Joi,
29.07.2021
Cer Senin
Acum
15°C

Scrisoare către Ministerul Culturii și directorul ORDA: Sunt 3 organisme care taxează în jurul aceleiași sintagme: ”drepturi de autor”

Scrisoare către Ministerul Culturii și directorul ORDA: Sunt 3 organisme care taxează în jurul aceleiași sintagme: ”drepturi de autor”

Centrul de Informare și Asistență în Afaceri – INFObiz reclamă modul prin care instituțiile CREDIDAM, UPFR și UCMR-ADA înțeleg să taxeze utilizatorii din turism, alimentație publică, unități de cazare, transport,  transport public de persoane, rețele de magazine. Într-o scrisoare semnată de Ciprian Faraon, președintele Centrului INFOBiz, se solicită ministurlui Culturii, Bogdan Gheorghiu și directorului General al Oficiului pentru Drepturile de Autor (ORDA), sibianul Răzvan Pop să actualizeze legea 8/1996, dar și deciziile ORDA, care, în opinia președintelui Centrului INFOBiz, nu sunt actualizate situației de facto a economiei țării. ”Respectăm întru-totul drepturile de autor, înțelegând perfect importanța acestor organisme de gestiune colectivă, ca reprezentanți ai autorilor și producătorilor, însă modul în care aceste instituții înțeleg să stabilească metodologia de calcul al drepturilor patrimoniale ale artiștilor interpreți sau executanți pentru fonograme și pentru audiovizual contravine inclusiv principiului evitării dublei impuneri interne. Mai concret, considerăm inoportună și ilegală taxarea deopotrivă a canalelor de distribuție de audiovizual și fonograme, respectiv televiziuni, radiouri, rețele de internet, dar și a utilizatorilor finali, spre exemplu: hoteluri, restaurante, firme de transport public, magazine etc”, se arată în scrisoarea semnată de Ciprian Faraon.

INFOBiz consideră ilegală taxarea deopotrivă a canalelor de distribuție de audiovizual și fonograme, respectiv televiziuni, radiouri, rețele de internet, dar și a utilizatorilor finali, spre exemplu: hoteluri, restaurante, firme de transport public, magazine etc.  ”Din punctul nostru de vedere, în această situație intervine dubla impunere (taxare), încărcând nota de plată mediului de afaceri. Nu mai spunem că aceste organisme de gestiune par a inventa tot felul de taxe, unele suprapunându-se cu altele, dar purtând denumiri diferite.  Așa cum știți, sunt 3 organisme de gestiune care taxează operatorii privați in jurul aceleiași sintagme ”drepturi de autor”, scrie în scrisoare.

 

Scrisoarea transmisă de Centrul de Informare și Asistență în Afaceri – INFOBiz

Stimați Domni,

Centrul de Informare și Asistență în Afaceri – INFObiz, ca reprezentanți ai mediului de afaceri, prin subsemnatul, reclamă modul prin care instituțiile CREDIDAM, UPFR și UCMR-ADA înțeleg să taxeze utilizatorii din turism, alimentație publică/ restaurante, baruri, unități de cazare, transport,  transport public de persoane, rețele de magazine/ spații comerciale.

Considerăm necesar ca legiuitorul să actualizeze de urgență Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, așa cum Oficiul Român pentru Drepturile de Autor ar trebui să revizuiască Decizia nr. 60/2019 privind drepturile patrimoniale ale artiștilor interpreți sau executanți pentru fonograme și pentru audiovizual și ale producătorilor de fonograme, prin gestiune colectivă obligatorie.

Metodologia de calcul, din punctul nostru de vedere, este inechitabilă în raport cu mediul de afaceri vizat de această lege, plătitori ai acestor taxe, cu atât mai mult cu cât Legea nr. 8/1996, dar și deciziile ORDA, nu sunt actualizate situației de facto a economiei țării noastre, afectate de COVID-19.

 

Conform actului normativ anterior menționat, organismele de gestiune au următoarele obligații, printre altele:

- „să elaboreze metodologii pentru domeniile lor de activitate, cuprinzând drepturile patrimoniale cuvenite, ce trebuie negociate cu utilizatorii în vederea plății acestor drepturi, în cazul acelor operatori al căror mod de exploatare face imposibilă autorizarea individuală de către titularii de drepturi”;

- „să asigure transparența activității de gestiune colectivă în raporturile cu autoritățile publice care au drept de control și, prin acestea, cu utilizatorii”.

Aceste negocieri cu utilizatorii, ca organism reprezentativ (de exemplu: patronatele din industria HORECA sau alte asociații sau patronate care reprezintă interesele utilizatorilor), nu există. Metodologia de calcul stabilită prin Decizie ORDA supra-taxează utilizatorii.

Lipsa transparenței activității de gestiune colectivă, dar și a fundamentării deciziilor luate față de metodologia stabilită, creează grave prejudicii mediului de afaceri.  

Respectăm întru-totul drepturile de autor, înțelegând perfect importanța acestor organisme de gestiune colectivă, ca reprezentanți ai autorilor și producătorilor, însă modul în care aceste instituții înțeleg să stabilească metodologia de calcul al drepturilor patrimoniale ale artiștilor interpreți sau executanți pentru fonograme și pentru audiovizual contravine inclusiv principiului evitării dublei impuneri interne.

Mai concret, considerăm inoportună și ilegală taxarea deopotrivă a canalelor de distribuție de audiovizual și fonograme, respectiv televiziuni, radiouri, rețele de internet, dar și a utilizatorilor finali, spre exemplu: hoteluri, restaurante, firme de transport public, magazine etc.

Din punctul nostru de vedere, în această situație intervine dubla impunere (taxare), încărcând nota de plată mediului de afaceri. Nu mai spunem că aceste organisme de gestiune par a inventa tot felul de taxe, unele suprapunându-se cu altele, dar purtând denumiri diferite.  Așa cum știți, sunt 3 organisme de gestiune care taxeaza operatorii privați in jurul aceleiasi sintagme ”drepturi de autor”.

 

În ceea ce privește metodologia, reclamăm ca fiind inechitabil modul de calcul, dincolo de cele menționate mai sus, exemplificând:

În cazul unităților de cazare, metodologia stabilește intervale cu o plajă foarte mare, respectiv de la 1-50 camere, de 51-100 camere ș.a.m.d., fără să țină cont de faptul că cele mai multe unități de cazare au în medie 10 camere/unitate, obligând astfel de unități la plata unei taxe care acoperă costul celor 50 de camere, deși unitatea are 10 (spre exemplu).

Propunerea noastră este să se prevadă un cost unitar/ cameră, răspunderea administratorului firmei în ceea ce privește acuratețea informațiilor furnizate realizându-se prin declarație pe propria răspundere.

Aceleași unități de cazare, conform metodologiei stabilite de ORDA, au obligația să plătească, pe lângă taxa pentru audiovizual, taxa pentru muzică ambientală, raportată din nou la intervalele menționate mai sus (1-50, 51-100 camere etc). Această taxă se percepe în condițiile în care, pentru majoritatea unităților de cazare, în interiorul acestora, excepție făcând restaurantul, sălile de mese, care pot fi identificate separat, nu există distribuție audio. Cu alte cuvinte se taxează o muzică ambientală la nivel de cameră, deși acest serviciu nu există.

Un alt exemplu este cel al restaurantelor, cafenelelor, barurilor, cluburilor. În loc să fie avut în vedere numărul de locuri autorizate, taxa se raportează la suprafața spațiului. Considerăm inechitabil acest mod de calcul, având în vedere că un operator poate să decidă, pentru confortul clienților săi, un număr redus de locuri în restaurant, fiind chiar sub maximum prevăzut de lege. Veniturile acelui restaurant sunt direct proporționale cu numărul de locuri disponibile în acea unitate, motiv pentru care considerăm corectă raportarea la numărul de locuri declarate pentru acea unitate. Organismele de gestiune colectivă, prin inspectorii acestora, pot oricând să verifice dacă declarația pe propria răspundere ori autorizația de funcționare care prevede un număr de locuri, dacă este respectată sau nu.

Situația mijloacelor de transport rutier public, avand operatori privați,  este aceeași cu unitățile de cazare. Modul arbitrar de stabilire a intervalului, trasee până în 35 km sau trasee peste 35 km, nu are la bază nicio fundamentare, taxa stabilită fiind lipsită de o distribuție asociată numărului de locuri ale mijlocului de transport și distanța maximă pe care o poate deservi. Din punctul nostru de vedere, stabilirea pragului de 35 km nu are nicio noimă; nu am putut identifica nicio lege, niciun act normativ sau cercetare de ordin științific care să stabilească, nearbitrar, ci bazat pe o fundamentare corectă și completă, că acești 35 km pot fi stabiliți ca un prag de referință.

Putem continua cu taxa stabilită pentru birouri și spații de producție, transportul de marfa etc.

Ceea ce dorim să subliniem este că această metodologie afectează în mod direct mediul de afaceri, potențialii utilizatori, încărcându-le nota de plată nejustificat. Considerăm că o metodologie corect stabilită, urmare a unei dezbateri cu organizațiile patronale sau asociațiile de profil, ori de câte ori este supusă schimbării, atât la cererea organismelor de gestiune, cât și a patronatelor, ar putea genera plus valoare tuturor părților implicate.

Totodata considerăm că aceste structuri au devenit extrem de birocratice, supraîncărcate din punct de vedere al organigramei, generând costuri nejustificate, situație care, în cele din urmă, nu face decât să împovăreze utilizatorii (plătitorii de taxe), dar și să explice modul nearbitrar de stabilire a tarifelor.

 

Vă solicitam respectuos, în baza celor prezentate, dar și în contextul pandemiei provocate de COVID-19, care a afectat în mare măsură exact industriile la care se raportează prezenta lege, să inițiați un demers de actualizare a Legii nr. 8/1996, precum și a deciziilor Oficiului Român pentru Drepturile de Autor, asigurând un echilibru între utilizatori și organismele de gestiune colectivă, și poate chiar între organismele de gestiune și membrii acestora, cunoscute fiind situațiile publice în care membrii acestora s-au revoltat asupra modului de distribuire a taxelor.

 

În speranța unui răspuns prompt, coroborat cu luarea unor măsuri de îndreptare a acestor erori, vă mulțumesc!

Cu respect,

Ciprian FARAON, mba

Președinte Centrul INFOBiz  

Alin Bratu

de Alin Bratu

Politic
Telefon:
0745 590 991

alin[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus