Marţi,
19.03.2024
Innorat
Acum
3°C

Procese degeaba pentru Transfăgărășan. ”Fără bani, vom avea cea mai modernă potecă asfaltată din munți”

Procese degeaba pentru Transfăgărășan. ”Fără bani, vom avea cea mai modernă potecă asfaltată din munți”

N-au dus la nicio variantă mulțumitoare procesele deschise de operatorii turistici pentru prelungirea perioadei de peste an în care este permisă circulația pe Transfăgărășan. Drumarii avertizează că problemele celui mai celebru drum din țară devin, în schimb, tot mai grave.

La doi ani de la deschiderea proceselor prin care operatorii din turism cer prelungirea perioadei în care Transfăgărășanul să fie deschis mai mult de patru luni pe an, deciziile din instanțe nu au rezultate clare. Din cele trei procese, unul mai este pe rolul Înaltei Curți de Casație (cu primul termen fixat în aprilie 2021), în timp ce un altul are o soluție nu foarte clară. În sensul că judecătorii Înaltei Curți au decis ca din Regulamentul de funcționare al DN 7C să elimine mențiunea „se recomandă ca circulaţia să fie închisă în perioada 1 octombrie – 30 iunie”. Cu toate acestea, instanța a respins varianta cerută de operatorii turistici, care propuneau ca drumul să fie deschis în funcție de datele meteorologilor sibieni. ”Respinge, ca inadmisibilă, cererea de înlocuire a datei de 30 iunie, prevăzută pentru încetarea perioadei de închidere a sectoarelor de drum cuprinse între km.104+000 (Piscul Negru) – km.130+800 (Cabana Bâlea Cascadă), cu menţiunea „până la data închiderii sezonului nivologic” (buletinul nivologic este cel prin care meteorologii comunică mai multe seturi de date, printre care și grosimea și calitatea zăpezii – n.r.), comunicată prin informarea întocmită de Serviciul de Prognoză a Vremii Sibiu ce aparţine de A.N.M.”, se arată în hotărârea pronunțată de Înalta Curte în cursul lunii aprilie 2020.

Procesele referitoare la perioada în care este deschis Transfăgărășanul au fost deschise de operatorii turistici din Argeș, iar demersul acestora a fost apreciat ca util și de operatorii turistici din județul Sibiu. Aceștia susțin că o perioadă mai mare în care drumul ar fi practicabil ar duce la sezoane turistice mai îndelungate, cu toate avantajele care ar decurge într-un astfel de scenariu.

”Mâine-poimâine cade”

În acest context, Turnul Sfatului a discutat cu un drumar cu experiență în ceea ce privește întreținerea și lucrările efectuate pe DN 7C, pentru a vedea care ar putea fi cauzele care ar împiedica extinderea perioadei în care drumul este deschis. Aprecierile drumarului, însă, arată că, de fapt, Transfăgărășanul riscă să fie închis și mai mult. ”Păi, în drumul acesta trebuie băgați bani, că mâine-poimâine cade Transfăgărășanul. Sunt o grămadă de probleme pe traseu, inclusiv la copertine, la care au început deja să se vadă și armăturile, atât de degradate sunt. Trebuie făcute lucrări de reabilitare și modernizare, altfel o să avem cea mai «modernă potecă asfaltată din munții Făgăraș». Ne mândrim cu Top Gear și tot feluri de minuni, dar siguranța pe drumul acesta e tot mai scăzută. Nu mai departe de zilele trecute, când au fost ploi puternice, exista oricând pericolul unor căderi de pietre și de stânci. Mulți versanți au nevoie de lucrări de stabilizare, de amplasare a unor protecții, a unor plase, de exemplu, cum sunt cele de pe Valea Oltului. Vă dați seama ce ar putea genera dacă o stâncă desprinsă ar prinde în cale un autocar?”, detaliază drumarul, care a fost de acord să vorbească, dar fără publicarea numelui său.

Referitor la cantitatea de lucrări de deszăpezire, acestea ar putea fi uneori gestionate astfel încât drumul să fie deschis mai devreme. ”Anul acesta, de exemplu, nu au fost mai mult de două-trei ninsori mai puternice. În astfel de situații, într-adevăr, circulația ar putea fi deschisă mai repede cu vreo două luni, din mai, să zicem. Să prelungești în toamnă, deja e dificil, deoarece vremea se strică deja”, admite drumarul, care însă subliniază faptul că în acest moment calitatea infrastructurii este cea mai mare problemă.

În plus, lucrările de deszăpezire trebuie văzute din două perspective: cea a drumarilor din județul Argeș și a celor din Sibiu. Pe versantul sudic, cel dinspre barajul Vidraru, curbele de nivel pe care a fost construită șoseaua sunt largi, ceea ce face ca deszăpezirea să se desfășoare mult mai ușor. Pe versantul nordic, unde drumul coboară înspre Bâlea Cascadă, zăpada dăinuie mai mult, iar lucrările de deszăpezire presupun efort mai mare. ”În zona «agrafelor» de exemplu, deszăpezești, urci, deszăpezești și împingi zăpada pe nivelul inferior, unde e drumul la care ai lucrat mai devreme. Prin urmare, cobori și iar împingi zăpada de unde ai curățat mai devreme, apoi iar urci și tot așa. Pe versantul sudic e mult mai mult soare care topește zăpezile”, descrie drumarul cu experiență în lucrările de pe Transfăgărășan. 

Reabilitarea drumului – misiune imposibilă

Au trecut mai bine de opt ani de la primele demersuri ale Companiei naționale de administrare a infrastructurii rutiere pentru reabilitarea și modernizarea Transfăgărășanului. De fiecare dată, fie contractele atribuite erau reziliate din lipsă de fonduri, fie licitațiile lansate în acest scop rămâneau fără oferte depuse. Ultima astfel de situație a apărut în primăvara anului trecut, când guvernanții se scuzau că nu au primit nicio ofertă pentru elaborarea expertizei tehnice necesară în vederea proiectării lucrărilor de reabilitare și modernizare (detalii aici). Fără o astfel de expertiză, bugetul necesar modernizării DN 7C era estimat la aproape 32 de milioane de euro.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Vizualizari: 5609

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

2 comentarii

Cezar Cezar

Acum 3 ani

Atunci când s-a construit drumul aveam resurse să îl săpăm efectiv în stâncă. În ultimii 30 de ani nu putem să îl întreținem și să îl reparăm acolo unde ete nevoie?? Rușine, rușine, rușine!
Raspunde

Toma Toma

Acum 3 ani

Ai mare dreptate,Cezar!Nu mai suntem un stare de nimic,nu mai producem nimic!Am ajuns aici datorita unor politicieni de cea mai joasa spetza si a unor alegatori care se lasa prea usor mintiti.Nimeni nu si-a distrus tara asa temeinic cum au facit-o alesii nostri,nimeni nu si-a alungat copii in lume.Avem cei mai josnici si lacomi politicieni,cea mai corupta justitie si cei mai naivi alegatori!Iar rezultatele le culegem in fiecare zi!

Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus