Sâmbătă,
31.10.2020
Ploi Scurte
Acum
4°C

Administrația din Sibiu: ne întoarcem și cu PNL la grădiniță, la fel cum am făcut-o cu PSD?

05 Octombrie 2020 19:14

Prin prevederile Legii Educației în vigoare la acea dată, deoarece avea calitatea de consilier local, Astrid Fodor a fost obligată acum ditamai opt ani (între 2012 și 2014, mai precis) să facă parte din consiliul de administrație al unei grădinițe și al unui liceu din Sibiu. Calități neremunerate, obligatorii, dar care mai apoi s-au dovedit a o plasa în incompatibilitate: alte legi arătau că, deși în calitate de consilier local ești obligat să faci parte din consilii de administrație școlare, în calitate de viceprimar îți este interzis să faci parte din astfel de organisme.

Astrid Fodor a ieșit din cele două consilii de administrație în 3 iulie 2014, la fel ca și Virgil Popa, aflat într-o situație similară (și el era consilier local, ales și viceprimar). Se întâmpla acum două mandate.

Rapoartele de incompatibilitate emise de ANI pe numele lui Fodor și Popa și-au urmat, totuși, cursul în Justiție. Iar după procese care s-au întins pe perioada a cinci ani, instanța supremă a României (Curtea de Casație și Justiție) a stabilit că inspectorii ANI au avut dreptate: Astrid Fodor, ca și Virgil Popa, au fost, în perioada 2012 – 2014, în incompatibilitate. Nu puteau constata altceva, din moment ce ambii chiar au fost numiți în acele consilii și chiar exista prevederea legală care le interzicea acest lucru.

De aici mai departe, însă, în scena publică începe să se desfășoare ceea ce lesne poate fi catalogat un joc politic ieftin. 

Pentru că, dacă tot o dăm cu litera legii înainte, nu putem trece de faptul că există prevederi clare referitoare la perioada în care poate fi aplicată o sancțiune pentru un caz de incompatibilitate, descoperit după ce acesta a încetat. Este vorba de trei ani de la data încetării situației de incompatibilitate: acesta este termenul în care un ales la poporului poate fi sancționat. Strict în cazul lui Astrid Fodor: 3 iulie 2014 plus trei ani = 3 iulie 2017. După această dată, orice altă sancțiune are șanse zero de a fi aplicată.

”Prin derogare de la dispozițiile legii speciale care reglementează răspunderea disciplinară, sancțiunea poate fi aplicată în termen de cel mult șase luni de la data rămânerii definitive a raportului de evaluare, potrivit prevederilor legale. În cazul în care cauza de incompatibilitate a încetat înainte de sesizarea Agenției, sancțiunea disciplinară poate fi aplicată în termen de trei ani de la încetarea cauzei de incompatibilitate, dacă legea nu dispune altfel”, articolul 26, alineatul 3, din Legea 176/2010.

Mai apoi, cu câteva zile înainte ca Înalta Curte să constate că Astrid Fodor a fost în incompatibilitate, a mai fost adoptată o lege cu efecte în domeniu, cea cu numărul 59/2019. Care, la rândul ei, spune că un ales nu poate fi sancționat pentru o situație de incompatibilitate în care a fost descoperit decât în interiorul mandatului în care această incompatibilitate s-a produs.

” Starea de incompatibilitate durează până la data încetării de drept a mandatului în care alesul local a exercitat o funcție sau o calitate incompatibilă cu aceasta sau până la data la care a încetat funcția sau calitatea care a determinat starea de incompatibilitate”, art. 1 al Legii 59/2019 

Cu riscul de a complica și mai mult peisajul, merită totuși amintit ”ghinionul” lui Virgil Popa, aflat în aceeași situație cu Astrid Fodor. În cazul lui, Înalta Curte a constatat definitiv situația de incompatibilitate în februarie 2019. Procesul lui Astrid Fodor s-a încheiat cu același rezultat în aprilie 2019. Între cele două procese, mai precis în martie, a fost adoptată și promulgată Legea 59/2019, cea mai sus amintită, fapt care a făcut ca doar Fodor să poată beneficia de prevederile acesteia.

Bun, în tot peisajul acesta încărcat de legi care se bat cap în cap și – în definitiv – nu par să facă altceva decât să dea de lucru judecătorilor, grefierilor, avocaților și inspectorilor ANI, anul trecut am avut povestea cu încetarea mandatului lui Astrid Fodor. Dispusă pe 3 iulie 2019 printr-un ordin al prefectului Adela Muntean, emis tot ca urmare a unui raport întocmit de ANI după hotărârea definitivă a Înaltei Curți de Casație.

Astrid Fodor a fost repusă în funcție prin decizie a instanței după 16 zile, Tribunalul Sibiu suspendând ordinului semnat de Adela Muntean. După alte aproape două luni, acel ordin a fost și anulat de către aceeași instanță.

Cu alte cuvinte, în vara anului trecut am asistat la un ”spectacol politic”, în care prefectul de Sibiu, susținut de PSD, a preferat să nu coroboreze în niciun fel legile și să se spele pe mâini: instanța să decidă.

Un an mai târziu, ajungem din nou la aceeași poveste care pornește de la participările la ședințele unor consilii de administrație de la o grădiniță și un liceu din Sibiu (între noi fie vorba, nici nu e sigur că la aceste consilii participă chiar de fiecare dată consilierii locali).

Doar că, de această dată, în fruntea Instituției Prefectului Sibiu este Mircea Crețu, susținut pentru acest post de către PNL. Ce va face Mircea Crețu cu noul raport întocmit de ANI, prin care spune că Astrid Fodor nu ar avea dreptul la noul mandat pentru care tocmai a fost aleasă? Va pune cap la cap legi, va cere expertiza juriștilor din subordine sau, la fel, se va spăla și el pe mâini și va lăsa instanțele să decidă?

Altfel spus, ce vor face liberalii sibieni, Raluca Turcan, Daniela Câmpean și compania? Vor produce același circ politic ieftin, după cum s-a dovedit a fi cel din vara anului trecut? Vor ridica discret din umeri și îl vor lăsa pe prefect să se ascundă după fraze de genul ”eu nu pot decât să constat că am primit un raport, eu nu pot să nu merg cu el mai departe la Judecătoria care ar trebui să o valideze pe Astrid Fodor”? Vor face jocul premierului Orban și vor gândi că astfel îi transmit un mesaj lui Klaus Iohannis, cel care în mod clar a indicat faptul că o susține pe Fodor pentru Primăria Sibiu?

Aici nu mai e vorba de a lăsa Justiția să își spună cuvântul. Aici e vorba doar de niște ciorbe drese politic, de care oamenii cei mulți nu au niciun fel de poftă. Interesul cetățeanului – pentru care toți s-au jeluit că se sacrifică - nu este în niciun moment luat în calcul în această poveste. De fapt, nici nu există. Aici e vorba doar de ”ei”, de PSD vs. FDGR sau, mai nou, de PNL vs. FDGR.

În acest moment, liberalii sibieni, care din punct de vedere politic sunt clar câștigătorii alegerilor locale de acum nici două săptămâni, au de ales: fie aleg calea facilă a PSD-ului, cu tot circul politic pe care îl implică o astfel de postură, fie dovedesc bărbăție. Și își asumă că, după opt ani, a venit vremea să lăsăm în plata Domnului povestea cu apartenența la un consiliu de administrație de la o grădiniță din Sibiu.

Vizualizari: 4378

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

1 comentarii

Nicolae Tarcea

Acum 2 săptămâni

In urma cu cativa ani, cand fostul presedinte al Consiliului Judetean Sibiu a fost declarat incompatibil subprefectul liberal de Sibiu l-a destituit din functie. Acum ne aflam in aceiasi situatie. Sunt curios sa vedem daca legea este pentru unii muma si pentru altii ciuma???

Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus