Miercuri,
28.07.2021
Partial Noros
Acum
18°C

“Ala micu’ il bate pe ala mare". Sportul in care marimea muschilor nu conteaza si noua sectie de viitori Ion “Iron" Oncescu la Puma Club

Langă supermarket-ul Billa, de pe Bulevardul Victoriei, este amplasată o cochetă sală de sport a celor de la Puma Club căreia  nu-i poţi găsi niciun cusur. Gândul îţi zboară la un laborator de fabricat campioni, când admiri visteria clubului, aşezată la loc de cinste într-o parte a sălii, plină cu trofee şi medalii care mai de care mai strălucitoare şi glorioase. Aici îşi petrec orele de sudoare, de ambiţie şi tot aici îşi clădesc prietenii şi zâmbete zecile, chiar sutele de sportivi de la taekwondo, kickboxing, Tae Bo, Street Dance, totul culminând cu cea mai nouă secţie şi singura din Sibiu, skandenberg. Pentru că sportul “braţelor de fier” nu e mediatizat, nu e cunoscut şi practicat precum fotbalul, tenisul sau baschetul. Pentru că fiecare clipă sau fracţiune de secundă este trăită la masă cu o frenezie ce îi dă un aer mai special, mai aparte, ce degajă o pasiune şi o competitivitate care îţi gâdilă orgoliul.

Viitorii Ion Oncescu

Te teleportezi în viitor când priveşti cele două mese de skandenberg, una de tip mazurenko şi altă construită manual, din pură pasiune, de către Valentin Bădescu, antrenorul de skandenberg de la Puma Club, încât ţi-ai putea imagina că la aceste mese ar putea fi formaţi viitori campioni europeni sau mondiali precum Ion Oncescu. “Avem echipament complet. O masă mazurenko nouă la ofertă ajunge undeva la 800 de euro. Dar pot spune că masa făcută de mine a scos mai mulți campioni. La antrenament orgoliul rămâne la ușă, venim să ne pregătim, să observăm ce putem să ȋmbunătățim. Sper să facem lucruri frumoase”, susţine Valentin Bădescu. Un tânăr de 24 de ani, absolvent al Facultăţii de Educaţie fizică şi Sport care are o poveste frumoasă. S-a apucat de skandenberg acum cinci ani, unde s-a pregătit cu mai marii sportivi din ţară, iar de doi ani a început să pregătească tineri chiar la el în apartament, unde a scos medaliaţi la CN. “Ţin minte că mereu casa îmi era plină şi tot mai doreau să intre”, spune Valentin cu zâmbetul pe buze. Acum, are şansa de a antrena într-un mediu profesionist la Puma Club.

“Cum pot câştiga mai repede?”

“Prima întrebare pe care o primesc de la cei care vin la sală se referă la cum pot să câştige mai repede, dar le explic că lucrurile nu sunt aşa simple. Ca profesor, de fiecare dată când vedem pe cineva că nu e bun ȋn skandenberg, ȋl ȋndrumăm spre un alt sport în care s-ar descurca mult mai bine”, spune antrenorul.

“Segmente lungi, ca un baschetbalist”

Marşăm pe o tehnică de articulaţie pentru a-l surprinde pe Valentin. Dar tipul pare de neclintit. “Cum ne dăm seama? Dacă ar fi să împărţim sportivii pe două categorii, unii sunt cerebrali, foarte tehnici, dar nu au suficientă forță, iar ceilalţi sunt cei care sunt pe forță brută”, ne explică acesta.

Încercăm din nou să-l contrăm, mai puternic, mai apăsat. Dar nu se poate compensa în timp? “Se poate, dar ȋn organism sunt două tipuri de fibre: roșii sau lente şi albe sau rapide. Dacă ai un procent de 10% mai mult de fibre albe, eşti de două ori mai puternic. Contează mult geneticul. De regulă, un genetic bun ar fi cel al unei persoane care se îngraşă tot mai greu. Categoriile sunt din cinci ȋn cinci kilograme și, dacă nu este cumva de 1,90 m și 100 de kg la vreo 19 ani, ar fi bine ca persoana să fie mai slăbuță, care să nu se ȋngrașă repede, segmentele mai lungi, exact ca un baschetbalist, să aibă o mână mai mare”, ne lămureşte antrenorul.

Tehnică şi forţă

Curiozitatea ne împinge să iniţiem un nou atac, de data aceasta dintr-un unghi mai delicat, poate, poate, reuşim măcar să-l clintim. De răpus, nici nu se pune problema. Cât contează forţa, cât tehnica? “Depinde de nivel. De regulă predomină mai mult forța la amatori, pentru că nu cunosc atât de multă tehnică. La un nivel mai ȋnalt, spre nivel național, internațional, atunci contează foarte mult sportivul ȋn sine: tehnica, psihicul său, cât de bine se adaptează. Trebuie să fie complet”, precizează Valentin.

Pentru că nu avem nicio şansă, ne gândim să ne apucăm de treabă. Nu? “Combinăm antrenamentele cu greutăți cu cele ȋn stil de CrossFit. Sunt mai multe metode de pregătire. Poți să-ți legi mușchi sau să-i izolezi. Ca să-ţi legi muşchii faci mișcări ce-ți implică lanțuri musculare și nu grupe. Adică, ai putea să-ți folosești palma, antebrațul, spatele, pieptul, abdomenul sau mai poți să pui și picioarele. Dacă vrei să-ţi izolezi muşchii, lucrezi numai bicepșii. Depinde de fiecare, eu recomand lanţurile musculare, foarte bune pentru dezvoltarea forței generale”.

Articulaţia poate avea de suferit

Accidentări frecvente? “Sunt la cot. Mai pot apărea accidentări la tendoane, tendinite, umerii mai pot avea de suferit, dar doar ȋn timp. Mai sunt și sportivi care timp de 1-2 ani te-au ascultat și apoi zic că se pot antrena singuri, se supraantrenează și ȋși strică articulația”, avertizează antrenorul.

Când se scapă priza, sportivii sunt legaţi cu un fel de curea numită “strep”. Pe cine avantajează şi de ce, ne spune chiar Valentin Bădescu: “Unul care domină pe forță brută o să fie avantajat dacă folosește o tehnică musculară, și anume cârlig, adică ai ȋncheietura suprimată și te bazezi foarte mult pe forța antebrațului și partea interioară de la bicepși. Strep-ul anulează tehnica prin ȋncheieturi, nu mai poți să-ți miști ȋncheietura atât de ușor”.

“Ăla micu’ îl bate pe ăla mare”

În fond, ce-am învăţat? Cum se poate caracteriza skandenbergul, când volumul muscular nu contează? “Ăla micu’ ȋl bate pe ăla mare, importantă e forța şi tehnica. Dacă ai 50 cm ȋn braț nu înseamnă că eşti bun. Am avut un caz ȋn 2013, un copil de  16 ani, 60 de kg, care l-a ȋnvins pe un powerlifter”, concluzionează Valentin Badescu.

Adrian Stoinea

de Adrian Stoinea

Sport
Telefon:
0764 614 986

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus