Joi,
26.11.2020
Ceata
Acum
-2°C

Studiu ULBS. Ce își doresc studenții, dar și angajatorii: practică mai îndelungată și mai ”aplicată”

20 Octombrie 2015 19:50

Studiu ULBS. Ce își doresc studenții, dar și angajatorii: practică mai îndelungată și mai ”aplicată”

Un studiu realizat în rândul a 63 de studenți care au participat la stagii de practică în cursul acestui an relevă faptul că atât aceștia, cât și reprezentanții companiilor în care au lucrat ca stagiari timp de patru săptămâni cer ca practica să aibă o perioadă mai îndelungată. Același studiu aplicat și asupra celor 20 de companii unde au efectuat studenții sibieni stagii de practică indică faptul că angajatorii sunt mulțumiți de nivelul de pregătire teoretică al tinerilor, dar mai așteaptă ceva de la ei: teste vocaționale. ”Interesant este că antreprenorii consideră că stagiul de practică pentru studenți trebuie «personalizat». Cei mai mulți reprezentanții de companii – peste 55% - ne-au spus că doresc o testare vocațională, pentru a vedea la ce este predispus tânărul student, spre ce «are chemare». Asta îi ajută pe antreprenori să îi integreze mai repede și mai ușor pe tineri în firmă. Noi am făcut testare vocațională înainte de aceste stagii de practică, dar nu am și trimis rezultatele acestor teste către firme. Eu zic că universitățile ar trebui să își dezvolte mecanisme de testare vocațională, pentru a vedea înspre ce se pot dezvolta studenții mai bine, ce carieră să își aleagă”, concluzionează conf. univ. Silviu Nate (foto), managerul proiectului ”Laboratorul antreprenorial universitar”. În cadrul acestui proiect, cofinanțat din fonduri europene, au fost cooptați nu mai puțin de 360 de studenți din toate facultățile Universității ”Lucian Blaga” din Sibiu, mai puțin cea de Teologie.

Studenții vor mai multă muncă

În cadrul aceluiași studiu realizat asupra studenților și organizațiilor unde aceștia au efectuat stagii de pregătire a mai reieșit faptul că ar fi binevenită o ”mai mare implicare a tutorelui din companie”, care să le atribuie ”sarcini mai complexe”. ”Încă un aspect interesant cerut de studenți este ca la ore să vină specialiști din domeniu. Doar că Legea educației nu îți permite să aduci specialiști fără doctorat. Astfel, specialiștii ceruți de studenți pot participa doar benevol, eventual la seminarii sau workshopuri”, arată Silviu Nate. În ceea ce privește părerea antreprenorilor mai bine de 66% dintre reprezentanții companiilor s-au declarat ”mulțumiți” și ”foarte mulțumiți” de nivelul de pregătire teoretică al studenților. Concluziile studiului aplicat asupra studenților și organizațiilor partenere au fost prezentate în cadrul unei mese rotunde organizată de reprezentanții proiectului amintit.

raspunsuri antreprenori

Contracte de muncă pe perioada practicii

Cei 63 de studenți au participat la stagii de practică în companii aflate în municipiul Sibiu (13), București (cinci), în județul Sibiu (două) și în Drobeta Turnu Severin (una). Printre acestea se numără companii precum PricewaterhouseCoopers sau ANCOM, dar și Continental sau Marquardt, din Sibiu. ”Ne-am propus 21 de parteneriate cu mediul privat și public și am realizat 33 până în momentul de față. Am încercat să îi ducem pe studenți în zone cât mai bune pentru ei. Ne-am asumat un indicator de angajabilitate de 36, după ce vor parcurge etapele proiectului, iar în momentul de față avem 45 de studenți care lucrează. Asta mai ales datorită lor, pentru că au vrut să lucreze”, arată Silviu Nate. El subliniază faptul că unele dintre companii au încheiat contracte de muncă studenților veniți în practică. Pe lângă asta, fiecare dintre cei 63 de studenți a primit câte o subvenție de 900 de lei pentru aceste stagii de pregătire, iar toți cei 360 de studenți implicați în proiect au primit câte o subvenție de 600 de lei.

”War room”. Știi de ce informații ai nevoie?

Una dintre activitățile organizate în cadrul proiectului ”Laboratorul antreprenorial universitar” a fost și ”war room-ul”, unde studenții organizați pe echipe au primit diferite teme de lucru, în urma cărora să genereze ”caiete de cerințe informaționale”. ”Mai precis, spre exemplu, un grup de studenți a primit tema «înființați o firmă în Arabia Saudită». Astfel, studenții au trebuit să analizeze contextul de acolo, contextul regional, piața, să vadă ce se vinde mai bine, costurile legate de traiul de acolo, legislația și așa mai departe. Apoi, a fost nevoie să stabilească o strategie, după care următoarea etapă a fost cea de dezvoltare a unui plan de afaceri. Efectiv, cum vor proceda, în condițiile unor parametri clari referitori la bugetul maxim și așa mai departe. Apoi, comisia noastră de experți a audiat planurile de afaceri și a cerut echipelor de studenți să ia decizii. Asta a fost un pic mai greu. Căci problema în România nu este să generezi informație strategică, ci problema este la nivelul managementului, care nu știe ce să ceară de experți. Adică, ce informații cer eu ca să iau decizia bună? Mulți manageri nu știu ce să ceară de la cei din jurul lor, pentru a dobândi avantaje strategice. De aceea, prin acest proiecte, am încercat să forțăm studenții să și ceară ceea ce este nevoie, nu doar să livreze ceea ce li se cere”, spune Silviu Nate.

studenti ULBS

Despre proiect

”Laboratorul antreprenorial universitar – progres prin inovare și practică” este un proiect cofinanțat prin Fondul Social European, POSDRU 2007 – 2013, care se derulează din mai 2014, urmând a fi închis în noiembrie anul acesta. Bugetul total al proiectului este de 2,14 milioane de lei, beneficiar fiind ULBS.

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

3 comentarii

Gligor Ciortea

Acum 5 ani

Extraordinar . Felicitari . E pacat ce nu faci in lumea asta .
Raspunde

Kieltsch Lucian

Acum 5 ani

Succesul in activitatea ce urmeaza studiilor universitare nu trebuie sa fie datorat doar intamplarii sau calitatilor speciale pe care doar unii studenti le au. Reteta succesului trebuie sa contina mai multe ingrediente, necesare si obligatorii, printre care se numara: bagajul de cunostinte pe care studentul le are la venirea in universitate, experienta acumulata pana atunci, educatia, dorinta de a performa etc. La acestea se adauga ceea ce doar universitatea le poate oferi, unde experienta practica, practica experimentala joaca un rol extrem de important. Imi aduc aminte cu placere de anii studentiei mele la ULBS, cand majoritatea colegilor mei aveau o afacere, o ferma sau o livada in administrare, ceea ce facea ca experienta lor impartasita, sa aduca un plus de valoare actului de invatare la care au contribuit fara cusur minunatii profesori, fara exceptie. De aceea cred ca orice initiativa menita sa aduca studentul mai aproape de procesul de invatare practica, de implicare a acestuia in actul decvizional responsabil, nu poate decat sa creasca sansa generatiei aflata acum cu coatele pe bancile universitatii, de a devenii specialistul cautat toti angajatorii seriosi. Felicitari pentru proiect si nu fiti prea surprinsi daca unii studentii o sa va uluiasca cu calitatile lor. E multa calitate in tinerii nostrii, trebuie doar sa-i punem mai des la treaba.
Raspunde

Nate Silviu

Acum 5 ani

Dialogul cu angajatorii trebuie continuat si armonizata relatia pe baza de cerere si oferta din ambele parti. Profilul investitiilor in Sibiu indica o cerere mare de ingineri si o cerere mult mai mica din zona socio-umane si litere. Medicii, teologii, industria alimentara, economistii gasesc mult mai usor un job pe piata muncii. Aici sunt cateva aspecte care merita o atentie sporita - parteneriate de practica in afara judetului Sibiu, diversificarea profesionalizarii la ciclul de masterat, adaptare curriculara, politica nationala mai coerenta pentru umanisti in privinta angajabilitatii. Cu siguranta mai sunt si alte raspunsuri, dar pe scurt, este vorba despre un inceput care trebuie valorificat constructiv. Angajatorii au fost multumiti de pregatirea teoretica a studentilor - cel putin asta reiese din sondajul realizat, insa transferul catre piata muncii reprezinta mult mai mult - o relatie organizata si planificata in care fiecare parte ofera si primeste la randul sau. Din pacate nu toti studentii participanti la proiect sunt angajati in domeniul lor de studiu/specializare, insa o parte semnificativa au un loc de munca in urma consilierii si orientarii profesionale.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus