Joi,
21.10.2021
Cer Senin
Acum
18°C

Monika Tompoș, președintele Asociației Develop Sibiu: „nu vom nimeri niciodată pista aceea corectă pentru biciclete”

Monika Tompoș, președintele Asociației Develop Sibiu: „nu vom nimeri niciodată pista aceea corectă pentru biciclete”

Monika Tompoș, promotoare a spațiilor publice prietenoase pentru pietoni, președinta Asociației Develop și coordonatoare a evenimentului Street Delivery Sibiu este, de asemenea, o mare amatoare a transportului cu bicicleta prin oraș. De-altfel, cu asta se si ocupă asociația și evenimentul menționate mai sus - cu integrarea bicicletei în peisajul urban. 

Cât este de greu sa fii biciclist in Sibiu? Care sunt cele mai dificile zone de tranzitat? De ce anume este nevoie pentru ca traficul sa fie mai sigur pentru bicicliști? Sunt doar câteva dintre întrebările la care Monika a răspuns pentru Turnul Sfatului, într-o discuție mai amplă despre lucrurile care trebuie schimbate la Sibiu pentru ca cei care își doresc să se deplaseze numai cu bicicleta prin oraș să facă acest lucru simțindu-se în siguranță.

Cât este de greu să fii biciclist în Sibiu?

Eu merg cu bicicleta prin oraș, pentru că îmi place foarte mult să merg cu bicicleta, sunt o persoană mobilă, fac sport, pot să sar de pe biță rapid în caz de vreo urgență. Dar nu multă lume se încumetă să facă asta, mai ales nu la orele de vârf când nu ai loc să pierzi un ac de atâtea mașini grăbite, în trafic. Se spune că un oraș este prietenos cu bicicletele atunci când vezi mame care merg cu copiii pe bicicletă – ori eu nu m-aș duce, sincer, prin Sibiu cu fiu-meu cu bița, pe scăunelul din spate, prin oraș. Nu este cazul deocamdată. Nu știi de ce nebun dai în trafic și din păcate datele nu sunt de partea ta – avem mult prea multe sensuri giratorii, cel mai mare pericol pentru bicicliști în trafic, benzile acelea delimitate cu vopsea portocalie nu sunt nicidecum piste pentru bicicletă care să ofere vreo siguranță biciclistului, accesibilitatea rutelor în oraș este neplanificată, șoferii sunt încă needucați în domeniul acesta – un efect al lipsei de infrastructură, și bașca mai ai și indicatoarele alea care zic să te dai jos de pe bicicletă pe trecerea de pietoni – o măsură care nu este doar inutilă și prost gândită, dar care printre altele instigă și șoferii împotriva bicicliștilor prioritizând involuntar mașinile. 

Regula în trafic este simplă – prioritate are cel inferior, adică pietonul, apoi biciclistul și apoi șoferul. Iar regula unui oraș bike-friendly este și ea una simplă – un biciclist nu trebuie să fie nevoit să se dea jos de pe bicicletă într-un drum de la A la B prin oraș. Ideea infrastructurii dedicate bicicliștilor este aceea de a facilita transportul cu bicicleta într-o linie cât mai dreaptă, simplă și accesibilă de-a lungul întregului oraș. Iar pistele de bicicletă dedicate ar trebui realizate în aceleași locuri pe care le folosim și ca șoferi și ca pietoni, pentru că bicicliștii au aceeași treabă prin oraș ca și ceilalți oameni – merg la serviciu, la școală, la magazin și așa mai departe – avantajul bicicletei este că te poți opri oricând, oriunde cu ea. Am clarificat asta pentru că am văzut că în Sibiu există tendința de a izola infrastructura pentru biciclete transformând-o astfel în infrastructură de weekend, de agrement, care din păcate nu folosește transportului zilnic și implicit nu ajută nici la decongestionarea traficului. 

Care sunt cele mai dificile zone de tranzitat?

Eu am mers și în locuri mai rele decât Sibiu cu bicicleta (la Brașov de exemplu) dar și în locuri mai bune. Nu e greu să fii biciclist în Sibiu, sunt o grămadă de oameni care utilizează bicicleta ca mijloc de transport, pe an ce trece crește numărul lor văzând cu ochii, însă asta nu înseamnă de departe că este un oraș bike-friendly – maică-mea nu ar putea merge cu bicicleta prin oraș la piață, deși acest lucru nu ar fi imposibil dacă am avea infrastructură dedicată și dacă ne-ar ajuta legislația. 

Sibiul este orașul perfect pentru a folosi bicicleta ca mijloc de transport – are distanțe relativ scurte, are un relief în mare parte plat și sezonul rece, sau ploios când să zicem nu poți utiliza bicicleta durează doar câteva săptămâni. Avem deci toate condițiile. Repet, singurul lucru care ne lipsește este infrastructura potrivită. Infrastructura potrivită înseamnă piste dedicate transportului cu bicicleta, delimitate de carosabil, ideal de 1.5 metri lățime minim, pe sens. Ideea acestor 1.5 metri este să permită ca două biciclete să treacă una pe lângă cealaltă în același timp. Ok, înțeleg că în Sibiu nu este peste tot atâta loc, atunci 1 metru, însă metrul acela să fie bine făcut, neapărat delimitat de carosabil și de locurile de parcare. 

În momentul acesta nu cred să avem în Sibiu vreo pistă pentru biciclete corect realizată, ca în manualul de proiectare al pistelor de biciclete – cea din parc nu se pune că este mai mult trotuar, cea care duce către Muzeul Satului este dezastru, iar noua pistă din Ștrand dovedește că nu am înțeles nimic de-a lungul timpului din ceea ce înseamnă utilitatea infrastructurii dedicate bicicletelor, ea nefiind delimitată de carosabil. Acea bandă pictată roșu pe trotuar devine în această situație inutilă celui care folosește bicicleta ca mijloc de transport. Dacă merg dimineața la serviciu și mă grăbesc pe acea „pistă”, și îmi sare în față un copil sau un cățel ieșiți la plimbare pe același trotuar cu „pistă”, eu, biciclistul voi fi de vină că nu i-am evitat. De aceea este foarte important ca pista dedicată bicicliștilor să fie separată de traficul de mașini și de cel pietonal – de aceea se numește infrastructură dedicată bicicliștilor, ca să fie dedicată. O să mai repet asta de multe ori pentru că de aici pleacă toate problemele, toate accidentele, lipsa de educație, traficul de mașini excesiv și așa mai departe. 

Nu putem avea pretenția de la oameni să fie educați și să folosească alte mijloace de transport în oraș atâta timp cât nu le oferim condițiile prielnice de a face acest lucru, nu putem avea pretenția ca toată lumea să respecte bicicliștii și benzile dedicate transportului cu bicicleta atâta timp cât nu există sancțiuni pentru asta care să se și aplice. Educația s-a format peste tot și prin coerciție, ăsta este adevărul. Iar în toate orașele din lume care au reușit trecerea de la mijloacele de transport motorizate la cele nemotorizate a fost construită întâi infrastructura iar apoi oamenii au utilizat-o – asta este ordinea – infrastructură și apoi utilizarea ei. 

Care este teama ta cea mai mare din acest punct de vedere?

Frica mea cea mai mare în privința utilizării bicicletei ca mijloc de transport în Sibiu este că acest demers nu va fi încurajat niciodată, pe bune, cu adevărat. Trecând de la stadiul de declarații și titluri în presă că s-a mai construit o pistă dedicată bicicliștilor, mi-e teamă că nu vom nimeri niciodată pista aceea corectă dedicată transportului cu bicicleta, care să-mi ofere siguranță atunci când vreau să ies cu copilul pe scaunul din spate la plimbare. Ăsta ar trebui să fie standardul. 

De multe ori nu-mi vine să cred când văd cum se planifică și construiesc pistele în orașul acesta – mă bucur mult că există intenția – ăsta e primul pas, dar cum sunt aleși consultanții sau specialiștii care gândesc această infrastructură nu-mi dau seama – numai eu cunosc o grămadă de oameni în Sibiu și în România, specialiști, care ar putea gândi pentru orașul acesta infrastructura potrivită dedicată bicicletelor, oricând. Nu înțeleg de ce nu apelează nimeni la expertiza lor. Apoi ne trezim cu piste ca cea de pe strada Teodor Neculuță – la ce folosește acea pistă, cine ar putea urca dealul acela lejer fără să transpire tot, cu o bicicletă de oraș, și de ce era nevoie de o pistă de biciclete pe acea stradă unde circulă doar 3 mașini pe zi, sunt întrebări la care caut mereu câte un răspuns când trec pe acolo – o mare eroare de planificare pe care orice specialist în domeniul mobilității alternative ar recunoaște-o. 

Numărul accidentelor în care sunt implicați bicicliști este într-o creștere care ne îngrijorează. Ce putem face, ca participanți la trafic, să evităm producerea altora?

Am pus accent pe subiectul infrastructură adecvată deoarece cred că este singura soluție pe care o avem pentru a evita accidentele în trafic, pentru a oferi siguranță și șoferilor și bicicliștilor și pentru a încuraja cu adevărat utilizarea bicicletei ca mijloc de transport în Sibiu. Iar dacă este nevoie de sfaturi cum să facem asta cel mai bine, aici sunt, și bucuros pot contribui spre un Sibiu mai bike-friendly, că doar cu asta ne ocupăm noi la Asociația Develop și la Street Delivery Sibiu – cu integrarea bicicletei în peisajul urban, iar în spatele acestei integrări pe lângă infrastructură este o întreagă filozofie de viață și de oraș, dar o dezvolt pe aceea altă dată. 

 

Cristina Bălău

de Cristina Bălău

Eveniment, Cultură 
Telefon:
0770 962 946
E-mail: cristina[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

12 comentarii

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Gogu

Acum 1 săptămână

Ce frumoooooooos ! Clap-clap-clap din mânuteeeee ! Bicicleta, ciclatul, atitudine si culturā bike-friendly, chestii "green", sustenabitate, mobilitate, si alte multe terminologii si concepte similare, au devenit forme de sfidare, arme de oprimare citatinā impotriva " ālorlalti ", āia rāi, needucati si neevoluati..... Io nu înteleg de ce trebuie sā fiu mai intelegātor, mai tolerant, mai pe locul 2 dacā sunt in traffic la volanul unui Lamborghini Aventador care arde o tonā de hoidrocarburi pe orā si mugeste prin evacuārile din titan, fata de in biciclist imbrācat in echipament ciclamen cu testicolele strivite de saua bicicletei in semn de libertate supremā !? Vreau sā fiu EGAL cu biciclistul pentru cā asta inseamnā sā fiu LIBER !!!!! Sā aleg violarea stratului de ozon, sā rup asfaltul si sā scot flācāri din V12-le masinii. Ce ? E ilegal sa ai masinā pentru cā Mirel si Miruna au ales s-o ardā ciclo-mobilo-eco-sustenabilo-integrabilo-urban ?????
Raspunde

Aci Duțu

Acum 1 săptămână

no ia-ți tu întâi lamborghini, și după ce dai în gropi, mai zi-ne
Raspunde

John doe

Acum 1 săptămână

Cea mai tare pista pentru biciclete este cea din parcul Sub Arini. Multa minte a avut cel care a propus pista fix pe trotuarul cel mai circulat din parc. Se putea amenaja o pista in partea de jos a parcului, unde este aleea pietruita, ca oricum se intalneste in capatul parcului, sub pod, cu pista actuala. Si nu vorbesc doar din puctul de vedere al unui biciclist, pentru ca o portiune mare din pista este cam singurul acces cu carucior, inspre locul de joaca. Ca doar nu se va chinui nicio mama sa impinga un carucior pe aleea cu pietris. E plin Sibiul de inutili si incompetenti ajunsi in posturi cu putere de decizie!
Raspunde

Sibian Neimbecil

Acum 1 săptămână

Așa-zisele piste de biciclete din Sibiu sunt rodul mintilor inguste si total imbecile ale gunoaielor din primarie, iar executia lor total gresita, este rezultatul necesitatii hranirii firmelor capuse, tolerate de 20 de ani in Sibiu. A se vedea Comtramul lui Carabulea. De asemenea, asa-zisa mobilitate este un concept exlusiv pe hartie, si acela prost conceput. Sibiu, orasul celei mai proaste administratii, proslavite de sibieni doar pentru ca nu sunt pesedisti, ci stiu 2-3 cuvinte in germana. Printre care si mwie sibieni care ne votati!

Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Aci Duțu

Acum 1 săptămână

oftică de pesedeu
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Popa

Acum 1 săptămână

Aoleu! Dna a cazut cu bicicleta si si-a rupt nadragii in genunchi!
Raspunde

Un biciclist

Acum 1 săptămână

cata vreme factorii de decizie (a se citi dinozaurii total incompetenti) din primarie n-au sa dispara, din pacate o sa citim astfel de articole inca multi ani de acum inainte si multi bani au sa fie cheltuiti fara standarde de calitate. Hai se vedem urmatoarea pista nou nouta din campsor - intre turnisor si strand - executata in prezent de Comtram. Probabil asfalt asezat cu lopata si denivelat ca la Sibiu. sper sa ma insel.

Raspunde

KRAMNIK

Acum 1 săptămână

Brașovul este orașul cu cel mai mare potențial de construire a pistelor de biciclete, datorita bulevardelor largi se poate destul de ușor transformarea unei benzi in pista de bicicleta. Sibiul nu prea are spatiu pentru așa ceva, dar dacă s-ar vrea ceva cu adevărat s-ar putea face un pic mai mult. Oricum , felicitări Monikai pentru munca "sisifică" , poate schimba ceva in atitudinea Primăriei.
Raspunde

Bobo

Acum 1 săptămână

Asociatia pentru integrarea bicicletei in peisajul urban......hahahaahahahahahaha, am trait sa o vad si pe asta...hahahahahahahahahaha
Raspunde

Mihai

Acum 1 săptămână

Singura soluție este sa ii scoatem din primărie pe cei responsabili și câteva zile sa circule cu bicicleta prin oraș. Sigur le va trece orice chef de a fi biciclist.

Raspunde

Marius

Acum 1 săptămână

Vedea-o-as pe dna Astrid in combinezon de ciclist cu casca pe cap si cu sticla de apa prinsa pe bicla!
Raspunde

Naturabicicletei

Acum 6 zile

Tot ce vorbește doamna e adevărat! Toate pistele astea si cu toate investițiile primăriei la pistele de biciclete, nu exista o infrastructură bike frendly. Eu am lucrat in zona supermarketurilor din zona Selimbar si zilnic străbăteam cu bicicletă câțiva kilometri. Atât șoferi cat si infrastructura care oferă un drum necorespunzător bicicliștilor fac folosirea bicicletei pentru naveta un sport extrem. Sa nu mai spun timpul petrecut in trafic la sensuri giratari, treceri de pietoni, mașini parcate pe pista si multe altele.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus