva situații sibiene specifice:

- Cursurile de apă intra-urbane (Cibin, Trinkbach) – o corectă viziune urbanistică ar însemna devenirea acestor trasee naturale către un statut de spații ale coeziunii, de relaționare fertilă între zonele celor două maluri ! Este o boală mai veche a localităților românești, majoritatea traversate de tot felul de cursuri de apă, să nu profite de acestea. Numai o SOCIETATE SĂRACĂ ÎN PROIECTE URBANISTICE, LIPSITĂ DE VIZIUNE COMUNITARĂ ȘI INDIFERENTĂ LA CALITATEA VIEȚII OAMENILOR DIN ACEA AȘEZARE, poate întoarce spatele acestei bogății naturale. A întoarce spatele înseamnă a bloca malurile cu zone industriale, cu artere de trafic greu de traversat, cu funduri de loturi sau, mai grav, a polua pe toate căile, apa și albia respectivă…A da vina pe lipsa de bani pentru realizarea de noi poduri, punți pietonale, pontoane, lacuri și ștranduri ! Pare paradoxal, dar un râu, chiar un fluviu mai lat, poate ușor deveni unul dintre centrele de atracție ale acelui oraș, cu legături fizice între maluri (fixe sau mobile, cum sunt bărcile, pontoanele plutitoare), sau de ordin vegetal, sau de ordin artistic, prin lucrări de tip cinetic-informațional, în jurul cărora să se petreacă o bună parte din viața socială a locuitorilor și vizitatorilor acelei urbe.

- Noile cartiere de locuințe ( în Sibiu – cartierul Tineretului, al Veteranilor, Aeroport, drumul Cisnădiei, valea Săpunului sau str. Tractorului) ar fi putut deveni zone ale locuirii urbane model, care să profite de amplasarea periferică față de constrângerile orașului…Ivite din presiuni imobiliare prea grăbite, din repartizări lipsite de haz și de profesionalism, „grupările de case” respective n-au reușit să devină modelul locuirii contemporane (la nivelul Sibiului), reperul unui tipar de dezvoltare (fie și extensivă) a unui oraș mândru de destinul său istoric ! Și asta pentru că nu s-a ținut cont de niște minime reguli de organizare a locuirii, care locuire nu înseamnă numai loturi de case și străzi la care ele să se alinieze ! LOCUIRE înseamnă bună orientare (mai ales când vrei să profiți de energia solară !) / acces comod - pietonal, cu bicicleta și cu mașina, - / spații de convivialitate (pe grupuri de locuințe, pe axe, în scuaruri și piețe), / spații verzi ptr. plimbare sau stat la umbră, pentru sport / zone comerciale de tip tradițional – pentru a păstra specificul orașului aproape milenar !!! – nu „complexuri” de import american, conteinere cu alimente chimizate aduse de la mii de km. și care stau în rafturi luni de zile… În aceste cartiere, locuitorii ar trebui să găsească măcar serviciile de folosință zilnică, ce să elimine transporturile costisitoare în alte zone ale orașului – adică o creșă-grădiniță (să-i las loc, din proiect !!), spații pentru mici ateliere, coafor, curățătorie, service auto-velo și I.T. ș.a.m.d.

După cum vedeți, lucrurile acestea țin de o strategie (există instrumentele administrative pentru asta) și duc la satisfacția / sau insatisfacția / de a trăi în orașul respectiv. Pentru că un oraș, fie și cu centru istoric, nu este făcut pentru vizitatori/turiști, ci pentru cei ce locuiesc în el și plătesc impozitele la primăria respectivă !! Și este esențial pentru toată lumea ca LOCUITORII SĂ ÎNȚELEAGĂ MINIMELE MECANISME URBANISTICE, pentru a contribui permanent la gestionarea tot mai performantă a propriei așezări – nu numai din 4 în 4 ani, când aleg reprezentanți la primărie…

 

- Continuarea în numărul următor -

Vizualizari: 430

Comentarii

1 comentarii

Mihai

Acum 9 ani

Perfect adevarat! Cartierul tineretului: 0 parcuri, 0 gradinite, 0 scoli, 0 magazine, 0 dispensare.. 0!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus