Joi,
28.03.2024
Cer Senin
Acum
11°C

După doi ani pierduți cu povești ”de autostradă”, trei firme se bat să reia proiectul centurii ocolitoare a Mediașului de la zero

După doi ani pierduți cu povești ”de autostradă”, trei firme se bat să reia proiectul centurii ocolitoare a Mediașului de la zero

Trei este numărul asocierilor care s-au înscris la licitația pentru actualizarea studiului de fezabilitate a centurii ocolitoare a celui de-al doilea municipiul al județului Sibiu. Centură pe care, acum doi ani, sibianul Narcis Neaga, din poziția de director al CNAIR, o scotea la licitație în vederea execuției, în ciuda avertismentelor că documentația care stătea la baza acestei licitații este caducă.

Două asocieri conduse de firme din București – Aduro Impex SRL și, respectiv Coplan Consultanți Arhitecți Ingineri SRL – și una condusă de Yuksel Proje Uluslararasi (firmă din Ankara, Turcia) au depus oferte în cadrul procedurii prin care proiectul centurii ocolitoare a Mediașului este reluat de la zero. Spre diferență de încercările din trecut de demarare a proiectului centurii, entitatea care organizează – de această dată – licitația este Primăria Mediaș.

Cu un buget alocat de 2,45 de milioane de lei, fără TVA, contractul scos la licitație are drept obiectiv atât actualizarea studiului de fezabilitate întocmit pentru același obiectiv în urmă cu 17 ani, cât și acordarea de asistență tehnică Primăriei Mediaș. Această asistență tehnică va trebui acordată pe parcursul procedurii de atribuire a contractului de execuție a variantei ocolitoare a celui de-al doilea municipiu al județului. Totodată, va trebui întocmită și documentația necesară pregătirii cererii de finanțare aferentă proiectului centurii, având în vedere intențiile de a finanța acest proiect din fonduri europene nerambursabile.

În formula de acum 17 ani, centura ocolitoare a Mediașului era gândită să aibă o lungime de aproximativ 8,5 km, o singură bandă de circulație pe sens, viteza proiectată pentru varianta de ocolire fiind de 80 de km/h.

Două variante, dintre care să reiasă cea optimă

Actualizarea studiului de fezabilitate presupune identificarea și detalierea variantei optime de traseu. Pentru a se ajunge la această variantă optimă, celor care vor câștiga acest contract li se solicită identificarea ”a cel puțin două variante noi acolo unde este necesară corectarea locală a traseului, față de traseul avizat anterior la faza Studiu de fezabilitate”. 

Traseul pe care este propusă viitoarea centură va trebui să aibă în vederea reducerea la minim a intersecțiilor la nivel. ”Pe cât posibil, Prestatorul va avea în vedere ca intersecția cu drumurile colectoare locale să nu se realizeze la nivel, pentru a evita aglomerarea traficului din zonă și, totodată, să asigure bretea de legătură în drum colector”

În cadrul contractului vor trebui elaborate o serie de investigații de teren, care includ de la lucrări de foraj, studii hidraulice, hidrologice, geotehnice și topografice, la cele care să identifice natura terenurilor pe care se va construi sau la analiza terenurilor care trebuie expropriate. ”Beneficiarul atenționează viitorul Prestator asupra seriozității și profesionalismului cu care își va îndeplini sarcinile privind aceste investigații din teren”.

Când?

Potrivit caietului de sarcini, studiul de fezabilitate va trebui furnizat în decurs de opt luni de la semnarea contractului. La o lună după predarea acestui studiu va trebui predată și documentația necesară cererii de finanțare nerambursabilă a proiectului.

Autoritățile intenționează să lanseze procedurile de proiectare tehnică și execuție a lucrărilor în cursul anului 2022. Acest lucru reiese din faptul că, după șase luni de la predarea SF-ului, firmei angajată i se cere și pregătirea documentațiilor necesare atribuirii contractelor de proiectare și execuție.

Funcționarii Primăriei Mediaș estimează că vor finaliza evaluarea ofertelor depuse cel mai târziu la începutul lunii aprilie. În evaluarea ofertelor, prețul contează în proporție de 40%. Sunt punctate cu restul de 60 de puncte experiența specifică a coordonatorului de proiect, precum și a specialiștilor în geotehnică și fundații, proiectarea drumurilor și a structurilor de drumuri, respectiv experiența inginerului proiectant în lucrări hidrotehnice.

Proiectul centurii ocolitoare a Mediașului este inclus în lista proiectelor eligibile pentru a primi finanțare europeană nerambursabilă din fondurile alocate în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare 2014 – 2020. 

Doi ani pierduți

În urmă cu doi ani, Compania națională de administrare a infrastructurii rutiere (CNAIR) scotea la licitație un contract estimat la 125,7 milioane de lei, fără TVA (aproximativ două milioane de euro, la acea dată), pentru proiectarea și execuția centurii ocolitoare a Mediașului. În ciuda faptului că procedura a fost contestată din cauza vechimii prea mari a documentație suport (SF-ul era considerat perimat din cauza vechimii de 15 ani, iar acordul de mediu la fel de vechi, neactualizat din cauza modificărilor legislative care au intervenit între timp), CNAIR a continuat procedura. De patru ori a fost prelungit termenul  de depunere a ofertelor. În cele din urmă, o firmă din Turcia a depus o ofertă, care a fost respinsă pe motiv de neconformitate. ”Povestea” s-a încheiat în decembrie 2019.

Glorioasele promisiuni: Mediașul era să fie înconjurat de o autostradă

Licitația pentru proiectarea și execuția centurii ocolitoare a Mediașului a redevenit subiect public în toamna anului 2018, la o vizită a lui Narcis Neaga, directorul CNAIR, la sediul PSD, înconjurat de parlamentarii social-democrați. “Mediașul va avea în sfârșit centură ocolitoare, iar finanțarea acestui proiect vine exclusiv de la bugetul de stat. Iată că avem o echipă puternică de parlamentari, PSD-ul are reprezentant în guvernul României, iar directorul CNAIR este tot sibian de-al nostru“, anunța Bogdan Trif, președintele PSD Sibiu, încă o dovadă a “succesului guvernării PSD“.

Directorul general al CNAIR chiar promitea o viitoare autostradă în jurul Mediașului. „Încercăm să vedem acum dacă nivelul de trafic din 2018 cu prognoze 2020-2025 ne permite să expropriem la nivel de 70 de metri, cam cât are un coridor de autostradă, gândindu-ne în viitor că poate traficul va necesita o lărgire ulterioară și să nu avem probleme ulterioare cu exproprierea”, plusa Narcis Neaga, pe tema acestui proiect.

Ultimul care a promis finalizarea centurii ocolitoare a Mediașului – în termen de doi ani și jumătate – a fost unul dintre miniștrii Transporturilor, Răzvan Cuc. Promisiunea a fost făcută chiar la Mediaș, unde a fost în vizită pe 17 mai 2019. ”Am găsit un dezastru în minister în 2017, dar ne-am apucat de treabă și iată că acest proiect este acum urcat pe SICAP și avem termen pentru depunerea ofertelor 31 mai”, declara ministrul Cuc, înainte să lanseze noi atacuri la adresa președintelui Klaus Iohannis.

Citește și Licitație pentru proști. Cea mai nouă centură ocolitoare din Sibiu moare înainte de a se naște: “și ilegală, și incompletă“

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Vizualizari: 2592

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

9 comentarii

Doris Becker

Acum 3 ani

Inca un motiv de bucurie pentru a sarbatori unirea din 1918, cand am fost dati pe mana administratiei romanesti!
Raspunde

Roman Verde

Acum 3 ani

Adica era mai bine pe vremea grofilor? Acum esti cetatean atunci erati iobagi, locuitori de mana a 3a !
Raspunde

Cristian Sibian

Acum 3 ani

Te pomenesti ca esti nepotu'lu'Tereza uitat pe aici de gloriosul imperiu si persecutat de romani... Ce parfum de iobagie folosesti?
Raspunde

Doris Becker

Acum 3 ani

Iti dai seama ce iobagi erau rumânii doar privind catedrala din Sibiu, bisericile impunatoare si casele din satele romanesti! Traiau in chinuri infioratoare!
Raspunde

Cristian Sibian

Acum 3 ani

Te rog,citeste cand a fost ridicata Catedrala Ortodoxa din Sibiu.Si in conditii si dupa cate interventii la imparatie... Si cat plateau taxe romanii fata de unguri si saxoni ca sa vanda in targurile din Cetatea Rosie si in toate orasele din Transilvania. Faptul ca aveau mancare pe care singuri o obtineau DUPA CE PLATEAU BIRURILE iti e de ajuns? Nu libertate,nici invatamant garantat,etc,etc.. Crezi ca aveau casele acestea ACTUALE din Marginime?Ca in cetate nu au putut locui pana in anii...scrie in chestiile acelea cu foi multe nu le gasesti pe toate pe goagal...
Raspunde

Rosu Detot

Acum 3 ani

Ca bine zici, Cristiane din Sibiu! In timp ce romanii de dincolo de munti erau toti boieri, in Transilvania erau iobagi, saracii. Iar sasii si ungurii or fost toti grofi, care mai de care. Oare asa scrie in "chestiile alea cu foi multe"?
Raspunde

Cristian Sibian

Acum 3 ani

Din pacate,avand in vedere Transilvania,asa scrie d-le 'RosudeTot'. Unio trium nationum,adica intelegerea frateasca intre nobili sasi,unguri si secui incheiata in 1437 si reinnoita constant ne inlatura total ca romani de la orice drept politic,militar,etc. Nu toti dintre cei straini de neamul nostru erau nobili dar treptat s-au instaurat si pt iobagii unguri alte privilegii prin scutiri de taxe toate repuse in carca noastra. Vorbim de noi nu de Regat.Acolo erau alte impilari de la alti stapani,desigur.
Raspunde

Petro Birjaru

Acum 3 ani

Apăi, domnucă dragă, tocmai ce ai pierdut un foarte bun moment pentru a tăcea! Știi dumneata, mai bine să taci și să pari că ești prost, decât să deschizi gura și să înlături orice dubiu!
Raspunde

Ludmila Salcudean

Acum 3 ani

Foame mare in Calarasi?
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus