Din prima zi a acestei săptămâni, toți angajații unuia dintre cele mai mari hoteluri din Sibiu – Ramada – au contractul individual de muncă suspendat pe perioadă nedeterminată. Justificarea acestei decizii este situația de ”forță majoră” generată de efectele noului coronavirus asupra economiei, în special asupra unor industrii precum cea hotelieră. Sindicaliștii se arată revoltați, autoritățile nu prea pot interveni, în timp ce reprezentanții mediului de afaceri îndeamnă la dialog. Reprezentanții hotelului arată că aceasta este singura soluție identificată pentru a putea asigura și în viitor un loc de muncă pentru angajații Ramada.
ACTUALIZARE 18:30 Ulterior publicării acestui articol, reprezentanții Ramada au emis un punct vedere, pe care îl puteți regăsi mai jos.
Versiunea sindicaliștilor
Decizia de suspendare a contractelor de muncă este una abuzivă, consideră liderii de sindicat care reprezintă o parte din angajații Ramada. Liderii de sindicat consideră că nu poate fi considerat eveniment de forță majoră contextul economic generat de infecțiile cu coronavirus, situație care a generat o prăbușire a încasărilor în special în domeniul HoReCa. ”Faptul că în urma situației apărute, angajatorul are o scădere a numărului de servicii prestate și trebuie să-și restrângă temporar activitatea nu reprezintă în sine o situație de forță majoră și poate determina doar măsuri pe care legea le reglementează în atare situații. Apreciem că o astfel de interpretare reprezintă un evident abuz al angajatorului, abuz care poate da naștere la o practică de abuzuri similare în alte societăți. O astfel de practică este extrem de periculoasă în condițiile stării de urgență în care se afla astăzi România, vulnerabilizând atât cetățenii salariați, cât și bugetul public prin impactul asupra eventualelor măsuri sociale ce se impun a fi luate în sprijinirea salariaților rămași fără venit într-o situație de urgență precum cea de azi”, arată Lucian Claudiu Gal, președinte al Federației Sindicatelor libere și independente ”Energetica”, federație cu sindicate afiliate care reprezintă și angajați ai hotelului Ramada.Hotelul Ramada este ținut în funcțiune de către angajații voluntari
Sindicaliștii au cerut conducerii General Hotel Group să revină asupra deciziei de suspendare a contractelor pe perioadă nedeterminată și să plătească o parte din salariu oamenilor. ”Apreciem că măsura adoptată la nivelul societății dumneavoastră nu este corectă din punct de vedere juridic, nefiind întrunite și dovedite condițiile forței majore, drept pentru care vă solicităm revocarea imediată a acesteia și considerarea adoptării măsurii alternative corecte a întreruperii temporare a activității angajatorului, cu acordarea către salariați a unei indemnizații de 75% din salariul de bază, conform art. 52(3) și art. 53 Codul Muncii”, se arată în adresa transmisă reprezentanților Ramada de către MH Lawyers, societate de avocatură angajată de sindicaliști. Reprezentanții angajaților amenință și cu deschiderea de procese.
Autoritățile nu pot face controale
Sindicaliștii au transmis sesizări pe acest subiect atât ministrului Muncii, Victoria Violeta Alexandru, cât și Inspectoratului Teritorial de Muncă Sibiu. Inspectorul șef de la Sibiu, Remus Furtună, este în concediu de luni, 16 martie 2020, din ziua în care în România a fost decretată stare de urgență.Fostul prefect al județului, Lucian Radu, este inspectorul adjunct care conduce în aceste condiții ITM Sibiu. ”Am văzut sesizarea (referitoare la situația de la Ramada – n.r.) azi-dimineață, am înregistrat-o, deocamdată nu am început niciun control. Iar dacă avem în vedere noile condiții impuse prin decretul de instituire a stării de urgență, începând de ieri, noi trebuie să ne ghidăm și după acele reguli. Noi vom da curs sesizărilor, dar în acele condiții. Controale se mai fac doar la dispoziția ministerului”, arată Lucian Radu.
Lucian Radu, adjunctul ITM Sibiu, arată că situația de urgență implică aspecte complexe și în ceea ce privește instituția pe care o conduce
”Noile condiții” la care face referire sunt prevăzute în articolul 34 al decretului semnat de președintele României, Klaus Iohannis, privind instituirea stării de urgență. ”Pe durata stării de urgență, are loc suspendarea efectuării controalelor la angajatori, de către Inspectoratele Teritoriale de Muncă, cu excepția controalelor dispuse de către Ministrul Muncii și Protecției Sociale, a celor dispuse de Inspecția Muncii pentru punerea în aplicare a hotărârilor Comitetului Național pentru Situații Speciale de Urgență, a celor necesare pentru a da curs sesizărilor prin care se reclamă săvârșirea unor fapte cu un grad ridicat de pericol social și pentru cercetarea accidentelor de muncă”. Pornind de la acest articol, reprezentanții ITM Sibiu așteaptă acum clarificări din partea Ministerului Muncii, pentru a înțelege dacă situația de la Ramada se încadrează sau nu în cea de ”pericol social”. În plus, tot prin decretul semnat luni de președintele Klaus Iohannis, termenele de rezolvare a problemelor semnalate autorităților se dublează, adică în loc de 30 de zile, solicitările sunt rezolvate în termen de 60 de zile (articolul 56 din decretul semnat de Iohannis).
Managerul hotelului: ”Nu există soluții miraculoase”
Alex Sweis, managerul hotelului Ramada, arată că deciziile luate vin ca urmare a faptului că aproape toate sursele de venit ale instituției s-au epuizat, ca urmare a crizei generată de Covid-19. Iar suspendarea contractelor de muncă este o măsură temporară, care așteaptă după deciziile autorităților centrale. ”Am luat această măsură prevăzută în Codul Muncii, pentru că am fost nevoiți. Domeniul de activitate, la nivel național și chiar global, s-a prăbușit în 5 zile, pe fondul evoluției nefaste a pandemiei de COVID-19. În doar 5 zile s-au anulat cazări, evenimente, iar societatea noastră a pierdut astfel aproape toate sursele de venit. Ne-am văzut nevoiți, în urma instituirii stării de urgență, să suspendăm întreaga activitate, pană când Guvernul României va publica măsurile de ajutor pentru companiile din domeniile afectate. Toți operatorii din domeniul hotelier sunt în incertitudine, pentru că, încă, nu există o serie de măsuri clare”, se arată într-un răspuns semnat de Alex Sweis și transmis redacției Turnul Sfatului.”Din păcate, considerăm că natura situației este mai mult decât bine definită de către termenul «forță majoră». Societăți și persoane fizice deopotrivă, ne confruntăm cu o situație fără precedent și fără soluții miraculoase. Cu toate acestea, facem eforturi de a ne susține personalul, cât și turismul și industria hotelieră din Sibiu. Și avem încrederea că, lucrând îndeaproape cu instituțiile statului și cu ceilalți operatori economici din domeniu, vom reuși să găsim cele mai bune soluții de a redeveni operaționali, cât mai curând”, Alex Sweis, manager hotel RamadaSuspendarea temporară a contractelor de muncă are rolul de a garanta un viitor loc de muncă pentru angajații hotelului, mai arată managerul hotelului. Iar drept răspuns, unii dintre angajați s-au oferit să lucreze voluntar, în această perioadă de incertitudine. ”Suspendarea s-a produs ca urmare a necesității noastre de a ne proteja angajații. Iar angajații noștri au înțeles foarte bine situația, și decizia s-a luat în urma dialogului deschis cu aceștia. Au înțeles că am ales suspendarea tocmai pentru că NU ne dorim desfacerea contractelor de muncă, și le garantăm întoarcerea la locul de muncă. Le oferim siguranța revenirii în colectiv, mai ales în condițiile în care am investit considerabil în formarea fiecăruia dintre ei, astfel încât să le oferim clienților noștri servicii la cele mai înalte standarde. Unii dintre aceștia, din atașament pentru colectivul format, pentru companie și locul de muncă, chiar s-au oferit să lucreze voluntar. Evident, nu este cazul, deoarece legea nu o permite. În momentul de față, serviciul de pază al clădirii este activ, iar clădirea este deschisă în condițiile în care companiile aflate în chirie în spațiul nostru sunt încă operaționale”, mai arată managerul hotelului din centrul Sibiului.
General Hotel Group SRL a avut, în ultimul an financiar ale cărui date sunt publicate (2018) o cifră de afaceri de 21,6 milioane de lei, care a generat un profit de aproximativ 2,3 milioane de lei (datele sunt aproape egale cu cele din anul 2017). Numărul mediu de angajați în 2018 a fost de 108. Potrivit datelor de la Oficiul Registrului Comerțului, acționarii societății înființată în 2009 sunt frații Oprea Nicolae și Ilie Tudor Carabulea, fii omului de afaceri sibian Ilie Carabulea. Contactat de Turnul Sfatului, Ilie Carabulea nu a dorit să facă declarații.
Hotelul Ramada este deținut de fii omului de afaceri Ilie Carabulea
După cum arăta Turnul Sfatului în urmă cu o săptămână, în urma extinderii infecțiilor cu coronavirus, primele industrii care au fost puternic afectate la nivelul Sibiului (ca și la nivelul întregii țări) au fost cea a transporturilor și cea a turismului (detalii aici: Scădere de 60% în câteva zile. Coronavirusul a lovit transporturile și turismul în Sibiu: ”criza din 2009 a fost joc de glezne”).
”Să vedem «cum putem trece dealul» nu «cine pe cine jumulește»”
Odată cu declararea stării de urgență de către președintele României, pe adresa Camerei de comerț, industrie și agricultură Sibiu au început să vină tot mai multe solicitări de emitere a unui ”certificat de forță majoră” din partea unor companii sibiene. Astfel de certificate pot fi folosite de către societățile comerciale în justificarea imposibilității de îndeplinire a clauzelor din unele contracte. Și General Hotel Group SRL se numără printre societățile care au solicitat și obținut un astfel de certificat, numărul societăților din industria HoReCa ce au solicitat astfel de documente fiind mai mare. ”Starea de urgență a fost declarată pe tot teritoriul țării. Noi eliberăm certificatele de forță majoră pentru a arăta că firma care le cere se află în imposibilitatea de a-și efectua anumite obligații contractuale. Evident că firma prin care funcționează hotelul Ramada, precum și toate celelalte firme din această industrie, se află într-un caz de forță majoră. Toate evenimentele au fost interzise, deci toate contractele au fost reziliate, nu mai sunt cazări, nu mai sunt nunți, botezuri, nu mai e nimic”, arată Eugen Iordănescu, directorul executiv al Camerei de comerț, industrie și agricultură Sibiu. El arată că certificatele de forță majoră emise în astfel de situații nu pot fi folosite în relația cu angajații, care este reglementată de alte legi.Eugen Iordănescu, directorul executiv al CCIA, îndeamnă la dialog înțelept
”Multe companii ni s-au adresat pentru emiterea certificatelor de forță majoră. Pentru unele societăți sunt îndeplinite condițiile, pentru altele nu. Pentru fiecare caz în parte noi facem o evaluare. În lege scrie că trebuie să fie vorba un eveniment care să nu fi putut fi prevăzut la momentul în care s-au semnat contractele”, Eugen Iordănescu, directorul executiv al Camerei de comerț, industrie și agriculturăDin punctul vedere ale lui Eugen Iordănescu, dialogul onest este cea mai bună cale de a trece astfel de etape. ”Unul dintre cele mai rele lucruri care ni se poate întâmpla este să ne batem cap în cap unii cu alții, de genul angajator cu angajați sau business cu business. Noi recomandăm tuturor să găsim o cale de mijloc, pentru a trece cu toții prin criză. Toată lumea așteaptă o măsură guvernamentală prin care statul să preia pe fondurile de șomaj măcar o parte din sarcina salarială. Pentru că, pe de altă parte, gândiți-vă că ați avea un mare hotel unde va trebui să vă plătiți timp de 30 de zile personalul, deși hotelul este gol. Este vorba de o situație absolut generală. Atât antreprenorii, cât și liderii de sindicat ar trebui să se pună la aceeași masă pentru a vedea «cum putem trece dealul» nu «cine pe cine jumulește». Lucrurile trebuie abordate cu maxim de responsabilitate. Trebuie găsită o cale pentru că oamenii nu pot sta acasă și să nu aibă bani să își cumpere lapte și pâine pentru copiii și, în același timp, calea trebuie să fie rezonabilă, că nu poate fi presiunea exclusiv pe antreprenori pentru a plăti salarii, chiar dacă ei nu mai încasează nimic. Nimeni nu are nicio vină, în contextul noului coronavirus, trebuie să discutăm cu înțelepciune”, îndeamnă Eugen Iordănescu, directorul executiv al Camerei de comerț, industrie și agricultură Sibiu.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Situații Speciale , Inspecţia Muncii , klaus iohannis , Remus Furtună , locuri de muncă , Ministerului Muncii , Muncă Sibiu , Ilie Carabulea , Turnul Sfatului , Guvernul României , caz de forta majora , Oficiul Registrului Comerțului , Federaţiei Sindicatelor , Codul Muncii , Hotelul Ramada , Inspectoratului Teritorial , Lucian Radu , Ministrul Muncii , cursuri suspendate , Hotel Ramada Uniunea Social , Eugen Iordănescu , Protecţiei Sociale , Ilie Tudor Carabulea , criză la nivel național , Carabulea Oprea Nicolae , Inspectoratele Teritoriale , Comitetului Naţional , General Hotel Group , Lucian Claudiu Gal , Victoria Violeta Alexandru , Și General Hotel Group , hotel contracte , Alex Sweis
Vizualizari: 69513
Ultimele comentarii
Acum 10 ore
Kokos
Acum 10 ore
Pastor marginas
Acum 10 ore
Kokos
Acum 11 ore
Gabytza Gabor
Acum 12 ore
Lutte