Trei este numărul asocierilor care s-au înscris la licitația pentru actualizarea studiului de fezabilitate a centurii ocolitoare a celui de-al doilea municipiul al județului Sibiu. Centură pe care, acum doi ani, sibianul Narcis Neaga, din poziția de director al CNAIR, o scotea la licitație în vederea execuției, în ciuda avertismentelor că documentația care stătea la baza acestei licitații este caducă.
Două asocieri conduse de firme din București – Aduro Impex SRL și, respectiv Coplan Consultanți Arhitecți Ingineri SRL – și una condusă de Yuksel Proje Uluslararasi (firmă din Ankara, Turcia) au depus oferte în cadrul procedurii prin care proiectul centurii ocolitoare a Mediașului este reluat de la zero. Spre diferență de încercările din trecut de demarare a proiectului centurii, entitatea care organizează – de această dată – licitația este Primăria Mediaș.
Cu un buget alocat de 2,45 de milioane de lei, fără TVA, contractul scos la licitație are drept obiectiv atât actualizarea studiului de fezabilitate întocmit pentru același obiectiv în urmă cu 17 ani, cât și acordarea de asistență tehnică Primăriei Mediaș. Această asistență tehnică va trebui acordată pe parcursul procedurii de atribuire a contractului de execuție a variantei ocolitoare a celui de-al doilea municipiu al județului. Totodată, va trebui întocmită și documentația necesară pregătirii cererii de finanțare aferentă proiectului centurii, având în vedere intențiile de a finanța acest proiect din fonduri europene nerambursabile.
În formula de acum 17 ani, centura ocolitoare a Mediașului era gândită să aibă o lungime de aproximativ 8,5 km, o singură bandă de circulație pe sens, viteza proiectată pentru varianta de ocolire fiind de 80 de km/h.
Două variante, dintre care să reiasă cea optimă
Actualizarea studiului de fezabilitate presupune identificarea și detalierea variantei optime de traseu. Pentru a se ajunge la această variantă optimă, celor care vor câștiga acest contract li se solicită identificarea ”a cel puțin două variante noi acolo unde este necesară corectarea locală a traseului, față de traseul avizat anterior la faza Studiu de fezabilitate”.
Traseul pe care este propusă viitoarea centură va trebui să aibă în vederea reducerea la minim a intersecțiilor la nivel. ”Pe cât posibil, Prestatorul va avea în vedere ca intersecția cu drumurile colectoare locale să nu se realizeze la nivel, pentru a evita aglomerarea traficului din zonă și, totodată, să asigure bretea de legătură în drum colector”
În cadrul contractului vor trebui elaborate o serie de investigații de teren, care includ de la lucrări de foraj, studii hidraulice, hidrologice, geotehnice și topografice, la cele care să identifice natura terenurilor pe care se va construi sau la analiza terenurilor care trebuie expropriate. ”Beneficiarul atenționează viitorul Prestator asupra seriozității și profesionalismului cu care își va îndeplini sarcinile privind aceste investigații din teren”.
Când?
Potrivit caietului de sarcini, studiul de fezabilitate va trebui furnizat în decurs de opt luni de la semnarea contractului. La o lună după predarea acestui studiu va trebui predată și documentația necesară cererii de finanțare nerambursabilă a proiectului.
Autoritățile intenționează să lanseze procedurile de proiectare tehnică și execuție a lucrărilor în cursul anului 2022. Acest lucru reiese din faptul că, după șase luni de la predarea SF-ului, firmei angajată i se cere și pregătirea documentațiilor necesare atribuirii contractelor de proiectare și execuție.
Funcționarii Primăriei Mediaș estimează că vor finaliza evaluarea ofertelor depuse cel mai târziu la începutul lunii aprilie. În evaluarea ofertelor, prețul contează în proporție de 40%. Sunt punctate cu restul de 60 de puncte experiența specifică a coordonatorului de proiect, precum și a specialiștilor în geotehnică și fundații, proiectarea drumurilor și a structurilor de drumuri, respectiv experiența inginerului proiectant în lucrări hidrotehnice.
Proiectul centurii ocolitoare a Mediașului este inclus în lista proiectelor eligibile pentru a primi finanțare europeană nerambursabilă din fondurile alocate în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare 2014 – 2020.
Doi ani pierduți
În urmă cu doi ani, Compania națională de administrare a infrastructurii rutiere (CNAIR) scotea la licitație un contract estimat la 125,7 milioane de lei, fără TVA (aproximativ două milioane de euro, la acea dată), pentru proiectarea și execuția centurii ocolitoare a Mediașului. În ciuda faptului că procedura a fost contestată din cauza vechimii prea mari a documentație suport (SF-ul era considerat perimat din cauza vechimii de 15 ani, iar acordul de mediu la fel de vechi, neactualizat din cauza modificărilor legislative care au intervenit între timp), CNAIR a continuat procedura. De patru ori a fost prelungit termenul de depunere a ofertelor. În cele din urmă, o firmă din Turcia a depus o ofertă, care a fost respinsă pe motiv de neconformitate. ”Povestea” s-a încheiat în decembrie 2019.
Glorioasele promisiuni: Mediașul era să fie înconjurat de o autostradă
Licitația pentru proiectarea și execuția centurii ocolitoare a Mediașului a redevenit subiect public în toamna anului 2018, la o vizită a lui Narcis Neaga, directorul CNAIR, la sediul PSD, înconjurat de parlamentarii social-democrați. “Mediașul va avea în sfârșit centură ocolitoare, iar finanțarea acestui proiect vine exclusiv de la bugetul de stat. Iată că avem o echipă puternică de parlamentari, PSD-ul are reprezentant în guvernul României, iar directorul CNAIR este tot sibian de-al nostru“, anunța Bogdan Trif, președintele PSD Sibiu, încă o dovadă a “succesului guvernării PSD“.
Directorul general al CNAIR chiar promitea o viitoare autostradă în jurul Mediașului. „Încercăm să vedem acum dacă nivelul de trafic din 2018 cu prognoze 2020-2025 ne permite să expropriem la nivel de 70 de metri, cam cât are un coridor de autostradă, gândindu-ne în viitor că poate traficul va necesita o lărgire ulterioară și să nu avem probleme ulterioare cu exproprierea”, plusa Narcis Neaga, pe tema acestui proiect.
Ultimul care a promis finalizarea centurii ocolitoare a Mediașului – în termen de doi ani și jumătate – a fost unul dintre miniștrii Transporturilor, Răzvan Cuc. Promisiunea a fost făcută chiar la Mediaș, unde a fost în vizită pe 17 mai 2019. ”Am găsit un dezastru în minister în 2017, dar ne-am apucat de treabă și iată că acest proiect este acum urcat pe SICAP și avem termen pentru depunerea ofertelor 31 mai”, declara ministrul Cuc, înainte să lanseze noi atacuri la adresa președintelui Klaus Iohannis.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: ocolitoare , Mediaș , centura
Vizualizari: 2592
Ultimele comentarii
Acum 2 ore
Ombladon
Acum 2 ore
Paganini
Acum 2 ore
Didulescu
Acum 2 ore
Mioara
Acum 2 ore
Andrei