Marţi,
27.10.2020
Ceata
Acum
5°C

S-Sibiu: Ministerul Transporturilor propune patru linii de trenuri metropolitane în Sibiu

18 Septembrie 2020 12:23

S-Sibiu: Ministerul Transporturilor propune patru linii de trenuri metropolitane în Sibiu

Reprezentanții Ministerului Transporturilor propun prin planul investițional pe următorii zece ani ca în și în jurul municipiului Sibiu să fie realizate patru linii de tren metropolitan.

Sub denumirea S-Sibiu, liniile de tren metropolitan creionate de către reprezentanții Ministerului Transporturilor ar urma să utilizeze toate liniile de cale ferată din zonă. Aceste linii de tren metropolitan sunt propuse în zona Sibiului prin Planul investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport în perioada 2020 – 2030, prezentat în cursul zilei de vineri la Sibiu de reprezentanții Ministerului Transporturilor.

Astfel, o primă linie propusă este cea care ar urma să lege Avrigul de Săliște, via Tălmaciu, Veștem, Șelimbăr, cartierul Vasile Aaron, gara centrală a Sibiului, Turnișor, Cristian, Orlat și Săcel. Pe acest traseu ar urma realizate facilități de tip ”park & ride” (parcări pentru autovehicule în zona gărilor) la Avrig, Tălmaciu, Sibiu, Cristian și Săliște. În prezentarea acestui traseu, cei de la Ministerul Transporturilor propun inclusiv conectarea cu municipiul Sebeș, din județul Alba.

A doua linie de tren metropolitan propusă prin planul investițional ar urma să lege Cisnădia de Ocna Sibiului și, mai departe, de Copșa Mică, via Șelimbăr – Vasile Aaron – Gara centrală a Sibiului. Parcări ar urma să fie amenajate la Cisnădie și Copșa Mică. Acest traseu (mai puțin porțiunea de la Ocna Sibiului la Copșa Mică) este în discuții la Sibiu din 2006, când a și fost realizată o cursă demonstrativă între Cisnădie și Zona industrială vest. Cu excepții care nu merită a mai fi notate, proiectul a fost ignorat de toate autoritățile, până în acest an când a revenit în platformele electorale ale mai multor candidați.

Cea de-a treia linie de tren metropolitan s-ar suprapune peste traseul Mocăniței, linia de cale ferată cu ecartament îngust la care Asociația Prietenii Mocăniței lucrează de mulți ani pentru întreținere și promovare a călătoriilor turistice. Facilități de tip ”park & ride” sunt prevăzute la Agnita și Cornățel, capătul de linie al acestei propuse linii de tren metropolitan fiind gara centrală a Sibiului.

În fine, cea de-a patra linie de tren metropolitan propusă are un traseu exclusiv în interiorul municipiului Sibiu, cu un capăt de linie în zona industrială Gușterița (unde este propus și un ”park&ride”) și stații la fabrica de cărămidă Wienerberger, în Vasile Aaron, gara centrală a orașului, Aeroport și, respectiv, Zona industrială vest. La aceste ultime două stații sunt propuse și facilități ”park&ride”.

Rețeaua de trenuri metropolitane din jurul Sibiului, în viziunea Ministerului Transporturilor

”Este un proiect care va eșua dacă nu va fi implementat în urma colaborării dintre Ministerul Transporturilor, Autoritatea pentru Reformă Feroviară, CFR și autoritățile locale. Reactivarea Mocăniței ar urma să fie făcută atât cât este posibil. Detaliile pentru aceste linii ar urma stabilite în urma întocmirii studiilor de fezabilitate”, a declarat Robert Dobre, director în cadrul Ministerului Transporturilor, responsabil cu proiectele strategice, investiții și monitorizare a proiectelor.

”Trenul metropolitan reprezintă un sistem feroviar local sau regional care oferă un serviciu de transport în interiorul și în jurul marilor aglomerări urbane. Principala caracteristică a acestuia este legată de independența față de rețeaua de străzi, drumuri naționale sau autostrăzi însă poate prezinta o complementaritate sporită cu aceasta. Trenul metropolitan, așa cum este consacrat în Europa Centrală și de Vest, circulă în interiorul orașului într-un regim de distanțe scurte, cu stații și puncte de oprire dese (în special la intersecția cu marile bulevarde sau la convergența cu alte mijloace de transport public urban – stații de metrou, autobuz, troleibuz, tramvai), iar în afara orașului în regim de tren distanțe medii, cu stații sau puncte oprire mai rare (la intersecția cu drumurile naționale sau județene importante – în care se pot amenaja parcări de tip ‘park and ride’, sau în apropierea dezvoltărilor rezidențiale, comerciale, de agrement sau logistice)”, Planul investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pe perioada 2020 – 2030

Multe proiecte propuse, puțini bani

Planul investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport în perioada 2020 – 2030 este un document prezentat în cursul lunii iulie a acestui an de către Ministerul Transporturilor. Acest plan se dorește a fi folosit drept o actualizare a Strategiei de implementare a Masterplanului general de transport, adoptată în 2016. Prezent la Sibiu, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a declarat că actualizarea Strategiei este necesară pentru accesarea de fonduri europene nerambursabile în exercițiul financiar european 2021 – 2027, exercițiu în care României îi sunt alocate 13 miliarde de euro.

De subliniat că, prin includerea în strategii, proiectele precum cel mai de sus descris referitor la trenurile metropolitane din zona Sibiului au avantajul de a ”sări” o etapă, și anume cea a studiilor de prefezabilitate. Pentru implementarea lor, însă, etapele rămân aceleași: elaborarea de studii de fezabilitate, identificarea surselor de finanțare, elaborarea proiectelor tehnice, a detaliilor de execuție și, mai apoi, contractarea și execuția lucrărilor.

Prin modificările legislative din vara acestui an, implementarea acestor proiecte poate fi realizată de către autoritățile locale, cu fonduri europene nerambursabile alocate Ministerului Transporturilor care să fie ”transferate” autorităților locale în baza unor parteneriate.

Iar din acești bani, pe lângă extinderea rețelei de autostrăzi și drumuri expres la 3.000 de km (de la cei 850 de km operaționali în prezent), noi linii de cale ferată pentru trenuri care circulă cu viteză sporită, centuri ocolitoare și modernizări de aeroporturi, prin noul Plan investițional prezentat și la Sibiu sunt propuse realizarea de astfel de trenuri metropolitane în zona Capitalei, dar și a orașelor Cluj-Napoca, Brașov, Iași, Timișoara, Sibiu și Constanța. De remarcat, însă, că valoarea cumulată a tuturor acestor proiecte propuse prin Planul investițional pe următorii zece ani este aproximată la 73 de miliarde de euro (comparativ cu cei 13 miliarde de euro alocați țării noastre în exercițiul financiar 2021 – 2027).

Prezentarea sumară a celor patru linii de tren metropolitan propuse pentru zona Sibiului a fost realizată vineri dimineața, în cadrul unui eveniment organizat la Consiliul Județean Sibiu. În cadrul acestui eveniment între Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere și Consiliul Județean Sibiu și, respectiv, Primăria Mediaș a fost semnat câte un protocol de colaborare pentru proiectele centurii ocolitoare sud a Sibiului și, respectiv, cea a Mediașului.

Descarcă de aici prezentarea Planului investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport în perioada 2020 – 2030 (trenurile metropolitane sunt schițate în paginile 21 și 22)

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

15 comentarii

Gsvss Bbb

Acum 1 lună

Ceva care leagă nimic de nimic. Nu rezolvă în niciun mod problema aglomerării din Sibiu. Principala problemă a rețelei CFR este accesibilitatea. Dacă aceste gări sunt la mama naibii nu o sa le folosească nimeni. Zonele cu adevărat aglomerate, Mihai Viteazu și Arhitecților ignorate total
Raspunde

Dan Hodorogea

Acum 1 lună

PNL si FDGR scot aceste proiecte din sertar in campanii electorale, după care le așează la loc. Pentru toate cartierele noi ale sibiului am propus un proiect de transport pe cablu. E cel mai ieftin, usor de implementat si fără multe exproprieri. Urmăriți campania mea si a AUR pentru consiliul județean. Mulțumesc.

Raspunde

John Doe

Acum 1 lună

Păcat ca nu sunt în fiecare an alegeri...

Raspunde

Cezar Cezar

Acum 1 lună

Pe hârtie arată super. E clar că nu poți lega zona Arhitecților de o cale ferată. Numai că totul va rămâne pe hârtie... De la voință la putirință e drum lung... Și la noi oricum nu se vrea. Trenuri urbane și periurbane există în toată Europa, mai puțin în România. La Budapesta exista așa ceva încă din 1977, când, copil fiind am fost acolo într-o excursie școlară. La noi vor rămâne doar vise încă 500 de ani de acum încolo.

Raspunde

Ariadna Gheorghe

Acum 1 lună

S-a reusit asfaltarea unei strazi in Sibiu in 15 ani si DOAR jumatate din ea. Oare cum e sa mergem cu trenul pe acea strada daca asfalt nu mai este?

Raspunde

Dumi Dum

Acum 1 lună

Reinventeaza Ministerul Transporturilor rute facute acum 100 de ani cu acelasi scop si le prezinta ca viitoare realizari pe urmatorii 10 ani! WOW!

Raspunde

Marginean Vasile

Acum 1 lună

Orice numa sa nu se puna un metru de sina noua. Baieti, ideea e buna, dar nu e completa. Gura Raului, Poplaca, Rasinari, Arhitectilor, zona Sevis, Sura Mare cu ce se deplaseaza? Inteleg ca nu se poate face o linie pentru fiecare, dar se poate face una principala la 2-3 comune si o bretea care sa le uneasca pe toate in asa fel incat sa schimbi un tren si sa ajungi la destinatie. Da, stiu ca e complicat si ca nu suntem la nivelul in care era Austria, spre exemplu, in 1850, dar totusi, puneti dracu un metru de sina noua si folositi-va capul.

Raspunde

BON BON

Acum 1 lună

Mobilitatea se rezolvă doar atunci când vor fi legate zonele industriale de cartierele noi aflate mai la periferia Sibiului, prin alte şosele/bulevarde pe 2 benzi pe sens, fără a fii obligat să traversezi zonele centrale. O nouă centură ocolitoare tot pe 2 benzi pe sens prin partea de sud a Sibiului. Parcări subterane şi supraterane etajate în cât mai multe zone ale oraşului, care ar da posibilitatea eliminării multor parcări situate acum pe străzile centrale, descongestionând astfel circulaţia în zonele centrale. Dar toate acestea vor fii insuficiente dacă nu se lucrează şi la educarea participanţilor la traficul rutier. Şi când spun asta mă refer la toţi aceia care caută să-şi parcheze maşina la intrarea în magazin sau în club/bar. Dar şi la toţi proprietarii de case la curte cu garaj, care din comoditate îşi parchează maşina în faţa casei pe carosabil sau chiar pe trotuar.

Raspunde

Dan Hodorogea

Acum 1 lună

Am avut discuții despre trenul urban încă de acum 4 ani. Cu primăria. Și Consiliul județean imi cunoaște proiectul pentru că a aparut in presă. In februarie 2016, chiar in Turnul Sfatului. https://www.turnulsfatului.ro/2016/02/21/tramvaiul-fara-fir-in-sibiu-ar-scoate-din-trafic-1-500-de-masini-la-fiecare-24-de-ore-53659 Proiectul meu era un tren electric pe baterii si supercapacitori care safea legătura Selimbar-sibiu-turnisor- continental. Nu s-a facut nimic de 4 ani. Cu tot respectul pentru dl Director Dobre, fără implicarea autorităților locale, aceste planuri vor ramane simple linii curbe, trasate pe o hartă.
Raspunde

Dan Hodorogea

Acum 1 lună

Am avut discuții despre trenul urban încă de acum 4 ani. Cu primăria. Și Consiliul județean imi cunoaște proiectul pentru că a aparut in presă. In februarie 2016, chiar in Turnul Sfatului. https://www.turnulsfatului.ro/2016/02/21/tramvaiul-fara-fir-in-sibiu-ar-scoate-din-trafic-1-500-de-masini-la-fiecare-24-de-ore-53659 Proiectul meu era un tren electric pe baterii si supercapacitori care safea legătura Selimbar-sibiu-turnisor- continental. Nu s-a facut nimic de 4 ani. Cu tot respectul pentru dl Director Dobre, fără implicarea autorităților locale, aceste planuri vor ramane simple linii curbe, trasate pe o hartă.

Raspunde

Elizabeth Bathory

Acum 1 lună

Astia nu au fost in stare sa faca in 4 ani un giratoriu la intersectia str. Salzburg cu drumul hotilor. Patru ani! Si ei vorbesc de trenuri urbane ahahhahahha

Raspunde

Toma Toma

Acum 1 lună

Jules Verne ar fi fost extrem de invidios citind aceste planuri!Desi era un vizionar,nu i-ar fi trecut prin minte astfel de subiecte.Da,materialul propus suna frumos dar este o mare fictiune iar sansele de aplicare sunt ZERO!Nu-i o utopie sa pretinzi realizarea a 3000(!!!) de km de autostrada cand in peste 30 de ani ai realizat atat de putin?Treziti-va,trageti-i de maneca pe cei care va vand asemenea baliverne!

Raspunde

Van Der

Acum 1 lună

pana vor fi gata o sa trecem la autovehicule zburatoare.

Raspunde

Bla Bla

Acum 1 lună

Minciuni..promisiuni...minciuni!!!!!!!!!!! doamna cimpean ne promitea spital in campania trecuta, acum ne promite marea cu sarea. Asa cum avem spital, asa vom avea toate alea!!! pe hartie!!! va mai crede naiba! vreti functii si apoi uitati tot ce ati promis. Vin ai nostri, pleaca-ai nostri...noi ramanem tot ca prostii!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! valea!!!!!!!

Raspunde

Mc D

Acum 1 lună

Mobilitate si interconectivitate...actual :Saliste-Sibiu 25km in aprox. 40min. cu trenul daca nu apar surprize pe traseu, Sibiu-Medias 52km in 90min. cu trenul, Sibiu-Avrig 32km in 60 min si va mirati ca oamenii nu folosesc trenul ca si varianta de transport spre locurile de munca...nu mai vorbim de ritmicitatea trenurilor!!! Intre orele 7:45 si 15:50 intre Sibiu si Sebes nu este programat niciun tren, iar spre Fagaras un tren la circa 4 ore din care doar doua sunt Regio...
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus