Vineri,
29.03.2024
Cer Senin
Acum
20°C

”Distribuția unitară a bicicletelor se va realiza noaptea”. Cum a gândit Primăria sistemul de bike-sharing în Sibiu

”Distribuția unitară a bicicletelor se va realiza noaptea”. Cum a gândit Primăria sistemul de bike-sharing în Sibiu

Cel mult 2,5 milioane de euro, fără TVA, estimează Primăria Sibiu că va cheltui din fonduri europene nerambursabile pentru dezvoltarea unui sistem inteligent de închiriere a bicicletelor în oraș. Sistem care se adresează și persoanelor în vârstă, dar și celor cu dizabilități.

Primăria Sibiu arată că ”sistemele bike-sharing/bike-rental sunt des întâlnite în majoritatea orașelor din țările europene și au rezolvat problema congestiei traficului rutier, cetățenii și turiștii preferând un mijloc de transport accesibil, facil de utilizat, eficient, ecologic și cu costuri reduse de utilizare”. Iar cum un astfel de mijloc de deplasare contribuire la reducerea emisiilor de CO2 generate de mobilitatea urbană, Primăria Sibiu intenționează să realizeze sistemul de închiriere de biciclete din fonduri europene nerambursabile, finanțări care se acordă acelor proiecte cu ”un impact pozitiv asupra reducerii emisiilor generate de transportul rutier motorizat”.

Trei componente ”inteligente”

Sistemul de închiriere a bicicletelor gândit de reprezentanții administrației locale va include – potrivit unui raport adoptat de Consiliul local Sibiu pe această temă – trei componente ”inteligente”: bicicleta, stațiile și terminalul. Noțiunea de ”bicicletă inteligentă” nu este elaborată, dar despre cea de ”stație inteligentă” autoritățile locale enumeră câteva idei. ”Stațiile trebuie să fie total automatizate fără a fi deservite de operatori, să comunice în permanență cu terminalele, să fie prevăzute cu sisteme de autoblocare electromecanice sau alte soluții și cu sistem de detecție a returnării”, se în raportul ce include un rezumat al Studiului de fezabilitate întocmit pentru ceea ce a primit numele de ”Sistem automat de închiriere biciclete în regim self-service – Sibiu BikeCity”.

Mult mai multe detalii sunt prezentate pentru ”terminalele inteligente”, cele care – practic – vor asigura prima interacțiune între sibieni și sistemul de închiriere a bicicletelor. ”Terminalele de închiriere trebuie să fie elementul central și integrator al unei stații de închiriere, acestea vor trebui să aibă un design plăcut, să se încadreze în arhitectura urbană, să fie prevăzute cu ecrane tactile, soluție de plată cu card bancar, cititor de card «contactless», sistem de iluminat, sisteme de siguranță și protecție anti-vandalizare, să fie prevăzute cu un modul de comunicații mobile și cu un sistem de comunicații cu stațiile de biciclete”, se arată în documentul adoptat de aleșii Sibiului.

Ca detalii, terminalele de unde își vor putea închiria sibienii biciclete trebuie proiectate în două versiuni: una independentă energetic, în care curentul să fie furnizat de un sistem de panouri fotovoltaice și baterii, precum și o versiune ”clasică”, prin care terminalul este conectat la rețeaua electrică. ”De asemenea, se vor avea în vedere soluții integratoare cu sistemul de taxare a transportului public”, mai promit reprezentanții administrației locale.

Și biciclete, și triciclete

540 de biciclete a socotit administrația locală să aducă în proiectul Sibiu BikeCity (spre comparație, acum cinci ani, când I'Velo a deschis centrul de închirieri de la Sibiu, acesta număra 80 de biciclete, care acum se închiriază cu șase lei pe oră, zece lei pentru două ore și, respectiv, 30 de lei pentru 24 de ore). Pe lângă biciclete, Primăria are în vedere patru triciclete pentru persoanele cu dizabilități și alte opt triciclete pentru persoanele în vârstă. Acestea urmează a fi distribuite ”uniform în funcție de punctele de interes și de cerințele utilizatorilor”.

Sistemul presupune ca această distribuire ”în funcție de punctele de interes” să se realizeze pe parcursul nopții, cu o autospecială care să reîmpartă bicicletele ”cărate peste zi în diferite puncte” la stațiile de andocare din Sibiu. ”Pe lângă cele 44 de stații de preluare de biciclete, vor exista zece stații de depanare”, mai arată reprezentanții administrației locale.

Din ce va fi format sistemul bike-sharing la Sibiu 44 de stații de biciclete 540 de biciclete ”inteligente mecanice” 8 triciclete pentru seniori 4 triciclete pentru persoanele cu dizabilități

Și un sistem de comunicații și software

Sibiu BikeCity va avea un ”centru de date, comandă și control care să asigure gestiunea în timp real a tuturor activităților de închiriere, monitorizare și distribuție în teren a elementelor mobile, inclusiv mentenanță și service”. În cadrul acestui centru va funcționa ”modulul de mentenanță, sistem de logistică, service și distribuție unitară a bicicletelor în stații”. ”Asigurarea în mod informatizat a soluției de mentenanță, service și distribuție este un element foarte important în funcționarea optimă a sistemului de mobilitate alternativă. Sistemul trebuie să gestioneze verificările periodice, problemele în utilizare, prevenirea furturilor, accesibilitatea sistemului, rapoarte, programare, revizii, programarea distribuției bicicletelor în stații, gestiunea utilizatorilor, precum și prognoze privind utilizarea anumitor rute optime care pot genera informație importantă pentru fundamentarea viitoarelor lucrări de infrastructură pentru biciclete”, se mai arată în documentația prezentată consilierilor locali.

Pentru sibieni va fi relevant faptul că închirierea bicicletelor va putea fi realizată și prin intermediul unei aplicații pentru telefoanele mobile, iar centrul de comandă va putea fi contactat prin intermediul unui call-center.

Valoarea totală a proiectului este estimată la 11,2 milioane de lei, fără TVA. Componenta de construcții și montaj a acestui proiect este relativ mică, fiind aproximată la 566.000 de lei, fără TVA. De altfel, proiectul va consuma cele mai mari sume de bani în special pentru achizițiile de ”soluții inteligente”, dotările necesare în cadrul acestui proiect fiind estimate la 4,43 de milioane de lei, fără TVA.

O parte dintr-un ansamblu

Practic, prin acest proiect, Primăria intenționează să convingă sibienii că bicicleta este un mijloc de deplasare nu doar în scop recreativ, cât mai ales unul care se pretează la deplasările zilnice (la domiciliu, locul de muncă etc). Reprezentanții administrației locale admit faptul că doar sistemul de închiriere a bicicletelor nu are șanse de reușită în rezolvarea problemelor de trafic din oraș. ”Proiectul este parte a unui concept multi-modal eficient de mobilitate, care va pune la dispoziția cetățenilor o flotă de biciclete moderne, cu stații mobile și modulare, în locații adaptate cererii de transport, integrate cu infrastructura și sistemul de transport public”. ”Conceptul” la care fac referire reprezentanții administrației locale este unul care include, însă, numeroase proiecte care sunt, însă, doar la stadiul de intenție: parcări la limita orașului cu conexiuni la sistemul public de transport, mai multe autobuze în trafic, un sistem de management al traficului în Sibiu și – poate cel mai important – piste de biciclete. Deocamdată, Primăria Sibiu a comandat un studiu de fezabilitate pentru realizarea unei piste de biciclete total independentă de traficul rutier și cel pietonal, pistă care să lege cartierul Ștrand de centrul Sibiului și de parcul Sub Arini.

Sistemul de bike-sharing în Sibiu ar urma după ce administrația locală va redacta și depune un proiect pentru obținerea finanțării nerambursabile (Sibiul are alocate peste 33 de milioane de euro în actualul exercițiu bugetar european). Ulterior obținerii acestei finanțări ar urma realizat proiectul lucrărilor necesare, demarate achizițiile necesare și, abia apoi, apariția efectivă a sistemului de închiriere de biciclete. Studiul de fezabilitate al acestui sistem de bike-sharing a fost aprobat de consilierii locali ai Sibiului în ședința din septembrie 2018.

Sursa foto

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

14 comentarii

Mircea Stoica

Acum 5 ani

Sa vezi biciciclete vandalizate.
Raspunde

Eddy Merckx

Acum 5 ani

Străzile sunt pline de denivelări, iar capacele de canal sunt puse anapoda. Traficul din oraș nu mai e dirijat de nimeni, fiecare face ce vrea în trafic. Pistele de biciclete sunt ocupate de mașini, iar bicicliștii trebuie să își asume riscuri destul de mari și să le ocolească. Unele din piste sunt destul de înguste, dar niciuna nu e mai îngustă decât mintea celui ce le-a proiectat.
Raspunde

...

Acum 5 ani

Infrastructura pentru biciclete in Sibiu este admirabilă, e sublimă, putem zice, dar lipseşte cu desăvârşire. Si cand zic infrastructura ma refer la piste adevarate si sigure. Pana nu avem asa ceva putem sa tot facem statii de inchiriat. Ne cumparam potcoavele dar inca nu avem calul
Raspunde

Liviu

Acum 5 ani

Dupa mintea dvs. nu o sa se inceapa cu nimic. Vreti din prima..totul...Hai sa vedem daca prezinta interes sistemul, intai..apoi il dezvoltam/optimizam....
Raspunde

Alzara 1918

Acum 5 ani

Un bun început ; urmează optimizarea .
Raspunde

biciclist

Acum 5 ani

O gramadă de bani... chiar dacă sunt europeni... Am vrut inițial să vă sugerez să investiți proporțional și în unitatea de primiri urgențe, dar acum cred că instinctul de conservare va domina și puțini vor fi cei ce vor folosi aceste biciclete în trafic. Așa că dacă vreți ca proiectul să aibă succes (procent mare de utilizare), puneți cele 44 de stații de-a lungul pistei de agrement până la muzeul satului și de-a lungul viitoarei piste Strand - Centru. Sau construiți, pe bune, piste. Dar n-o să faceți asta prea curând, așa că, cel mai bine pentru orașul ăsta este să dezvoltați puternic transportul în comun (ăla cu autobuzele) și să dați reglementări care să-l favorizeze. Partea excelentă aici este că nu trebuie să construiți (mai) nimic! E simplu, doar umpleți orașul cu autobuze! (Atenție: umplut nu înseamnă DOAR reînoirea flotei, ci creșterea puternică a acesteia).
Raspunde

C

Acum 5 ani

Ideal ar fi sa cumpere o flota de autobuze electrice, daca tot sunt bani europeni pentru mediu.
Raspunde

binema

Acum 5 ani

Faceti ceva odata cu asa zisa pista de biciclete din Sub Arini, ceea ce inceput Johanis acolo e o mare porcarie, trotuarul transformat in pista de biciclete dar pietonii pe undee merg in parc ? Faceti denivelari sa nu mai mearga toti dobitocii cu bicicletele la viteza aia nu este velodrom ! Este parc !!!!!! Sibieni aveti grija ce veti vota !!!
Raspunde

cristian

Acum 5 ani

sper sa fie totul cat mai transparent, sa vedem cine incaseaza banii din aceste studii de fesabilitate, software si toate celelalte. Eu merg in mare parte cu bicicleta pe trotuar, ptr. ca mi frica sa circul pe drum, pistele de biciclete sunt la plesneala, soferii nu tin cont de ele. Sper sa dati amenzi ptr. cei care blocheaza pistele, sa le semnalizati corespunzator, altfel o sa fie niste bani incasati de unii ptr. studii si softuri, fara niciun impact pozitiv ptr. cetateanul de rand. CAnd o sa circulati si voi astia de la CJ si PRIMARIE cu bicicletele astea, o sa prind si eu curaj.
Raspunde

Pepe

Acum 5 ani

Este grav , primaria gândește E imposibil asa ceva Mai intai sa se urce pe biciclete si sa se plimbe putin prin oras sa remedieze asa zise piste sa vada ce condiții le ofera biciclistilor ,iar apoi sa se gândească sa gândească!
Raspunde

TiTi

Acum 5 ani

la olteni nu se gindeste nimeni ? ceva trotinete sau zoacle cu trei roti ?
Raspunde

Silviu

Acum 5 ani

Actualele "piste de biciclete"trasate pe carosabil sunt dea dreptul periculoase. Confera biciclistului o siguranta falsa, mai bine nu ar exista
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Anemona Perisoreanu

Acum 5 ani

In orasul asta am impresia ca e la putere e hipsterimea biciclista, cu parul lung, nespalat, barbita de 3 zile si orientare sexuala incerta! Fratilor, 2,5 milioane pentru biciclete si pentru 3 automate la vrajeala? Pai ce, sunt Pinarello sau Merida??? Sunt niste triciclete de babuste!!! Aoleu, ne conduc asexuatii!!!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus