Joi,
18.04.2024
Innorat
Acum
5°C

Amânat de patru ori, scumpit în șase rânduri: cum a ajuns să coste 5,4 mil. de euro drumul din Arhitecților

Amânat de patru ori, scumpit în șase rânduri: cum a ajuns să coste 5,4 mil. de euro drumul din Arhitecților

Cea mai scumpă modernizare de drum realizată de Consiliul Județean Sibiu din fonduri proprii are o întârziere de peste un an. Am cerut explicații autorităților despre cum s-a ajuns ca în această perioadă prețul execuției să devină cu mai bine de 25% mai mare.

18,1 milioane de lei, cu tot cu TVA, este valoarea inițială a contractului pe care Consiliul Județean Sibiu l-a semnat în martie 2020 cu austriecii de la Strabag. Contractul are drept obiect proiectarea și execuția lucrărilor de lărgire la trei benzi a DJ 106C, pe o porțiune de aproximativ trei km (de la podul peste Seviș, demolat și lărgit la patru benzi, până la intrarea în Sibiu).

Inițial, drumul modernizat ar fi trebuit predat în decembrie 2020. După patru amânări repetate, noul termen de finalizare promis acum de autorități este martie 2022, iar valoarea contractului a crescut cu 6,6 milioane de lei, ajungând la 24,75 milioane de lei, cu tot cu TVA.

6,6 milioane de lei în patru acte. Adiționale

Am cerut reprezentanților Consiliului Județean Sibiu să detalieze modul în care, la un an și jumătate de la semnarea contractului, prețul prevăzut de acesta a crescut cu mai bine de 25%.

Potrivit răspunsului, la această creștere de prețuri s-a ajuns prin semnarea a patru acte adiționale cu cei de la Strabag. Mai întâi, suma inițială prevăzută în contract a crescut ușor, cu nici 164.000 de lei, percepuți pentru măsurătorile necesare culoarului de expropriere (contractul a fost atribuit înainte de declanșarea procedurilor de expropriere). Cea mai mare creștere a valorii contractului, cu peste 2,5 milioane de lei, a fost încuviințată de autoritățile județene pentru ”lucrări suplimentare de relocare rețele de utilități”. Tot pentru lucrări suplimentare contractul cu Strabag a fost majorat cu încă aproape un milion de lei, în timp ce execuția unui nou sens giratoriu pe traseu (cel aferent intrării în viitorul Kaufland) a dus la creșterea valorii contractului cu alte aproape două milioane de lei (acești bani reprezintă o sponsorizare din partea dezvoltatorilor complexului comercial).

În fine, ultima creștere a valorii contractului a fost consfințită luna trecută, prin hotărâre a consilierilor județeni. Conducerea CJ Sibiu le-a arătat acestora că, de la semnarea contractului cu Strabag, prețurile s-au scumpit, prin urmare suma plătită constructorilor români patronați de austrieci trebuie indexată. Cu 1,1 milioane de lei.

La toate aceste sume se adaugă puțin peste 700.000 de lei, incluși de asemenea ulterior semnării în contract, pentru plata despăgubirilor aferente exproprierii a 3,700 de mp de teren.

 

Pas cu pas: de la 18,1 la 24,7 milioane de lei

Sursa datelor: răspuns CJ Sibiu

- 163.934,40 lei cu TVA – măsurători topo-cadastrale pentru stabilirea culoarului de expropriere (conform act adițional nr. 2);

- 2.535,560,43 lei cu TVA – lucrări suplimentare de relocare rețele de utilități (conform act adițional nr. 4);

- 939.709,96 lei cu TVA – lucrări suplimentare pentru modernizarea drumului județean (conform act adițional nr. 5);

- 1.904.000 lei cu TVA, reprezentând donația în vederea realizării sensului giratoriu pentru a se crea acces în parcarea magazinului Kaufland (conform act adițional nr. 5);

- 1.106.260,35 lei  - estimări majorări aduse valorii lucrărilor de execuție, având în vedere intrarea în vigoare a Ordonanței  15/2021 privind  reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare (conform act adițional nr 6);

- 713.600 lei cu TVA, pentru plata despăgubirilor proprietarilor expropriați din zona limitrofă a drumului.

Plus alte două milioane de lei

Chiar dacă în acest moment contractul semnat cu Strabag a ajuns la peste 24,7 milioane de lei, valoarea totală a proiectului de lărgire a drumului din cartierul Arhitecților este mult mai mare. Cam cu două milioane de lei, mai mare. ”Valoare totală a investiției este estimată la suma de 26.691.710 lei cu TVA”, arată reprezentanții CJ Sibiu în răspunsul transmis pentru cititorii Turnul Sfatului. ”Diferențele până la valoarea totală estimată reprezintă documentațiile tehnico - economice, expertize, taxe pentru obținerea de avize și autorizații, taxe ISC și diverse și neprevăzute”, explică reprezentanții CJ Sibiu.

În ziua în care a fost scris acest articol, drumul din Arhitecților trebuia să fie gata modernizat de de zece luni

În octombrie 2019, consilierii județeni adoptau indicatorii tehnico-economici pentru investiția în discuție. Atunci, pe baza studiului de fezabilitate elaborat de DP Cons, era prevăzut că valoarea maximă a proiectului de lărgire la trei benzi a DJ 106C pe o lungime de 3,2 km va costa cel mult 20,2 milioane de lei, cu tot cu TVA.

Amânat de patru ori

Din cauza restricțiilor severe impuse la izbucnirea pandemiei de Covid-19, termenul de finalizare a proiectului a fost prelungit inițial cu 45 de zile.

Mai apoi, invocând avizele care au mai trebuit obținute suplimentar, dar și a corelării proiectului cu cel de lărgire a Căii Cisnădiei din Sibiu, termenul de finalizare a drumului a fost amânat până în august 2021.

În decembrie 2020, când drumul ar fi trebuit inaugurat conform planurilor inițiale, Consiliul Județean Sibiu anunța semnarea unui nou act adițional, de prelungire a termenelor până în septembrie 2021. ”În prezent nu avem motive care să conducă la depășirea ultimului termen de finalizare stabilit (septembrie 2021)”, declarau atunci reprezentanții CJ Sibiu pentru cititorii Turnul Sfatului.

Trei luni mai târziu, însă, noul termen de finalizare a lucrărilor era din nou amânat, până în noiembrie 2021. 

În luna august 2021, conducerea CJ Sibiu a anunțat o nouă prelungire a termenului de finalizare a lucrărilor, motivul invocat fiind opoziția la expropriere a unora dintre proprietarii de terenuri. În prezent, termenul promis pentru finalizarea lucrărilor este martie 2022, avansul actual al lucrărilor fiind de 60%.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

9 comentarii

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Ombl

Acum 2 ani

nu te poti plange de mobilizarea constructorului atata timp cat se lucreaza pana noaptea inclusiv duminica si daca ai un ochi de aruncat poti sa observi ca pretul materialelor a crescut in medie cu 40%.

Raspunde

Alzara 1918

Acum 2 ani

De ce mai criticăm “ sudiștii “ dacă doar atâta putem noi !
Raspunde

Calin

Acum 2 ani

Vad ca nimeni nu intreaba ce drac este cu drumul reabiliat de Huja:) .Drum pietonal, podet peste Sevisetc.. si pista de biciclete DEMOLATE. Nu se stia de reabilitare? Of of..;)
Raspunde

K.Samuel

Acum 2 ani

Ce mi se pare mie aiurea, e ca după atâta vreme de când s-a schimbat proiectul, în toată presa locală nu apare nicăieri proiectul modificat... S-a discutat despre exproprierile alea dinspre Sibiu ce blochează proiectul, dar chiar în zona aia se face acel sens giratoriu imens care ar permite, cel putin ochiometric, sa se execute șoseaua pe coordonatele actuale, din moment ce banda către Cisnădie o sa meargă prin sens.
Raspunde

Birtu

Acum 2 ani

Asa se intampla cind lucrezi cu firmele de casa,dau pret mic sa castige asa zisa licitatie iar apoi sa creasca pretul foarte mult. Se mai practica si an alte tari dar aici lucrarile executate sint de cele mai multe ori prost executate. Dar surprinzator aceleasi firme castiga intotdeauna licitatile.
Raspunde

Bau

Acum 2 ani

Autoritatile de control nu isi fac treaba, daca CJS emite hotarari, ele se subinteleg ca sunt legale si oportune. FALS! Se urmareste interesul economic, toata lumea stie asta.
Raspunde

Cartierul Jurnaliștilor

Acum 2 ani

Bineînțeles că a ieșit mai scump, că și la noi constructorii sublicitează și apoi te încarcă. În plus, proiectul a fost blocat de atâtea ori de locatarii din zonă, care s-au tot râzgândit dacă să cedeze sau nu spații din parcare. Dacă refaci de atâtea ori faza de proiectare e normal că prețul va crește.
Raspunde

Tiberiu Ricci

Acum 2 ani

Spatii verzi ? Copaci? Copaci? Spatii verzi? Spatii verzi? Copaci? Aer? Centura de sud? Legatura cu Bdul. Mihai Viteazu? Spatii verzi?
Raspunde

Fghfggh

Acum 2 ani

deci pentru masurarea a 3700mp de teren de expropiat s-a perceput 44ron/mp? s-au imbogatit bine topometristii care au facut acest lucru...
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus