Duminică,
14.07.2024
Cer Senin
Acum
34°C

Părerea riderilor străini Red Bull Romaniacs despre reglementările ce urmează la Sibiu: “În Spania, cam toate locurile sunt interzise”

Părerea riderilor străini Red Bull Romaniacs despre reglementările ce urmează la Sibiu: “În Spania, cam toate locurile sunt interzise”

De mai bine de două luni, asociațiile de motocicliști enduro, Salvamontul, Consiliul Județean, ONG-urile și asociațiile de bicicliști dezbat tema reglementării practicării enduro în județul Sibiu, și se pare că aceste părți au ajuns la un numitor comun. O reglementare clară a practicării acestui hobby vine după ce mulți practicanți merg cu motocicletele în munți pe unde îi taie capul. 1500 de turiști străini practicanți de motociclism off-road vin anual în zonele montane din județul Sibiu, conform cifrelor estimate de Consiliul Județean Sibiu.

Consilierul pentru activități sportive din cadrul Consiliului Județean, Nicolae Ivan, spune că acest turism de nișă merită promovat în continuare, însă numai după anumite reguli generale. “Foarte mulți practicanți intră cu motocicletele pe traseele montante marcate pentru turiștii care merg pe jos și, în general, abordează haotic traseele montane, mai intră și pe proprietățile private. Foarte mulți proprietari i-au așteptat pe motocicliști cu ciomege. A fost un caz în care și-au dat seama că motocicliștii au căști de protecție și au amplasat un cablu de sârmă ghimpată, care se putea termina tragic, nu doar cu avarierea motocicletei. Indisciplina este evidență. Nu putem suprima dreptul acestor oameni de a-și practica pasiunea, dar trebuie stabilite niște reguli”, a spus Nicolae Ivan. Acesta a mai anunțat că după ce primăriile vor stabili un set clar de reguli pentru practicarea motociclismului enduro, Consiliul Județean va putea aproba o hotărâre valabilă pentru întregul județ.

La ultima întâlnire, s-a stabilit ca fiecare primărie în parte să stabilească, prin hotărâri de consiliu local, în ce zone va fi interzis complet accesul cu motoclicletele. Iar în paralel, vor exista trasee prestabilite dedicate, pentru ca iubitorii enduro să își poată practică hobby-ul. “Am stabilit anumite trasee pentru cei care vor să practice enduro și urmează să găsim modul în care reglementăm clar aceste trasee. Vom mai avea o întâlnire pentru că toată lumea să fie mulțumită și după ce vom avea totul pus la punct vom aproba un cod de conduită”, a declarat Bucur Bogdan, primarul comunei Rășinari.

S-a luat în calcul interzicerea practicării enduro în Munții Făgăraș, precum și pe 13 trasee mari din Munții Cindrel și Lotru. Aceste reglementări ar urma să între în vigoare în prima jumătate a anului viitor.

Afectează Red Bull Romaniacs?

Este bine știut că la Sibiu, în fiecare an, se organizează cel mai dur raliu hard enduro din lume, unde an de an se strâng în jur de 400 de rideri din peste 35 de țări. Pentru a afla cât de mult afectează aceste noi reglementări Red Bull Romaniacs 2016, am discutat cu organizatorii competiției.

“Nici până acum nu a fost voie în Munții Făgăraș în siturile naturale, noi nu am fost niciodată în siturile naturale cu Red Bull Romaniacs. Noi aveam traseul până la limita siturilor, iar când trebuia să trecem din nord spre sud, să trecem Carpații, practic siturile Făgăraș si Frumoasa sunt despărțite doar de Valea Oltului, am obținut o derogare să se facă o legătură ca să se poată merge în ziua următoare, să se desfășoare concursul în Vâlcea. Zonă care nu se află în siturile naturale”, explică Andy Fazekas, arhitectul prologului Red Bull Romaniacs.

“În munții Făgăraș nu mai sunt discuții pentru că aproape în totalitate sunt incluși in situl Natura 2000 Munții Făgăraș și Piemontul Făgăraș. Iar acolo legislația este foarte clară și fără echivoc. Red Bull Romaniacs până acum a respectat toate condițiile legale și a obținut acceptul de la cei care aveau în custodie acele situri respective. De la 1 ianuarie s-au implementat planurile de management pentru aceste situri, iar în planurile acestea pentru Făgăraș este prevăzută prevederea legii. Acesta este într-o fază avansată si a trecut de consultările publice. Acolo nu mai avem ce discuta despre Făgăraș din punctul acesta de vedere. Oricum Făgăraș nu era un punct important. Sectoarele glaciale care reprezentau o importanță pentru conservare nu au fost niciodată practicate cu motocicleta. A fost sectorul marginal de vest, care nici măcar nu e glaciar, de la Poiana Mărului, care a și devenit drum de taf”, completează Tibi Brad, cel care se ocupă cu problemele de autorizație Red Bull Romaniacs.

În ceea ce privește cele 13 trasee mari din Munții Cindrel și Lotru, acesta explică că: “este vorba despre traseele turistice omologate, care sunt aflate în administrația Serviciului Public Salvamont al Consiliului Județean. Acela a fost primul set de măsuri pe care l-am discutat și s-au avut cu domnul Adrian David (n.r. șeful salvamont Sibiu) niște discuții raționale, prin care s-a stabilit o listă de poteci care să fie excluse din practica endure, pe viitor. Poteci sau segmente din poteci. Cam la asta se referă acel inventor din cele 52 de poteci pe care Serviciul Public Salvamont îl are în inventar”.

Ce spun riderii străini

Pentru a afla părerea riderilor străini despre noile reglementări și problema degradării mediului din cauza practicării enduro, am luat legătura cu doi dintre cei mai reprezentativi rideri din istoria Red Bull Romaniacs: britanicul Graham Jarvis și spaniolul Alfredo Gomez Cantero.

“La mine în țară, există o mare restricție în a merge cu motoarele. Prin urmare, știu cât de important e să respecți țara și oamenii din România. În general, fiecare rider apreciază și respectă mediul înconjurător din orice țară. Din păcate, este nevoie doar de o persoană care să comită un act stupid și să supere proprietarul de pământ și asta poate strica relația cu toată lumea. Fiecare rider fiind băgat, mai apoi, în aceeași oală. Sunt foarte puțini rideri care merg haotic și nu respectă regulile”, mărturisește Graham Jarvis, ocupantul poziției secunde de la Red Bull Romaniacs 2014.

“Sunt sigur că organizația Red Bull Romaniacs va face o muncă minunată, ca întotdeauna, și cursa va fi perfectă și în 2016. Toate sporturile trebuie să aibă locuri în care pot fi practicate și sportul nostru este foarte nou. Toți care practică și se antreneză cu enduro ar trebui să respecte regulile. Dacă ei nu respectă oamenii, aceștia nu pot să le privească sportul cu ochi buni, ci cu o mentalitate rea. Iar acest lucru nu este benefic pentru pasionații de enduro. Anii trecuți, noi am avut câteva accidente și totul putea să se încheie tragic… este o nebunie să vezi sârma ghimpată agățată pe trasee de către proprietarii pământurilor supărați. În Spania cam toate locurile sunt interzise… poți să-l practici în zonele în care este permis și noi nu avem prea multe...”, explică si Alfredo Gomez Cantero.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Adrian Stoinea

de Adrian Stoinea

Sport
Telefon:
0764 614 986

Comentarii

5 comentarii

un sibian

Acum 8 ani

ar fi grozav sa apara reglementari clare...dar in "dulcele" stil romanesc totul va fi ca si inainte...noi discutam de zona Montana si avem permanent motociclisti pe aleile din parcul Sub Arini si in zona dintre parc si Valea Aurie...acum vreo luna a trebuit sa ma feresc din calea unui nesimtit cu ATV-ul!!! puteti sa faceti 1000 de legi...daca chestia asta se intampla in parcul Sub Arini...aproape in centrul orasului si NIMENI nu are nimic de spus...cine ii controleaza pe cei care merg prin padure, etc....
Raspunde

Luca

Acum 8 ani

Eram in drumetie , ne oprisem pentru picnic, langa poteca si ne-am trezit cu motociclisti urcand dinspre Curmatura , la 3 m de noi , aproape sa sara pe noi ! AU plecat , fara sa ne bage in seama ! Ne-au umplut de pietre si de spaima bineinteles ! De atunci fetita mea refuza sa mai mearga in drumetii pe munte ... Ar trebui interzisti cu desavarsire , ca in Slovacia, Austria , Cehia , etc
Raspunde

opo

Acum 8 ani

Ba da, trebuie interzis jegurilor sa-si practice pasiunea! Sa-si cumpere jigodiile pamant si sa stea acolo! Acum au inceput sa adune gunoaie ca sa ne-arate ca-s de treaba si ca nu fac rau. Si cica zgomotul lor ii deranjeaza pe hoti si ca din cauza lor, a javrelor, nu se mai fura lemne din padure!!!!!!!
Raspunde

marius

Acum 8 ani

Ti-am mai spus ca jeg esti tu cu mata, si ce ar fi sa-ti cumperi tu pamant sa te plimbi tu pe pamantul tau.
Raspunde

@marius

Acum 8 ani

Prietene, individul de mai sus are dreptate, chiar dacă nu-și prezintă părerea într-un limbaj academic. În general, posesorii de vehicule din această categorie, datorită frustrărilor cotidiene (probabil), a limitărilor intelectuale (probabil), și a altor cauze de factură intrinsecă sau extrinsecă, au o problemă cu lumea din jur. Atunci când se urcă pe motoare și se adună într-o haită de sălbatici (probabil apucături ancestrale, căci singuri sunt mielușei) fac ravagii în natură, printre oameni, pe șosele etc. Sunt obraznici, impertinenți, necivilizați și lipsiți de respect. Ei cică sunt sportivi... Au exact comportament contrar. Fac gălăgie infernală. distrug potecile de munte, distrug liniștea locuitorilor din zonă, distrug confortul celorlalți turiști sau participanți la trafic. Ce vrei, ei se ascund în spatele unor costume pline de noroi (e trendy), a unor căști cu viziere fumurii și bineînțeles nu au numere la motocicletele de offroad. Deci, prinde motociclistul și amendează-l dacă poți. Dar în secunda în care sunt claxonați sau se scrie ceva despre ei, imediat haita de nespălați sare la atac: că nu-i respectă lumea-n trafic, că ei salvează natura și că vezi Doamne, nu ei sunt beneficiarii serviciilor ecosistemice, ci ecosistemul beneficiază de serviciile lor. (sic!) Așa că amice, când ai argumente pentru a combate în mod civilizat, după ce mai urmezi o serie de cursuri de "7 ani de acasă", după ce te mai civilizezi, mai discutăm. Până atunci, ciocu mai mic, că ești în culpă !
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus