Marţi,
19.03.2024
Parțial Noros
Acum
1°C

Directorul Tursib, Dan Căprariu: Urmează o nouă îmbunătățire, una substanțială, a transportului public în Sibiu

Directorul Tursib, Dan Căprariu: Urmează o nouă îmbunătățire, una substanțială, a transportului public în Sibiu

Trasee noi în oraș, creșterea frecvențelor pe principalele rute, extinderea unor trasee în până în Cartierul Arhitecților, prime în pandemie, autobuze noi, coronavirus, despre toate am stat de vorbă cu directorul societății de transport în comun a Sibiului, Dan Căprariu.

Nu mai aveți mult și faceți patru ani de când sunteți director aici. Cum e viața la Tursib? E ce vă așteptați să fie?

Pot să spun că am prins o perioadă destul de grea în anii aceștia. În primul rând, în 2017 tocmai ne mutam în noul sediu, deci din punct de vedere al condițiilor de lucru pentru cei care lucrează la bază, de la birouri până la ateliere, este clar că totul s-a îmbunătățit substanțial. În schimb, dincolo aveam flota de autobuze foarte veche, cu probleme...

Mai rămâneau în drum, ținem minte...

Da, erau defecțiuni dese. Și aceasta a fost atunci principala problemă, să reușim să înnoim flota de autobuze, să creștem calitatea transportului și așa mai departe, ceea ce s-a și văzut. Odată cu punerea în circulație a noilor autobuze foarte rar au mai fost probleme de genul să lipsească pe undeva vreo mașină că s-a stricat ceva.

Dacă înainte se plângeau oamenii că nu mai vine autobuzul, acum cele mai mari probleme sunt fie că e prea cald, fie că-i trage curentul.

Noi, acum, primim tot felul de sesizări, inclusiv de această natură. Sunt unii care spun că e prea cald, alții spun că îi bate aerul condiționat în cap. Asta pățim cam de anul trecut, de când a venit vara și am scos noile mașini. Asta e situația. Contează și faptul că sunt stațiile destul de dese, chiar dacă funcționează aerul condiționat, ori încălzirea, dacă din minut în minut oprești, deschizi ușile câteva secunde, normal că aerul intră de afară și scade destul de bine din efectul aerului condiționat. Dar noi avem proceduri și instrucțiuni pentru șoferi, cum ajunge temperatura la 24 de grade Celsius se pornește sistemul.

E clar că din punct de vedere al călătorilor se vede în ultimul an o creștere a calității serviciilor. La ce îmbunătățiri ar trebui să ne așteptăm în următorul an?

Să sperăm că pandemia aceasta se va încheia cât de curând. Sunt în desfășurare o serie de proiecte prin care primăria achiziționează autobuze pe gaz și microbuze electrice și în cursul anului viitor – nu pot să vă spun acum exact în ce perioadă pentru că sunt licitații în desfășurare – ar trebui să intre în flota Tursib 40 de autobuze pe gaz natural comprimat și cinci minibuze electrice, de la primărie. Ar mai fi o licitație organizată de Ministerul Dezvoltării și, din câte știu eu, ofertele sunt în evaluare. Aici ar fi vorba despre nouă autobuze electrice de 12 metri.

Deci, peste 50 de mașini noi ar trebui să intre în flota Tursib în următorul an.

Da, în următoarea perioadă.

Cu cât ar crește flota și cum le veți folosi?

Noi vrem să înlocuim o parte din autobuzele cele vechi pe care le mai avem și totodată vrem să îmbunătățim condițiile în sensul creșterii frecvențelor pe anumite trasee. Asta înseamnă o suplimentare a numărului de autobuze pe traseele respective și inclusiv înființarea de trasee noi.

De ce trasee noi ar fi nevoie? Sibiul, totuși, nu este un oraș foarte mare.

Noi deja am început, încă din 2019, să introducem trasee noi, după ce s-au pus în circulație noile autobuze. Vă dau câteva exemple: înființarea traseului 8, prelungirea traseului 17 până în Ștrand 2 și în capătul celălalt se duce până în cartierul Reșița, prelungirea traseului 14 până în cartierul Reșița, iar în decembrie s-a prelungit traseul 19, care avea capăt de linie pe Șaguna, merge până la gară acum. Toate aceste prelungiri s-au făcut și cu suplimentarea numărului de autobuze și îmbunătățirea frecvenței. Nu a rămas aceeași frecvență, cu toate că s-a lungit traseul. Proiectul cu cele cinci minibuze electrice de care am amintit vine la pachet cu înființarea unui traseu nou în zona centrului istoric. Și ne gândim să înființăm o linie nouă pentru Zona Industrială Vest care să vină din zona cartierului Tineretului, Țiglari, zona aceea, traversând Calea Șurii Mici. Scopul este ca această linie să deservească Zona Industrială Vest, întrucât cererea este mare în această parte a Sibiului. La toate cele menționate se adaugă și creșterea frecvenței pe anumite trasee, în sensul că traseul 1, 2, 5, ar trebui să ajungă la o frecvență de cinci minute la orele de vârf. Cele nouă autobuze electrice de 12 metri sunt dedicate strict pentru două trasee, respectiv pentru traseul 5 și traseul 13, deservite exclusiv cu mașini electrice. Acestea ar urma să aibă capăt comun la gară, unde va fi și o stație de încărcare rapidă.

Nu sună rău, dar toate acestea au nevoie de bani pentru a deveni realitate. Ori, în vremurile pe care le trăim, economia are de suferit. Cum afectează coronavirusul Tursib-ul?

Pot să vă spun așa, în primele două luni ale anului, întrucât de prin 11 martie a început pandemia, comparativ cu anul 2019, cumulat, aveam o creștere a veniturilor din vânzare de bilete, abonamente și așa mai departe, de 4,1 la sută, comparativ cu aceeași perioadă a anului 2019. După care, o dată cu apariția pandemiei, bineînțeles că a scăzut numărul de călători, iar în momentul de față, la sfârșitul lunii iunie, cumulat, avem o scădere de 28 la sută.

E mare. Cum afectează asta activitatea companiei? Ar trebui să mă îngrijorez, ca cetățean plătitor de taxe și impozite?

Sunt lucruri pe care le putem depăși. În condițiile de acum, nu prea avem ce face. Vedeți și dvs. că foarte multe societăți comerciale și-au redus activitatea, nu neapărat au închis-o, prin urmare a scăzut numărul de oameni. În egală măsură, asta e bine și pentru că nu se înghesuie călătorii și pot respecta măsurile de distanțare socială pentru că nu sunt autobuzele foarte aglomerate. Dar, trendul este unul pozitiv. A fost o scădere mare până prin aprilie, după care sunt în creștere.

E curba în ”V” pe care o vedem la televizor?

Așa arată graficele, a fost scădere în martie, aprilie, și din mai a început să urce. Eu bănuiesc faptul că până la sfârșitul anului clar o să avem o scădere, încă situația se va îmbunătăți semnificativ față de ce vedem acum. Se vede un trend ascendent.

Referitor la partea financiară, am văzut că raportul de evaluare a activității conducerii Tursib pe ultimul an, deci și a dvs., prevede că veți primi în perioada următoare niște prime de performanță, care vor fi împărțite în funcție de buget.

Este vorba despre indemnizația directorului și a consiliului de administrație, care este formată dintr-o indemnizație fixă și o indemnizație variabilă. Indemnizația fixă este clară, se acordă lunar, iar indemnizația variabilă se acordă în funcție de realizarea unor indicatori de performanță. Acum țineți cont că raportul respectiv se referă la anul 2019, nu la anul 2020. În contextul pandemiei actuale, s-a luat hotărârea în consiliul de administrație, respectiv AGA, ca acestea să se acorde parțial în cursul anului fiscal următor, cu speranța că până atunci lucrurile vor reintra în normal.

Ce atenție acordați gradului de satisfacție al călătorilor? A crescut sau scăzut numărul sesizărilor, al plângerilor?

Numărul sesizărilor a scăzut, deci și din punctul acesta de vedere se vede clar o îmbunătățire a condițiilor. Nu spun că nu este loc de mai bine, că ne străduim să fie mai bine, dar consider că prin faptul că s-au înlocuit 65 de autobuze și s-au adus mașini noi, automat a crescut gradul de confort, acestea au tot felul sisteme, de ticketing, de informare a pasagerilor, climatizare, sisteme pe care celelalte autobuze vechi nu le aveau sau le aveau parțial. Asta s-a văzut și prin faptul că ne-a crescut numărul de călători, după ce s-au pus în funcțiune noile autobuze. În perspectiva în care se mai aduc și alte autobuze, bineînțeles că va crește calitatea serviciilor, în primul rând prin creșterea frecvenței autobuzelor. Noi ținem aproape și de agenții economici și ținem cont de solicitările călătorilor, orice sesizare, dar și reproș, dacă suntem în măsură, facem tot posibilul să rezolvăm problemele.

Și dacă vin călători care vă cer o prelungire a traseelor spre Cartierul Arhitecților, spre exemplu? Știu că Sibiul nu are o Zona Metropolitană, dar nu puteți spune că nu ar fi foarte utilă o astfel de măsură.

Toată problema aceasta ține de existența unei Zone Metropolitane, respectiv a unei asociații de dezvoltare intercomunitară pentru transport. Noi, în momentul de față, avem un contract de servicii cu primăria care se referă strict la traseele din interiorul municipiului Sibiu. Or, până nu se face o astfel de asociație, zonă metropolitană, sau orice altă formă legală...

Mă gândeam că se și lucrează la Calea Cisnădiei, ar fi mai ușor pentru autobuze să circule.

Asta depinde de forma de asociere a administrațiilor din zona Sibiului.

Ce atenție acordați gradului de mulțumire al angajaților? Le cresc salariile anul acesta? Recent șoferii se plângeau și de faptul că nu au toalete pe trasee, sau cele existente sunt deplorabile.

Aici vă răspund în sens invers. Încep cu toaletele. Noi am încercat prin amplasarea de toalete ecologice, acolo unde există posibilitatea, să rezolvăm această problemă. Nu poți să pui oriunde în oraș toalete ecologice. Și am făcut contracte cu diferite firme care au în dotare WC-uri, în special aflate la capete de linie. Dacă șoferii au nevoie, se pot duce. Din păcate, multe dintre aceste firme erau restaurante și baruri, care acum sunt închise din cauza pandemiei. Noi încercăm să facem tot ce putem pentru ei. Și din punctul acesta de vedere pot să spun cu mâna pe inimă că față de cum era în urmă cu câțiva ani se vede o îmbunătățire. Facem tot ce putem să creăm condiții și mai bune, bineînțeles că e loc și de mai bine.

Despre creșterile salariale?

Ca urmare a unor prevederi din legea bugetului de stat pe anul 2020, nu putem face o creștere a fondului de salarii în momentul de față. Dacă vor apărea modificări legislative, vom putea crește salariile. Acum, bineînțeles, că nu pot susține că oamenii au salarii prea mari, sau că le sunt suficiente. Mi se pare normal să facem tot ce putem ca angajații să fie mulțumiți, în primul rând de aceea vin la serviciu, să-și câștige salariul muncind ca să-și poată întreține familiile. Facem tot ce putem.

Din punctul acesta de vedere cum caracterizați relația cu liderii sindicali din Turisb? Uneori sunt mai vocali...

Din punctul meu de vedere este o relație normală, colaborăm bine. Totdeauna, dacă vrea cineva ceva, să discut cu ei orice problemă, ușa mea este deschisă. Și nu numai pentru sindicat, pentru orice salariat din Tursib, oricine poate veni oricând să spună orice problemă are.

Oricine, dar dacă poartă mască. Mai nou aveți și câteva cazuri de coronavirus. Vă afectează activitatea în vreun fel?

Deocamdată nu, ne descurcăm bine și sperăm să nu fie alte probleme. Noi ne-am luat toate măsurile de siguranță posibile, respectăm toate normele legale, dar iată că se întâmplă. Am restricționat accesul în unele clădiri în sensul că poate intra o singură persoană în câte un birou, am pus afișe pe toate ușile, masca este obligatorie, măsurăm temperatura tuturor angajaților la intrare în schimburi...

Cât de atent se dezinfectează autobuzele și cât de des? Dacă mă urc în autobuz, pot să mă țin cu încredere de bară sau trebuie să stau cu frică gândindu-mă că alți 50 de oameni au pus mâna înaintea mea?

Toate autobuzele sunt dezinfectate cel puțin o dată pe zi, respectiv noaptea. Cele care intră la bază și în timpul zilei, pentru diferite motive, sunt dezinfectate suplimentar. Asta în afara procedeelor obișnuite de curățenie și igienizare, o facem suplimentar, ca măsură de precauție. Dacă vă amintiți, în iarnă au fost ceva gripe sezoniere și noi de atunci am început...

Cine se mai gândește la gripe în pandemie?

Așa e. Noi de atunci am început. Acum facem în fiecare noapte dezinfecție întregului parc de autobuze.

Cum caracterizați relația cu primăria Sibiu și Consiliul Local?

Avem o relație foarte bună de colaborare. Sunt deschiși la problemele transportului din Sibiu și putem discuta orice.

Am o nemulțumire mai mult personală. De ce încă avem în stațiile de autobuz panouri informative pe hârtie și nu avem și noi, ca aproape toate orașele decente, afișaj electronic, care să spună ce autobuz vine și în câte minute?

În cele două proiecte ale primăriei, cele cu cinci minibuze electrice și cele cu 40 de autobuze pe gaz, sunt prinse inclusiv instalații de genul menționate de dvs., automate de vânzare a biletelor și abonamentelor, dar și panouri de informare. Panourile de informare electronice vor fi montate în 36 de stații.

36 din câte? Câte sunt în total în Sibiu?

Vreo 260. Acum, trebuie să înțelegeți că sunt zone mai puțin circulate, noi ne referim la toate stațiile importante, cele cu flux mare de călători.

Sistemul de plată cu cardul rămâne, bănuiesc. Am văzut că funcționează bine.

Din cauza acestea pandemii tot mai multă lume folosește cardul bancar. A crescut numărul de utilizatori și asta cred că este valabil peste tot, nu doar la cumpărarea biletelor. Și eu dacă mă duc la cumpărături plătesc cu cardul, deși poate înainte nu foloseam de fiecare dată cardul.

E acel efect pozitiv al pandemiei, digitalizarea.

Și se simte, inclusiv în Sibiu.

Care mai este situația fostei baze Tursib, cea din oraș. Vedem vreo noutate anul acesta?

Încă nu sunt noutăți. Se vehiculează tot felul de variante și urmează să fie scoasă la licitație, la un moment dat. Primăria a anunțat că pe acolo se va construi o stradă, din Arieșului se va ajunge în Calea Dumbrăvii, pentru care s-a făcut un schimb de terenuri. A trebuit să fie făcute modificări topo și așa mai departe, după ce se definitivează documentele, se va scoate la licitație. Nu știu dacă anul acesta, eu sper.

Ca să plec de la dvs. cu o concluzie, sunteți optimist, deși nu traversăm cele mai fericite momente?

Da, toate proiectele pe care le avem în derulare sau care urmează să se materializeze vor reprezenta o nouă îmbunătățire, una substanțială, a transportului public în Sibiu. Mă refer din toate punctele de vedere, atât al confortului, cât și al autobuzelor, al informațiilor din stații, al sistemului de ticketing. Sperăm că se vor concretiza cât mai repede.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Vizualizari: 5176

Stefan Dobre

de Stefan Dobre

Administrație
Telefon:
0724 605 815

Comentarii

3 comentarii

Toma Toma

Acum 3 ani

Ce-ati spune de o linie de autobuz care sa faca legatura intre aeroport si centrul Sibiului?Mai ales ca sunt foarte putine zboruri iar orarul autobuzelor(mai ales in week-end) are si intervale de peste o ora intre doua curse!
Raspunde

Io Nut

Acum 3 ani

Poate o introduc acum, daca tot se apropie alegerile. La betonat parcuri sta bine primaria si e in cadere libera in sondaje, poate mai scoate niste procente din modificarile tursib-ului ;)
Raspunde

Matei Eu

Acum 3 ani

nu inteleg de ce, daca tot au toate autobuzele gps, nu faceti o aplicatie pe mobil care sa iti arate tie calatorul, pe harta de pe telefon, in timp real, unde e autobuzul pe care il astepti in statie? e simplu si eficient, nu va mai trebuie niciun panou de afisaj! aaaa, ca nu mai pot trece ca vantul prin statii soferii, devansand ca sa stea la capat de linie sau intarziind cursa si vor trebui sa respecte un program strict, asta e altceva!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus