Marţi,
19.03.2024
Innorat
Acum
8°C

Primăria Sibiu, despre achiziția autobuzelor GNC: documentația a fost întocmită nu prin metoda “copy-paste”, ci a avut în vedere interesul public

Primăria Sibiu, despre achiziția autobuzelor GNC: documentația a fost întocmită nu prin metoda “copy-paste”, ci a avut în vedere interesul public

Reprezentanții Primăriei Sibiu au trimis un drept la replică la articolul scris pe subiectul licitației pentru cumpărarea a 40 de autobuze cu gaz natural comprimat (GNC) și a unor sisteme conexe. Documentația procedurii a fost contestată și, parțial, modificată.

”Procedura de achiziție pentru achiziționarea a 40 de autobuze CNG și a sistemelor conexe se desfășoară transparent, prin programul electronic de achiziții SICAP. În toate procedurile de achiziție inițiate de Primăria Sibiu se are în vedere satisfacerea nivelului înalt de cerințe din partea sibienilor și NU favorizarea sau facilitarea accesului la licitații a anumitor firme”, precizează reprezentanții Primăriei Sibiu în dreptul la replică trimis redacției Turnul Sfatului. Reacția vine ca urmare a publicării articolului referitor la contestațiile depuse împotriva unor prevederi din documentația de atribuire și admise de către Consiliul național de soluționare a contestațiilor (CNSC). O parte din aceste contestații făceau referire la faptul că specificațiile tehnice elaborate pentru motoarele autobuzelor cu o lungime de 18 metri se potriveau unui singur tip de motor (Iveco), care echipează doar două mărci de autobuze, respectiv Iveco și Karsan. În această situație, reprezentanții companiei BMC au sesizat faptul că aceste caracteristici au fost preluate ”aproape «copy-paste»” din broșurile de prezentare ale Iveco.

”Întreaga documentație pentru achiziția autobuzelor a fost întocmită, nu prin metoda “copy-paste”, așa cum afirmă jurnalistul, ci a avut în vedere interesul public, dorindu-se achiziționarea de autobuze cât mai fiabile, care să răspundă cât mai bine nevoilor călătorilor și standardelor tehnice cât mai înalte”, arată reprezentanții Primăriei Sibiu.

Autoritatea locală arată că în urma contestațiilor, specificațiile tehnice elaborate pentru motorizare au fost modificate. ”De altfel, Primăria Sibiu a înaintat CNSC un punct de vedere în care și-a exprimat acordul să completeze sau să modifice unele cerințe din documentația tehnică. Spre exemplu, Primăria a fost de acord cu introducerea unei toleranțe în ceea ce privește puterea nominală și cuplul motorului. De asemenea, Primăria a fost de acord ca valva de alimentare să fie amplasată și pe partea dreaptă a autobuzului, suplimentar valvei de pe partea stângă, solicitată de Primăria Sibiu”, arată reprezentanții administrației locale.

Comparație între specificațiile din caietul de sarcini elaborat de Primăria Sibiu și o broșură de prezentare a autobuzelor Iveco, realizată de reprezentanții firmei BMC

Nu a fost amânată, a fost prelungit termenul de depunere

Reprezentanții Primăriei Sibiu critică în dreptul la replică și formularea aleasă (”amânată”) pentru a descrie faptul că, în urma soluționării contestațiilor, judecătorii CNSC au dispus prelungirea termenului de depunere a ofertelor. Prelungire făcută pentru a doua oară în cadrul acestei proceduri: termenul-limită stabilit inițial pentru 2 iulie 2020 a fost prelungit până pe 14 iulie, ca urmare a unei notificări publicată de Primăria Sibiu în ziua de 16 iunie. Acum, acest termen-limită a fost prelungit până aproape de finele lunii. ”Precizăm de asemenea că procedura de achiziție nu s-a amânat, așa cum afirmă jurnalistul. În contextul deciziei CNSC și pentru a da timp tuturor ofertanților să își adapteze ofertele, termenul de depunere a ofertelor a fost extins până în data de 27 iulie 2020, adică cu aproximativ 3 săptămâni”, arată reprezentanții Primăriei Sibiu.

Primăria dă asigurări asupra calității viitoarelor autobuze

O parte din criticile formulate pentru modificarea documentației tehnice au fost respinse de către judecătorii CNSC. Printre cerințele respinse și date drept exemplu de Primăria Sibiu se numără unele referitoare la tratamentele anticorozive, la dimensiunile ușilor (s-a solicitat admiterea unor uși și de 1,1 m în loc de 1,2 m) sau la faptul că depășirea cu 30 de zile a termenului de livrare a autobuzelor poate fi penalizată prin rezilierea contractului. ”Firma care a contestat solicita ca garanția pentru defecte ascunse ale autobuzelor să fie doar pe perioada de garanție acordată de furnizor pentru autobuze, iar Primăria Sibiu a solicitat prin caietul de sarcini ca garanția pentru defectele ascunse să se extindă pe întreaga durată de viață a autobuzelor”, descriu reprezentanții Primăriei Sibiu.

Faptul că aceste cerințe au fost menținute în caietul de sarcini îi determină pe reprezentanții Primăriei Sibiu să dea asigurări că autobuzele care urmează a fi achiziționate vor fi de calitate. ”Prin urmare, considerăm că decizia CNSC menține cerințele esențiale privind durabilitatea și fiabilitatea autobuzelor în forma înaintată de Primăria Sibiu. Acceptarea solicitărilor contestatarului ar fi dus la un nivel calitativ inferior al autobuzelor ce urmează a fi achiziționate”, mai arată reprezentanții Primăriei Sibiu.

 

Redăm, mai jos, integral, dreptul la replică formulat de Primăria Sibiu

În baza dreptului legal la replică, vă rugăm să publicați următoarele precizări în cadrul articolului intitulat “Achiziția celor 40 de noi autobuze pentru Sibiu, amânată iar: au întocmit documentația cu ”copy-paste”, publicat în data de 1 iulie 2020. Aducem aceste precizări pentru corecta informare a cititorilor dumneavoastră, în contextul în care jurnalistul afirmă nu cunoaște decizia CNSC și nici nu a solicitat un punct de vedere din partea Primăriei Sibiu referitor la această procedură de achiziție:

Procedura de achiziție pentru achiziționarea a 40 de autobuze CNG și a sistemelor conexe se desfășoară transparent, prin programul electronic de achiziții SICAP. În toate procedurile de achiziție inițiate de Primăria Sibiu se are în vedere satisfacerea nivelului înalt de cerințe din partea sibienilor și NU favorizarea sau facilitarea accesului la licitații a anumitor firme.

Întreaga documentație pentru achiziția autobuzelor a fost întocmită, nu prin metoda “copy-paste”, așa cum afirmă jurnalistul, ci a avut în vedere interesul public, dorindu-se achiziționarea de autobuze cât mai fiabile, care să răspundă cât mai bine nevoilor călătorilor și standardelor tehnice cât mai înalte.

Primăria Sibiu a analizat decizia CNSC care i-a fost transmisă, concluziile fiind următoarele:

SC Otokar Europe filiala București SRL, reprezentant în România al firmei OTOKAR din Turcia, un ofertant interesat de această procedură, a preferat să se adreseze CNSC pentru unele aspecte care se puteau corecta prin cereri de clarificări adresate Primăriei Sibiu în cadrul procedurii de achiziție. De altfel, Primăria Sibiu a înaintat CNSC un punct de vedere în care și-a exprimat acordul să completeze sau să modifice unele cerințe din documentația tehnică. Spre exemplu, Primăria a fost de acord cu introducerea unei toleranțe în ceea ce privește puterea nominală și cuplul motorului. De asemenea, Primăria a fost de acord ca valva de alimentare să fie amplasată și pe partea dreaptă a autobuzului, suplimentar valvei de pe partea stângă, solicitată de Primăria Sibiu.

CNSC NU A ADMIS celor de la Otokar solicitări nejustificate, care țineau de durabilitatea autobuzelor. Spre exemplu:

i.          firma care a contestat solicita ca garanția pentru defecte ascunse ale autobuzelor să fie doar pe perioada de garanție acordată de furnizor pentru autobuze, iar Primăria Sibiu a solicitat prin caietul de sarcini ca garanția pentru defectele ascunse să se extindă pe întreaga durată de viață a autobuzelor

ii.         firma contestatară a solicitat eliminarea cerinței din caietul de sarcini privind efectuarea operațiunilor anticorozive aplicate caroseriei și structurii autobuzelor in mod unitar si integral și să fie permisă o metodă anticorozivă inferioară calitativ, pe bucăți.

iii.        Otokar a solicitat ca lățimea ușilor să nu fie de 1,2 metri așa cum a solicitat Primăria Sibiu, ci de 1,1 metri, restrângând astfel calea de acces a călătorilor în autobuz

iv.        Otokar a solicitat să fie eliminată din contract rezilierea unilaterală a acestuia în cazul în care firma contractată nu livrează autobuzele în termen de 30 de zile de la data limită stabilită. Acest fapt ar fi pus Primăria Sibiu în imposibilitatea de a sancționa în vreun fel firma respectivă, comunitatea urmând să fie privată de acele autobuze pe termen nespecificat, până când firma binevoia să le livreze.

v.         Contestatarul a solicitat ca reparațiile pe care are obligația să le facă conform contractului în perioada de garanție să fie efectuate în zile lucrătoare, și nu în zile calendaristice. În formularea acestei cerințe, Primăria a dorit reducerea timpului de reparații în care autobuzele în cauză sunt scoase din uz.

Prin urmare, considerăm că decizia CNSC menține cerințele esențiale privind durabilitatea și fiabilitatea autobuzelor în forma înaintată de Primăria Sibiu. Acceptarea solicitărilor contestatarului ar fi dus la un nivel calitativ inferior al autobuzelor ce urmează a fi achiziționate.

Precizăm de asemenea că procedura de achiziție nu s-a amânat, așa cum afirmă jurnalistul. În contextul deciziei CNSC și pentru a da timp tuturor ofertanților să își adapteze ofertele, termenul de depunere a ofertelor a fost extins până în data de 27 iulie 2020, adică cu aproximativ 3 săptămâni.

Serviciul Comunicare, Relații Externe și Marketing

Primăria Municipiului Sibiu

Descarcă de aici Decizia emisă de CNSC ca urmare a contestațiilor depuse în cadrul procedurii de achiziție a celor 40 de autobuze și a sistemelor conexe

Citește și Achiziția celor 40 de noi autobuze pentru Sibiu, amânată iar: au întocmit documentația cu ”copy-paste”

Foto principală: arhiva TS

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Vizualizari: 2463

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

2 comentarii

Sibian Sibian

Acum 3 ani

Din pacate peste tot nu numai in primarie sunt in diletanti care nu au nimica in comun cu ceea ce trebuie sa faca . Asa se explica toate caietele de sarcini , studii si alte cele facute dupa ureche .
Raspunde

Un cetățean Documentat!

Acum 3 ani

Stimate domn, ai citit articolul? Asta ai înțeles dumneata din tot ce e scris? Păi dacă CNSC NU A ADMIS celor de la Otokar solicitări nejustificate, ți se pare că acest caiet de sarcini a fost realizat după ureche? Decât să comentați prostii citind un titlu mai bine puneți mâna și documentați-vă înainte să aberați liber pe internet. Păcat că vă mai intitulați și mare Sibian. Mare păcat!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus