Marţi,
27.10.2020
Ceata
Acum
5°C

Povestea Dianei, prima femeie mecanic pe mocăniță. „La început era atât de greu, încât până la următoarea stație nu îmi mai simțeam mâinile”

11 Octombrie 2020 13:04

Povestea Dianei, prima femeie mecanic pe mocăniță. „La început era atât de greu, încât până la următoarea stație nu îmi mai simțeam mâinile”

O tânără sibiancă a atras privirile tuturor la Moldovița, în Suceava, după ce a condus mocănița timp de o săptămână și jumătate. Oamenii nu mai văzuseră o femeie care să stea în locomotivă până atunci, dar au acceptat cu încredere să călătorească cu ea. Și nu mică le-a fost mirarea să descopere în Diana un mecanic de nădejde.

Diana Niță are 22 de ani și este din Cornățel. În urmă cu mai mulți ani, adolescentă fiind, a descoperit pasiunea pentru trenuri dintr-o întâmplare. Se plimba cu prietenii, în vacanța de vară, când au trecut pe lângă șinele de tren și, dintr-un simț al responsabilității care a urmărit-o încă de mică, a rămas să îi ajute pe muncitorii de acolo.

„Am început cu voluntariatul la 14 ani, în 2012, iar în 2015 am ajuns la mocăniță dintr-o întâmplare. Eu locuiesc în Cornățel și eram în vacanța de vară. Am ieșit cu niște prieteni din sat să ne plimbăm cu bicicleta și pe drum am trecut pe lângă linie. Am văzut oameni care lucrau, ne-am oprit să-i întrebăm ce fac acolo și ne spuneau că se pregătesc să vină trenul. O voluntară mai exigentă de acolo ne-a certat că îi ținem din lucru. Ne-a spus <<Dacă nu ne ajutați, mai bine plecați de aici, că numai ne încurcați>>. Prietenii mei au plecat, dar eu m-am simțit prost că i-am ținut din lucru și m-am dus să îi ajut. Apoi am mers constant să ajut și am rămas acolo”, povestește tânăra sibiancă.

Acum este în anul II la Management, la Sibiu, facultate pe care a urmat-o pentru că, spune ea, o va ajuta în dorința ei constantă de a-i ajuta pe cei din jur. Dar nu a fost totul așa de la bun început. „În clasa a opta mi se părea interesant să devin coafeză, chiar am făcut Liceul Textil, profil coafor. Într-un final am ales o direcție total opusă”, spune Diana râzând.

La început a lucrat la cel mai mare pod dintre Cornățel și Hosman, a curățat vopseaua, a stat agățată de pod cu hamul să îl curețe și să îl vopsească. Până s-a plictisit. Voia ceva mai mult, mai interesant.

„Am rezistat cam o lună, până m-am plictisit și am început să merg cu băieții la schimbat traverse, că era mai cool și mai provocator.”

Apoi a trecut la locomotivă. I se părea atât de interesant ce se întâmpla acolo, cum o locomotivă putea funcționa pe aburi, încât i-a tot rugat pe mecanici să o învețe și pe ea, să poată să facă asta singură. „Pentru mine era foarte fascinant și la evenimente mă tot duceam la mecanic și îi ziceam să mă lase și pe mine să văd ce face, să mă ia în locomotivă. Cu timpul am prins ce fac ei, ce fac manetele și cum funcționează și îi mai rugam să mă lase să încerc, să-mi mai explice una-alta”, spune Diana.

„Oamenii erau reticenți la început”

Apoi a ajuns, în sfârșit, să facă ceea ce își dorea. Directorul firmei de la care sunt închiriate trenurile a fost impresionat de pasiunea tinerei și a decis că merită să i se acorde o șansă. „Recent a venit directorul de la firma de la care închiriem noi trenurile și i-am zis că vreau să conduc. I s-a părut foarte tare ideea ca o fată să conducă o locomotivă cu aburi, așa că m-a lăsat să învăț mai multe, a fost impresionat de pasiunea mea și într-un final, după ce l-am tot bătut la cap, m-a îndemnat să merg la Moldovița, dacă chiar vreau să învăț să circul cu trenul. Ei au acolo un apartament, mi l-au pus la dispoziție de fiecare dată când vreau să merg, iar prima dată când am fost am stat o săptămână și jumătate. Am condus trenuri în fiecare zi. Prima dată am avut un tren de 10 vagoane, apoi unul de 12 vagoane”, povestește ea.

Oamenii erau foarte reticenți, își imaginau că o să îi încurce, își amintește Diana. Așa că la început nu o lăsau să facă mare lucru.

„Îmi ziceau mereu <<dar cum, ești fată, te murdărești>>. Însă până am plecat de acolo i-am impresionat, deși la început mă băteam cu ei să mă lase să fac ceva la început. La trenul cu 12 vagoane, mecanicul nu a vrut să mă lase să conduc, dar un altul mă cunoștea de la Cornățel și știa că pot să fac asta, așa că m-a lăsat.”

Spune că prietenii ei știau deja despre ea că e diferită, iar vestea că a devenit mecanic de locomotivă nu i-a mirat foarte tare. Ba chiar au fost și ei să vadă ce face Diana la mocăniță, iar majoratul și l-a petrecut tot acolo unde îi place cel mai tare. „Prietenii mei sunt foarte mândri de mine, deși pentru ei oricum nu sunt genul de fată tipică. I-am dus și pe ei cu mocănița, pe marea majoritate, pentru că majoratul mi l-am ținut în tren. S-a nimerit chiar atunci să avem un eveniment cu trenul așa că am decis să le combin. Am avut vreo 40 de invitați”, povestește sibianca.

12,5 kilometri a avut traseul cel mai lung pe care l-a făcut până acum - cel de la Moldovița. A fost și foarte provocator, pentru că a fost un drum doar în urcare, își amintește ea. „La început era atât de greu, pentru că nu eram obișnuită, încât când ajungeam în următoarea stație nu îmi mai simțeam mâinile. Trebuie să ții tot timpul o manetă în aceeași poziție, pentru că tinde tot timpul să se închidă. Nu am zis chestia asta nimănui, nu am vrut să mă plâng, pentru că nu voiam să se îndoiască cineva de capacitatea mea de a face asta”, mărturisește Diana Niță.

Deocamdată nu se știe când vom avea ocazia să călătorim cu mocănița condusă de Diana, întrucât viitoarele evenimente din zona Sibiului nu au fost încă stabilite. Tânăra va mai merge însă curând la Moldovița.

Foto: Radu Tompa

Cristina Bălău

de Cristina Bălău

Eveniment, Cultură 
Telefon:
0770 962 946
E-mail: cristina[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

3 comentarii

Cezar Cezar

Acum 2 săptămâni

Bravo ei! De așa oameni are nevoie țara asta!
Raspunde

Costache Protopopescu

Acum 2 săptămâni

Oameni ca ea sunt destui. E mai degraba de apreciat deschiderea pe care au avut-o oamenii care au incurajat-o, au sustinut-o si i-au permis sa-si urmeze ambitia si talentul in ciuda stereotipurilor si prejudecatilor.
Raspunde

Elena H

Acum 2 săptămâni

Bravo! Fata frumoasa, desteapta si harnica. Felicitari! O felicit si pe scriitoarea articolului, bravo!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus