Una dintre dogmele sistemului democratic este cea a majorității. În orice problemă de decizie publică, majoritatea este chemată să hotărască pentru toată lumea. La prima vedere, totul pare atât de firesc încât am ajuns să fim convinși de justețea nesfârșită a acestei dogme…
Și asta funcționează, prin acord implicit, în toate profesiunile. De exemplu, în Urbanism - acest PROCES MATERIAL ȘI SPIRITUAL prin care o comunitate își gestionează cadrul de activitate – hotărâri de maximă importanță sunt luate prin acest mecanism al majorității, fie cu referendum, fie cu voturi ale consiliilor locale, rezultate din procese electorale…
Doar că, în aceste situații (modele pentru întreg spectrul social-economic) avem câteva chestiuni majore, care dovedesc slăbiciuni fundamentale, constitutive, ale unui asemenea procedeu:
1. Miza ELECTORALĂ - toate procesele de selectare a reprezentanților unei comunități (care apoi vor hotărî pentru acea comunitate, fără a mai testa opțiunile…) sunt generate prin procese electorale. Ori s-a dovedit, în aproape toate cazurile din ultimii zeci de ani și pe tot mapamondul, că aceste procese electorale sunt sursă de contradicții și fenomene negative, pornind de la însăși metoda de vot și până la propunerile de reprezentare, indivizi, categorii de votanți, mijloace de feed-back (corelare prin răspuns la ecoul funcțional). Să ne gândim numai la faptul că președinți ai unor puteri nucleare (Franța, SUA) au coborât în sondaje la 15-18% după un an de la alegere, când aveau 50-60% opțiuni ale populației ! Sau la faptul că un proiect urbanistic, devenit normă prin reglementările avizate, nu mai poate fi amendat decât după ani de zile, deși urmările unei conceperi greșite apar la scurt timp de la începerea implementării…
2. Miza PROFESIONALĂ – în majoritatea cazurilor, după o alegere „democratică” este practic imposibil să se modifice parametrii alegerii decât după ani de zile! Și de obicei fenomenele alunecă înspre neprofesionalism… Sigur că s-a inventat sistemul de consiliere, unde se presupune că ar acționa buni profesioniști ! Dar practica socială și politică ne demonstrează că, inclusiv cu profesioniști, deciziile și strategiile unor programe publice sunt de un amatorism vădit. Și atunci ar fi necesară analiza și cenzura profesională neutră politic, dar cu un spațiu oficial de acțiune, fără frâne de tip majoritar.
3. Miza INFORMAȚIONALĂ – toată valoarea consultărilor populației, pe criteriul majorității, sucombă din lipsa legitimității! Nu este logic să fie considerat valabil nici un rezultat (referendum, proces electoral, vot electronic, etc.) dacă respondenții respectivi (alegătorii) nu sunt în cunoștință de cauză, nu sunt pe deplin edificați asupra tuturor laturilor problemei sau fețelor ascunse ale candidaților, deci sunt cu atât mai pasibili de manipulare! Așadar democrația presupune în mod imperativ ca majoritatea majorității să fie avizată/ conștientizată!
4. Miza CULTURALĂ – în continuarea inadecvării de mai sus, consultarea demografică este neavenită și chiar periculoasă când indivizii consultați prezintă carențe fundamentale de educație și când relația lor cu spațiul în care trăiesc – conștiința apartenenței la un spațiu cultural, la o identitate specifică locului și patrimoniului imaterial asociat – sunt fenomene spirituale străine orizontului lor!! De la asemenea stări de fapt au pornit conflictele din fosta Iugoslavie, deși tot felul de procese pe baze democratice au fost fluturate premergător războaielor…Dar legitimitatea democratică, perfect „acoperită” de națiunile occidentale, în cazul Kosovo, cum e ??
5. Miza DEMOGRAFICĂ – iată palierul cel mai sensibil din toată această chestiune, pentru că furnizează tocmai elementul cantitativ, deci hotărâtor în așa-zisa democrație! Aici se așează problema noilor majorități, locul exact în care acționează noii manipulanți…După cum se vede și din procesul accelerat de degradare a mediului economic românesc (cu reflexe în mediul de viață al populației), accentele puse pe factorii etnic / politic / de vârstă, pot modifica radical orice rezultat al „consultării democratice”! Când balanța etnică se valorizează pe teritorii mici, sau familia politică a unor grupuri de interese acaparează unități administrative, sau creșterea grupei pensionarilor devine factor de presiune electorală, orice rezultat așa-zis democratic este consecința unui fals teribil !!
Iată fețe ocultate ale unor procese presupuse corecte și care influențează întreg mediul nostru de viață. Nu e de mirare că multe aspecte din așezările românești, orașe și sate, se desfășoară aparent după reguli „democratice”, dar rezultatele sunt catastrofale!
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Vizualizari: 565
Ultimele comentarii
Acum 6 minute
Till Eulenspiegel
Acum 8 minute
Ionutz Vl
Acum 11 minute
Nxj
Acum 12 minute
Radu
Acum 27 minute
Sibianul