Vineri,
07.08.2020
Partial Noros
Acum
25°C

Adio, Veștem! Adio, și Boița!

05 Iulie 2020 21:07

Adio, Veștem! Adio, și Boița!

E cu bătaie lungă și destul de imprevizibil să îți faci planuri în funcție de promisiunile autorităților române. Mai ales în ceea ce privește construcția de autostrăzi.

Cu toate acestea, în județul Sibiu s-a ajuns să se lucreze la documentația incipientă a unei a treia autostrăzi, cea către Bacău via Făgăraș – Brașov. Bine, autostrada către Orăștie (și mai, departe, către granița de vest a țării) deși este dată în folosință de aproape șase ani, mai înregistrează o listă destul de lungă de lucrări rămase de executat, cum ar fi amenajarea de spații de servicii ori punerea în funcțiune a panourilor de informare. Lucrări a căror importanță pălește pe lângă necesarele consolidări pe cei aproximativ șase km de traseu care șerpuiește pe dealurile în permanentă alunecare din zona Aciliului.

Iar cea mai așteptată autostradă a țării - cea care să lege Sibiul de Pitești traversând pentru prima dată cu o cale rutieră de mare viteză munții - este, vai!, abia la început pe teritoriul județului: în lucru este doar primul din cele două loturi ale primei din cele cinci secțiuni ale autostrăzii. 

Cu toate păcatele și poticnelile de care suntem, ca țară, în stare când vine vorba de astfel de proiecte majore, lucrurile se vor așeza în cele din urmă și în ceea ce privește autostrada către Făgăraș. Iar ceea ce pare deja evident e faptul că Veștemul își va pierde statutul de nod rutier important în fața Boiței, acolo unde e planificată intersecția dintre cele două autostrăzi. Și că tot ceea ce vedem acum ca benzinării, restaurante, moteluri și alte mici afaceri specifice unei astfel de intersecții de drumuri importante se va replica, peste câțiva ani, în zona Boița.

Poate părea o oportunitate economică pentru locuitorii din zona Boița faptul că vor deveni ei gazda intersecției dintre drumurile care vin către Sibiu dinspre București și Brașov. Prețurile terenurilor vor crește, asemeni și oportunităților pentru tot felul de afaceri, posibil inclusiv din zona celor mari, cum ar fi facilitățile logistice. Toate acestea vor veni, însă, și cu costuri. Un imens platou care acum încă mai este folosit ca pășune va fi ocupat de tot felul de bretele și sensuri giratorii, asta pe lângă traseele propriu-zise ale autostrăzilor.

Apoi mai este proiectul amenajării unei noi hidrocentrale pe Olt la Lotrioara, hidrocentrală al cărei lac de acumulare va transforma râul într-o imensă baltă până la Boița. 

Atât autostrăzile cu ale lor noduri rutiere, cât și hidrocentrala vor fi construite, parțial, chiar peste arii protejate, create în zona Boiței pentru a mai păstra din fauna și flora moștenită de la generațiile anterioare. Nu o să fie cine să protesteze împotriva acestor proiecte: avem nevoie de electricitate din surse regenerabile, iar de necesitatea autostrăzilor, ce să mai vorbim. Nu văd resursele civice în jurul Sibiului pentru ca oamenii să ceară respectarea mediului, protejarea acestuia, identificarea unor alternative, în contextul unor investiții economice atât de importante.

Prin urmare, creșterea importanței zonei de la Boița în contextul viitorului nod rutier vine însoțită de pierderi pe care nu le vom bănui acum. Dar le vor simți cei care ne vor urma. N-avem încă înțelepciunea de a gândi și pentru generațiile următoare.

Vizualizari: 9665

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

2 comentarii

Mc D

Acum 1 lună

Stai linistit Traiane, o sa vedem autostrada Sibiu-Brasov cand va avea Sibiul metrou!!!
Raspunde

2 Cents

Acum 1 lună

Lucrarile se vor poticni fara dar si poate. Ca va fi din motive de arii protejate sau pur si simplu din balcanism si coruptie vom vedea, dar nu are mare importanta. "Not in this lifetime" cu asa conduceri
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus