Sâmbătă,
22.01.2022
Cer Senin
Acum
-5°C

Cei mai vechi ospătari ai Sibiului. ”Clienții au mai fost prin alte țări. Au alte pretenții”

Cei mai vechi ospătari ai Sibiului. ”Clienții au mai fost prin alte țări. Au alte pretenții”

Au servit personalități politice, actori, muzicieni, dar și oameni obișnuiți și de fiecare dată au făcut-o cu drag, încercând să mulțumească pe fiecare în parte. Cornel Natea și Maria Popescu sunt doi ospătari care s-au dedicat acestei profesii pe care o fac și acum, după ani și ani cu aceiași dăruire. Sunt printre cei mai vechi ospătari ai orașului.

De cum cobori scările Cramei Sibiul Vechi, muzica populară te induce în atmosfera restaurantului, apoi ești întâmpinat de unul dintre ospătarii cei mai vechi. De mai bine de 20 de ani, Cornel Natea își întâmpină clienții în portul popular pe care îl poartă cu mândrie și despre care spune că e tot ce are el ca om. A început la restaurantul Transilvania, apoi pe timpul verii lucra pe litoral, iar de 26 de ani lucrează ca ospătar la Crama Sibiul Vechi. „La Transilvania am stat până în ‘90, după care m-am transferat la Crama Sibiul Vechi și începând de atunci și până azi am stat în același loc. Am pus mult suflet în acest loc, iar în ‘93 când s-a privatizat, lucrurile au început să se schimbe. Ne-am schimbat și noi în timp, pentru că trebuie să lucrăm în primul rând pentru om, pentru client, să ne dăm silința să fie totul în folosul clientului și nu în folos personal. De atunci, treptat, lucrurile s-au așezat a devenit un restaurant cu specific tradițional, s-au schimbat meniurile și am intrat pe un făgaș nou. S-a format un colectiv, eu sunt cel mai vechi ospătar de aici, dar mai sunt și colegii de la bucătărie care sunt aici cam din aceeași perioadă din care sunt și eu”, povestește Cornel Natea. Spune că a pus mult suflet în localul acesta și că asta îl ține aici, în ciuda ofertelor de care a avut parte de-a lungul timpului. „Între noi s-a creat o legătură strânsă, petrecem poate, mai mult timp între noi, decât cu familiile noastre acasă”.

„Dacă știi să-i spui omului o vorbă bună, ți-ai făcut treaba bine”

Domnul Cornel povestește cu drag despre meseria lui și spune că tot ceea ce face e în slujba clientului, ca aceasta să se simtă bine. Încearcă de fiecare dată să le spună cuvinte de bine celor care trec pragul restaurantului și încercă să-i facă să se simtă cât mai bine. „Sunt și clienți mai supărați, mai necăjiți, dar trebuie să știi să le vorbești, să-i faci să se simtă bine, e cel mai important. Prima menire a unui ospătar este aceea de a-l face pe client să se simtă bine, trebuie să reușești să-l scoți pe om din problemele lui și să îl faci să se simtă bine aici la masă. Când ești supărat, necăjit, nici mâncarea nu îți cade bine și atunci, dacă știi să-l scoți pentru câteva momente din problemele lui și dacă ai noroc ca omul să-și revină e cea mai mare satisfacție”, ne spune ospătarul.

Dacă omul e mulțumit se întoarce, aceasta e ideea după care se ghidează Cornel Natea și spune că cel mai bine se simte atunci când turiștii se reîntorc la restaurant și îl recunosc. „De 26 de ani de când lucrez aici, am clienți atât din țară, cât și de peste hotare care îmi aduc poze de acum 15-20 de ani de când ne-am văzut, iar eu sunt foarte mândru de asta. Sunt foarte mândru când turiștii străini revin și îmi spun zic <<Tot aici ești, nu-mi vine să cred!>>. E o mare bucurie pentru mine”, spune acesta schițând ușor un zâmbet. Trebuie să-ți placă ce faci, trebuie să fii serios și conștiincios, sunt calitățile pe care domnul Cornel ne spune că trebuie să le aibă un bun ospătar.

„Aici cred că e problema la majoritatea ospătarilor, nu știu să-l scoată pe om din cochilia lui, să-l bine-dispună. Dacă știi să-i spui omului o vorbă bună, dar bineînțeles, să nu întreci măsura, îi zâmbești frumos, omul revine și a doua zi. Depinde doar de tine, dacă ți-ai făcut treaba o să te întâlnești cu el și a doua zi, iar dacă nu revine trebuie să-ți pui un semn de întrebare. Eu numai vorbe de bine am pentru clienți, pentru că dacă intuiești doar un pic unde au coarda sensibilă îi atragi de partea ta. Am avut parte și de oameni mai dificili, mai irascibili, dar până la final am reușit să dăm mâna și să fim prieteni. Asta e menirea noastră, să facem omul să se simtă bine, pentru a veni și a doua zi, și în următorul an.” De-a lungul timpului, o mulțime de personalități au trecut pragul cramei, iar domnul Cornel a fost acolo să-i servească. „Au venit o mulțime de oameni importanți la noi”, spune ospătarul. Emilia Popescu, Andrei Pleșu, Cristian Țopescu și mulți alții. Acesta își aduce aminte și de momentul în care a venit Florin Piersic. „E exact cum e la televizor, țin minte că a venit în fața barului și noi toți eram curioși să-l cunoaștem, iar el a stat cu noi la câteva vorbe. A semnat chiar și în cartea onoarei pe care noi o avem și în care semnează personalitățile care ne trec pragul”.

De la Ion Iliescu până la Prințul Charles

Pe pietonala Bălcescu, la hotelul Împăratul Romanilor am găsit-o și pe Maria Popescu, care lucrează la restaurantul hotelului de 26 de ani ca ospătar. Lucrează aici încă din ‘89 fiind cea mai veche angajată. „Acest loc e mai mult decât acasă pentru mine. M-am atașat foarte mult de locul acesta, de aceea nici nu am plecat, aici știu cum merge totul, unde e pus totul, absolut tot știu despre acest loc. Toată lumea mă întreabă de ce nu plec în altă parte, dar mie nu mi-au plăcut schimbările și atunci am rămas aici”, ne povestește Maria. Înainte să ajungă la Împăratul Romanilor a lucrat la Bulevard și spune că lucrurile s-au schimbat destul de mult în această perioadă. „Erau mai mulți clienți, era mai mult de lucru atunci. Toată lumea spunea pe vremea aceea că nu are bani, dar venea la restaurant, însă acum sunt deschise mai multe restaurante și oamenii au de unde să aleagă. Oamenii au acum alte pretenții spre deosebire de acea perioadă, pentru că au fost și în alte țări și atunci vin cu alte idei și impresii de acolo”. Mereu i-a plăcut să lucreze cu oamenii, deși recunoaște că s-a lovit de-a lungul timpul și de oameni mai dificili. „Eu sunt o persoană foarte liniștită și întotdeauna am încercat să fac totul în așa fel încât să fie bine. Au mai fost și persoane mai dificile, dar până la urmă ne-am înțeles”. De-a lungul timpului printre personalitățile care s-au perindat pe la hotel se numără Emil Constantinescu, Traian Băsescu, președintele Germaniei, dar și Prințul Charles. „Toți au fost deschiși și nu au fost deloc pretențioși. Și oamenii mai importanți din Sibiu vin aici pentru întâlnirile importante pe care le au”.

Bucureștenii, mai darnici la bacșiș

Atenția este unul dintre cele mai importante aspecte atunci când lucrezi cu oamenii și asta face ca omul să revină sau nu în localul respectiv. „Contează dacă ești atent, dacă vorbești frumos cu clientul, dacă ai o atitudine negativistă și îl respingi nu se ajunge la nimic bun. Despre bacșiș, acesta variază în funcție de om, dar bucureștenii sunt mai darnici. Și cei din Sibiu lasă bacșiș, mai ales cei din categoria de mijloc lasă de cele mai multe ori bacșiș. Sunt oameni care lasă 10, 50 sau chiar 200 de lei bacșiș, depinde de ce oameni sunt, dar și de evenimentul care are loc”, apreciază Maria Popescu.

Comentarii

1 comentarii

rosu

Acum 5 ani

Cel mai chelner din Sibiu! Din pacate, schimbul celalalt de la Sibiul Vechi este la fel ca meniul: traditional romanesc. Nemotivati si neprietenosi . Daca nu este domnul Cornel, eu plec. Iar in momentul cand bucatarul iasa la pensie, nu mai merg deloc.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus