Duminică,
15.09.2024
Cer Senin
Acum
12°C

Lăsați Calea Cisnădiei așa! (lungă vorbă despre aparent altceva)

În timp ce Germania a adoptat o lege ca din 2030 (adică peste 14 ani, da?) să nu se mai permită înmatricularea de noi autoturisme cu motoare care funcționează pe bază de combustie internă, pe plaiurile Sibiului noi plănuim să facem și mai mult loc pentru mașinile care sunt multe. Tot mai multe, astfel încât nu au loc să intre în Sibiu pe Calea Cisnădiei, de exemplu.

Cred că modul în care va fi rezolvată sau nu situația Căii Cisnădiei va fi unul emblematic pentru felul în care sibienii percep problemele cu adevărat importante. Cele de mediu, de exemplu.

Să le luăm într-o ordine oarecare. În timp ce ghețarii se topesc, iar cei de pe marginea oceanelor se vor înghesui la deal și la munte pentru a supraviețui cu resurse din ce în ce mai puține pentru tot mai mulți oameni, Sibiul a renunțat la transportul public electric. Și deși actuala administrație chiar stă pe un munte de bani, nu dă semne că ar avea de gând sa facă ceva real în acest sens (adică să reintroducă transportul public electric, a cărui eliminare reprezintă una din marile erori ale primarului Iohannis). În schimb, actuala administrație bate în continuare monedă pe proiecte faraonice și absolut lipsite de fundamentat, de genul unui aqua-parc în mijlocul rezervației naturale Pădurea Dumbrava. Serios?, îți vine să întrebi. Ștrand în pădure? În zonă protejată? Serios? Și nu că Sibiul ar fi acum un oraș sărac. Păi, ia să calculăm așa, în mare: 157 de milioane de lei excedent bugetar anul trecut (și din cum văd că bat investițiile mari pasul pe loc, anul asta vom depăși 200 de milioane de lei excedent). Adică o rezervă de vreo 30 și ceva de milioane de euro. Plus vreo 15 milioane de euro pe care Sibiul i-a împrumutat anul trecut pentru străzile de pământ, plus vreo alte 30 de milioane de euro bani de la UE pe care Sibiul i-ar putea accesa numai în actualul exercițiu financiar european. Repet: nu se poate spune că de bani duce Sibiul lipsă. Poate de lideri cu viziune și curaj...

Dar să revenim la Calea Cisnădiei.

Câte autobuze leagă Cisnădia de Sibiu? Dar de Șelimbăr? Sau Avrig? Sau Racovița ori Curciu (căutați pe hartă, e un sat de la marginea județului înspre Mureș)?

Toate localitățile acestui județ sunt legate între ele de cursele câte unei singure firme. Un fel de monopol reglementat prin licitație: pe fiecare rută, o singură firmă își face de cap. Păi, după licitație, timp de patru sau opt ani cât durează contractul, ce interes mai are firma aceea să ofere condiții bune călătorului, din moment ce are monopol?

Căci așa înțeleg cei de la Consiliul Județean să reglementeze ei piața transportului intercomunitar. E adevărat, CJ-ul organizează licitațiile de încredințare a traseelor în baza unei legislații naționale, proastă legislație, pe care nimeni nu se bate să o modifice. Căci de ce ar munci președinta Consiliului Județean cu deputata - președintă de partid la modificarea legii? Adică muncă de politician veritabil, nu de mascote... Evident că nu muncesc la astfel de proiecte ample și dificile. Mai bine dau, pe rând, câte un comunicat despre... să zicem vizita la o fabrică franțuzească sau poziția referitoare la legea defăimării (astea nu sunt invenții, sunt exemple reale de evenimente cu care cele două doamne președinte de CJ și de partid au găsit de cuviință să își însărcineze birourile de presă, întru lustruirea imaginii lor. Vă dați seama cât interes trezesc problemele de mediu în rândul politicienilor locali, dacă pentru cele două doamne vizita la firma franțuzească și o dispută cu Dragnea - dispută absolut irelevantă pentru calitatea reală a vieții noastre - își găsesc mai degrabă loc în discursul public).

Mai aud replica potrivit căreia astea nu sunt probleme mari de mediu și de trafic, că Sibiul, vai ce liniștit e, că să vedem în București sau Cluj-Napoca sau în Timișoara mari probleme de trafic și stres-poluare. Oare chiar suntem orbiți cu toții? Adică să așteptăm să ajungem ca în București sau Cluj sau Timișoara? Și apoi, sugrumați, să vedem ce soluții am putea găsi?

Ia să încurajeze primăriile și CJ-ul firmele de transport public inter și intra-urban prin subvenționarea activității lor. Dar cu subvenții serioase, atractive pentru susținerea unui transport public curat și de calitate. Și care să funcționeze pe principiul ”banul urmărește călătorul”. Adică firma de transport care atrage cei mai mulți călători să primească subvenții pe măsură. Astfel încât să se creeze un sistem de transport public deschis concurenței. În care transportatorii să aibă de lucru în limitele unor normative clare. Iar eu, călătorul sibian, să nu mai fiu obligat să aștept ”marele aglomerat galben”, fără aer condiționat vara și pocnind a ger pe la colțuri iarna, ci să pot alege ”un micuț sau mare alb sau roșu sau albastru”, după cum vreau să îmi fie ziua. Adică să pot alege să urc în autobuzul privat sau de stat și în care să regăsesc precum o normalitate condiții absolut decente. Care condiții și frecvențe de transport să mă convingă să las mașina acasă atunci când ies prin oraș sau merg în localități imediat învecinate. Și să convingă și alte mii de sibieni să lase mașina acasă, având de unde alege când vine vorba de transport public.

Nu știu dacă mai sunt astfel de exemple de subvenții în țară sau în lume, dacă au mai fost analizate, poate fi o inepție. Dar ideea e că dacă tot se face un studiu (și aici mă refer la studiul de mobilitate urbană, pe care Primăria Sibiu trebuia să îl recepționeze de o lună și legat de care aștept de la doamna primar niște răspunsuri și informații de trei săptămâni – deh, prea puțin timp, sunt altele mult mai importante pe agenda dumneaei în acest moment) , apoi acel studiu să vină cu soluții îndrăznețe, care să rezolve problemele de la sursă. Căci dacă studiul acesta care costă fix un sfert de milion de euro iar vine cu texte de genul ”lărgim străzi, tăiem trotuare, facem centuri de sud pentru noi mașini, înmulțim parcările pentru și mai multe mașini” sau cu povești despre cum, pe aceeași stradă, vom împrieteni strâns și pe veci și pietoni și bicicliști și scuteriști și automobiliști și călători cu autobuzul, troleibuzul sau - de ce nu, că nu ne doare tastatura? - și călători cu un reînviat tramvai, apoi nu facem decât să ne mințim în continuare. Și să ne băgăm boturile mașinilor în fundul caroseriilor din fața noastră, în timp ce unii – mulți, tot mai mulți - ne imită în spate. Să amânăm rezolvarea unei probleme pe care tot noi, astfel, o amplificăm.

La Sibiu susținem din bani publici actul cultural – atât cât îl putem produce -, îl subvenționăm cu milioane de euro anual numai din bugetul orașului. E bine că încercăm să hrănim spiritul, dar de trupul în care trăiește de ce nu am încerca a avea grijă, chiar și prin subvenții, oferindu-i în cele din urmă o climă și un oraș prietenos și sociabil. Știu, sună al naibii de jalnic, dar altfel cum ai putea să pui problema?

Și ca să închei cu Calea Cisnădiei... Stimate doamne primar, președinte, deputate, domni primari, președinți și parlamentari: lăsați-o așa! În loc să vă gândiți cum să o lărgiți ca să faceți loc pentru și mai multe mașini, găsiți soluții prin care să reduceți numărul mașinilor de pe Calea Cisnădiei, oferind alternative reale în transportul public. Un tren interurban ar fi un bun început în acest sens.

PS 1: Evident că zona Cartierului arhitecților dinspre care se umple Calea Cisnădiei are nevoie de o mai bună sistematizare a legăturilor rutiere cu Sibiul și Șelimbărul. Dar să înmulțim numărul de străzi și drumuri doar pentru tot mai multe mașini mi se pare aberant. Vedeți ce se întâmplă acum în Sibiu: după darea în funcțiune a centurii ocolitoare au creat sensuri unice, sensuri giratorii, au mărit numărul de locuri de parcare, totul în numele ”fluidizării circulației”. Rezultatul: a crescut numărul de mașini personale pe străzi, astfel că traficul tot înghesuit și lent este.

PS 2: Nu sunt împotriva mașinii personale. Este una din invențiile care a oferit omului de rând o imensă libertate de mișcare. Dar în interiorul orașului, mai ales al unui oraș precum Sibiul, automobilul personal nu este expresia libertății, ci a unor limitări spațiale și sociale.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

14 comentarii

Brian Loman

Acum 7 ani

Din toată polologhia asta mult prea lungă , înțeleg că îți place mersul pe jos.
Raspunde

un sibian

Acum 7 ani

Acum dupa 2 ani si dupa ce am votat in continuare cu forumul german incep sa-i duc lipsa primarului Iohannis. Pe zi ce trece parca e tot mai mare debandada si harmalaia din orasul nostru. Primarita e depasita categoric din toate punctele de vedere. Pana acum ma bucuram ca locuiesc intr-un oras diferit si la mentalitate si la infrastructura fata de celelalte dar acum nu mai e asa, acum toate sunt la fel, coruptia e la ea acasa la sibiu. Cand era Klaus primar si intra in primarie nici musca nu zbura ( asta o stiu din surse sigure ), acum e nici nu am cuvinte sa descriu ce e. Intr-o era a tehnologiei si a vitezei noi prin intermediul primaritei noastre si conducerii orasului am ajuns sa involuam...
Raspunde

Andrei Dan

Acum 7 ani

@Un sibian. Din vorbele tale inteleg ca te-ai bucura de un primar cu atitudine dictatoriala, nicidecum deschis spre dialog...interesant. Articolul e pertinent dupa, parere mea
Raspunde

Sibian

Acum 7 ani

Domnule ziarist acest articol este copy paste la articolul aparut ieri in presa clujeana, dar adaptat la situația Sibiului. Încercați altceva....
Raspunde

O sibiancă

Acum 7 ani

Sunt plecată din țară de vreo 15 ani,dar mă întorc in Sibiul meu drag măcar o dată pe an.În fiecare an mă întorc cu nerăbdare și apoi plec cu lacrimi în ochi.Mereu m-am mândrit cu orașul meu,l-am lăudat,am incercat să-l promovez cum am putut...Mi s-a întâmplat ca persoanele care l-au vizitat să mă întrebe ce caut eu în Italia când vin dintr-un oraș așa frumos! Și mie-mi creștea inima! Anul ăsta am fost acasă la începutul lui iulie și cu părere de rău trebuie să spun că pentru prima dată nu mi-a plăcut în Sibiu! Prima dată, și am 44 de ani! Trafic insuportabil,șoferi care nu respectă regulile și nici pe ceilalți participanți în trafic,pe scurt :HAOS! Iar străzile cu sens unic mai mult au încurcat, nu știu a cui a fost ideea. Am ajuns să mă "pierd"în orașul în care m-am născut, am crescut si-l cunoșteam la perfecție.Apoi m-a întristat mizeria,gunoaiele, ceea ce nu am văzut pe vremea primarului Johannis! Ca să nu mai zic de dezgustul care mi l-au dat lucrătorii din instituțiile publice, cu ce lipsă de respect tratează oamenii! Îmi pare așa de rău,anii trecuți se părea că Sibiul e pe drumul bun al civilizației, era un exemplu de urmat, ce s-a întâmplat?
Raspunde

e-manuela

Acum 7 ani

Buna! "Nenea" dreptatea e de partea Dvs, nu va putem contrazice. Si este "normal" si firesc sa fie asa, odata ce-au venit "ai nostri" la putere...
Raspunde

Cela Botoroaga

Acum 7 ani

Asa este .O debandada de nedescris . Dar nu din cauza ca nu mai este iohannis . Ci din cauza IDEII IDIOATE de a face sensuri unice , Si mai ales pe Cal,Dumbravii -cea mai turistica si cautata strada . Rusine Primariei Sibiu -careia putin ii pasa de traficul infernal -de invartitul in jurul sensurilor giratorii , aiurea , de ocolit kilometrii intregi ca sa ajungi de unde ai plecat pt ca o strada e blocata de semnul ala SENS UNIC. Cine ne plateste benzina consumata in plus ??? Apoi cu ce sa mai mergi la Dumbrava -Paltinis -Muzeul Satului -si Cimitir --daca autobuzele nu mai au voie pe Cal,Dumbravii .Ocolesc aiurea si oamenii prefer masina personala pt distante foarte mici provocand ambuteiaje ,
Raspunde

rosu

Acum 7 ani

D-le Deleanu, va contraziceti singur in articol: mai intai criticati desfiintarea transportului in comun electric (troleul), ca pe urma sa ne avertizati ca nu cumva sa asteptem sa ajungem precum Bucurestiul, Clujul si Timisoara. Ori tocmai aceste orase au metrou, tramvaie si troleibuze. In vest s-au introdus, in orase mari, autobuze pe gaz, mai ecologice decat motoarele pe curent, la care doar teava de esapament se afla in afara oraselor, poluarea avand loc in jurul centralelor electrice. Cea mai buna si rapida solutie: bicicleta. Vina principala este a locuitorilor din acele zone. Sa te muti departe de locul de munca, si sa nu te informezi daca ai posibilitatea sa ajungi in timp util acolo... Cu banii aia luai o curte in Amnas, te suiai pe autostrada si in 15 minute erai acasa. Afara din poluare si stres. Solutia cea mai ieftina si rapida este mersul pe bicicleta.
Raspunde

zzz

Acum 7 ani

logica articolului e in genul "să lasam drumurile de pământ ca e bine așa și să ne cumpărăm toți elicoptere electrice ca oricum se topesc ghetarii". Exista o problema reala acolo iar autobuzele sunt doar o parte din solutie. degeaba ai autobuze electrice daca ai o strada cu doua benzi care poate fi blocata de o singura masina. iti trebuie in primul rand o infrastructura buna(da, inca o centura in partea de sud a sibiului) si semafoare inteligente, sincronizate in functie de trafic (nu sensuri giratorii inventate in evul mediu). camere in intersectiile principale, un centru de comanda a circulatiei care sa poata interveni in timp real si sa modifice temporizarea semafoarelor in functie de trafic si de evenimente. Dar sigur, vorbim de chestii SF.... in Sibiu s-au inlocuit toate semafoarele cu sensuri giratorii. Pentru ca ele sunt sincronizate de niste incompetenti. Ca exemplu, luati semafoarele de pe milea, iesirea spre selimbar, 3 semafoare in linie pe care le prinzi toate pe rosu cand e drumul absolut gol. Se face primul verde, apoi ajungi la al doilea unde e rosu, stai 10 secunde sa se faca verde apoi la fel la al treilea. Asta e problema reala. Iar pe calea cisnadiei se poate rezolva de asemenea cu niste semafoare inteligente, montate chiar inainte de sensul giratoriu. si in plus cu legarea cartierului arhitectilor de cartierul avantgarden se va reduce la jumate traficul.
Raspunde

zzz

Acum 7 ani

@rosu solutia electrica e cea mai ok. aproape jumatate din energia electrica produsa in Ro provine din surse verzi (hidro, eoliana, panouri solare). Asa ca ce spui tu cu toba de esapament mutata in afara orasului nu e adevarat.
Raspunde

Ioan Pirjolea

Acum 7 ani

Stiti cine se ocupa de sistematizarea circulatiei in orasul Sibiu? Daca nu stiti va spun eu: SC Metroul SA Bucuresti. Am facut o sesizare referitoare la Aleea Streiu si asa am aflat. Aleea Streiu este singura strada neasfaltata din cartier si este direct legata de Calea Cisnadiei, la ore de varf nu poti iesi din cartier (exista o singura iesire datorita sensului unic) deoarece vin cei din cartierul arhitectilor, care de fapt se afla pe teritoriul orasului Cisnadie sau mai nou si al Selimbarului (cateva blocuri). La fel este si problema cu canalizarea care este legata de cea de pe Calea Cisnadiei si in zile ploioase nu face fata debitului, iar pe strada noastra se fac balti de toata frumusetea. Iohannis a fost la receptia lucrarii de la Gradinita 43 si atunci a dat ordin sa se puna niste asfalt pe o portiune a strazii ca sa poata fi si el prezent acolo (sa nu-si murdareasca pantofii). Asta a fost la data de 1 aprilie 2013, de atunci nu s-a mai facut nimic la noi pe strada, dar s-au asfaltat toate celelalte strazi din cartier. Din cauza celor, care s-au mutat in zona noastra, din Vilcea, Dolj, Gorj, etc. nu mai avem locuri de parcare cu toate ca sunt gropi pe strada.
Raspunde

Bobby

Acum 7 ani

Sensurile unice au fost facute exact ca in Cluj si de aceeasi oameni, nepriceputi. Oameni care nu au avut nimic de a face cu Sibiul si nici nu l-au cunoscut, rezultatele se vad. Daca Calea Dumbravii se deschide din nou in ambele sensuri atunci multi din cei care strabat zona fiindca vor sa ajunga in Valea Aurie sau Poplacii nu vor mai trece pe Cisnadiei...e atat de simplu.
Raspunde

ogarul visiniu

Acum 7 ani

corect,mister bobby ai dreptate este prima masura de deblocare a traficului
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus