Joi,
28.03.2024
Innorat
Acum
10°C

”Autostrada de fier” a Sibiului: pas cu pas s-au adunat peste cinci ani de întârzieri

”Autostrada de fier” a Sibiului: pas cu pas s-au adunat peste cinci ani de întârzieri

 În timp ce dezastrul lotului de autostradă cuprins între Săliște și Cunța atrage atenția publică, lucrările de modernizare a magistralei de cale ferată din nordul județului Sibiu acumulează întârzieri cu anii: în total, pe cele trei tronsoane aflate în modernizare și care tranzitează județul Sibiu, întârzierile sunt estimate la 64 de luni. Vorbim de lucrări cu o valoare totală de peste 2,3 miliarde de lei pentru o ”autostradă de fier” unde se va circula cu 160 de km/h. Și mai vorbim de contracte care, la un an și jumătate de la semnare, au un avans de trei la sută.

 Autostrada de fier cale ferata (3)

În februarie, aprilie și mai 2012, autoritățile centrale semnau trei contracte de execuție de lucrări pentru modernizarea a trei tronsoane de cale ferată cuprinse între Sighișoara și Ațel, Ațel și Micăsasa și, respectiv, Micăsasa și Coșlariu. Cele trei loturi au o lungime totală de aproape 95 de km și vizează modernizarea infrastructurii de cale ferată astfel încât aceasta să permită circulația garniturilor cu viteze de 160 de km/h. Pentru fiecare contract – cofinanțat din fonduri europene - termenele de finalizare inițiale erau de de trei ani, însă în fiecare caz întârzierile le depășesc pe cele ale trenurilor care se târăsc în acest moment pe rutele amintite.

 Un singur lot aproape de 100%

 La începutul acestei luni, CFR a publicat un centralizator al evoluției lucrărilor inclusiv pe cele trei loturi mai sus amintite. Procentele publicate de CFR sunt aferente datei de 30 aprilie 2016 și indică faptul că ritmul lucrărilor este, în continuare, unul de melc. Astfel, pentru lotul cuprins între Sighișoara și Ațel stadiul lucrărilor este de 66,5 (cu un procent mai mare decât cel din februarie). Pe cei 30 de km de cale ferată în curs de modernizare între Ațel și Micăsasa, stadiul este aproximativ identic: 67,8% (avans de 1,3 procente față de februarie 2016). În fine, singurul lot de cale ferată unde avansul lucrărilor este unul ”mai respectabil” este cel cuprins între Micăsasa și Coșlariu: 92,25% (avans de 3,11%).

Autostrada de fier cale ferata (2)

Merită remarcat și ritmul apropiat de zero al lucrărilor de execuție a instalațiilor de semnalizare feroviară (ERTMS, GSM-R, centralizare electronică și centru de control). Acest contract a fost atribuit în septembrie 2014 pentru tot tronsonul de cale ferată cuprins între Sighișoara și Simeria asocierii formată din firmele SC Alstom - Transport SA - SC Alcatel Lucent România SRL - SC PAS 97 SRL. Valoarea lucrărilor este de aproape 300 de milioane de lei, fără TVA, iar termenul de finalizare este de cinci ani și patru luni (adică în ianuarie 2020). La mai bine de un an și jumătate de la atribuirea contractului, avansul lucrărilor raportat de CFR este de fix 3%.

 Un nou termen. Unul ”să fie”

 Turnul Sfatului a adresat în urmă cu o săptămână o solicitare către CFR referitoare la stadiul actual al lucrărilor și noile termene de finalizare, motivele întârzierilor și eventualele sancțiuni aplicate constructorilor. Reprezentanții CFR nu au avut vreme să răspundă acestor întrebări. Însă potrivit informațiilor publicate pe plăcuțele de șantier, constructorii angajați de statul român promit că vor termina lucrările pe 30 ianuarie 2017. Raportat la noul termen, întârzierile cumulate pe cele trei tronsoane sunt de cinci ani și patru luni. Iar ritmul de lucru, cu evoluții de 0,5 procente pe lună, este unul departe de a da încredere că pe 30 ianuarie 2017, trenurile vor zbura între Mediaș și Copșa Mică, de exemplu.

Autostrada de fier cale ferata (3)

 Exemplu ”stâlpului”

 Ilustrativ pentru ritmul în care se desfășoară lucrările este situația ”stâlpului” de la Târnava, zonă unde calea ferată va avea un nou traseu. Stâlpul în discuție aparține rețelei de înaltă tensiune și ”s-a nimerit” exact pe mijlocul noului terasament. Constructorii asocierii FCC – Alpine – Straco au reușit abia luna trecută să mute respectivul stâlp de înaltă tensiune din calea noului traseu. Iar cum săptămânile trecute ”a tot plouat” terasamentul este în continuare neconstruit în respectiva zonă. Sâmbătă, când reporterii Turnul Sfatului au mers pe șantier, câțiva muncitori meștereau la noile poduri construite în apropiere. În rest, șantierul părea părăsit.

Autostrada de fier cale ferata (7)

 Trasee deviate

 Pentru ca limita de viteză să fie ridicată la 160 de km/h, lucrările de modernizare prevăd și schimbarea traseului actual al magistralei de cale ferată. Cea mai mare astfel de modificare de traseu este în curs de construire pe lotul 1 (Sighișoara - Ațel), dar nu pe teritoriul județului Sibiu, ci între Daneș și Sighișoara, unde se construiește și un nou tunel care să servească noului traseu. Pe teritoriul județului Sibiu, însă, noi trasee sunt în curs de construire în zona comunei Târnava și cea a comunei Brateiu.

Stadiul lucrărilor de modernizare a căilor ferate în județul Sibiu

Lot Lungime Firma Valoare contract Termen inițial Stadiu 02.2016 Stadiu 03.2016 Stadiu 04.2016
Sighișoara-Ațel 28,22 km FCC-Alpine-AZVI 862.64 februarie 2015 65,50% 66% 66,50%
Ațel - Micăsasa 29,70 km Asocierea FCC ALPINE AZVI STRACO 747.49 mai 2015  66,50 67% 67,80%
Micăsasa - Coșlariu 37,00 km Aktor Tehnical Societe Anonyme  – SC Arcada Company S.A 721.85 aprilie 2015  89,14% 90,9% 92,25%

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

4 comentarii

...

Acum 7 ani

Tara lucrului bine facut? Deocamdata doar o lozinca fara acoperire.
Raspunde

me

Acum 7 ani

Deocamdata si forever.....un mare bla-bla.
Raspunde

Odin

Acum 7 ani

Lasa ca ne salvati voi, pesedei micuti!
Raspunde

me

Acum 7 ani

Esti tampit si te mai dai si zeu. Poate ca ai scapat de curand de pe Bagdazar.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus