Marţi,
19.10.2021
Cer Senin
Acum
14°C

500 de familii din Sibiu, furate de banii pentru întreținere timp de opt luni

500 de familii din Sibiu, furate de banii pentru întreținere timp de opt luni

Locuitorii din cea mai mare asociație de proprietari din Sibiu, cu aproximativ 500 de apartamente, vor fi debranșați de la serviciile de furnizare a apei după Paști. Cele 500 de apartamente au acumulat datorii de aproape 140.000 de lei la Apă Canal, dar proprietarii acestora arată că, de fapt, ei au plătit banii fostului administrator al asociației. Poliția a deschis un dosar de delapidare în acest caz, în timp ce alte datorii continuă să apară pe numele asociației.

Pe 39 din cele 40 de scări ale blocurilor din Asociația de proprietari nr. 3 Calea Dumbrăvii, reprezentanții SC Apă Canal SA Sibiu au lipit zilele trecute afișe prin care anunță că, din 16 aprilie 2018, vor începe acțiunea de debranșare. “Dacă nu se achită integral suma restantă până la această dată, societatea Apă Canal SA va debranșa câte un bloc la fiecare cinci zile lucrătoare“, mai specifică respectivul anunț. În total, cei aproximativ 500 de proprietari amenințați cu debranșarea au restanțe de 139.072,75 de lei.

“Stăteam liniștiți“

Asociația de proprietari în discuție a fost administrată de aceeași persoană din 1997. “Stăteam liniștiți, deoarece știam că este o persoană atestată pentru acest post, iar – în plus – Primăria controlează ceea ce se întâmplă cu banii. Cel puțin noi asta bănuiam“, descrie situația una dintre locatarele blocurilor din cartierul Dioda. Prin octombrie anul trecut, însă, printre vecini a început să circule vestea că ar fi datorii la SC Apă Canal SA. “Unii dintre vecini spuneau că au văzut un afiș că am putea fi debranșați. Dar afișele nu mai erau. Tabelele pe care administratorul le afișa cu sumele defalcate pe fiecare apartament nu indicau decât foarte puține restanțe până atunci, dar brusc doamna administrator ne-a spus că sunt mulți restanțieri când a fost confruntată cu zvonurile“, își mai amintește locatara respectivei zone.

500 de familii cu datorii

Datoriile au devenit certitudine pentru toți locatarii celor aproximativ 500 de apartamente din cadrul Asociației în ianuarie anul acesta, când reprezentanții Apă-Canal au afișat pe toate scările de bloc din zonă datoriile înregistrate. În total, 139.072,75 de lei. “Datoriile apar la toate scările, mai puțin la una. Explicația: în scara respectivă locuiește o familie la care doamna administratoare avea obligații“, mai arată sibianca ce s-a trezit cu datorii. Ea scoate dintr-o geantă mai multe teancuri de chitanțe. “Acestea atestă faptul că noi am plătit către administrator banii care ne-au fost calculați. Dar administratoarea nu a plătit mai departe la Apă Canal“. Administratoarea asociației a refuzat să mai încaseze banii de întreținere din luna decembrie, iar de atunci tensiunile au început să crească. “S-au făcut mai multe ședințe și atunci noi am aflat că a existat deja o eșalonare a datoriilor către Apă Canal SA. De ce doar la Apă Canal? Pentru că, probabil, administratoarea avea cunoștințe. Cum e posibil să nu fie plătite facturile pe o perioadă de opt luni și să nu fie oprită furnizarea apei? Conform contractului încheiat cu Apă Canal, furnizarea apei trebuia întreruptă după trei luni de neplată. Și dacă cei de la Apă Canal ar fi procedat așa, am fi văzut mai devreme că sunt datorii și nu s-ar fi ajuns la sumele acestea“, bănuiesc o parte din oamenii din asociație. Ei bănuiesc și faptul că aceleași “relații“ ale fostului administrator au funcționat și în cadrul Serviciului administraţie locală și coordonare asociaţii proprietari. “Aceștia au obligația să verifice situația financiară și contabilă a asociației. De ce au așteptat și ei opt luni? Acum, media datoriilor pe fiecare apartament este de trei – patru sute de lei. Bani pe care noi i-am plătit, iar acum ar trebui să îi mai plătim încă o dată. Pentru unii poate nu e mult, dar în cadrul Asociației sunt mulți pensionari pentru care acești bani înseamnă foarte mult și tocmai ei erau cei care erau primii care își plăteau întreținerea. În plus, de ce să recupereze tot de la noi banii, când noi avem chitanțe care dovedesc să am mai plătit o dată. Să recupereze banii de la fostul administrator, așa cum prevede legea“, mai cer unii dintre locatari.

cartier hipodrom apa canal ana krauss

“Vreau să fiu lăsată în pace“

Cea care a fost administrator al Asociației de proprietari nr. 3 Calea Dumbrăvii din 1997 până în ianuarie 2018 este Ana Kraus, fosta șefă a Serviciului Administrativ din cadrul Consiliului Județean, trimisă acum în judecată de către DNA pentru fapte de corupție. Contactată de Turnul Sfatului, Ana Kraus a cerut să fie lăsată în pace, negând acuzațiile potrivit căreia ar fi ținut banii încasați de la oameni. “Sunt și eu un singur om. Nu cred că aș fi făcut eu așa ceva. Vă rog din suflet, nu mă mai acuzați pe mine. Eu frumos am făcut predări, dar gura lumii este rea, eu nu pot să o opresc. Sunt și eu un om, nu am mâncat cu zece guri. Știți bine cât am muncit, iar acum toată lumea dă în mine ca într-un câine. Vă rog frumos pe mine să mă scoateți din povestea aceasta. Oamenii au chitanțe, au plătit. Banii care au fost încasați, totul s-au dus la furnizori. Chiar dacă au fost doar plăți parțiale. Vă rog din suflet să nu scrieți articolul cu numele meu, nu mă mai băgați“, a declarat Ana Kraus.

Apar și alte datorii

La o lună după ce Ana Kraus s-a retras din administrare, Asociația a fost citată în procesul de insolvență al SC Schuster & Co Ecologic. Motivul: asociația înregistrează datorii totale de 119.000 de lei. Practic, administratorul special al firmei aflată acum în insolvență, dar care până la finele lui 2016 asigura serviciile de ridicare, transport și depozitare a deșeurilor, susține că Schuster&Co Ecologic nu și-a mai încasat banii de la Asociația nr. 3 din 2014. “Asociația aceasta avea și un cenzor. Dar știți cine era cenzorul? Omul de curte, cel care face curat în jurul blocului. Președintele de asociație nu știe nimic, a plecat și el, și am rămas noi cu tot mai multe datorii“.

Apă Canal nu mai eșalonează

În octombrie anul trecut, cei de la Apă Canal SA au stabilit un grafic de eșalonare în cinci tranșe a datoriilor strânse până atunci. “Știți de ce nu am oprit apa? Pentru că nu este în stilul societății noastre să mergem direct cu debranșarea. Mai ales că acolo era o situație mai specială, veneau și sărbătorile de iarnă“, declară oficiali ai societății pentru Turnul Sfatului, referitor la situația celor aproximativ 500 de apartamente.

În cursul lunii martie, în cadrul unei întâlniri care a avut loc între reprezentanții Primăriei, cei ai asociației și ai Apă-Canal a fost stabilit un nou grafic de eșalonare a datoriilor cu șapte tranșe egale. Reprezentanții Asociației nu au fost de acord, însă, ca tot de la ei să fie recuperate sumele lipsă, astfel că Angajamentul de eșalonare la plată nu a mai fost semnat. În aceste condiții, cei de la Apă Canal au afișat anunțurile de debranșare.

Locatarii: între a plăti și a da în judecată

Debranșarea anunțată pentru zilele de după Paști a împărțit locuitorii în mai două tabere: unii care vor să plătească restanțele, deși au mai achitat o dată acest sume, și cei care spun că legislația în vigoare obligă Apă Canal să își recupereze banii de la fostul administrator, care a încasat sumele respective. “Doar că suntem și mulți în asociație. Nu apucăm să ne întâlnim și nici nu avem unde, căci suntem mulți. Nu știu, nu știu ce se va întâmpla“, arată un alt locuitor al zonei care face parte din prima tabără, a celor care doresc să plătească. Cei din a doua tabără spun că sunt pregătiți de procese. “Am fost și am vorbit și cu un avocat. Din momentul în care vom fi debranșați, putem deschide proces împotriva Apă Canal. În primul rând pentru că nu a demarat acțiunea de debranșare la trei luni de la neplata facturii, cum scrie în contract, și apoi pentru că tot nouă ne cer banii, celor care am plătit“, explică un locatar din cea de-a doua tabără.

Poliția a deschis dosar

Situația Asociației nr. 3 face obiectul unui dosar penal, în urma unor plângeri înregistrate începând cu luna noiembrie a anului trecut. “Dosarul penal este instrumentat de Serviciul de Investigare a Criminalității Economice sub supravegherea Parchetului de pe lângă Judecătoria Sibiu. În acest dosar se fac cercetări sub aspectul săvârșirii infracțiunii de delapidare“, se arată într-un răspuns transmis redacției Turnul Sfatului de către reprezentanții Inspectoratului de Poliție al Județului Sibiu.

Primăria a aflat de probleme din august

Reprezentanții Primăriei Sibiu arată că despre problemele Asociației nr. 3 au aflat din vara anului trecut. “În urma unei reclamații primite în august 2017 care semnala deficiențe în administrarea Asociației de proprietari nr. 3 de pe Calea Dumbrăvii, Serviciul Administrație Locală din cadrul Primăriei Sibiu a invitat administratorul Asociației să prezinte toate documentele care stau la baza întocmirii listelor de plată pentru un control. Acestea au fost analizate și s-au constatat într-adevăr deficiențe în activitate. Administratorul a fost înștiințat în scris de Primărie cu privire la acestea și i s-a pus în vedere remedierea lor imediată. Primăria Sibiu a continuat verificările, solicitând informații de la furnizorii de energie electrică, apă și servicii de canalizare cu privire la debitele pe care le înregistrează această Asociație“, se arată într-un răspuns al Primăriei referitor la această chestiune.

Administrația locală susține că a înștiințat președintele asociației că există restanțe la plata facturilor pentru utilități încă din luna octombrie a anului trecut, solicitându-i acestuia să efectueze demersurile necesare pentru plata datoriilor. “De asemenea, pentru a ne asigura că cetățenii din această Asociație cunosc situația, în baza art. 10 din Legea 230/2007, Primăria a afișat în interiorul scărilor de bloc anunțuri cu privire la existența unor restanțe la furnizorii de utilități. În aceeași lună, Primăria Sibiu a înaintat dosarul cu toate documentele către Inspectoratul de Poliție Sibiu – Serviciul de Investigare a Criminalității Economice, în vederea efectuării verificărilor necesare, această instituție fiind abilitată să verifice documentele și să ia măsurile legale“, se mai arată în răspunsul administrației locale.

“Să plătim ceea ce au furat alții?“

Cel puțin o parte din oamenii din cadrul asociației nu sunt, însă, mulțumiți cu această stare de fapt. “Am fost și în audiențe și ni s-a spus că nu mai este altă soluție decât să plătim restanțele. Cum să plătim tot noi, când am mai plătit o dată? Cine apără, în țara asta, omul de rând, când este pus să plătească și ceea ce au furat alții?“, este revoltat unul din pensionarii asociației. Este printre puținii locatari în vârstă care își permite, totuși, să mai plătească încă o dată banii de apă. “Dar, apoi, ce fac? Plătesc și gunoiul, deși l-am mai plătit și pe aceasta o dată. Și, eu ca eu, dar mai sunt oameni bătrâni, bolnavi, care abia au o pensie de nici o mie de lei. Lor, dacă le iei încă 400 de lei, îi nenorocești“.

Administrația locală arată, însă, că a acționat după cum prevede legea. “Primăria Sibiu a continuat să ofere suport reprezentanților asociației de proprietari în toată această perioadă, așa cum prevede legea 230/2007. Ca urmare a demisiei administratorului și a președintelui, Serviciul amintit a oferit consiliere cetățenilor pentru alegerea unui nou comitet executiv și a unui nou președinte. Precizăm că în acest caz, Primăria Sibiu a purtat o corespondență amplă și frecventă cu reprezentanți ai Asociației, pentru a-i îndruma spre posibile soluții“, mai răspund reprezentanții Primăriei Sibiu.

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

17 comentarii

zzz

Acum 3 ani

pai cum sa dati Apa Canal in judecata? aia aveau contractul cu administratorul sau cu asociatia de locatari? aveau contract cu asociatia, deci ei cer bani asociatiei nu administratorului(chiar daca administratorul era imputernicit). asociatia trebuie sa se intoarca inspre persoana care a generat prejudiciul. cine stie ce a facut ea cu banii? prob nu se vor recupera vreodata
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Locatar

Acum 3 ani

Lasa frectiile! Am platit prin banca. Am extrasele de cont. De ce sa ma debranseze ?? Cine a acoperit gunoiul sa raspunda! Iar Apa Canal si Primaria sa-si asume culpa si s-o dreaga.
Raspunde

Emil

Acum 3 ani

Acestea sunt consecinte ale modul de organizare a As. de proprietari. Consider ca asociatia trebuie organizata la nivel de scara de bloc sau cel mult la nivel de bloc.. SC Apa-Canal a promis in repetate randuri ca va face contorizare la nivelul blocului. Aceasta contorizare ar facilita calculul consumului de apa dintr-un bloc si/sau mai corect ar fi contorizare pe fiecare scara de bloc. Asociatiile mai mici pot fi controlate mai usor, membrii asociatiei respective se cunosc si pot lua decizii de corectare a eventualelor erori care apar in procesul de derulare a serviciilor utilitare respective.
Raspunde

Nicolae

Acum 3 ani

Domnule Emil tot respectul!In sfârșit un răspuns inteligent!
Raspunde

Locatar

Acum 3 ani

Cum se face că deși existau restanțieri de ani de zile, iar adunare generală nu s-a mai ținut nu se mai știe de când, nici președinții, nici cenzorii, nici primăria, nimeni nu s-a sesizat de nimic ? Apă-canal a tolerat situația restanțierilor, iar acum debranșează toate blocurile, deși aproape toți locatarii au plătit. Cine sunt restanțierii și ce restanțe au ? Sau nu sunt ? De ce administratorul blocului nu a ținut niciodată ședințe de bloc ? De ce nu a informat la timp despre datornici ? Cum mai poate avea crezare cineva care e deja inculpat în procesul cu Consiliul județean ? Nu a mâncat cu zece guri... dar poate că are niște imobile...unde au dispărut banii ? Unde e situația contabilă ?
Raspunde

Brian Loman

Acum 3 ani

Situația miroase de la o poștă. Pe de o parte Apă Canal a tăcut mâlc aproape un an, Primăria știe din August 2017 și ca organ superior al Apă Canal care tot de ei tine, tace și ea mâlc. Acum poliția și parchetul probabil vor avea nevoie de ani de cercetări. Urmează instanța te miri cu câte amânări... Oamenii au plătit și rămân și cu chitanțele și debranșați. În România categoric nu te plictisești.
Raspunde

Odin

Acum 3 ani

Ce s-ar intampla daca ar exista contracte individuale cu locatarii la fel ca la alti furnizori de uilitati?
Raspunde

dancp2

Acum 3 ani

cine e ana kraus? nu puteti sa faceti o ancheta independenta,jurnalistica,domnilor de la TS? sau va e frica?
Raspunde

sarmaluta

Acum 3 ani

cauta si tu pe google, doamna sta acasa zi si noaptea
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Flaviana Ritivoi

Acum 3 ani

Competenta, cinste, randuiala si lucru bine facut ca la Sibiu!!! La Sibiu se fura bine!!!
Raspunde

un sibian

Acum 3 ani

Țara lucrului gut gemaht sau vb vaporeanului ; să trăiți bine .
Raspunde

Locatar

Acum 3 ani

Daca a acoperit prejudiciul in celalat fosar cu bani dd furat de la asociatie, plangere la procuro si luati banii.
Raspunde

Calin

Acum 3 ani

Iaaaa vedeti...din 2017..articol tot TS http://www.turnulsfatului.ro/2017/11/17/joaca-de-a-cine-i-vinovatul-pentru-450-de-familii-care-s-ar-putea-sa-ramana-fara-apa/ ...unde duamna cu pricina aduce hartiile ca sunt restantieri cei din asocitatie cu peste 116000 ron:)) Si toti au tacut, s-au bazat ca Apa Canal nu-i debranseaza si merge la infinit.. Dar ca si locatar, cat de prost sa fi sa nu verifici daca banii tai chiar au ajuns la furnizor. Daca au chitante ca au platit la Asociatie, iar asociatia nu a virat banii in cont la Apa Canaal, pai e simplu...ati gasit vinovatul:) Daca nu au nici chitante, atunci isi merita soarta!
Raspunde

Blocatar

Acum 3 ani

Apa canal in nemernicia ei, refuza categoric sa faca contract cu fiecare persoana fizica dintr-un bloc. Va spun asta dupa ce am trecut prin aceasi situatie ca cea descrisa in articol. Cu greu am reusit sa-i convingem pe stimabilii furnizori de apa sa platim la nivel de bloc, dar am reusit, bine inteles dupa ce am mai platit inca o sata apa in numele asociatiei de blocatari. Asa ca de 3-4 ani de zile,la o scara cu 20 de apartamente platim singuri toti furnizorii si avem si un fond de rezerva din care facem mci lucrari de intretinere.
Raspunde

Till Eulenspiegel

Acum 3 ani

Nici sasii nu mai sunt ce-au fost !
Raspunde

Lavinia

Acum 3 ani

Deci cei de la Apa Canal trebuiau să observe că după o lună, după trei luni , aloooo după șase luni nu au fost plătite costurile ??? In acel moment trebuiau să intervină...sau nu ?? Pai se poate asa ceva?? Acel Administrator nu face și el control, dacă bani au ajuns pe cont la Apa Canal? Deci unul e mai vinovat ca celalalt... Oamenii cu chitanțe au plătit, au dovada, iar ceilalți au profitat , au luat banii și au plecat și tot oamenii sa mai plateasca încă odată??? Nu exista Legi?? Oamenii în cine să mai aibe incredere?? La cine sa plateasca taxele?? Fiecare Bloc/ Scara sa devina independența, sa se desființeze Administrator și sa meargă personal sa plateasca la Apa Canal . Este o rusine ce sa întîmplat. Unul da vina pe celalalt , și oamenii sa plateasca din nou . Nu e corect . Nu .Cei vinovati sa plateasca .
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus