Finalizarea lucrărilor la autostrada care va permite sibienilor să ajungă mai repede înspre vest are toate șansele să fie terminată anul acesta, dacă reprezentanții Companiei naționale de autostrăzi și drumuri naționale din România vor aproba la timp soluțiile tehnice propuse de constructori pentru zonele-problemă de pe șantiere. Compania care a schimbat deja cinci directori de când a început construcția autostrăzii Sibiu – Orăștie este așteptată, în unele cazuri, de luni bune să aprobe soluții tehnice fără de care lucrările se vor bloca.
”Sunt trei elemente care ar putea amâna finalizarea lucrărilor. Primul ar fi sursa de finanțare. Până acum nu au fost niciun fel de probleme și chiar dacă Uniunea Europeană a suspendat fondurile către România, Guvernul tot a plătit fără întârziere. Al doilea element, ce nu poate fi controlat, ține de condițiile meteo. Iar apoi, termenele țin de rapiditatea cu care sunt aprobate soluțiile propuse în zonele cu alunecări de teren”, spune Sorin Scarlat, tânărul director adjunct al asocierii Euroconstruct Tranding 98 – Astaldi – Astalrom, angajată să realizeze cei 16,6 km ai lotului IV al autostrăzii (porțiunea dintre centura Sibiului cu profil de autostradă și până dincolo de satul Săcel).
În acest context merită menționat că unii constructori au transmis spre aprobare celor de la CNADNR soluții tehnice care așteaptă de mai bine de jumătate de an după aprobare.
Nouă puncte cu alunecări de teren
În afară de tronsonul IV, pe teritoriul județului Sibiu se află și cea mai mare parte din șantierul lotului III al autostrăzii Orăștie – Sibiu, constructorul angajat aici fiind Impregilo SpA (Italia). Pe acest tronson există nu mai puțin de șapte puncte în care alunecările de teren impun noi soluții tehnice. ”Cele șapte locuri înseamnă aproximativ patru kilometri de traseu (din totalul de 22,11 ai lotului III – n.r.). În aceste zone nu am putut acționa, deoarece este nevoie de noi lucrări importante. În continuare sunt mișcări de teren, pe care noi le studiem”, spune Dan Groza, coordonator adjunct de proiect din partea Impregilo.
În ceea ce privește lotul IV, cei de la Euroconstruct Trading 98 au ”de-a face” cu două astfel de puncte în care sunt înregistrate alunecări de teren – în zona km 74, respectiv km 76 ai șantierului (înainte de tunelul în lucru din Dealul Săcelului, aproximativ). ”Vă dați seama, într-un proiect de asemenea dimensiuni nu ai cum să cuprinzi chiar orice problemă. Odată începute lucrările, efectuate săpături, sunt locuri în care pot apărea astfel de alunecări”, explică Sorin Scarlat.
În cadrul acestui contract, constructorii au avut și obligația realizării proiectului. Iar licitația pentru proiectare și execuție a avut un inconvenient, arată Dan Groza. ”A trebuit să pregătim oferta tehnică și cea financiară, alături de prospecție, în decurs de 30 de zile, pentru a putea participa la licitație. A fost un timp scurt, era pentru oricine dificil să depisteze toate posibilele probleme”, arată Groza.
Printre soluțiile propuse: un nou tunel și un nou viaduct
Dacă în cele două puncte cu alunecări de teren de pe lotul IV soluțiile propuse țin de taluzări suplimentare, în cazul Impregilo lucrurile sunt mai ample. Atât referitor la alunecările de teren, cât și la soluțiile propuse. Zonele ”fierbinți” sunt cele de dinaintea și de după viaductul de la Aciliu (cel cu o înălțime maximă de 74 de metri). ”Am avut mai multe întâlniri pe această temă și în două-trei săptămâni vom înainta Beneficiarului soluțiile propuse de noi. Deocamdată nu am nicio informație legată de preț”, anunță Dan Groza. Potrivit lui, în capătul dinspre Sibiu al viaductului, soluția propusă va fi cea de amenajare a unui nou tunel (ar fi al doilea de pe autostradă, alături de cel de la Săcel). În celălalt capăt al viaductului, propunerea celor de la Impregilo va fi tot un viaduct. ”Dar unul de dimensiuni mai mici. O astfel de soluție ne-ar permite să trecem peste planurile de alunecare. Dacă soluțiile existente vor fi menținute, riscăm să pățim ceea ce se întâmplă pe DN1/DN7, acolo unde se tot reabilitează și alunecările tot continuă”, spune Dan Groza.
În ceea ce privește cele două zone cu alunecări de teren de pe șantierul celor de la Euroconstruct Trading 98 – Astaldi, soluțiile tehnice au fost deja transmise Beneficiarului, constructorii așteptând aprobarea Companiei de autostrăzi și drumuri naționale.
Trebuie spus că toate aceste noi soluții tehnice vor presupune și costuri suplimentare. ”E bine de înțeles că prețurile sunt cele de fapt negociate în contract. Doar cantitățile se modifică”, arată Sorin Scarlat, directorul adjunct al asocierii Euroconstruct Trading 98 – Astaldi.
Iarnă, iarnă, dar se lucrează
Pe șantierul autostrăzii Sibiu – Orăștie constructorii nu și-au trimis pe timpul iernii toți muncitorii în concediu. ”Lucrăm, dar la volum mai redus. Acum acționăm în zona tunelului, la fundațiile în pământ și la pereții mulați”, declara la finele săptămânii trecute Sorin Scarlat. Cei de la Impregilo au anunțat că au terminat de împins traversele pe viaductul de la Aciliu, lung de un kilometru. ”În cel mai scurt timp vom începe și lucrul la suprastructură”, arată și Dan Groza. Pe ambele loturi, constructorii aproximează că la începutul lunii martie lucrul va reîncepe la ritmul normal.
Anul acesta, undeva prin toamnă
Termenul inițial de finalizare a lucrărilor – 9 aprilie 2013 – nu va putea fi respectat pe niciunul din cele patru loturi ale autostrăzii, fapt anunțat de către constructori încă din toamna anului trecut. Cei care lucrează la ridicarea șoselei de mare viteză aproximează că lucrările – dacă nu apar probleme cu finanțarea, condițiile meteo sau soluțiile tehnice – vor fi încheiate către finalul toamnei acestui an.
Șantierul a ”cunoscut” cinci directori până acum
Turnul Sfatului a transmis de mai bine de două săptămâni o solicitare către CNADNR, pentru a afla dacă soluțiile tehnice discutate până acum sunt agreate, dacă există resurse pentru suplimentarea costurilor și dacă au fost calculate eventualele prelungiri de termene. ”O să primiți un răspuns. Nu pot să vă spun când”, au declarat cei de la Biroul de presă. Cel care conduce CNADNR, Mircea Pop, nu a răspuns, de asemenea, solicitărilor de a oferi cel puțin o părere. Oricum, Mircea Pop mai asigură doar un ”interimat”, după ce zilele trecute a fost demis de ministrul Transporturilor. Pop este al cincilea director care pleacă din fruntea CNADNR de la demararea lucrărilor la autostrada Sibiu – Orăștie, în vara lui 2011. Atunci, director era Daniela Drăghia, care a demisionat în mai 2012. A urmat Liviu Costache, cel care după șase luni invoca motive de sănătate în demisie. Ionuț Mașala a condus Compania în următoarea lună, prin preluarea de atribuții din postul de adjunct. Un mandat și mai scurt a avut Mihail Bașulescu, demis după nici o lună de ministrul Ovidiu Silaghi. Din 3 iulie 2012, Mircea Pop a fost cel care l-a urmat la șefia Companiei.
Ședință pentru podul înspre Ocna Sibiului
În ultima zi a săptămânii trecute a fost programată la sediul Companiei și o ultimă discuție asupra proiectului final al ”intersecției” dintre viitoarea autostradă și drumul înspre Ocna Sibiului. Potrivit ultimelor detalii discutate, șoferii care vor folosi DJ 106 B (Sibiu - Ocna Sibiului) vor traversa autostrada cu ajutorul unui nou pod. Acesta nu va fi amplasat, însă, în zona actualului sens giratoriu, ci câteva zeci de metri ”mai înspre Sibiu”. Zona va fi prevăzută cu bretele de acces la și dinspre autostradă.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri:
Euroconstruct Tranding ,
Euroconstruct Trading ,
Ocna Sibiului ,
Salini Impregilo Sp ,
Turnul Sfatului ,
Sorin Scarlat ,
Uniunea Europeană Guvernului P ,
Mihail Bașulescu ,
Daniela Drăghia ,
Dealul Săcelului ,
Ovidiu Silaghi ,
Dan Groza ,
Mircea Pop ,
Ionuț Mașala ,
Liviu Costache
Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro
Ultimele comentarii
Acum 2 ore
ID
Acum 5 ore
Joe Doe
Acum 5 ore
MergeTreaba
Acum 5 ore
Asdfasdf
Acum 5 ore
Georje