Joi,
28.03.2024
Partial Noros
Acum
17°C

Probleme "din nascare": licitatia pentru Sibiu – Fagaras, suspendata. Sibiu – Pitesti, amplu contestata

Clauze abuzive, în afara legii, caiet de sarcini făcut pe genunchi. Sunt câteva din acuzațiile aduse de firmele de proiectare autorităților centrale care au licitat reactualizarea studiilor de fezabilitate în vederea construirii de noi autostrăzi de la Sibiu. Contestațiile firmelor interesate de cele două licitații duc la impresia că autoritățile au lansat cele două proceduri în bătaie de joc.
Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a admis una din cele două contestații depuse împotriva licitației organizată de autoritățile centrale pentru reactualizarea studiului de fezabilitate al autostrăzii Sibiu – Făgăraș. Aceleași firme au contestat și documentația licitației pentru reactualizarea studiului de fezabilitate Sibiu – Pitești. În acest al doilea caz, una dintre contestații a fost respinsă, dar alte două trei sunt depuse pentru exact aceleași considerente ca și în cazul licitației Sibiu – Făgăraș, deja suspendată.

Zeci de articole contestate

La nici o săptămână de la lansarea licitației pentru reactualizarea studiului pe baza căruia să fie lansată procedura de achiziție pentru proiectarea și execuția autostrăzii Sibiu – Făgăraș, două societăți de proiectare - Via Desgin și Search Corporation – au contestat separat caietul de sarcini al licitației. La mijlocul săptămânii trecute, CNSC  a admis prima contestație depusă – cea semnată de Via Design, iar astăzi (luni, 16 iunie) Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România a anunțat că suspendă procedura ”până la rezolvarea contestației depusă de operatorul economic SC Via Design SRL”.
Contestația celor de la Via Design solicită atât prelungirea termenului de depunere a ofertelor, cât și remedierea documentației de atribuire și a caietului de sarcini, pe seama căreia sunt puse o seamă de clauze ilegale, abuzive sau care trebuie remediate. ”Articolele 10, 11, 18, 19, 20 prevăd obligații generale și specifice exclusiv în sarcina prestatorului, obligații care sunt de natură să nască un dezechilibru contractual între drepturile și obligațiile reciproce ale părților”, este un pasaj din contestația celor de la Via Design, care pun sub semnul întrebării mai bine de 30 de articole din contract.

Când se suspendă, nimic nu se mai plătește

Ca exemplu, la articolul 31 din modelul de contract de servicii unul din alineate prevede că ”în cazul în care, din diferite motive, este necesară suspendarea contractului de servicii, pe toată perioada suspendării Contractului de Servicii, Beneficiarul nu are obligația de a efectua nicio plată către Prestator. Beneficiarul are dreptul în mod unilateral de a suspenda executarea Contractului de servicii fără ca Prestatorul să fie îndreptățit a solicita orice costuri suplimentare pentru această suspendare. În cazul în care Beneficiarul suspendă executarea Contractului de servicii, durata acestuia se va prelungi cu perioada în care a fost suspendat”. Atât cei de la Via Design, cât și cei de la Search Corporation au considerat acest articol nelegal și abuziv, deoarece suspendarea contractului ar duce și la suspendarea plăților pentru lucrările deja executate. ”Astfel, în situația în care autoritatea contractantă nu dorește să efectueze plata serviciilor prestate, este suficient să dispună suspendarea Contractului pe o perioadă aleasă discreționar”, se arată în contestația celor de la Via Design. Aceștia cataloghează drept abuzivă și nelegală și prevederea potrivit căreia Prestatorul nu are voie să ceară costuri suplimentare în condițiile suspendării contractului, chiar dacă acesta este obligat prin contract să mențină personalul și echipamentele mobilizate. Iar durata suspendării poate depăși chiar și 12 luni.

Termene prea strânse

Nici Caietul de sarcini nu este unul corect întocmit, mai arată firmele cărora CNSC le-a dat dreptate. ”Este imposibil ca în termen de patru luni să fie efectuate toate investigațiile de teren (geotehnice, topografice, arheologice etc), să fie identificați toți proprietarii, să fie efectuate consultații publice, să fie elaborate proiecte pentru două variante de traseu, să fie obținute și incluse în proiect observațiile JASPERS, AMPOST și alte autorități implicate, Auditul de siguranță rutieră, rezultatul consultațiilor publice, ale terților și ale autorităților de mediu etc.”, este un extras din contestația admisă a celor de la Via Design.
Reamintim că în cazul autostrăzii Sibiu – Orăștie, unde pe lotul 3 constructorii invocă ample alunecări de teren ”neprevăzute” , tocmai studiul de fezabilitate ”fușărit” și insuficient de bine documentat este considerat printre sursele întârzierilor imense din execuție.

Trei împotriva licitației Sibiu – Pitești

Împotriva documentației și a Caietului de sarcini pentru licitația de revizuire a studiului de fezabilitate Sibiu – Pitești au fost depuse patru contestații din partea a trei firme: Via Design, Search Corporation și Tecnic Consulting Engineering. Prima contestația a celor de la Via Design a fost respinsă de CNSC, dar celelalte trei sunt ”pe rol”, având un conținut similar pe alocuri cu cel al contestației admise în cazul licitației pentru SF-ul autostrăzii Sibiu – Făgăraș. Operatorii economici contestă clauze considerate abuzive sau absurde, pornind de la posibilitatea prevăzută în contract ca Beneficiarul să se opună deciziei Prestatorului de a utiliza un anumit cont bancar pentru plăți și până la chestiuni mai serioase, cum ar fi responsabilitatea Prestatorului de a prevede eventualele modificări legislative sau reglementări tehnice care pot apărea și după terminarea și predarea SF-ului. ”Considerăm absurdă și totodată abuzivă prevederea ca Prestatorul să răspundă pentru modificări în legislația sau modificările tehnice aplicabile, pentru apariția sau extinderea unor arii Natura 2000, pentru întârzieri determinate de reclamațiile ONG-urilor, în același interval de timp contractual, care oricum este nerezonabil și nerealist. (...) De asemenea, în lipsa unei definiții clare a sintagmei «cerință special formulată», Prestatorul este obligat să răspundă la orice fel de solicitare din partea publicului interesat indiferent de relevanța și, mai ales, de costurile suplimentare pe care le implică tratarea observațiilor în cadrul proiectului. Ținând cont că sintagma nu este definită în prevederile legale și că ambiguitatea acesteia poate duce la costuri majore care trebuie suportate de Prestator, solicitarea de asumare totală a acestui risc este de natură a limita accesul participanților la licitație și – deci – la nerespectarea principiului liberei concurenței”, se arată în cea de-a doua contestație a celor de la Via Design.

Care sunt păsările SPA?

Contestațiile firmelor care cer contracte și documentații mai clare ajung să critice inclusiv termenii folosiți de autorități. Astfel, operatorii economici fac referire și la un paragraf din Anexa 5 a Caietului de sarcini, paragraf care prevede ”În mod particular, cerințele pentru realizarea de studii pentru Canis Lupus, Lutra lutra, Lynx lynx, Ursus arctos, Castor fiber și toate speciile de lilieci, reptile, amfibii, nevertebrate și specii de păsări SPA trebuie să fie descrise”.
”Autoritatea Contractantă solicită realizarea unor studii pentru specii nedefinite în nomenclatoarele biologice, folosind termeni ca «amfibiile» și «păsările SPA». Această ambiguitate poate duce la aprecieri arbitrare sau interpretări, poate genera costuri suplimentare importante și, în final, poate conduce la respingerea studiilor de mediu realizate”, se arată în contestația celor de la Via Desgin, care subliniază că în documentația întocmită de CNADNR există ”numeroase neclarități, ambiguități și abateri de la lege”.

Autostrăzi așteptate

Dacă autostrada Sibiu – Făgăraș este mai degrabă o promisiune politică ”de ultimă oră”, în cazul autostrăzii Sibiu – Pitești așteptările sunt demult exprimate public atât de societatea civilă, cât și de autorități locale, naționale și chiar europene. Ultimul studiu de fezabilitate al acestei autostrăzi a fost definitivat în 2008, pe baza altor două studii de prefezabilitate din 1994, respectiv 1997. Pentru a fi folosit într-o licitație pentru proiectare și execuție, SF-ul din 2008 a avut nevoie de actualizare. Această actualizare a fost scoasă la licitație în 31 martie 2012, pentru care depunerea ofertelor a fost organizată trei luni mai târziu. Alte trei luni mai târziu, CNADNR a anulat licitația. Acum, a lansat din nou procedura de achiziție publică pentru reactualizarea SF-ului.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

15 comentarii

secera

Acum 9 ani

toti smecherii cu firme vor sa inhate o punga de bani. cnadnr trebuia sa aiba serviciu de proiectare si executie nu toti privatii de 2 lei
Raspunde

Georg

Acum 9 ani

In mod automat si de neevitat in varianta Pitesti, CASTELUL Turnu Rosu, monument istoric de pe la cca 1368-1370, ca si Turnul Spart de la Boita, tot aceeasi perioada, antreprenorul de constructii sistem aparare Transilvania, Johannes von Scharffeneck (tot sub el: Landskrone si Balvanyos/Unguras)...vor DISPAREA iremediabil.... Merita?
Raspunde

@Georg

Acum 9 ani

Da, merita. Mai da-i dracului de sasi, ca nu-s ei buricu\' lu\' pamant. In definitiv a disparut ditamai Atlantida si n-a mai jelit nimeni, d\'apoi trei pietre sparte sasesti si alea puse cu manopera valaha.
Raspunde

Andrei

Acum 9 ani

Citez: \"Acum, a lansat din nou procedura de achiziție publică pentru reactualizarea SF-ului.\" Ce ironie, proiectul asta chiar s-a dovedit a fi de domeniul Stiintifico-Fantasticului...
Raspunde

sibian

Acum 9 ani

...se poate evita distrugerea celor 2 monumente daca vor,si pt @georg:nu sant doar pietre e istoria noastra acuma rea sau buna.Daca ar gandi ca tine multi,nici centru vechi nu aveam doar betoane
Raspunde

@Georg@

Acum 9 ani

Bravo @Georg!!
Raspunde

joseph

Acum 9 ani

3,6, Băi, securiști ignoranți, nu numai că omenirea a jelit din greu scufundarea Atlantidei, dar acum ar da o avere să o găsească. Bineînțeles că atunci când spun omenire, nu mă refer și la voi, Mammalia Artiodactyla, grohăitori de grotă.
Raspunde

SB

Acum 9 ani

Bai Georg, lasa-i in pace ca nu stiu ce fac sau ce spun. Oricum este cam tarziu cu ... invazia de oameni care vin de pe alte meleaguri, care cauta si gasesc locuri de munca in Sibiu. Problema este ca nu se pot integra asa de usor ... si incet, incet, se schimba societatea, valorile, obiceiurile de convietuire pe care le stiam noi mai demult, cand inca mai erau multi sasi in Sibiu si imprejurimi. Din pacate ei au plecat, au venit altii, lumea s-a schimbt si este aproape imposibil sa ne imaginam ca o sa mai traim in armonie si toleranta in Sibiu, asa cum se traia acum 40 - 50 de ani.
Raspunde

@8

Acum 9 ani

subscriu
Raspunde

auto

Acum 9 ani

bai asta cu licitatile este o abureala marca ponta ,asta este condus de rechini batrini ai comunistilor ,de unde la baietica asta cultura economica,toata viata un contopist si mistocar de ferentari ,ba trezitiva votati johannis daca vreti s-a ne bage si s-a ne ia in serios cancelarile europene ,ca s-au speriat si aia si se mira de ce este somaj in romania ,la ce prapad este in tara de 25 de ani de la o datorie de zero dolari ,in 25 astia de se dau si experti au facut o datorie externa de peste 100 de miliarde de dolari fara s-a se vada si in dezvoltarea tari ,nu vedeti ca aia in loc s-a se ocupe de unde este pitulat contractul bechtel si cine plateste dauna firmei todini de la centura sibiului care era prevazuta de 33 de km si realizat 17 se ocupa de unde are ,johannis 6 case ,uitativa cum incearca s-a ne spele creierile ,a devenit ,johannis cel mai periculos dintre paminteni ,acum s-a va dati seama cine a rupt usl asta de s-a coabitat cu basescu adica victor si ponta ,ba trebuie s-a ne punem intrebari toti cetateni acestei tari care este sperietura de johannis de s-au coalizat tot ce misca in politica tari ,si isi foloseste televiziunile securisto -comuniste pentru al scota din o posibila venire la putere ,acum dupa ce lau terminat mediatic pe antonescu incearca aceasi metoda si cu johannis ,ba va spun eu care este spaima si noi astia din bobor trebuie s-a ne trezim acolo la bugetu tari este un haos total de ce credeti ca sefia bnr o cistiga tot ,mugurel ,giorgel si alte floricele mioritice ,ba aia de vomita din ei s-a vezi atunci pliumbareti pe la dna ,ba asta este o cloca de furaciosi care se fac ca se iau de par in schimb sunt precum familile mafiote ,s-au nu ati vazut cum a luat partidu lui tomberon in direct la guvernare ,trezitiva ca astia va face de fugiti toti din tara ,s-au nu se vede ca numai eu sunt bogati si apropiati lor ,a dat astia niste tunuri de au asigurat traiul pe vreo 5 generati ,puneti in continuare stampila pe ei ca uite unde vau adus la dezastru national
Raspunde

autostopist

Acum 9 ani

Inainte sa ne trezim noi, \"bai\" invata tu sa scrii cum trebuie. Oricum spui numai tampenii.
Raspunde

:)))

Acum 9 ani

3.@Georg ca esti dus cu pluta(mai degraba venit...) se vede din spatiu. vezi ca cruduta pregateste un nou show, poate te intereseaza ! pt o astfel de elucubratie haleai in austria, germania, italia etc o amenda consistenta baiete!
Raspunde

@12, (_!_)

Acum 9 ani

trimite-mi amenda din Austria, Germania, Italia papagal flatulos care esti. :)))
Raspunde

Georg

Acum 9 ani

Turnu Roșu este, la origine, o construcție militară defensivă, ridicată de sași în 1360, lîngă Boița, județul Sibiu. A fost terminată în 1370 sub regele Ludovic I al Ungariei, în scopul supravegherii defileului râului Olt, fiind situată în apropierea vechii frontiere cu Țara Românească. Prima atestare documentară apare in diploma latină a regelui maghiar Ladislau al V-lea din anul 1453, prin care comuna a fost incorporată la cele Sapte Scaune ale provinciei Cibiniensis și dată în administrarea celor Sapte Juzi, împreună cu alte șașe comune invecinate: Boița (dialectul săsesc Issenderf, germană Ochsendorf, maghiară Bojca), Tălmacel ( germană Klein-Talmesch, maghiară Kistalmács ), Plopi, Sebeșul de Jos ( dialectul săsesc Schäis, germană Unter-Schewesch, maghiară Oltalsósebes ), Sebeșul de Sus ( germană Ober-Schewesch, maghiară Oltfelsősebes ) și Racovița ( dialectul săsesc Rakevets,, germană Rakovitza, maghiară Rákovica / Oltrákovica ) . Dintre acestea comuna Plopi nu mai exista de peste 400 de ani. Extras din diploma regelui maghiar Ladislau al V-lea : \" ( Noi, Ladislau, prin grația lui Dumnezeu rege al Ungariei... luând cunostința de la Hunyadi János Comeșul Bistriței că cetățile noastre de graniță Tălmaciu, Lotrioara și Turnu Roșu sunt ruinate, am dispus că aceste cetăți, împreună cu impozitul regal precum și posesiunile Tălmacel, Boița, Plopi, Porcești, Sebeșu de Jos, Sebeșu de Sus, Racovița și orasul Tălmaciu, să fie anexate și incorporate definitiv la cele Șapte Scaune Săsești din provincia Sibiului in condiția următoare: administrașia centrală a celor Șapte Scaune va încasa pe viitor în folosul ei vama de la Turnu Roșu și darea regelui. Locuitorii satelor anexate vor avea și pe viitor aceleași libertăți și drepturi pe care le-au avut în trecut și pe care le au și locuitorii celor Șapte Scaune Săsești. Administrația centrală a celor Șapte Scaune se obligă a repara radical cetățile Turnu Roșu și Lotrioara, ca să poată apăra bine granița și se obligă a dărâma până la temelii cetatea Tălmaciului, care în locul unde se află nu mai e de nici un folos. Dat in Pojon la anul 1453, în anul al XIII-le a al Domniei Noastre. ss. Ladislau al V-lea - Rege ) ” În 1653, domnitorul român, Matei Basarab ridică o biserică pe aceste locuri. Zidurile au grosimea de aproape 1 metru. A fost pictată în frescă la interior și exterior. Arhitectura bisericii este in stil muntean, existand asemanari cu biserici din judetul Argeș si Dâmbovița. Turnul înalt, în stil gotic, a fost ridicat in anul 1750. În 1828 incinta a fost mărită datorită numarului mare de credincioși. Această biserică fiind și singura cititorie a lui din întregul Ardeal, în prezent școala generală din comuna îi poartă numele. De-a lungul timpului și-au făcut apariția pe meleagurile satului diferite personalități ale evului mediu precum Neagoe Basarab, care ar fi ridicat o biserică ale carei ruine nu s-au descoperit nici pâna în ziua de azi. Legenda spune că Turnul Roșu își datorează culoarea sângelui vărsat fără succes de armatele turce, care nu au reușit niciodată să îl cucerească. Prin extensie, trecătoarea situată în Carpații Meridionali, în defileul Oltului, a luat numele de Pasul Turnu Roșu ( în germană Roter-Turm-Pass, în maghiară Vöröstoronyi-szoros)___***ro.wikipedia.org/wiki/Turnu_Ro%C8%99u,_Sibiu .
Raspunde

siby

Acum 9 ani

Deci prieteni, cum spuneam zilele trecute...anul 2020 se apropie, insa fara prea mari surprize si realizari...de la Ministerul transporturilor!!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus