Cu excepția reducerilor pe care urmează să le propună pentru imobilele în care locuiesc una sau două persoane, reprezentanții Primăriei Sibiu nu susțin nicio altă modificare transmisă în cadrul dezbaterii pentru adoptarea unui nou Regulament de instituire și administrare a taxei de salubrizare.
Prezentat public la finele anului trecut și devenit subiect amplu disputat ca urmare a articolului prin care Turnul Sfatului atrăgea atenția asupra unor creșteri de 325% pentru sibienii care locuiesc singuri, Regulamentul de instituire și administrare a taxei de salubrizare în municipiul Sibiu a ajuns în faza unui raport al consultării publice.
În cele 30 de zile în care Regulamentul a fost supus dezbaterii publice noul regulament, Primăria Sibiu a primit 522 de propuneri și sugestii, din care patru ”au avut o opinie favorabilă cu privire la noul regulament”. Aproape jumătate din reacțiile trimise Primăriei reunesc două idei: este inechitabilă calcularea taxei de salubrizare fără a fi luat în considerare numărul de persoane dintr-un imobil (peste 25%) și, respectiv, valorile propuse pentru taxă sunt prea mari raportat la venituri (peste 20% din reacțiile sibienilor).
”Din totalul de 522 de propuneri, sugestii, opinii și observații, doar cinci dintre acestea conțin propuneri concrete referitoare la materialul supus dezbaterii publice, iar 15 conțin sugestii de modificare a unor prevederi din Regulamentul supus consultării publice”, Raport al consultării publice
În raportul întins pe 32 de pagini, reprezentanții Serviciului public de management salubrizare și protecția mediului redau 20 dintre propunerile primite de la partide sau cetățeni ai Sibiului. La majoritatea acestor propuneri, răspunsurile sunt standard. În sensul că urmează a fi propuse reduceri de la abonamentul Practic (430 de lei pe an) pentru imobilele în care locuiesc una sau două persoane, fără a se preciza în raport care va fi cuantumul acestor reduceri (cuantum pentru care se așteaptă un aviz favorabil din partea ADI Eco Sibiu). Aceleași răspunsuri standard includ și faptul că abonamentul Practic va deveni obligatoriu pentru toate locurile de consum din oraș și că, în viitor, infrastructura de colectare a deșeurilor de la platforme publice va fi modernizată. Revenirea la taxarea în funcție de numărul de persoane care locuiesc într-un imobil nu mai este posibilă, din cauza lipsei cadrului legal, mai susțin reprezentanții Primăriei Sibiu.
O chestiune asupra căreia nu se face referire în raportul dat publicității de Primăria Sibiu în cursul zilei de luni este cea a imobilelor declarate nelocuite. Pe acest subiect, reprezentanții Primăriei Sibiu au anunțat, în dezbaterea on-line de la mijlocul acestei luni, că pentru imobilele nelocuite nu va fi percepută taxă.
Rămâne abonamentul ”Practic”. Pentru toți, în 2021
Deși nu are o concluzie, raportul emis ca urmare a dezbaterii publice lasă impresia că reprezentanții Primăriei Sibiu sunt preocupați de a asigura, în cursul acestui an, colectarea unor sume suficiente pentru a acoperi facturile generate de colectarea, transportul, sortarea și depozitarea deșeurilor. Iar abonamentul care va fi impus tuturor va fi cel Practic, cu aplicarea unor reduceri încă neprecizate pentru imobilele cu unul sau doi locuitori.
Variantele de abonamente propuse prin Regulamentul supus consultării publice
”Pentru imobilele locuite de persoanele singure sau de două persoane, am analizat posibilitatea acordării acestor reduceri față de abonamentul Practic, cu respectarea principiilor mai sus menționate și a sustenabilității economice pentru bugetul local. În fapt, reducerea vizează volumul calculat raportat la indicele de producere deșeuri de către una sau două persoane / imobil, coroborat cu gradul de suportabilitate stabilit prin Planul tarifar anexă a aplicației de finanțare a SMID Sibiu, actualizat pentru anul 2021 (este vorba de planul tarifar pe care autoritățile județene și l-au asumat la implementarea din fonduri europene a sistemului de management a deșeurilor – n.r.). Pentru imobilele locuite cu trei, patru, cinci și șase persoane propunem alocarea din oficiu a abonamentului Practic. Și acești utilizatori vor avea dreptul să aleagă abonamentul Eco la sfârșitul anului dacă se încadrează în numărul de goliri aferente abonamentului (12 goliri/am pentru pubela de rezidual)”, scrie în raportul dat publicității.
Reprezentanții Primăriei subliniază faptul că, chiar dacă numărul de ridicări ale pubelelor de rezidual este redus la 12 pe an, autospecialele vor circula în fiecare săptămână pentru a ridica acest tip de deșeuri. Doar că cei care vor scoate de mai multe ori pe lună pubela de rezidual pentru a fi golită, vor fi taxați suplimentar.
Investiții viitoare. Dar fără termen
Pentru zonele de blocuri, Primăria spune că sunt amenajate, în prezent, 300 de platforme publice pentru colectarea deșeurilor. 17 dintre acestea ar trebui să intre, din această primăvară, într-un proiect de modernizare și monitorizare. ”Cunoaștem cu exactitate numărul de apartamente arondate fiecărei platforme și vom dimensiona în consecință numărul de recipiente. (...) Vom începe din luna martie 2021 montarea a 17 platforme publice de deșeuri dotate cu containere cu acces control prin care vom putea începe monitorizarea comportamentului utilizatorilor de la blocuri. Fiecare apartament va primi un card de acces cu ajutorul căruia se va calcula numărul de accesări al fiecărui container și va determina dacă utilizatorii selectează sau nu fracțiile de deșeuri”. Care ar putea fi modificările generate de informațiile astfel obținute nu se specifică, însă.
Raportul administrației mai amintește de proiectul amenajării a zece platforme publice cu containere subterane, pentru care a fost lansată o licitație anul trecut, fără succes (nu a fost depusă nicio ofertă). Licitația va fi reluată după aprobarea bugetului pe anul în curs.
În ”răspunsurile standard”, reprezentanții Primăriei amintesc și de viitoare investiții care sunt în curs de pregătire, investiții care ar urma susținute din fonduri europene pentru modernizarea întregii infrastructuri de colectare a deșeurilor de la platformele publice. Stadiul acestui proiect, însă, este într-o fază atât de incipientă, încât nu poate fi estimat niciun termen de implementare.
Primăria se teme de un deficit de 11,5 milioane de lei
După cum se arată și în raport, Grupul de consilieri local al PNL a propus introducerea a două noi abonamente: Mini – pentru familiile cu două persoane și, respectiv, Social, pentru persoanele singure cu venituri mici (abonament care să fie la jumătate față de Social). Primăria spune că astfel de facilități ar genera pierderi pentru sistem. Inclusiv acordarea libertății de a-și alege singuri tipul de abonament în primul an. ”Aplicarea unui abonament Minim pentru imobilele cu două persoane și a unui abonament Social pentru imobilele locuite de o persoană, conform propunerii primite, ar genera un deficit estimat la zece milioane de lei (taxele estimate spre încasare – costul estimat al serviciului de salubrizare). De asemenea, dacă fiecare utilizator va avea posibilitatea să-și aleagă, din start, tipul de abonament, acest deficit ar crește cu încă aproximativ 1,5 milioane de lei și, totodată, ar genera costuri mari în sarcina utilizatorilor care nu respectă numărul mic de ridicări incluse în abonamentul Eco”, arată reprezentanții Primăriei, fără a prezenta și calculele care stau la baza estimării unor pierderi de 11,5 milioane de lei anual.
Raportul publicat include și o propunere venită din partea unui ”consilier USR PLUS” referitoare la includerea unui abonament denumit ”Redus, destinat persoanelor vârstnice, singure sau care produc o cantitate mică de deșeuri”. ”Nu este foarte clar definit abonamentul «Redus» și nu sunt specificate sume sau cantități de deșeuri, pentru care ar trebui aplicat abonamentul «Redus», din acest motiv nu se poate face o analiză pe sume sau cantități. De asemenea, este o necorelare între conceptul de «social» și categoria «persoane vârstnice», singure, respectiv faptul că nu toate persoanele vârstnice intră în categoria «social», aceasta fiind condiționată de veniturile efective ale acestor persoane și nu este coroborată cu principiile expuse anterior”.
Nici propunerea consilierilor USR PLUS, de a menține taxarea în funcție de numărul de persoane (14 lei/lună pentru fiecare persoană) nu poate fi luată în considerare. ”Menținerea sau stabilirea taxei de salubrizare, pentru anul 2021, în formă de «taxă/persoană» nu mai corespunde prevederilor legale actuale, sens în care fundamentarea Regulamentului pe un concept nereglementat de legislație atrage după sine motive de invalidare a acestuia. Astfel, întotdeauna hotărârile Consiliului local sunt pronunțate în aplicarea legii în vigoare și nu în afara sau în completarea acesteia”, susțin reprezentanții Primăriei Sibiu.
Răspunsul pentru cea mai amplă și documentată propunere
Nici măcar propunerile venite din partea unor sibieni care s-au documentat temeinic pe acest subiect (corelând constrângerile legislative cu cele ale infrastructurii insuficient pregătită de către Primărie pentru calculul taxei în funcție de cantități, în special pentru locuitorii din zonele de blocuri) nu au primit un răspuns pe măsură. Elocvent este exemplul analizei făcută pe pagini întregi de Silviu Scrob, care a indicat faptul că, în actuala formulă, administrația locală nu are un alt interes decât de a colecta de la sibienii buni platnici sumele necesare acoperirii costurilor generate de colectare, transport și sortare. Propunerea lui Silviu Scrob – cea mai bine documentată și amplă din câte au fost trimise administrației locale, care include și variante finale de taxă anuală (de la 223,78 de lei pentru imobilele cu o persoană, la 496,82 pentru imobilele cu trei persoane sau, de exemplu, 906,96 lei pentru imobilele cu șase persoane) – a fost tratată cu aproximativ același răspuns dat tuturor.
Cea mai amplă și documentată reacție pe subiectul taxei de salubrizare a dus și la propuneri concrete de abonamente
Argumentele lui Silviu Scrob nu au avut șansa de a convinge reprezentanții Primăriei că Regulamentul poate fi altcumva gândit. ”Așa cum menționează cetățeanul, calculul taxei de salubrizare este unul complex și trebuie să țină cont de constrângeri legale, tehnice și economice. Deși s-a folosit o altă metodă de calcul, finalitatea este aproximativ aceeași cu cea obținută din calculul SPMSPM, diferă doar modul de repartizare a costurilor pe tipurile de imobil”, scriu reprezentanții Primăriei, după care trec din nou la susținerea variantei propusă inițial, modificată prin reduceri promise pentru persoanele singure și categoriile vulnerabile.
O altă propunere detaliată transmisă Primăriei este una care taxează separat ridicările pentru pubelele negre (pentru rezidual). ”Taxă de salubritate fixă de 120 de lei/an, taxă care include pentru 48 de pubele Bio, 24 de pubele Plastic/Metal și 12 pubele Hârtie/Carton pentru un anumit imobil, la care se adaugă o taxă variabilă de 20 de lei pentru fiecare pubelă neagră colectată. Această soluție taxează mai mult deșeurile nereciclate, stimulând astfel sibienii să sorteze mai bine deșeurile. Componenta fixă a taxei permite operatorului să își acopere costurile cu deplasarea mașinilor și colectarea deșeurilor sortate deja: hârtie, carton, plastic, metal sau biodegradabile. Calculele au fost făcute pentru pubele mici de 120 de litri și 240 de litrei de la case, pentru pubelele mari de la blocuri se va echivala suma în funcție de volumul pubelelor”, este o parte din această propunere.
Îndemnul unui sibian pentru verificarea modului în care oamenii își sortează acasă deșeurile nu poate fi implementat de Primărie, deoarece implică accesul pe proprietăți private. Verificarea corectitudinii sortării se face doar când recipientele sunt scoase la poartă sau doar pe platformele publice de colectare a deșeurilor.
Propunerea de a fi impusă o taxă lunară de zece lei pe persoană pentru cei care locuiesc la blocuri și una anuală de 250 de lei pentru cei care locuiesc la case, este, de asemenea, respinsă. ”Costurile care trebuie acoperite prin taxa specială de salubrizare nu pot fi acoperite cu un nivel al taxei de 10 lei/persoană/lună”.
Reprezentantul unei asociații de proprietari din Sibiu a propus un sistem mixt: taxă fixă de 15 lei pe lună pentru fiecare imobil plus o taxă variabilă între 12 și 16,4 lei/persoană. ”Propunerea de taxare pe număr de persoane nu mai este prevăzută de Legea 211/2011, iar taxa unică de bază de 15 lei/locuință/lună propusă nu este susținută de o justificare tehnico-economică, drept urmare nu poate fi aplicată”.
Unui sibian care propune acordarea de bonificații (de exemplu, abonamente pentru parcare) pentru cei care colectează la centre de reciclare deșeurile reciclabile, reprezentanții Primăriei îi răspund că nu este posibil un astfel de sistem, din cauza lipsei cadrului legislativ.
De ce nu contează numărul de persoane?
Reprezentanții Primăriei susțin că au avut în vedere un studiu propriu derulat în iulie – august 2020, în care a fost monitorizată frecvența de colectare a deșeurilor de la case. Iar concluzia acelui studiu este că nu există o legătură evidentă între numărul de persoane care locuiesc într-o gospodărie și numărul de goliri a pubelei pentru rezidual.
Conform unui studiu al Primăriei Sibiu, numărul de goliri al pubelei pentru rezidual nu este corelat cu numărul locuitorilor unei gospodării
”Analiza statistică ne demonstrează că la nivel individual generarea de deșeuri nu este unitară, chiar dacă la nivel macro-economic indicele de generare mediu rămâne în continuare valid ca noțiune statistică. Mai mult, setul de date analizat ne sugerează că, pe lângă vectorul de influență al unui indice de generare individual destul de dispersat, un al doilea factor – modul de separare – determină numărul de aruncări ale pubelei negre. Altfel spus, decizia de a goli pubela pentru deșeuri reziduale nu este deloc proporționată cu numărul de membri ai unei familii, ci cu factori calitativi și cantitativi socio-economici care pot face obiectul unui viitor studiu”.
”Vom demara o campanie susținută de comunicare privind regulile de colectare selectivă și vom solicita operatorului de colectare și transport marcarea vizibilă a tuturor tipurilor de recipiente care ar putea provoca confuzie utilizatorilor”, raport Primăria Sibiu
Primăria Sibiu este așteptată ca, după ce se va consulta cu reprezentanții ADI Eco, să publice noua variantă de Regulament, pe care - mai apoi - să o supună votului consilierilor locali.
Descarcă de aici Raportul consultării publice cu privire la proiectul Regulamentului de instituire și administrare a taxei speciale de salubrizare în municipiul Sibiu
Consultă aici integral Regulamentul de instituire și administrare a taxei speciale de salubrizare în municipiul Sibiu, precum și anexele acestuia, supus dezbaterii publice
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Vizualizari: 6706
Ultimele comentarii
Acum 10 ore
MB
Acum 10 ore
Claudiu
Acum 11 ore
Liberal autentic
Acum 11 ore
Neli Oproiu
Acum 11 ore
Bobo