Joi,
08.12.2022
Ceata
Acum
1°C

„Alege oaia!” - Sibiul, un exemplu unde fermierii au o relație bună cu rețelele de supermarketuri

„Alege oaia!” - Sibiul, un exemplu unde fermierii au o relație bună cu rețelele de supermarketuri

Despre faptul că produsele românești - bune și ecologice - nu se prea găsesc pe rafturile marilor rețele de supermarketuri se știe demult, astfel că din întreg lanțul care leagă fermierii, agenții economici, comercianții cu amănuntul etc. cel mai puțin câștigă cel care muncește cel mai mult și produce.

În anul 2017 Comisia Europeană a prezentat o schiță de directivă europeană pentru eliminarea practicilor comerciale neloiale care s-au înrădăcinat pe lanțul de aprovizionare cu alimente a marilor magazine - supermarketuri. Propunerea de directivă a pornit de la dezechilibrele uriașe de câștiguri pe care le au fermierii, față de marii comercianți. Astfel, în vreme ce fermierii primesc numai 21% din valoarea produselor agricole pe care le vând, agenților economici care prelucrează produsele agricole le revine 28% și circa 51% câștigă comercianții cu amănuntul.

Cel mai probabil, la anul când România va deține președinția prin rotație a Consiliului UE, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale va prezida lucrările în care respectivei directive i se va da forma finală.

La cheremul reglementărilor UE

Autoritățile promit de ani de zile că vor face ordine în domeniu, astfel încât producătorii români să aibă un loc de cinste în magazine. Recent, ministrul Agriculturii a oferit ca exemplu Sibiul unde rezultatele fermierilor i-au determinat pe deținătorii de supermarketuri să le vândă producția.

„În lipsa unor reglementări UE privind combaterea practicilor comerciale neloiale, dificultățile cu care se vor confrunta furnizorii (producătorii agricoli) vor persista, iar piața produselor alimentare va fi una fragmentată”, a spus ministrul Agriculturii recent în Parlament.

România a identificat 7 noi tipuri de practici neloiale

Potrivit acestuia, obiectivele României în raport cu propunerea de directivă vor ține de extinderea domeniului de aplicare la toți actorii de pe lanțul agroalimentar; de extinderea listei privind practicile comerciale neloiale interzise (adică se vor adăuga șapte noi tipuri de practici neloiale: nerespectarea de către cumpărător a obligației de a informa detaliat și în termeni neechivoci furnizorul cu privire la toate prevederile contractuale; condiționarea de către cumpărător a semnării acordului comercial de achitarea unor taxe anuale și aplicarea retroactivă a acestora; transferarea costurilor de transport și stocare a produselor către furnizori; obligația instituită de cumpărător pentru furnizor de a livra produsele doar către platformele furnizorului; obligația instituită de cumpărător pentru urnizor de a reduce prețul pentru produsele agroalimentare, dacă cumpărătorul sesizează că producătorul a redus prețul în altă rețea de distribuție - înțelegeri anticoncurențiale prin fixarea prețurilor; obligația instituită de cumpărător pentru furnizor, de a plăti personalul cu atribuții în amenajarea spațiilor de vânzare, manipularea sau vânzarea produselor agroalimentare; instituirea de către cumpărător pentru furnizor a obligației de a acoperi taxele logistice și diverse comisioane prin termenii - risturnă, remiză lunară, discount pentru eficiență în achiziție...).

„Alege oaia!”, la Sibiu

În ceea ce privește creșterea consumului de produse agroalimentare românești și disponibilitatea marilor rețele de supermarketuri de a aloca un spațiu cât mai mare acestora, autoritățile din domeniu se laudă că au derulat în ultimul timp mai multe acțiuni. Printre acestea se numără promovarea conceptului derulat în Kaufland România prin proiectul „Țara mea”, destinat micilor producători. Acesta a început în septembrie 2017, ajungând la o cantitate de 1000 de porci pe zi, iar din vara acestui an producătorii livrează și carne de oaie - câte 25 de tone pe zi.

Cu referire la Sibiu, ministrul Agriculturii amintește despre campania națională de informare și promovare a consumului de carne de oaie „Alege oaia!”.

„Această acțiune s-a bucurat de un real succes, marile lanțuri de magazine din România - exemplificăm: Kaufland, Carrefour (Sibiu) etc. - au venit în întâmpinarea crescătorilor autohtoni de ovine și a consumatorilor, la nivel național, prin amenjarea de spații de prezentare și desfacere distincte, cât și prin acțiuni proprii, specifice de marketing, prin acordarea de oferte promoționale pe perioade îndelungate”.
Oficialul a mai precizat că supermarketul Carrefour Sibiu promovează produse proaspete românești din carne de oaie în cadrul raionului de măcelărie și la sectorul de gastronomie. „Mai mult decât atât, această campanie a trezit interes și în ceea ce privește specializarea bucătarilor prin introducerea în programa HoReCa School a conceptului de „eat local” și sezonalitate, având ca materii prime pentru obținerea de preparate culinare, carnea de oaie, preparate care urmează a fi valorificate în sectorul HORECA (restaurante, fast food-uri)”, a adăugat Petre Daea.

Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Ion Surdu

de Ion Surdu

Redactor

Comentarii

2 comentarii

Critic

Acum 3 ani

Câta vrăjeala , arată mi in Carrefour carne de oaie ?? !! Si de taxele percepute de supermarketuri nimic ? Kaufland cere 38% , nu i mai satura Dzeu! Micul producător moare încet dar sigur pana schimba Dae legea!
Raspunde

D'aia

Acum 3 ani

Daeiaia se duce la bruzlxeles cu o oaie si trei berbeci. Ghiciti pesedistii hahahahaha
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus