Vineri,
18.09.2020
Cer Senin
Acum
19°C

Au început lucrările de amenajare a primului ”coridor de deplasare cu bicicleta” din Sibiu

11 Mai 2020 19:49

Au început lucrările de amenajare a primului ”coridor de deplasare cu bicicleta” din Sibiu

La cinci luni de la semnarea contractului, muncitorii firmei sibiene Comtram au demarat lucrările de amenajare a primului ”coridor de deplasare cu bicicleta” din Sibiu. Cu o lungime de 2,3 km, acesta va face legătura între cartierul Ștrand și parcul Sub Arini.

Lucrările au început pe strada Maramureșului, în zona intersecției cu strada Vasile Cârlova. Contractul de 3,29 milioane de lei pentru proiectarea și execuția acestui prim coridor de deplasare cu bicicleta a fost semnat în 26 noiembrie 2019, între Primăria Sibiu și asocierea Comtram SA – Phoenix Com SRL. Potrivit prevederilor contractuale, după perioada alocată elaborării proiectului tehnic și obținerii avizelor și autorizațiilor necesare (perioadă de trei luni), lucrările trebuie finalizate într-un termen de 12 luni.

Ideea acestui proiect este de a oferi bicicliștilor un coridor de deplasare exclusiv pe cât posibil, delimitat de spațiile destinate deplasării mașinilor sau pietonilor.

santier pista de biciclete

Pe unde va trece pista de biciclete

Strada pe care pista va avea cea mai mare lungime este Maramureșului, considerată și ”capăt de proiect”. Capătul pistei a fost stabilit a fi aproximativ vizavi de stadionul Voința (în zona curbei de pe strada Maramureșului de dinaintea intersecției cu șoseaua Alba Iulia). Locul aparent ales ”în mijlocul câmpului” este, în schimb, capătul viitoarei piste de biciclete, cea care ar urma amenajată pe malurile Cibinului. Iar această viitoare pistă de biciclete ar urma să asigure, de fapt, legătura dintre Ștrand și centrul orașului.

Cei 750 de metri de pistă de bicicletă amenajată pe str. Maramureșului vor avea o lățime de doi metri (câte un metru pentru fiecare sens) și vor fi amenajați pe partea dreaptă (între trotuarul străzii și calea ferată), se arată în Documentația de avizare a lucrărilor de investiții (DALI), realizată pentru această pistă de biciclete. Spațiul de siguranță dintre pistă și trotuar va fi de o jumătate de metru, cu excepția parcării din apropierea intersecției cu strada Gorjului, parcare pe care pista o va ocoli.

La intersecția cu strada Prof. Aurel Popa, traseul pistei de biciclete va ”părăsi” strada Maramureșului și va continua paralel cu traseul căii ferate. Pe str. Aurel Popa, însă, pista va mai avea o lungime de 145 de metri, oprindu-se undeva în dreptul spațiului verde rămas lângă biserica ridicată aici.

Sursa foto: Primăria Sibiu Sursa foto: Primăria Sibiu

Străzile unde pista are un singur sens de mers

Pe str. Doljului, pista va avea un singur sens de circulație, înspre str. Bihorului, și o lățime de un metru. Va fi amenajată adiacent străzii, la o distanță de un metru de aceasta și la 0,5 m de țeava de gaz. Potrivit proiectului, pista va fi delimitată de stradă și cu separatori fizici.

Pe str. Bihorului, pista ar urma să continue tot cu un singur sens, urmând a fi ”amplasată în cadrul lățimii trotuarului stâng al străzii și la o distanță de 0,50 m de stâlpii de iluminat”.

Tot cu un sens de circulație va continua pista și pe strada Gorjului, ”amplasată în cadrul lățimii trotuarului stâng al străzii (pe direcția de mers dinspre strada Maramureșului către strada Ștrandului)”.

Pe cei 145 de metri ai proiectului în zona Ștrandului, pista de biciclete va fi amplasată ”în cadrul lățimii trotuarului stâng al străzii respectiv al parcării existente fiind poziționată la o distanță de 2,50 – 3,50 m de limitele de proprietate”.

Parcări desființate Pe strada George Coșbuc, pentru a face loc pistei de biciclete, proiectul prevede desființarea locurilor de parcare amenajate în prezent pe stradă. Aici pista va avea dublu sens de circulație, deci o lățime de doi metri și va fi delimitată de stradă cu separatori fizici.

Primele străzi ”shared-space”. Prioritatea o au pietonii și bicicliștii

Legătura dintre cartierul Ștrand și parcul Sub Arini ar urma să fie făcută, în continuare, prin intermediul străzilor Theodor Neculuță, Munteniei și Pasajul Spitalului. Cum toate aceste străzi sunt înguste, asemeni trotuarelor, administrația propune prin intermediul DALI transformarea acestora în ”shared-space” (spațiu utilizat de toți participanții la trafic). Practic, pe aceste străzi vor avea prioritate pietonii și bicicliștii, iar mașinile vor avea o limită de viteză de 5 km/h.

Alături de străzile Theodor Neculuță și Munteniei, Pasajul Spitalului va deveni ”shared space”. Sursa foto: Google Street View Alături de străzile Theodor Neculuță și Munteniei, Pasajul Spitalului va deveni ”shared space”. Sursa foto: Google Street View

Zonele de ”conflict” cu traficul auto sunt și cele din preajma trecerilor de pietoni, unde bicicliștii vor avea, însă, prioritate, iar mașinile vor fi domolite cu limitatoare de viteză. Totodată, proiectul are în vedere și ridicarea la cotele proiectate ale străzilor ale gurilor de scurgere existente, precum și a aerisitoarelor de gaze. ”Având în vedere realizarea acestor piste dedicate exclusiv bicicliștilor, pentru asigurarea siguranței circulației acestora, în zona tuturor trecerilor de pietoni se vor monta pe carosabilul străzilor adiacente limitatoare de viteză astfel încât să permită fluidizarea circulației bicicliștilor”, se mai cere prin documentația de licitație.

Traseul ales pentru această pistă de biciclete urmează și străzi care sunt legate între ele cu scări (legătura dintre Moldovei și Ștrandului, cea dintre Munteniei și Pasajul Spitalului și cea dintre Moldovei și Theodor Neculuță). Aceste scări vor fi reamenajate ”pentru facilitarea ghidării bicicletelor la coborârea sau urcarea pe trepte a bicicliștilor”, după cum se arată în caietul de sarcini al proiectului. ”Se vor prevedea câte un profil metalic în formă de U pentru facilitarea ghidării bicicletelor la coborârea sau urcarea pe trepte a biciclistului”, este soluția propusă de Urban Scope, cei care au elaborat documentația DALI.

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

12 comentarii

andreea

Acum 4 luni

de cate ori se vor "da jos" biciclistii in deplasarea lor pe aceasta pista? la latitudinea cui s-au lasat detaliile? detalii, repet, ca in https://www.google.ro/maps/@45.7888244,24.1745513,3a,35.3y,145.5h,79.97t/data=!3m6!1e1!3m4!1s1j_rj4_4mPZQdeZ8OPRtbw!2e0!7i13312!8i6656?hl=en? apropo, cand se rezolva problema asta?
Raspunde

Sibian

Acum 4 luni

Pe strada Maramureșului, începând de la giratoriul cu Alba Iulia, între carosabil si linia de tren era suficient spațiu sa faci 1, poate chiar 2 benzi în plus pe o lungime de aproape 1 km. Acea bandă putea sa fie dedicată mijloacelor de transport în comun și după ea, la 0,5-1 m de spațiu verde, sa faci pista de biciclete, asta dacă tot ne dorim transport alternativ la automobile. Bonus că am fi scos și bicicletele si autobuzele din calea mașinilor și asa fluidizam și traficul convențional, dar na, bănuiesc că nu se dorește să încercăm planuri mai complexe și definitive, pentru următorii 30 de ani, noi trăim mereu în prezent, de azi și până peste 5 ani, când reasfaltam strada proaspăt recepționata, pentru ca la nici 12 luni, au apărut primele șanțuri de la cei de la gaze.
Raspunde

2cents

Acum 4 luni

Trebuia cel putin facuta o largire pe portiunea unde opreste autobuzul in fata bisericii deoarece acolo nu ati prevazut alveola in statie desi era loc destul pe ambele parti
Raspunde

Hemingstein

Acum 4 luni

Tot proiectul e o struțo-cămilă. Vrem ca lumea să folosească bicicletele ca-n Olanda, dar mașinile continuă să aibă prioritatea nr 1 pe străzi. Păi, ce ai rezolvat? În final, nu încurajezi deloc folosirea mijloacelor de transport alternative. Ori faci cum trebuie, ori nu mai faci deloc. În Olanda, majoritatea mașinilor care circulă sunt cele de la firme, de transport, de curierat și foarte puțin cele personale (care circulă în regim shared-space). În rest, toată lumea merge cu bicicleta și cu autobuzul și se pare că nu-i deranjează deloc. Aer mai curat, lipsit de noxe, zgomotul din trafic/poluarea fonică (n-ai bolizi sau motorete care să-ți spargă timpanele) e redus la minimum spre zero. Accidentele sunt aproape inexistente. Nici măcar între bicicliști (în mod uluitor) nu există accidente multe. Mai mult decât atât, nimeni nu poartă cască! (rareori vezi). Dar se pare că nouă nu ne plac lucrurile astea. Ne punem în cur să folosim mașinuța personală. Mai bine dăm 1.000 de lei pe școala de șoferi, 600 de lei pe benzină lunar, plătim sute de lei pe taxe și reparații tot anul, poluăm și arătăm la lume că ne-am luat cazan de 1.000 de euro de pe Germanea. Nu știu ei danezii, olandezii, suedezii, etc ce e viața bună. România e departe de civilizație și nici nu o vrea. Primăria a avut aici o șansă să facă ceva calumea, dar a ales să facă rahatul praf, ca de obicei, de altfel.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

dancp2

Acum 4 luni

parcarea de pe cosbuc e f necesara acum o stricaati darimati tribunalul de pe victoriei si faceti parcare proiect de 2 lei pe banii nostrii
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Hemingstein

Acum 4 luni

Când o să fie ceva în stilul ăsta https://youtu.be/HjzzV2Akyds?t=245, atunci mai vorbim. Până atunci, ce a făcut primăria aici e o prostie.
Raspunde

un biciclist

Acum 4 luni

eu zic ca si pistele alea de biciclete din Amsterdam au maxim 1 metru latime pe sens, nu ca cele din Sibiu care au 70 - 80 de cm sau chiar 100 de cm incepand cu 2020 ! doar noi suntem rautaciosi si nemultumiti.
Raspunde

Popa

Acum 4 luni

De ce nu se fac piste pe malul Cibinului ? Sa uneasca Gusterita cu Turnisorul !? In Oradea , Primaria facut niste piste pe malul Crisului f faine !
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Lacramioara Lomnasan

Acum 4 luni

Dezvoltarea Sibiului si megaproiectele derulate de administratia sibiana sunt colosale! In curand vom fi peste Zurich, Viena si Dusseldorf!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus