Joi,
28.01.2021
Innorat
Acum
-2°C

Dan Perjovschi reface un desen, de o mie de ori: „Am răspuns artistic la niște brute”

Dan Perjovschi reface un desen, de o mie de ori: „Am răspuns artistic la niște brute”

Artistul sibian Dan Perjovschi se ocupă de câteva luni de o lucrare de artă conceptuală, care s-a născut dintr-o situație neplăcută pe care a întâmpinat-o, după ce a descoperit că un desen îi fusese expus fără voia sa. Perjovschi spune că a cerut să fie îndepărtată lucrarea, însă dorința nu i-a fost luată în seamă, ba chiar a aflat că a fost scoasă la licitație – motiv pentru care a ales să refacă același desen de o mie de ori, în așa fel încât să îi scadă valoarea.

O curatoare de la Muzeul Național de Artă Contemporană a fost invitată să facă o expoziție în cadrul muzeului Art Safari. Ea și-a ales o temă care se cheamă Școala de la București, în care se regăsesc mai mulți artiști contemporani, printre care se numără și sibianul Dan Perjovschi. Artistul spune însă că numele său nu avea ce să caute acolo, în primul rând pentru că el a „terminat la Iași”.

„Una din instituțiile de care mă despart este acest Art Safari, care a început ca un târg de artă și a sfârșit prin a fi un festival de artă, dar care își autoarogă pretenția de a fi o școală de artă contemporană, cu cea mai mare, cea mai tare expoziție, cea mai, cea mai, cea mai. Eu am semnalizat de multă vreme că nu particip la această poveste. Am fost invitat de niște curatori anii trecuți, am refuzat și așa mai departe. Eu stau departe de evenimentele culturale care se numesc Safari. E o poveste de poziționare a unui crez artistic, pe scena internă și externă. De exemplu, eu am refuzat să merg la o expoziție în Moscova, pentru că era imediat după ce Rusia anexase Crimeea. Eu ca artist îmi permit să am niște poziții ca să corespund greutății desenelor mele”, explică artistul.

„Eu am răspuns artistic la niște brute care cred că pot să facă ce vor, cum vor și când vor.”

În această expoziție au fost expuse două lucrări ale sale. Nemulțumirea lui Dan Perjovschi a apărut din mai multe motive, unul dintre ele fiind acela că nu a fost consultat cu privire la desenul său și posibilitatea de a fi expus, apoi, în aceeași clădire fusese organizată o expoziție cu a cărei tematică el nu este de acord.

„I-am scris doamnei curatoare, doamnei directoare a acestui festival și domnului președinte al Artmark, cerând să se retragă această lucrare a mea, pentru că nu are ce căuta acolo. Practica internațională spune că artistul trebuie să fie consultat, se cheamă dreptul moral și ești întrebat dacă îți convin condițiile în care lucrarea ta este expusă. La noi se pare că nu e așa. Dacă curatorul e realmente interesat de mine și nu de numele meu, putea să mă întrebe. Totodată, a făcut o lucrare din trei lucrări, de la tot atâția artiști. Această doamnă îmi știe atât poziția față de MNAC, unde ea lucrează, dar și despre Art Safari. Eu nu am știut de lucrul ăsta, am aflat de la cineva care a vizitat expoziția. Un alt motiv pentru care m-a indignat întreaga situație este că Art Safari, la 30 de ani de la Revoluție, a considerat necesar să dea un etaj întreg unui pictor de curte al lui Ceaușescu, numit Sabin Bălașa. Eu personal nu vreau să fiu în ciorba asta”, spune artistul.

„Nu s-a vrut”

Perjovschi explică faptul că deși a cerut ca lucrările sale să fie scoase, acest lucru nu s-a întâmplat. Apoi a înțeles de ce – lucrarea principală despre care e vorba în poveste urma să fie scoasă la licitație. Așa că a decis să facă în așa fel încât să îi scadă valoarea... redesenând-o de o mie de ori.

„Așadar, am cerut să-mi fie scoase lucrările, nu s-a vrut, lucrarea mea a și fost scoasă la licitație zilele acestea la Artmark, așa că m-am gândit ce pot face eu ca artist – am vrut ca viitorul proprietar să simtă că nu este singurul, că mai sunt și alții, așa că am refăcut desenul deja de peste 300 de ori, iar până la final vor fi o mie, așa că ar trebui să împartă prețul la o mie. Ce fac eu e o lucrare de artă conceptuală, în care am luat această poveste și am transformat-o într-un performance pe termen mai lung, în care chestionez ce înseamnă valoarea unui obiect, unicitatea lui, pentru că eu le fac de mână, fiecare e un original acum. Care e prețul originalului în cazul acesta?”, se întreabă, amuzat, artistul sibian.

Unii oameni i-au spus că nu e bine ce face, pentru că tot ce va reuși va fi să îi crească valoarea chiar mai mult. El explică însă că oricare ar fi deznodământul, tot el are de câștigat.

„Mi s-a atras atenția că eu îi cresc prețul așa. Dacă licitație, lucrarea mea se vinde cu mult, eu câștig pentru că îmi crește cota, dar dacă nu se vinde înseamnă că am câștigat jocul psihologic. Am încercat să răspund la o situație care mie mi s-a părut total neelegantă și nu sunt singurul în această situație. Dacă vrem să avem o scenă funcțională, fără să se spele bani în spatele ei, oamenii trebuie să înțeleagă că este un protocol care trebuie urmat, pentru ca artiștii să fie respectați. Trebuie să introducă niște reguli de cinste”, spune Perjovschi.

Deși piesa a fost deja vândută, pe 11 noiembrie, cu 1000 de Euro, artistul sibian spune că nu va înceta să realizeze desenele. Până în acest moment a refăcut piesa de 390 de ori și așteaptă ca lucrurile să se mai calmeze în ceea ce privește pandemia de coronavirus, pentru a putea să mai împartă desenul și altora. 

Vizualizari: 3887

Cristina Bălău

de Cristina Bălău

Eveniment, Cultură 
Telefon:
0770 962 946
E-mail: cristina[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

2 comentarii

Ricky D.

Acum 2 luni

Cel mai probabil ca lucrarea a fost expusa ca premianta in concursul pentru arta echivalent cu Golden Raspberry Awards.

Raspunde

Dracu Dracu

Acum 1 lună

Daca si ce face asta e arta...chiar e lumea pe dos.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus