În timp ce Germania a adoptat o lege ca din 2030 (adică peste 14 ani, da?) să nu se mai permită înmatricularea de noi autoturisme cu motoare care funcționează pe bază de combustie internă, pe plaiurile Sibiului noi plănuim să facem și mai mult loc pentru mașinile care sunt multe. Tot mai multe, astfel încât nu au loc să intre în Sibiu pe Calea Cisnădiei, de exemplu.
Cred că modul în care va fi rezolvată sau nu situația Căii Cisnădiei va fi unul emblematic pentru felul în care sibienii percep problemele cu adevărat importante. Cele de mediu, de exemplu.
Să le luăm într-o ordine oarecare. În timp ce ghețarii se topesc, iar cei de pe marginea oceanelor se vor înghesui la deal și la munte pentru a supraviețui cu resurse din ce în ce mai puține pentru tot mai mulți oameni, Sibiul a renunțat la transportul public electric. Și deși actuala administrație chiar stă pe un munte de bani, nu dă semne că ar avea de gând sa facă ceva real în acest sens (adică să reintroducă transportul public electric, a cărui eliminare reprezintă una din marile erori ale primarului Iohannis). În schimb, actuala administrație bate în continuare monedă pe proiecte faraonice și absolut lipsite de fundamentat, de genul unui aqua-parc în mijlocul rezervației naturale Pădurea Dumbrava. Serios?, îți vine să întrebi. Ștrand în pădure? În zonă protejată? Serios? Și nu că Sibiul ar fi acum un oraș sărac. Păi, ia să calculăm așa, în mare: 157 de milioane de lei excedent bugetar anul trecut (și din cum văd că bat investițiile mari pasul pe loc, anul asta vom depăși 200 de milioane de lei excedent). Adică o rezervă de vreo 30 și ceva de milioane de euro. Plus vreo 15 milioane de euro pe care Sibiul i-a împrumutat anul trecut pentru străzile de pământ, plus vreo alte 30 de milioane de euro bani de la UE pe care Sibiul i-ar putea accesa numai în actualul exercițiu financiar european. Repet: nu se poate spune că de bani duce Sibiul lipsă. Poate de lideri cu viziune și curaj...
Dar să revenim la Calea Cisnădiei.
Câte autobuze leagă Cisnădia de Sibiu? Dar de Șelimbăr? Sau Avrig? Sau Racovița ori Curciu (căutați pe hartă, e un sat de la marginea județului înspre Mureș)?
Toate localitățile acestui județ sunt legate între ele de cursele câte unei singure firme. Un fel de monopol reglementat prin licitație: pe fiecare rută, o singură firmă își face de cap. Păi, după licitație, timp de patru sau opt ani cât durează contractul, ce interes mai are firma aceea să ofere condiții bune călătorului, din moment ce are monopol?
Căci așa înțeleg cei de la Consiliul Județean să reglementeze ei piața transportului intercomunitar. E adevărat, CJ-ul organizează licitațiile de încredințare a traseelor în baza unei legislații naționale, proastă legislație, pe care nimeni nu se bate să o modifice. Căci de ce ar munci președinta Consiliului Județean cu deputata - președintă de partid la modificarea legii? Adică muncă de politician veritabil, nu de mascote... Evident că nu muncesc la astfel de proiecte ample și dificile. Mai bine dau, pe rând, câte un comunicat despre... să zicem vizita la o fabrică franțuzească sau poziția referitoare la legea defăimării (astea nu sunt invenții, sunt exemple reale de evenimente cu care cele două doamne președinte de CJ și de partid au găsit de cuviință să își însărcineze birourile de presă, întru lustruirea imaginii lor. Vă dați seama cât interes trezesc problemele de mediu în rândul politicienilor locali, dacă pentru cele două doamne vizita la firma franțuzească și o dispută cu Dragnea - dispută absolut irelevantă pentru calitatea reală a vieții noastre - își găsesc mai degrabă loc în discursul public).
Mai aud replica potrivit căreia astea nu sunt probleme mari de mediu și de trafic, că Sibiul, vai ce liniștit e, că să vedem în București sau Cluj-Napoca sau în Timișoara mari probleme de trafic și stres-poluare. Oare chiar suntem orbiți cu toții? Adică să așteptăm să ajungem ca în București sau Cluj sau Timișoara? Și apoi, sugrumați, să vedem ce soluții am putea găsi?
Ia să încurajeze primăriile și CJ-ul firmele de transport public inter și intra-urban prin subvenționarea activității lor. Dar cu subvenții serioase, atractive pentru susținerea unui transport public curat și de calitate. Și care să funcționeze pe principiul ”banul urmărește călătorul”. Adică firma de transport care atrage cei mai mulți călători să primească subvenții pe măsură. Astfel încât să se creeze un sistem de transport public deschis concurenței. În care transportatorii să aibă de lucru în limitele unor normative clare. Iar eu, călătorul sibian, să nu mai fiu obligat să aștept ”marele aglomerat galben”, fără aer condiționat vara și pocnind a ger pe la colțuri iarna, ci să pot alege ”un micuț sau mare alb sau roșu sau albastru”, după cum vreau să îmi fie ziua. Adică să pot alege să urc în autobuzul privat sau de stat și în care să regăsesc precum o normalitate condiții absolut decente. Care condiții și frecvențe de transport să mă convingă să las mașina acasă atunci când ies prin oraș sau merg în localități imediat învecinate. Și să convingă și alte mii de sibieni să lase mașina acasă, având de unde alege când vine vorba de transport public.
Nu știu dacă mai sunt astfel de exemple de subvenții în țară sau în lume, dacă au mai fost analizate, poate fi o inepție. Dar ideea e că dacă tot se face un studiu (și aici mă refer la studiul de mobilitate urbană, pe care Primăria Sibiu trebuia să îl recepționeze de o lună și legat de care aștept de la doamna primar niște răspunsuri și informații de trei săptămâni – deh, prea puțin timp, sunt altele mult mai importante pe agenda dumneaei în acest moment) , apoi acel studiu să vină cu soluții îndrăznețe, care să rezolve problemele de la sursă. Căci dacă studiul acesta care costă fix un sfert de milion de euro iar vine cu texte de genul ”lărgim străzi, tăiem trotuare, facem centuri de sud pentru noi mașini, înmulțim parcările pentru și mai multe mașini” sau cu povești despre cum, pe aceeași stradă, vom împrieteni strâns și pe veci și pietoni și bicicliști și scuteriști și automobiliști și călători cu autobuzul, troleibuzul sau - de ce nu, că nu ne doare tastatura? - și călători cu un reînviat tramvai, apoi nu facem decât să ne mințim în continuare. Și să ne băgăm boturile mașinilor în fundul caroseriilor din fața noastră, în timp ce unii – mulți, tot mai mulți - ne imită în spate. Să amânăm rezolvarea unei probleme pe care tot noi, astfel, o amplificăm.
La Sibiu susținem din bani publici actul cultural – atât cât îl putem produce -, îl subvenționăm cu milioane de euro anual numai din bugetul orașului. E bine că încercăm să hrănim spiritul, dar de trupul în care trăiește de ce nu am încerca a avea grijă, chiar și prin subvenții, oferindu-i în cele din urmă o climă și un oraș prietenos și sociabil. Știu, sună al naibii de jalnic, dar altfel cum ai putea să pui problema?
Și ca să închei cu Calea Cisnădiei... Stimate doamne primar, președinte, deputate, domni primari, președinți și parlamentari: lăsați-o așa! În loc să vă gândiți cum să o lărgiți ca să faceți loc pentru și mai multe mașini, găsiți soluții prin care să reduceți numărul mașinilor de pe Calea Cisnădiei, oferind alternative reale în transportul public. Un tren interurban ar fi un bun început în acest sens.
PS 1: Evident că zona Cartierului arhitecților dinspre care se umple Calea Cisnădiei are nevoie de o mai bună sistematizare a legăturilor rutiere cu Sibiul și Șelimbărul. Dar să înmulțim numărul de străzi și drumuri doar pentru tot mai multe mașini mi se pare aberant. Vedeți ce se întâmplă acum în Sibiu: după darea în funcțiune a centurii ocolitoare au creat sensuri unice, sensuri giratorii, au mărit numărul de locuri de parcare, totul în numele ”fluidizării circulației”. Rezultatul: a crescut numărul de mașini personale pe străzi, astfel că traficul tot înghesuit și lent este.
PS 2: Nu sunt împotriva mașinii personale. Este una din invențiile care a oferit omului de rând o imensă libertate de mișcare. Dar în interiorul orașului, mai ales al unui oraș precum Sibiul, automobilul personal nu este expresia libertății, ci a unor limitări spațiale și sociale.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: trafic , Primăria Sibiu , Consiliului Județean , Pădurea Dumbrava , Calea Cisnadiei , Consiliul Județean , Asistenţă Socială Sibiu , Căii Cisnădiei , Sau Avrig , Pentru Sibiu , Sau Racovița , studiu de trafic , mijloace de transport , solutii pentru trafic
Vizualizari: 6193
Ultimele comentarii
Acum 3 ore
Ghița
Acum 4 ore
Emil
Acum 4 ore
Chitruta
Acum 6 ore
Ron
Acum 6 ore
Pop