Pe Răzvan Marc s-ar putea să-l știți de la televizor, unde vreme de mai bine de șapte ani a avut o emisiune de turism la TVR, numită ”Bazar”. Este unul dintre cei mai umblați români și de câțiva ani lucrează la Londra, unde conduce Biroul de promovare turistică al României. Am stat de vorbă cu el despre cum ne văd britanicii și despre ce așteptări ar trebui să aibă Sibiul de la anul 2017.
Rep.: Cât de prezent e Sibiul în oferta turistică a României din Marea Britanie? Apare pe undeva?
R. M.: Bineînțeles că apare. Chiar le povesteam colegilor din Sibiu că primele pliante care dispar întotdeauna sunt cele cu Sibiul. Bine, reprezentanța României la Londra este fix în centrul Londrei, este foarte ușor de găsit de toată lumea și când intră primele broșuri pe care le iau sunt cele cu Sibiul.
Rep.: Să facem mai multe, să vină, că noi în Sibiu avem turiști, dar britanici sunt puțini.
R. M.: Ba da, să știi că sunt mulți care vin. Poate sunt mai vizibili alții prin oraș pentru că vin în grupuri mai mari, dar britanicii știu de România și vin.
Rep.: Ce caută ei?
R. M.: Ei caută experiențe. Bine, mă refer acum la modul general, dar britanicii înainte să ajungă în România vizitează multe alte țări, ei văd lumea și când vin în România vin pentru experiențe inedite, pentru a gusta ceva deosebit, pentru a simți stilul de viață, ei stau destul de mult într-o destinație, nu merg doar cât să bifeze niște obiective și să facă niște fotografii. Britanicilor le plac românii. Românii de aici, nu cei din Marea Britanie. Cu cei de acolo au destul de multe probleme.
Rep.: Cât de ușor fac ei diferența între românii care fac probleme și cei de aici, spre exemplu ce la oferim noi la Sibiu?
R. M.: Pentru ei românii sunt românii pe care îi găsesc în România. Deși românii cei mai vizibili în Marea Britanie sunt cerșetorii, cei prinși în diferite infracțiuni… dar britanicii știu că cei din România nu sunt deloc așa și au reușit să facă diferența, s-au convins singuri.
Rep.: Cred că numai în 2016 am văzut mărturiile a vreo cinci sau șase britanici care au condus din Marea Britanie până la Sibiu doar ca să urce pe Transfăgărășan după ce s-au uitat la Top Gear. Tot la Top Gear, sau noul Top Gear, am văzut de curând că au umilit un român. Cât de mult influențează acești lideri de opinie britanicii obișnuiți?
R. M.: Bine, voi nu vă prea dați seama de aici, dar trebuie să înțelegeți că englezii fac mișto și de ei înșiși, au un simț al umorului mai special. Faptul că românii apar în cele mai populare emisiuni ale lor contează foarte mult pentru că ne apropie mai mult de sufletul lor. Dacă unul de-al lor face mișto de noi e ca și cum am fi de-ai lor.
Rep.: Deci nu este un lucru negativ?
R. M.: Din punctul meu de vedere nu, chiar dacă s-ar putea ca alte autorități ale statului român să se supere pe chestia asta. Acesta este stilul lor, până la urmă, nu poți să te superi pe ei, la fel râd ei de ei. Eu cred că e o dovadă în plus că ne-au primit, că ne plac, că ne au la suflet, am intrat în gașca lor și își permit să facă glume pe seama noastră. Acum, dacă ne supărăm…
Rep.: …înseamnă că suntem naivi.
R. M.: Da.
Rep: Ok. În 2016 s-au deschis mai multe linii aeriene noi la Sibiu, inclusiv Wizz Air la Londra, Lutton mai exact. Cât de important este să avem zboruri directe și le vom mai avea mult timp după Brexit?
R. M.: Astea e foarte bine, e important să avem zbor direct. Dacă mai sunt și linii low cost, cu bilete la preț redus, e ideal. Cât privește Brexitul nu ar trebui să ne speriem deloc. Peste tot spun același lucru, britanicii o să continue să călătorească și nici înainte de a fi noi membri ai Uniunii Europene și nici după ce ies ei din Uniunea Europeană nu cred că România le va impune vreodată vize. Zborurile directe trebuie să le promovăm noi mai mult, ca să știe britanicii de ele. Foarte mulți britanici vin în România prin București, încep turul țării în București și abia pe urmă vin la Sibiu, sau se duc în Delta Dunării, ori în Moldova. Asta e partea a doua, ei știu și se interesează de zborurile directe către București, e capitala țării. Puțini știu că se poate zbura și la Cluj, Târgu Mureș sau Sibiu, inclusiv la Constanța se zboară direct, deci România din punctul acesta de vedere e foarte bine acoperită. Numai că britanicii nu știu că ele există, ei știu de capitală și că de la București poți să ajungi și pe Transfăgărășan.
Rep.: Păi d-asta avem birou acolo și oameni care să le spună.
R. M.: Eu le spun și pe de altă parte e foarte bine și pentru românii care stau acolo, ei sunt principalii beneficiari.
Rep.: De prințul Charles ascultă britanicii? El vine anual în Transilvania și ne laudă pe unde poate.
R. M.: Nu știu exact ce înseamnă să asculte… (râde n. r.)
Rep.: Adică e important, îl privesc cu atenție.
R. M.: Se uită în gura lui, pe românește. Da, e un om care apare des în presă și oamenii se uită la ce are de spus. Cel mai important este că e un om care o face cu sinceritate, n-are nici un fel de interese, că nu-l plătește statul român să zică nimic. Dacă îl întreabă cineva din presa britanică tot timpul a vorbit frumos despre România. Vă dați seama că după un astfel de discurs lumea a curioasă să vadă cum arată locul acela, ce poți să faci acolo de s-a îndrăgostit prințul de el?
Rep.: Din Sibiu, anul turistic 2016 s-a văzut ca un fel de boom, chiar a fost o creștere foarte mare a turiștilor. Cum s-a văzut din partea cealaltă?
R. M.: Tot ca un boom. A fost biroul plin de oameni care se interesau de Transilvania, Transilvania, Transilvania, Transilvania. Eu chiar am simțit efectul plasării Transilvaniei pe locul I în topul Lonely Planet.
Rep.: Asta înseamnă că o promovare similară, cum va fi Regiunea Gastronomică, ne va ajuta?
R. M.: Cu siguranță!
Rep.: Și cum scoatem Sibiul în față?
R. M.: Cu ajutorul vostru, cu ajutorul meu, cu ajutorul colegilor mei de la celelalte birouri. Sibiul trebuie să participe la mult mai multe târguri decât participă acum, România are târguri la care merge toată lumea, puteți să veniți la standul nostru. Pe de altă parte, eu și colegii mei trebuie să găsim jurnaliști potriviți pe care să-i convingem să vină la Sibiu, să scrie și să povestească apoi lumii ce văd. Și nu în ultimul rând prin promovarea clasică, care până la urmă este cea mai eficientă.
Rep.: Înțeleg că sunteți optimiști pentru 2017.
R. M.: Foarte optimist. Noi suntem pe un trend de creștere acum, atât în Marea Britanie, cât și ceilalți colegi ai mei. Am avut 20% creștere anul trecut, ceea ce e mult, sunt două cifre și nu e nici unu și ceva, e doi în față. Pe trenul acesta începem promovarea anului 2018, când se împlinesc o sută de ani de la unire. O să promovăm tot anul: împlinim o sută de ani, vă așteptăm în România să sărbătorim împreună! Pe asta o să mergem și sperăm să-i atragem și sperăm să-i facem să vrea să descopere și alte regiuni din țară. Transilvania e ok, continuăm pe ea, dar trebuie să le împingem și pe celelalte în față că sunt multe locuri frumoase de văzut.
Sursa foto: turismmarket.com
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Din Sibiu , Uniunii Europene , marea britanie , Târgu Mureș , Delta Dunării , Uniunea Europeană Guvernului P , Ministerul Turismului , turisti , britanici , Regiunea Gastronomică , Top Gear , Pentru Sibiu , Wizz Air Sport Arena Streetbal , Pe Răzvan Marc , tazvan marc , Lonely Planet , Wizz Air Londra , interviu cu razvan marc
Vizualizari: 7512
Ultimele comentarii
Acum 9 ore
X
Acum 9 ore
Corbul
Acum 9 ore
Marcel Livezeanu
Acum 10 ore
Andreea
Acum 10 ore
Pastor Marginas