Vineri,
30.07.2021
Cer Senin
Acum
20°C

Cum își găsesc elevii drumul fără busolă în liceu? Discuție aplicată cu profesorul de geografie Constantin Dincă

Cum își găsesc elevii drumul fără busolă în liceu? Discuție aplicată cu profesorul de geografie Constantin Dincă

„Știți de ce Soarele răsare de la est? De ce bate vântul? Un geograf vă poate răspunde argumentat!” sunt întrebările pe care profesorul de geografie Constantin Dincă le-ar pune oricărei persoane care pune la îndoială importanța predării Geografiei ca disciplină în școli. Întrebările vin în contextul în care s-a anunțat modificarea planurilor cadru pentru învățământul liceal, iar această materie este singura cu număr de ore diminuat, fiind chiar eliminată de la unele specializări. Important de menționat este faptul că, rămâne pe lista materiilor care pot fi alese la examenul de Bacalaureat, inclusiv de către elevii care urmează să nu o mai studieze în clasele a X-a și a XI-a.

Constantin Dincă, profesor de geografie de 24 de ani, secretar al Societății Române de Geografie de trei ani și secretar al aceleași societăți, filiala Sibiu de șapte ani, vorbește într-un interviu acordat reporterilor Turnul Sfatului despre contextul lipsit de logică în care grupul de lucru al Ministerului Educației care se ocupă de planurile cadru a decis diminuarea orelor de geografie și chiar eliminarea lor de la patru specializări ale liceelor vocaționale. Este vorba despre arte plastice, coregrafie, arta actorului sau muzică pentru clasele a X-a și a XI-a. Până să devină o decizie obligatorie prin Ordin de Ministru, Societatea Română de Geografie a trimis un memoriu și urmează întâlniri cu ministrul educației pentru a opri aceste propuneri. Menționăm că Geografia este singura materie care are de suferit în urma ultimelor modificări.

Reporter: Ne amintim cu toții că nu este prima dată când Geografia ca materie predată în școli trece prin această situația. S-a întâmplat și în urmă cu patru ani când s-au modificat planurile cadru la gimnaziu, așa este?

Constantin Dincă: Da! Este vorba despre anul 2016 când s-a propus modificarea planurilor cadru la gimnaziu. Noi până atunci la gimnaziu aveam o plajă de una, două ore pe săptămână, iar la clasa a VIII-a aveam două ore. La noi înseamnă trunchi comun, curriculum diferențiat. Trunchi comun era una, două ore, iar la clasa a VIII-a două ore, după care mai aveam și posibilitatea de curriculum la decizia școlii pe anumite tematici alese de elevi. Acum patru ani, când s-au făcut propuneri pentru noile planuri cadru la gimnaziu a apărut dintr-o dată eliminarea zonei de una, două ore la clasele a V-a, a VI-a și a VII-a și o singură oră în trunchiul comun. Pe vocațional, tot la gimnaziu, s-a propus o diminuare drastică a orelor de Geografie, inclusiv clasa a VIII-a cu o singură oră, iar pe alte variante era ideea de istorie – geografie, una, două ore. Nici atunci, ca și acum nu am stat cu mâinile în sân. Am avut acțiuni prin Societatea Română de Geografie, prin filialele ei, prin asociații ale părinților, ale elevilor și s-a rămas pe varianta ca Geografia să aibă o singură oră la clasele a V-a, a VI-a și a VII-a și două ore la clasa a VIII-a.

Cum a fost motivată atunci decizia de reducere a orelor?

Faptul că Geografia nu mai este disciplină de examen la Evaluarea Națională. Pentru că a fost disciplină de examen încă de când se dădea acea capacitate, apoi tezele unice, apoi Evaluare Națională. Din 1998 însă, a început să se dea la examenele naționale istorie și geografie, după care elevii au putut opta între istorie și geografie pentru a treia probă și era vorba despre Geografia României, clasa a VIII-a cu evaluare pe partea aceasta, după care s-a ajuns așa cum este în prezent, Evaluarea Națională să fie făcută doar din Română, Maternă și Matematică, iar o pondere să fie mediile claselor V – VIII, diminuându-se, astfel, importanța Geografiei prin eliminarea de la Evaluarea Națională. În acest context au gândit și o diminuare a orelor acestei discipline.

A scăzut importanța?

A scăzut ca importanță pe evaluare, nu a scăzut ca importanță a disciplinei, a științei și a mediului în care această disciplină dezvoltă competențele elevilor, pentru că, există competențe specifice numai și numai Geografiei pe care nu le găsim la alte discipline sau științe.

Acum istoria se repetă și ne lovim de aceeași situație, doar că de data asta la clasele de liceu și vorbim de o reducere a orelor și mai drastică, ba chiar eliminarea acestei discipline de la anumite profiluri.

Da! Aveam această problemă la vocațional, la patru specializări: arte plastice, coregrafie, arta actorului și muzică. Pentru aceste specializări Geografia a fost scoasă de tot ca materie de studiu la clasele a X-a și a XI-a. În momentul de față este doar un plan propus pentru anul școlar 2021 – 2022, dar dacă va fi aprobat prin Ordin de Ministru, atunci așa va rămâne și noi foarte greu vom mai putea schimba ceva. Vreau să înțelegeți că nu avem nicio treabă cu celelalte discipline, câte ore sunt sau nu sunt. Noi nu vrem altceva decât să se aibă în vedere că trebuie să existe o continuitate în studiul unei discipline, cu atât mai mult cu cât această disciplină este una din cele care pot fi alese de elevi la Bacalaureat.

Și de data aceasta care este explicația pentru aceste noi propuneri, pentru că Geografia este încă pe lista obiectelor pentru Bacalaureat?

Nu am primit niciun fel de explicație din partea grupului care s-a ocupat de planurile cadru. Absolut deloc, nimic!

Cine face parte din acest grup care se ocupă de planurile cadru?

Este un grup de lucru format din reprezentanți ai mediului de afaceri, ONG-uri pe educație, oameni din Institutul de Științe a Educației, iar acest institut este cel care lucrează pe planurile cadru și pe programe, asta este treaba lui.

Reprezentanți ai profesorilor de geografie există în acest grup de lucru?

Nu.

Dar au fost consultați?

Nu. Consultarea abia acum a început când ne-au pus propunerile în față.

Dar momentan nu sunt definitive.

Nu, se mai pot schimba lucruri. Până la finalul acestei săptămâni s-au mai putut trimite propuneri, apoi, în prima săptămână din februarie se reiau discuțiile, se regândește planul acolo unde poate fi regândit și ar trebui să fie regândit, după care, prin Ordin de Ministru se aprobă. În momentul în care sunt aprobate prin Ordin de Ministru, foarte greu se mai poate schimba ceva. Nemulțumirea noastră cea mai mare este aceasta: la clasa a X-a și subliniez că în România clasa a X-a este învățământ obligatoriu, iar în acest învățământ obligatoriu, la cele patru profiluri se elimină o disciplină și numai una...Geografia. Toate celelalte există. În clasa a XI-a din aria în care se poate alege ultima probă de bacalaureat, respectiv Om și Societate, elimini o singură disciplină și numai una... Geografia, restul rămân. Dacă stăm să adunăm pe orizontală și pe verticală, media de 30 de ore nu este. La clasa a X-a media este de 29 de ore, la clasa a XI-a media este de 28 de ore, deci nu atinge 30 de ore acea medie maximă posibil, atunci de ce să fie eliminată?  

Și dacă Geografia va fi eliminată, va mai putea fi aleasă ca materie pentru bacalaureat chiar dacă nu va mai fi studiată timp de doi ani la aceste profiluri?

Da! Pentru că doar la aceste patru specializări va fi scoasă de tot. La celelalte Geografia există, cu continuitate de o oră, așa cum a fost dintotdeauna. Dacă ne uităm și la vocațional la profilul sportiv există, cu o oră, la teologie există, fără niciun fel de problemă. Doar la aceste patru specializări a fost scoasă, situație în care, de exemplu la clasa a XI-a se studiază inclusiv Geografie culturală, cu tipuri arhitectonice, cu tot ce înseamnă cultura popoarelor, tradiții și așa mai departe.

Ce spun datele referitoare la ultimii ani cu privire la examenul de Bacalaureat. Câți elevi aleg Geografia?

Să vedem pe județul Sibiu, de exemplu, în anul 2018, în luna iunie, la sesiunea din vară, 797 de elevi au ales Geografia, față de Socio-Umane unde s-au înscris 383. În iunie 2019 au dat bacalaureatul 767 de elevi, cu un procent de promovare de 94,48%. În august 2019, la sesiunea de toamnă s-au înscris 223 de elevi, mult peste Socio-Umane unde au fost doar 60 de elevi, cu procent de promovare de 86%. În iunie 2020 au fost 842 înscriși, cu promovabilitate 92,3%, iar în august au fost 226 înscriși și au promovat 90%. Este deci, o disciplină cerută, în special în zona vocaționalului și în zona serviciilor inclusiv pe partea de activități economice și de turism. Avem clase de turism care își pot alege Geografia, iar pe varianta doi și trei la liceele acestea tehnologice este o reducere de 0,5 ore pe săptămână, adică o oră la două săptămâni, inclusiv la clasa a XII-a. Nu are nicio logică. Să nu mai vorbim despre faptul că la liceele tehnologice numărul de ore de practică pentru liceu, pe actualul plan cadru este egal cu numărul de ore de școală profesională, în situația în care nu mai există ateliere în școală, este o mare, mare problemă cu lipsa maiștrilor instructori, iar agenții economici, cel puțin pe partea de turism, anul acesta nu le-au mai putut oferi copiilor un loc unde să-și facă practica. De abia s-a reușit să se facă practică pe învățământul profesional dual, pe zona turismului, iar în altele s-a făcut on line. Dar repet, nu ne legăm de celelalte discipline. Nu ne dorim să taie de acolo și să ne pună nouă. În această zonă poate fi pusă înapoi Geografia fără a se depăși media de 30 de ore pe săptămână.

Știu că Societatea Română de Geografie a făcut o serie de demersuri. S-a scris un memoriu cu reacția profesorilor de Geografie și cu propuneri care să evite situația creată de noile planuri cadru. S-a primit vreun răspuns până acum?

Nu.

Când s-au făcut aceste demersuri?

Demersul nostru a fost trimis încă de vineri, săptămâna trecută și a fost trimis din mai multe părți. Au fost formulate memorii cu propuneri de fiecare filială a Asociației Române de Geografie.

În cazul în care aceste memorii nu vor avea efectul dorit veți merge mai departe cu demersurile?

Din ce ni s-a transmis până acum, președintele Societății Române de Geografie prof. univ. dr. Virgil Iațu are deja programată o întâlnire cu ministrul educației și va vorbi despre propunerile noastre pe care eu le consider de bun simț, până la urmă. Trebuie să recunosc că mereu mi-am pus întrebarea de ce din toată pleiada de discipline a fost aleasă tocmai Geografia?

De cât timp predați Geografia?

În 31 august în acest an fac 24 de ani. Din 1 septembrie 1997, atunci am intrat pe domeniul acesta.

Și din experiență cât de importantă este această materie. Cum este primită de elevi?

De elevi este primită foarte bine. Ca importanță, ne putem gândi la un singur lucru. Este singura știință care studiază planeta asta. Este singura știință care aduce în fața elevului, și până la urmă îi determină și formarea unei atitudini, a problemelor reale pe care le are societate în prezent: migrația, terorismul, încălzire globală, transformările climatice, inclusiv probleme legate de pandemii. Clasa a XI-a este clasa în care se studiază aceste probleme de mediu și hazarde. Așa se și numesc. Avem un capitol care durează cam două luni...hazarde naturale și antropice. Plecăm de la cutremure și ajungem în zona de războaie, terorism, pandemie și toate cele.

Pe dumneavoastră ce v-a fascinat la materia aceasta?

În primul rând contactul cu natura. Sunt un iubitor al naturii. Sunt un om care merge mult în natură și căruia mereu i-a plăcut să vadă dincolo de imaginea pe care natura ți-o creează inițial. Orice formă de relief are un istoric al ei. A început de undeva și va avea o evoluție în continuare. Ca atare, ochiul geografului este ochiul omului care vede cum anume orice element din natură, formă, agent care modelează relieful îți desfășoară activitatea, apoi explică elevului. Geografia ne arată că totul, până și calamitățile au părți negative, dar și pozitive. Apoi Geografia este una dintre științele extrem de practice, iar Biblia noastră, pe care lucrăm întotdeauna este harta. Geografia este singura știință care studiază hărțile, ce vedem pe ele, cum gândim o hartă și cum o putem folosi. Cu ajutorul unei hărți poți vedea cum a evoluat relieful, iar fără ajutorul unei hărți, ca turist ești pierdut. GPS-ul te poate lăsa oricând sau te poate duce aiurea. Apoi avem iarăși o competentă atinsă doar de matematică, pe alocuri. Citirea și interpretarea graficelor. Orice fenomen în dinamică, poate fi reprezentat grafic, având cantitățile, iar acea evoluție pe grafic, tu, ca elev ești învățat s-o citești, să-ți dai seama ce se va întâmpla și care sunt urmările. De asta este importantă Geografia și este și plăcută. Întotdeauna în Geografie orice cifră, orice număr îți spune ceva și este ușor să o interpretezi. Să vă mai spun ceva. Din păcate, în instituții, acolo unde ar fi nevoie nu lucrează geografi. De exemplu în primării, la partea de urbanistică sunt angajați orice altceva numai geografi nu, planning teritorial, nu există geograf angajat. De abia avem, din când în când, la Ministerul Transporturilor câte un absolvent de geografie. Noi încercăm de ceva timp să introducem un opțional național așa de GIS, care se cere acum peste tot. Ce faci cu acest GIS? Citești, faci și analizezi hărți, ai date pe care le transformi în proiectări cartografice, în dinamică și așa mai departe. Acest GIS se cere peste tot de la cadastru și până la construirea de autostrăzi. Iar în final vreau să vă adresez câteva întrebări: Știți de ce Soarele răsare de la est? De ce bate vântul? Ei bine, un geograf vă poate răspunde argumentat!

 

 

 

 

Raluca Budușan

de Raluca Budușan

Sănătate, Educație
Telefon:
0766 905 671

Comentarii

2 comentarii

Oigo Kukuruku

Acum 6 luni

sa reduca orele de limba si literatura romana. geografia e mult mai importanta decat sa-l analizam pana la absurd pe moromete si sa studoem o groaza de poezii de-ale lui eminescu sau nichita.
Raspunde

M M

Acum 5 luni

http://astrometria.ro/sun/
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus