Vineri,
29.03.2024
Partial Noros
Acum
15°C

Recenzie. „Oameni obișnuiți”, un strigăt pentru normalizarea societății

Regizoarea Gianina Cărbunariu a venit în fața sibienilor cu un nou spectacol menit să trezească spiritul civic din noi. „Oameni obișnuiți” a avut avanpremiera zilele trecute la Teatrul Național „Radu Stanca” și a reușit să capteze curiozitatea multor sibieni și nu numai, care, cu doar câteva minute înainte de începere, așteptau nerăbdători să intre în sală.

Inspirat din fapte adevărate, atât din țara noastră, cât și din Italia și Anglia, scenariul îmbină realitatea cu ficțiunea și spune poveștile a opt whistleblower-i, sau, mai simplu spus, a avertizorilor de integritate care au avut de suferit în urma sesizărilor pe care le-au făcut. În spectacol au apărut părți din interviurile originile care au fost realizate în perioada documentării, dar scenele au fost create de echipa spectacolului, așa cum și-au imaginat că s-a întâmplat, fiind un amestec de ficțiune și realitate. Spectacolul e personal, pentru că mizează pe relația cu publicul, iar spațiul creat anulează scena și aduce în față acțiunea spectacolului, iar pe cei șase actori cât mai aproape de public. Titlul, limpede prin mesaj încearcă să exprime cât mai bine ideea spectacolului, și anume, oricare dintre noi poate deveni un whistleblower, dacă conștiința nu îl lasă să treacă cu vederea peste neregulile din sistemul în care lucrează.

spectacol oameni obisnuiti 4, foto adi bulboacă Ornella Piredda, Ciro Rinaldi, Sharmila Chowdhury, Eileen Chubb, Ian Foxley, Alin Goga, Claudiu Țuțulan, și Liviu Costache sunt whistleblower-i care au inspirat acest spectacol prin poveștile lor. Aceștia nu și-au imaginat niciodată că spunând superiorilor că au descoperit anumite abuzuri și nereguli vor avea de suferit și vor fi etichetați, inclusiv de proprii colegi, drept turnători. Oameni obișnuiți ca noi toți de altfel, au stat în prima linie și și-au pus la bătaie cariera, dar și viața. Regizoarea încearcă să atragă atenția asupra derapajelor care au loc în Italia, Anglia și România și care duc la vicierea raporturilor dintre oameni, dar și punerea vieților acestora în pericol. Problematica spectacolului e acea că în Italia nu există o lege care să-i apere pe acești oameni atunci când fac astfel de sesizări, în Anglia se lucrează la o lege în această privință, iar în România, surprinzător, există legea 571 din 2004 care protejează personalul din autoritățile publice, instituțiile publice și din alte unități care semnalează încălcări ale legii.

Primul moment al spectacolului aduce în fața publicului situația medicilor din Anglia care lucrează atât în mediul privat, cât și la stat. Nimic rău în asta până aici, dar problema e atunci când medicii care ar trebuie să fie la program în spitalul de stat sunt, de fapt, la cel privat, iar ei primesc bani pentru orele pe care nu le petrec acolo. În 2006, șefa de la secția de radiologie sesizează șefului ei o fraudă, însă de atunci lucrurile încep să ia o întorsătură la care ea nu s-ar fi așteptat. Devine o țintă în urma sesizării făcute, iar angajații din subordinea ei sunt amenințați să nu depună mărturie împotriva spitalului. Doar 13 din 60 de angajați au fost de partea ei și au inițiat chiar și scrisori de susținere, însă fără niciun rezultat. La sfârșit au anunțat-o simplu că este concediată, corupția reușind să mai câștige încă o dată.

spectacol oameni obisnuiti, foto adi bulboacă Momentul poate cel mai așteptat a fost acela în care a fost prezentată situația din România, de la Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale. Anul 2015, la CNADNR trei funcționari semnalează o serie de nereguli administrative în cadrul comapniei. Un angajat a fost concediat pentru că nu a vrut să fie parte dintr-o acțiune ilegală și astfel, a sesizat neregulile de la Agențiile de Control și Încasare Focșani, Giurgiu și Giurgeni, iar pentru corectitudinea de care a dat dovadă a plătit. Alin Goga, Claudiu Țuțulan, și Liviu Costache au avut curajul să tragă un semnal de alarmă atunci când și-au dat seama că lucrurile nu merg în direcția bună, dar asta nu a fost pe placul tuturor, iar aceștia s-au confruntat cu tot felul de situații neplăcute. S-a ajuns până la incendierea mașinii și desfacerea prezoanelor de la roți, dar nici așa nu au renunțat. Asta face un avertizor de integritate, pune binele celorlalți mai presus de orice, iar asta a încercat regizoarea să surprindă prin acest spectacol.

oameni obisnuiti 3, foto adi bulboacă Un joc între realitate şi ficţiune, şi chiar meditaţie asupra limitelor pe care un om poate să le aibă, asta ne-a propus Gianina Cărbunariu. Spectacolul nu se încheie cu The End așa cum ne-am aștepta, ci cu Va urma, pentru că lupta avertizorilor de integritate continuă, iar acest lucru poate fi un impuls și pentru alții să încerce să schimbe ceva în societatea în care trăiesc. Din distribuția spectacolului au făcut parte actorii Florin Coșuleț, Mariana Mihu, Ioan Paraschiv, Ofelia Popii, Dana Taloș și Marius Turdeanu.

Foto credit: Adi Bulboacă

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).