Marţi,
10.09.2024
Innorat
Acum
19°C

Codruța Vulcu, fondatorul ARTmania: „orice ajutor din partea statului este vital pentru supravieţuire”

Codruța Vulcu, fondatorul ARTmania: „orice ajutor din partea statului este vital pentru supravieţuire”

Codruța Vulcu, fondator ARTmania și directorul Asociației Române a Organizatorilor de Concerte și Evenimente Culturale, a discutat despre ajutorul care a fost promis de Guvern în industria de evenimente, pentru a susține operatorii care au fost afectați de pandemia COVID-19. Aceasta spune că orice ajutor va fi important în perioada următoare și aplaudă inițiativa de a include sectorul cultural în schema de ajutor de stat ce urmează a fi lansată, prin care pot fi accesate fonduri nerambursabile pentru capital de lucru și pentru investiții.

În perioada următoare vor fi organizate grupuri de lucru, sub coordonarea Vicepremierului Raluca Turcan, menite să găsească soluții pentru repornirea industriei de evenimente din țară. Codruța Vulcu spune că Asociația Română a Organizatorilor de Concerte și Evenimente Culturale „se bucură că a găsit în Guvernul României un partener deschis și consecvent în a înțelege problemele acestui sector, ocupându-se activ de găsirea soluțiilor de sprijin pentru fiecare segment din industria de evenimente”.

Grupurile de lucru interministeriale care își vor începe activitatea în cursul acestei săptămâni (14-18 septembrie) vor avea prilejul de a explora soluții și a crea o mai bună înțelegere asupra specificului acestui sector, oferind autorităților cunoștințe în detaliu și sugestii asupra mai bunei sale gestionări în acest moment și pe viitor.

Cele trei grupuri de lucru vor explora trei mari teme, de ordin economic, tehnic și legislativ, respectiv:

- Măsuri de susținere și relansare economică a sectorului cultural muzical și festivalier;

- Un plan de relansare a evenimentelor, care va implica măsuri tehnice și de siguranță atât pentru organizatori, cât și pentru publicul participant;

- Măsuri legislative pentru susținerea și reglementarea coerentă și sustenabilă a sectorului cultural-muzical.

Am discutat cu Codruța Vulcu mai pe larg despre acest subiect.

Ce înseamnă acest ajutor pentru ARTmania?

La acest moment orice ajutor din partea statului este vital pentru supravieţuire.

ARTmania este o firmă specializată în evenimente de peste 5.000 persoane, iar tot ceea ce aveam programat pentru anul acesta a fost anulat. Fie că vorbim de festivalul ARTmania, festivalul Blaj aLive sau alte evenimente publice sau private pentru care organizăm de la producţie, la booking de artişti şi până la catering.

În luna martie, când a fost instituită starea de urgenţă, eram deja cu avansuri de peste 150.000 euro achitate către artişti şi furnizori. La acest moment, pentru că întreaga piaţa este blocată, nu ştii când vei mai putea organiza evenimentele şi festivalurile pentru a recupera investiţia.

Câte entități din sectorul cultural au fost afectate în această perioadă?

Aici vorbim de mii de firme, ONG-uri, companii suport pentru sectorul cultural (scenotehnică, logistică, infrastructură etc.), dar şi de tehnicieni şi artişti care lucrează în industrie şi prestează servicii pe PFA sau pe contracte de drepturi de autor.

Din fericire, Guvernul a avut mai multe consultări cu operatorii din sectorul cultural pentru a înțelege mai bine nevoile fiecărei categorii, iar în urma acestor consultări a oferit, încă de la începutul crizei, ajutoare pentru angajați sau pentru cei care lucrează ca PFA sau au contracte de drepturi de autor.

Pentru companiile din zona de evenimente, cât şi pentru ONG-urile cu activitate economică, ultima schemă promovată prin ordonanţa de urgenţă, „Sprijin pentru IMM-uri în vederea depășirii crizei economice generate de pandemia COVID – 19”, va asigura o gură de aer într-o industrie ce activează acum la capacitate minimă.

Ceea ce mă bucură este că, deşi iniţial Ordonanţa a ieşit în dezbatere publică fără a include codurile CAEN din zona organizării de concerte, festivaluri, cât şi a serviciilor suport pentru acestea, în urma consultărilor cu cabinetul Vicepremierului Raluca Turcan acestea au fost incluse.

Acesta este motivul pentru care, în momentul în care programul va fi lansat, companiile din zona culturală şi de evenimente vor putea obţine ajutoare de stat nerambursabile de până la 15% din cifra de afaceri pe anul 2019, dar nu mai mult de 150.000 euro, dacă au avut profit în unul din ultimii 2 ani. Aceste sume care, din înţelegerea noastră vor fi puse la dispoziţie în perioada următoare, vor asigura fondurile necesare pentru ca aceste companii să supravieţuiască, chiar dacă își vor desfășura cu foarte multe restricţii activitatea.

De asemenea, programul mai dă posibilitatea companiilor din zona culturală să acceseze un ajutor de stat nerambursabil pentru investiţii de până la 200.000 euro, atâta timp cât profitul operaţional în anul anterior demonstrează că firma respectivă are capacitatea de a utiliza suma pentru dezvoltare sustenabilă.

Din acest moment, după includerea zonei de evenimente în schema mai sus menţionată, s-a pus problema situaţiei companiilor cu un business anual, pe care o redeschidere parţială nu le ajută. La această categorie intră, evident, festivalurile, mai ales cele din zona antreprenorială, care nu beneficiază de ajutor nerambursabil prin agendele culturale ale primăriilor.

Există un turism naţional şi internaţional crescut în jurul acestor festivaluri independente organizate de sectorul antreprenorial, iar România a beneficiat foarte mult ca imagine de pe urma lor. La fel, şi comunităţile în care se desfăşoară beneficiază la nivel economic, socio-cultural şi turistic. Un euro investit de organizatorii de festivaluri se multiplică de 10 ori în comunitatea în care evenimentul are loc.

Ca să nu mai vorbim de faptul că România excelează în zona culturii festivaliere, fiind premiată sau nominalizată, în decursul ultimilor ani, la European Festival Awards pentru Best Major, Best Medium-Sized şi Best Small Festival.

S-a vehiculat până în acest moment ce va presupune acest ajutor din punct de vedere financiar?

Ajutorul pentru zona culturală, prin grantu-rile nerambursabile pentru IMM-uri şi ONG-uri cu activitate economică, l-am detaliat mai sus.

Legat de grant-urile pentru cultura festivalieră - aici dialogul este abia la început cu reprezentanţii Guvernului. Însă, ne bucură intenţia Guvernului de a acorda o atenţie aparte culturii festivaliere antreprenoriale. Dacă zona cultural-festivalieră se va deschide anul viitor, intră în “luptă” puternic afectată. Deşi se estimează vânzări mult mai mici de bilete şi mult mai puţini bani investiţi din partea companiilor prin bugetele de marketing, festivalurile au rămas cu formaţiile din 2020, gândite pentru un eveniment în condiţii normale (booking-ul de artişti fiind făcut deja în 2019) şi, deci, au în continuare aceleaşi costuri de producţie, ba chiar mai mari, ţinând cont de măsurile sanitare care se vor impune.

Intrarea în vara viitoare a întregii industrii festivaliere antreprenoriale în incapacitate de plată sau în faliment este în detrimentul tuturor, de aceste evenimente depinzând zeci de mii de firme, de oameni şi familiile lor. Nu mai vorbim de pierderile din turism şi pierderile de imagine pentru oraşe şi comunităţi.

Însă, nu aş vrea să termin într-o notă pesimistă. După ultima întâlnire de la Guvern şi după crearea grupurilor de lucru pentru relansarea sectorului cultural şi festivalier, sunt încrezătoare că se vor găsi cele mai bune soluţii pentru a ieşi cu toţii mai puternici din această criză fără precedent.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Cristina Bălău

de Cristina Bălău

Eveniment, Cultură 
Telefon:
0770 962 946
E-mail: cristina[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

2 comentarii

Benji Androud

Acum 3 ani

De ce nu a facut evenimentul asa cum au facut si ceilalti anul acesta ? Fara cei aproximativ 45.000 Euro primiti in fiecare an de la primarie plus sponsoreli nu mai exista Artmania ? In orice tara din EU primariile nu sponsorizeaza evenimente din astea dar mai ales cu sumele astea. Sa faca bine madame Vulcu sa isi finanteze evenimentele singura, asa cum e si firesc din partea unui organizator serios de evenimente asa cum se pretinde. Oricine poate face evenimente pe banii contribuabililor....nu ?
Raspunde

Neluțu O

Acum 3 ani

Autofinanțare este un cuvînt nou? Voluntariat ? In afară de stat, ceva sponsori?
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus