Monika Tompoș, promotoare a spațiilor publice prietenoase pentru pietoni, președinta Asociației Develop și coordonatoare a evenimentului Street Delivery Sibiu este, de asemenea, o mare amatoare a transportului cu bicicleta prin oraș. De-altfel, cu asta se si ocupă asociația și evenimentul menționate mai sus - cu integrarea bicicletei în peisajul urban.
Cât este de greu sa fii biciclist in Sibiu? Care sunt cele mai dificile zone de tranzitat? De ce anume este nevoie pentru ca traficul sa fie mai sigur pentru bicicliști? Sunt doar câteva dintre întrebările la care Monika a răspuns pentru Turnul Sfatului, într-o discuție mai amplă despre lucrurile care trebuie schimbate la Sibiu pentru ca cei care își doresc să se deplaseze numai cu bicicleta prin oraș să facă acest lucru simțindu-se în siguranță.
Cât este de greu să fii biciclist în Sibiu?
Eu merg cu bicicleta prin oraș, pentru că îmi place foarte mult să merg cu bicicleta, sunt o persoană mobilă, fac sport, pot să sar de pe biță rapid în caz de vreo urgență. Dar nu multă lume se încumetă să facă asta, mai ales nu la orele de vârf când nu ai loc să pierzi un ac de atâtea mașini grăbite, în trafic. Se spune că un oraș este prietenos cu bicicletele atunci când vezi mame care merg cu copiii pe bicicletă – ori eu nu m-aș duce, sincer, prin Sibiu cu fiu-meu cu bița, pe scăunelul din spate, prin oraș. Nu este cazul deocamdată. Nu știi de ce nebun dai în trafic și din păcate datele nu sunt de partea ta – avem mult prea multe sensuri giratorii, cel mai mare pericol pentru bicicliști în trafic, benzile acelea delimitate cu vopsea portocalie nu sunt nicidecum piste pentru bicicletă care să ofere vreo siguranță biciclistului, accesibilitatea rutelor în oraș este neplanificată, șoferii sunt încă needucați în domeniul acesta – un efect al lipsei de infrastructură, și bașca mai ai și indicatoarele alea care zic să te dai jos de pe bicicletă pe trecerea de pietoni – o măsură care nu este doar inutilă și prost gândită, dar care printre altele instigă și șoferii împotriva bicicliștilor prioritizând involuntar mașinile.
Regula în trafic este simplă – prioritate are cel inferior, adică pietonul, apoi biciclistul și apoi șoferul. Iar regula unui oraș bike-friendly este și ea una simplă – un biciclist nu trebuie să fie nevoit să se dea jos de pe bicicletă într-un drum de la A la B prin oraș. Ideea infrastructurii dedicate bicicliștilor este aceea de a facilita transportul cu bicicleta într-o linie cât mai dreaptă, simplă și accesibilă de-a lungul întregului oraș. Iar pistele de bicicletă dedicate ar trebui realizate în aceleași locuri pe care le folosim și ca șoferi și ca pietoni, pentru că bicicliștii au aceeași treabă prin oraș ca și ceilalți oameni – merg la serviciu, la școală, la magazin și așa mai departe – avantajul bicicletei este că te poți opri oricând, oriunde cu ea. Am clarificat asta pentru că am văzut că în Sibiu există tendința de a izola infrastructura pentru biciclete transformând-o astfel în infrastructură de weekend, de agrement, care din păcate nu folosește transportului zilnic și implicit nu ajută nici la decongestionarea traficului.
Care sunt cele mai dificile zone de tranzitat?
Eu am mers și în locuri mai rele decât Sibiu cu bicicleta (la Brașov de exemplu) dar și în locuri mai bune. Nu e greu să fii biciclist în Sibiu, sunt o grămadă de oameni care utilizează bicicleta ca mijloc de transport, pe an ce trece crește numărul lor văzând cu ochii, însă asta nu înseamnă de departe că este un oraș bike-friendly – maică-mea nu ar putea merge cu bicicleta prin oraș la piață, deși acest lucru nu ar fi imposibil dacă am avea infrastructură dedicată și dacă ne-ar ajuta legislația.
Sibiul este orașul perfect pentru a folosi bicicleta ca mijloc de transport – are distanțe relativ scurte, are un relief în mare parte plat și sezonul rece, sau ploios când să zicem nu poți utiliza bicicleta durează doar câteva săptămâni. Avem deci toate condițiile. Repet, singurul lucru care ne lipsește este infrastructura potrivită. Infrastructura potrivită înseamnă piste dedicate transportului cu bicicleta, delimitate de carosabil, ideal de 1.5 metri lățime minim, pe sens. Ideea acestor 1.5 metri este să permită ca două biciclete să treacă una pe lângă cealaltă în același timp. Ok, înțeleg că în Sibiu nu este peste tot atâta loc, atunci 1 metru, însă metrul acela să fie bine făcut, neapărat delimitat de carosabil și de locurile de parcare.
În momentul acesta nu cred să avem în Sibiu vreo pistă pentru biciclete corect realizată, ca în manualul de proiectare al pistelor de biciclete – cea din parc nu se pune că este mai mult trotuar, cea care duce către Muzeul Satului este dezastru, iar noua pistă din Ștrand dovedește că nu am înțeles nimic de-a lungul timpului din ceea ce înseamnă utilitatea infrastructurii dedicate bicicletelor, ea nefiind delimitată de carosabil. Acea bandă pictată roșu pe trotuar devine în această situație inutilă celui care folosește bicicleta ca mijloc de transport. Dacă merg dimineața la serviciu și mă grăbesc pe acea „pistă”, și îmi sare în față un copil sau un cățel ieșiți la plimbare pe același trotuar cu „pistă”, eu, biciclistul voi fi de vină că nu i-am evitat. De aceea este foarte important ca pista dedicată bicicliștilor să fie separată de traficul de mașini și de cel pietonal – de aceea se numește infrastructură dedicată bicicliștilor, ca să fie dedicată. O să mai repet asta de multe ori pentru că de aici pleacă toate problemele, toate accidentele, lipsa de educație, traficul de mașini excesiv și așa mai departe.
Nu putem avea pretenția de la oameni să fie educați și să folosească alte mijloace de transport în oraș atâta timp cât nu le oferim condițiile prielnice de a face acest lucru, nu putem avea pretenția ca toată lumea să respecte bicicliștii și benzile dedicate transportului cu bicicleta atâta timp cât nu există sancțiuni pentru asta care să se și aplice. Educația s-a format peste tot și prin coerciție, ăsta este adevărul. Iar în toate orașele din lume care au reușit trecerea de la mijloacele de transport motorizate la cele nemotorizate a fost construită întâi infrastructura iar apoi oamenii au utilizat-o – asta este ordinea – infrastructură și apoi utilizarea ei.
Care este teama ta cea mai mare din acest punct de vedere?
Frica mea cea mai mare în privința utilizării bicicletei ca mijloc de transport în Sibiu este că acest demers nu va fi încurajat niciodată, pe bune, cu adevărat. Trecând de la stadiul de declarații și titluri în presă că s-a mai construit o pistă dedicată bicicliștilor, mi-e teamă că nu vom nimeri niciodată pista aceea corectă dedicată transportului cu bicicleta, care să-mi ofere siguranță atunci când vreau să ies cu copilul pe scaunul din spate la plimbare. Ăsta ar trebui să fie standardul.
De multe ori nu-mi vine să cred când văd cum se planifică și construiesc pistele în orașul acesta – mă bucur mult că există intenția – ăsta e primul pas, dar cum sunt aleși consultanții sau specialiștii care gândesc această infrastructură nu-mi dau seama – numai eu cunosc o grămadă de oameni în Sibiu și în România, specialiști, care ar putea gândi pentru orașul acesta infrastructura potrivită dedicată bicicletelor, oricând. Nu înțeleg de ce nu apelează nimeni la expertiza lor. Apoi ne trezim cu piste ca cea de pe strada Teodor Neculuță – la ce folosește acea pistă, cine ar putea urca dealul acela lejer fără să transpire tot, cu o bicicletă de oraș, și de ce era nevoie de o pistă de biciclete pe acea stradă unde circulă doar 3 mașini pe zi, sunt întrebări la care caut mereu câte un răspuns când trec pe acolo – o mare eroare de planificare pe care orice specialist în domeniul mobilității alternative ar recunoaște-o.
Numărul accidentelor în care sunt implicați bicicliști este într-o creștere care ne îngrijorează. Ce putem face, ca participanți la trafic, să evităm producerea altora?
Am pus accent pe subiectul infrastructură adecvată deoarece cred că este singura soluție pe care o avem pentru a evita accidentele în trafic, pentru a oferi siguranță și șoferilor și bicicliștilor și pentru a încuraja cu adevărat utilizarea bicicletei ca mijloc de transport în Sibiu. Iar dacă este nevoie de sfaturi cum să facem asta cel mai bine, aici sunt, și bucuros pot contribui spre un Sibiu mai bike-friendly, că doar cu asta ne ocupăm noi la Asociația Develop și la Street Delivery Sibiu – cu integrarea bicicletei în peisajul urban, iar în spatele acestei integrări pe lângă infrastructură este o întreagă filozofie de viață și de oraș, dar o dezvolt pe aceea altă dată.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Vizualizari: 5645
Ultimele comentarii
Acum 2 ore
Matei
Acum 2 ore
Emil
Acum 3 ore
John
Acum 3 ore
John
Acum 3 ore
Adina