Luni,
27.06.2022
Ceata
Acum
14°C

S-au înmulțit apelurile abuzive pentru SAJ: „Suntem foarte aproape să trecem de la medicina de urgență la medicina de dezastru”

S-au înmulțit apelurile abuzive pentru SAJ: „Suntem foarte aproape să trecem de la medicina de urgență la medicina de dezastru”

Managerul Serviciului Județean de Ambulanță Sibiu, Dr. Constantin Popescu spune că în ultimele zile, pe numărul de urgențe 112 sună zeci de persoane care invocă simptome de COVID, iar la domiciliu cer testarea și refuză internarea. Fenomenul duce la amânarea urgențelor reale și la încărcarea misiunii SAJ. Pe de altă parte, conducerea DSP Sibiu spune că nu există cadru legal pentru decongestionarea acestui serviciu.

Dr. Constantin Popescu, managerul Serviciului Județean de Ambulanță Sibiu atrage atenția asupra unei situații grave cu care se confruntă SAJ Sibiu. Acesta spune că în ultimele zile s-au înmulțit apelurile la 112 ale persoanelor care acuză simptome specifice infectării cu virusul SARS CoV-2 și cere testarea, iar când echipajul de pe ambulanță ajunge la domiciliul persoanei constată lipsa simptomelor. Medicul spune că astfel de situații îngreunează mult echipele serviciului medical și sunt înregistrate întârzieri la cazurile cu adevărat grave.  Dr. Constantin Popescu avertizează că se va ajunge la îngrijirea pacientului la locul la care va fi găsit pentru că nu vor mai fi paturi la urgențe.

Dr. Constantin Popescu, managerul SAJ

„Suntem foarte aproape de momentul în care vom trece de la medicina de urgență la medicina de dezastru. În condițiile acestea nu mai are rost să împingem înspre spitale, pentru că în medicina de dezastru regulile sunt simple: îngrijești pacientul acolo unde îl găsești, pentru că nu mai am unde să-l duc în UPU și dacă-l duc în UPU peste o oră când trebuie să-i trimit ambulanța eu nu mai am niciuna, îl duc în UPU unde mai așteaptă șapte ore până îl bagă cineva în seamă. Sunt zile cu foarte multe apeluri. Până acum regulile erau clare: dacă pacientul avea dificultăți în respirație, îi era rău, suna la ambulanță, noi mergeam acasă, îl testam, făceam ce era de făcut acasă, el lua legătura cu medicul de familie, era monitorizat acasă. Un alt caz este cel în care nu sunt simptome grave, se vorbește cu medicul de familie, acesta îl pune pe lista de așteptate a DSP, cei de la DSP ne dădeau lista nouă și peste două zile când ajungem este testat PCR, la domiciliu PCR. Ei, acum, toate aceste reguli din cauza volumului sunt încălcate iar pacienții la primul simptom sau chiar asimptomaticii sună la ambulanță și ne trezim că mergem acasă la oameni, în condițiile în care temporizăm solicitări la care chiar trebuie să ajungem și descoperim că nu au simptome, nu vor să fie duși la spital, dar vor să fie testați. Pe noi toate treaba asta ne costă o oră dacă este în Sibiu sau două ore dacă este în afara Sibiului. Aceste ambulanțe nu se duc la cazuri la care chiar ar trebui să ajungă. Primim zeci de apeluri pe 112 de la oameni care vor să fie testați, iar dacă ei sună și spun că se simt rău noi nu avem cum să-i refuz. Trebuie să trimitem echipaj acolo”, spune Constantin Popescu.

Nu există cadru legal pentru a decongestiona SAJ

Potrivit reprezentanților SAJ, se ajunge și la 500 de deplasări zilnic. Serviciul de Ambulanță se ocupă pe lângă urgențele zilnice și de recoltarea probelor la simptomaticii aflați în izolare, dar și de transferul bolnavilor COVID de la Spitalul Județean la cele suport. Conducerea Direcției de Sănătate Publică Sibiu spune că nu există cadru legislativ pentru a ușura misiunea SAJ. În acest context, directorul DSP Sibiu atrage atenția sibienilor să sune la numărul 112 doar în cazul în care au simptome și în condiții de reale urgențe.  

Dr. Lucian Blăguțiu, directorul DSP 

„De vreme ce actul normativ este scris așa nu avem ce face. Testarea pacienților care stau izolați la domiciliu revine ambulanței. De altfel, cei de la ambulanță m-au și informat că au activitate grea și au două echipaje pentru testare. Nu avem ce face. Pe de altă parte, oamenii trebuie să conștientizeze faptul că apelurile abuzive la 112 pot face mult rău. Pacienții trebuie să țină strâns legătura cu medicii de familie și apeleze numărul de urgențe doar în cazul în care există simptome reale”, spune dr. Lucian Blăguțiu, directorul DSP Sibiu.

Pe de altă parte, dr. Codruța Popescu, vicepreședintele asociației medicilor de familie și membru în Colegiul Medicilor, în Consiliul Director și Președintele Patronatului Medicilor de Familie, înființat nou în Sibiu, spune că mulți aleg să sune la ambulanță pentru a fi testați în condițiile în care se cere certificatul verde pentru a putea eni la serviciu. Aceasta îi îndeamnă pe sibieni să aibă încredere în medicii de familie și să trateze această perioadă cu responsabilitate civică.

„Medicii de familie știu ce au de făcut și cu toții simțim presiunea sistemului medical. Este o perioadă în care muncim mult, dar ne dăm seama că este o situație extremă și toți încercăm să facem cât mai mult. Este foarte important ca oamenii să ne sune în timpul programului la cabinetele de familie și să nu vină la cabinet fără o programare în prealabil. De asemenea, pot trimite mesaje chiar și în afara programului, dacă situația o impune. Sunt sigură că li se va răspunde de către colegii mei. Le transmit să aibă încredere în noi, pentru că-i cunoaștem, mai ales din punct de vedere medical, pe ei și pe toată familia lor. Din păcate sunt mulți pacienți nevaccinați cărora li s-a impus să meargă la serviciu cu testul făcut la trei zile. Pe instituție nu o interesează dacă tu ai sau nu ai bani, iar în contextul în care un test PCR este 3 milioane, cine poate să facă testul la 3 zile? Atunci au găsit varianta ambulanței. Sună la 112 și invocă simptome false, iar echipajul de ambulanță trebuie să meargă. Așa au rezolvat problema. Până la urmă ține de o conștiință comună civică. Nu poți să faci așa ceva. Dacă ai decis să nu te vaccinezi și așa sunt legile, suporți consecințele și faci ce ai de făcut ca să fie în regulă”, spune dr. Codruța Popescu.

Potrivit reprezentanților ISU Sibiu, numărul apelurilor pe numărul de urgență 112, în prima parte a lunii Octombrie s-a înregistrat o creștere cu peste 40% față de aceeași perioadă din luna Iulie.

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Raluca Budușan

de Raluca Budușan

Sănătate, Educație
Telefon:
0766 905 671

Comentarii

1 comentarii

Kokos

Acum 8 luni

Nu merge asa , toti cei care cer sa fie testati de Serv. de Ambulanta si medicii constata ca nu au simptome , sa le fie refuzata testarea si sa fie amendati pentru apelare abuziva la 112. Sa va fie rusine , nesimtitilor!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus