Joi,
03.12.2020
Cer Senin
Acum
-4°C

Cum se construiește noul stadion al Sibiului: cu tineri, scanări 3D, teste în tuneluri de vânt

18 Octombrie 2020 20:12

Cum se construiește noul stadion al Sibiului: cu tineri, scanări 3D, teste în tuneluri de vânt

Cea mai mare investiție realizată din banii sibienilor în ultimii 30 de ani este modernizarea stadionului municipal. Turnul Sfatului a stat de vorbă cu cei care lucrează efectiv la ridicarea viitorului stadion prevăzut să aibă aproximativ 12.300 de locuri.

„Cel mai interesant este că, pe aici, suntem super-tineri cu toții”, rostește Andreea Karakaplan, managerul de proiect din partea Con-A pentru noul stadion al Sibiului. La 30 de ani, Andreea îl are alături pe Matei Vancea, șef de șantier – 27 de ani. „De fapt, cred că media de vârstă pe acest șantier este de 35 de ani”, socotește în minte Andreea Karakaplan (foto principală), managerul de proiect .

Ambii au trecut prin lucrări mari derulate de Con-A pentru titani din domeniul industriei. Pirelli, Bosch sau Daimler funcționează în România în fabrici la a căror ridicare au contribuit cei doi. „Am mai construit clinici, spitale și clădiri de birouri, dar ăsta este primul stadion la care lucrez eu. Nu este neapărat dificil, deoarece Con-A este o firmă mare, prin urmare avem de unde învăța unii de la alții. Iar fundațiile pe care le facem aici le facem și în alte părți, structurile la fel...”.

Cu un portofoliu de lucrări de un miliard de euro, Con-A a ridicat patru stadioane în România.

Scanări 3D, teste în tuneluri de vânt

Printre lucrurile diferite pe care le vor face în proiectul noului stadion al Sibiului se numără și o scanare tridimensională a tribunei existente, cea dinspre parcul Sub Arini. „Această structură a fost ridicată în anii `80. Există planșe despre această lucrare la Primărie, dar nu mai reflectă întru totul realitatea. Și pentru a fi noi liniștiți că totul va fi în regulă și că vom reuși să integrăm tribuna în viitorul stadion, parcurgem și această etapă”.

Scanările 3D sunt folosite, de exemplu, și în lucrările de reabilitare a unor monumente istorice: prin scanarea tridimensională se proiectează lucrările de refacere a elementelor care lipsesc. Ceea ce va deveni vechea tribună oficială urmează a fi ”dezbrăcată” la interior, pentru a fi refăcute lucrările de reparații care se impun.

„Va fi un proiect de referință pentru compania noastră, asemenea stadioanelor construite la Cluj sau la Craiova”, Andreea Karakaplan, manager de proiect

În plus față de prevederile contractuale, cei de la Con-A au decis să studieze și reacția la vânt a viitoarei clădiri pe care o ridică. ”Este un studiu foarte costisitor, dar vrem să fim siguri că lucrarea noastră va rezista nu doar 100 de ani, ci mult mai mult”, explică Andreea rațiunea acestui studiu. Realizat într-un laborator din Germania, acest studiu de vânt se face atât computerizat, cât și fizic. Practic se construiește o machetă la scară a viitorului stadion care este introdusă în tunelul de vânt al laboratorului contractat în Germania. Atât din testele virtuale, cât și din cele fizice vor fi expuse eventualele îmbunătățiri care pot fi aduse proiectului noului stadion al Sibiului.

Pe vârfuri: între cel mai modern gazon și macaraua unică în țară

„Da, e cel mai modern gazon din România”, privește Andreea Karakaplan către „lacul” verde din centrul șantierului care tocmai a început. Iar șantierul trebuie astfel organizat încât să nu afecteze niciun fir de iarbă al gazonului. Misiune deloc ușoară, având în vedere că – spre exemplu – hotelul Sport este, la propriu, în coasta șantierului, asemenea spațiilor hotelului Parc, asemenea caselor dinspre str. Titu Maiorescu. Practic, noul stadion al Sibiului trebuie construit aproape călcând pe vârfuri, cu o organizare logistică impecabilă. Tocmai de aceea, demolarea peluzei dinspre Titu Maiorescu nu se face cu pickhammerul, ci cu ”foarfece” de mari dimensiuni, astfel încât casele din apropiere să nu fie afectate de trepidații.

Și, tot tocmai de aceea, pentru șantierul de la Sibiu, cei de la Con-A au cumpărat o macara unică în țara noastră, deocamdată. De fapt, în toată lumea mai există doar nouă exemplare. „Este una din cele mai moderne macarale din lume. Poate fi transportată cu doar două mașini – spre diferență de cele «clasice» care au nevoie și de șase mașini -, se ridică singură. Se montează și se demontează în trei ore, deci o putem monta și remonta foarte ușor în altă parte a șantierului, un avantaj major față de macaralele clasice pe care, unde le ridici, acolo rămân până la finalul șantierului”, explică Matei Vancea.

Andreea Karakaplan și Matei Vancea. Manager de proiect și șef de șantier

Etapele

În prezent, pentru cei care vor trage cu ochiul dincolo de „organizarea de șantier ca un spital” a celor de la Con-A, pot fi văzute groapa săpată pentru fundațiile viitoarei tribune oficială (cea dinspre strada Octavian Goga). Fundații speciale vor fi amenajate și pentru viitoarele două peluze, care vor fi ridicate pe piloți forați până la o adâncime de 25 de metri.

„În zona viitoarei tribune oficiale avem rezultate foarte bune după săpături, nu am dat de apă în urma săpăturilor, avem un strat consistent de balast”.

Anul acesta, cei de la Con-A își propun să finalizeze etapa de analiză pentru a stabili eventualele îmbunătățiri. Tot anul acesta, ar urma finalizate demolările peluzelor și a celorlalte elemente, după care sunt programate fundațiile, infrastructura. ”La anul, prin februarie – martie, probabil vor începe să se vadă rezultatele și pe înălțime”, arată managerul de proiect. De altfel, din acea perioadă încep să apară și etapele mai dificile ale proiectului: gradenele vor trebui să se așeze „perfect” pe structuri, la fel și fațadele stadionului. 

Firmele locale au prioritate 

În „vârful” șantierului, la noul stadion al Sibiului vor lucra între 200 și 300 de persoane. Iar Mircea Bulboacă – proprietarul Con-A - a cerut celor care gestionează șantierul viitorului stadion să caute colaboratorii de care e nevoie în județul Sibiu. ”Atât subcontractanții, cât și furnizorii de care avem nevoie îi căutăm, mai întâi, în județul Sibiu. Abia atunci când nu avem de ales, apelăm la firme din altă parte, domnul Bulboacă a insistat pe acest lucru. În acest moment, de exemplu, pe șantier lucrăm doar cu colaboratori din județul Sibiu. La fel, și muncitorilor din cadrul Con-A aflați pe alte șantiere din țară li se oferă varianta de a veni acasă, pentru a lucra pe acest șantier”.

Demolările, de exemplu, sunt realizate cu subcontractori din Sibiu

Tinerii care fac parte din echipa Con-A au în vedere și crearea unor puncte de referință pentru viitorul nou stadion. Prin urmare, zona dinspre str. Nicolaus Olahus va fi amenajată sub forma unei intrări care să pună în valoare imaginea noului stadion, dar într-un mod prietenos cu mediul, cu zone verzi și copaci. Având în vedere amplasamentul investiției, aceasta va fi zona din care stadionul se va vedea cel mai bine, consideră constructorii.

Ei au venit și cu propuneri care să îmbunătățească – de exemplu – managementul traficului. Astfel, pentru ca strada Octavian Goga să nu fie blocată în timpul marilor evenimente, pe aliniamentul acestei străzi sunt propuse amenajarea unor alveole pentru autobuze și autoturisme.

Propunerile de îmbunătățire a proiectului au în vedere și pista de atletism. Aceasta a fost refăcută în așa-numita „prima etapă de modernizare a stadionului” cu doar patru culoare de alergare. Pentru competițiile interne, pistele de atletism au nevoie de minim șase astfel de culoare, iar pentru cele internaționale – de opt. „Nu îmi dau seama dacă vor putea fi amenajate mai multe. Vom vedea dacă există o posibilitate, dacă nu, vor rămâne cele patru”.

Cu șase luni mai repede

În caietul de sarcini pe care Primăria Sibiu l-a pregătit pentru atribuirea acestui contract, termenul de execuție era cuprins între 18 și 24 de luni de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor. Cei de la Con-A au ales termenul minim de 18 luni. ”Pentru că avem toată mobilizarea și logistica necesară aici în Sibiu, noi suntem încrezători că vom respecta acest termen. Bine, sperăm să nu avem probleme extreme cu vremea. Suntem, de asemenea, atenți și la evoluția pandemiei de coronavirus. Ne protejăm, respectăm regulile prevăzute, dar nu poți ști niciodată cum evoluează această situație”, apreciază Andreea Karakaplan. Lucrările la noul stadion au început în septembrie 2020.

Cea mai mare lucrare a Sibiului

Cu o valoare contractuală inițială de 114.749.033,21 de lei, fără TVA, (echivalentul a aproximativ 24 de milioane de euro), contractul pentru modernizarea stadionului reprezintă cea mai mare lucrare publică pe care Primăria Sibiu a demarat-o în ultimii 30 de ani. Spre comparație, până acum, cel mai mare contract semnat de Primăria Sibiu era cel pentru ridicarea unui nou liceu de artă al orașului. Valoarea acestui contract semnat în urmă cu doi ani a fost de 17,14 milioane de lei (tot fără TVA), dar n-a mai apucat a fi dus la bun sfârșit, contractul fiind reziliat în primăvara acestui an cu doar 7% din lucrări executate. Între timp, administrația Sibiului a mai semnat un contract de valoare mare (19,99 milioane de lei, fără TVA) pentru prima parcare supraetajată, cea din cartierul Hipodrom.

Până la finalizarea stadionului, cea mai mare lucrare – din punct de vedere al valorii – realizată la comanda Primăriei Sibiu în ultimii 30 de ani rămâne viaductul Kogălniceanu. Deschis circulației în 2014, viaductul a avut o valoare contractuală de 22,7 milioane de lei, fără TVA, fiind finanțat din fonduri europene nerambursabile. Modernizarea stadionului reprezintă o investiție realizată din bugetul local al orașului.

Citește și Primăria Sibiu a lansat ultima etapă de lucrări la stadion. Prețul: 28 de milioane de euro

Viitorul stadion municipal, celelalte dotări: de la fântâni artistice, la televizoare și fax-uri

Fotografii realizate de Silvana Armat

Vizualizari: 15998

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

16 comentarii

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Rembrand Potloagă

Acum 1 lună

Pai asa se fac lucrurile in era asta... nu ca nu s-ar putea si altfel, dar le usureaza munca, sa poata sta dupa aia mai multe ore la Netflix si sa-si ia portia zilnica de indoctrinare si reclame la cald. Doar nu veti vrea sa isi piarda timpul, ca aia pe vremuri.... ca aia n-aveau Netflix si de-aia oricum, degeaba mergeau acasa :)

Raspunde

Kokos Kokos

Acum 1 lună

Felicitari Con-a ! Ma bucur ca va bazati pe oameni tineri si capabili!Sunt sigur ca o sa iasa un stadion super !

Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Prenume Nume

Acum 1 lună

"Firmele locale au prioritate" dar nu si cetatenii peste drum, pe Scoala de Inot, care la fiecare ploaie, trebuie sa cheme vidanja ca se infunda canalizarea, iar Primaria e preocupata sa toace bani pe paine si circ. Nu este cu nimic mai deosebit constructia unei biserici cu cea a unui stadion.

Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Cipi Cipi

Acum 1 lună

Scoate mă mâinile din buzunar!

Raspunde

Canaris Canaris

Acum 1 lună

Daca lucreaza CON-A e sigur ca vom avea un stadion de calitate !Succes!!!
Raspunde

Andrei Andrei

Acum 1 lună

Măstile unde sunt
Raspunde

FC Internazionale Sibiu

Acum 1 lună

Sibiul este mult mai bogat fata de Bucuresti, Oradea sau Cluj pentru a se umili la Compania Nationala de Investitii pentru a ne face stadion moca! Suntem bogati si ne permitem sa il finantam 100% din bugetul local, pentru ca anul acesta nu am mai putut sifona milioane de euro pe hipstereli teatrale si pseudoculturale!
Raspunde

Parcari Zgomot

Acum 1 lună

Sa facă locurile de parcare sub tribune, si sa modifice accesul dinspre hotel parc, pe partea cu parcul este pista de bicicliști si loc de joaca pentru copiii sibieni, sa izoleze fonic bine ca daca nu la meciuri vecinii o sa fie toți microbiști chiar daca nu le place fotbalul. Oricum o sa se blocheze toată zona când or veni la meci toți microbiștii, dar cine mai sta sa calculeze ? Stadionul trebuia făcut în afara orașului, nu exact în mijloc. O sa fie trei mari probleme: locuri de parcare insuficiente, blocaje ale traficului înainte de eveniment și dupa, zgomot peste limitele legal admise in casele vecinilor.
Raspunde

Dan Kro

Acum 1 lună

cine e pupaza blonda din poza? nembru de partid?
Raspunde

John Doe

Acum 1 lună

Corect. Trebuia gandit un complex sportiv in afara orasului care sa includa stadionul. Dar deh...da bine la public. Gandire de anii 90. Cant demarezi un proiect cu care te si lauzi trebuie sa rezolvi din timp problemele pe care le va genera ani înainte...parcari, infrastructura, zgomot etc.
Raspunde

Ema Ame

Acum 1 lună

Nu intereseaza pe nimeni aceste tampenii. Mai bine spuneti ce face DSP-ul cu scolile si cum se umplu spitalele! Sibiul are sau nu are autoritati responsabile de combaterea pandemiei? Ca nu se vad pe nicaieri!!!
Raspunde

Ovidiu Ovidel

Acum 1 lună

Citesc articolul si ma incearca un sentiment de patriotism si mandrie. Ajung la comentarii si imi dau seama ca suntem in continuare inconjurati de tampiti.

Raspunde

George George

Acum 1 lună

Buna seara! Nu inteleg de ce se construieste stadionul cu pista; pentru competitiile interne ar fi nevoie de 6 culoare, iar pentru cele internationale - de 8! La ce servesc cele 4, din cauza carora se vor utiliza cantitati mai mari de materiale si se ocupa spatiu care ar fi putut fi destinat parcarilor? O alta greseala ar fi acoperirea tribunei principale peste copertina deja existenta; n-am inteles, acest stadion este vreun monument arhitectonic definitoriu pentru oras si trebuie pastrata acea tribuna cu tot cu copertina? In fine, la tribuna principala au fost montate scaune de tip vechi, nu din cele rabatabile; as fi curios sa vad daca, la final, vor predomina cele rabatabile, cum este normal!
Raspunde

Și extinderea parcării actuale? Și extinderea parcării actuale?

Acum 1 lună

S-a gândit cineva sa construiască și o parcare subterană cu 1-2niveluri și supraterana cu 3-4 niveluri pe locul celei existente de lângă Sala Transilvania?
Raspunde

George George

Acum 1 lună

Observ ca nimeni nu observa cum s-ar fi putut rezolva situatia locurilor de parcare, in conditiile in care 4 culoare de pista servesc doar pentru antrenamente si jogging! Stadioanele noi din Transilvania sunt prost proiectate/concepute: cu piste de atletism si cu tribune insuficient acoperite (si la Cluj, si la Sibiu)! Daca la Cluj scaunele sunt rabatabile in totalitate si se va organiza o competitie majora de atletism, in schimb cel din Sibiu are si alte deficiente fata de cele semnalate acum si anterior; as mai adauga si ca reconstructia dureaza nepermis de mult! Singurul lucru pe care l-am apreciat la acest stadion este suprafata de joc!
Raspunde

George George

Acum 1 lună

Domnule Deleanu, pareti entuaziasmat de acest proiect si de implicarea tinerilor, cu scanari 3 D si teste in tuneluri de vant; ce conteaza ca proiectul este prost conceput si fara o finalitate clara in privinta dotarii pentru atletism, acea pista cu numai 4 culoare nefiind buna decat pentru antrenamente si pentru mentinerea sanatatii in cazul celor care opteaza sa alerge intr-un decor neschimbat, ca la competiile auto si moto! Am reliefat defectele acestui proiect, care, prin dotari inutile (pista, acoperisul tribunei oficiale) si tergiversare (pe cati ani se va intinde acest proiect, cu etape diferentiate si separate intre ele de mai multe luni decat fiecare "pas" insusi?) va absorbi costuri echivalente cu ale stadioanelor moderne, numai pentru fotbal si cu o capacitate mai mare! Se pare ca autoritatile, proiectantii, ziaristii si multi dintre iubitorii fotbalului din oras sunt pe "langa subiect" in materie de infrastructura sportiva, in conditiile in care exista Cluj Arena si stadionul Nicolae Dobrin va fi remodelat pastrandu-se pista si, culmea, stalpii de nocturna de tip comunist/vechi! Acestea fiind scrise, m-as astepta la o reactie din partea dvs.; oricum, acest stadion nu va contribui la cresterea atractivitatii municipiului de pe Cibin!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus