Vineri,
21.01.2022
Parțial Noros
Acum
-1°C

Candidații la Primăria Sibiu, un an mai târziu: cam cât timp mai e nevoie pentru zona metropolitană?

Candidații la Primăria Sibiu, un an mai târziu: cam cât timp mai e nevoie pentru zona metropolitană?

La mai bine de șase ani de la primele discuții aplicate, la un an de la alegerile în care cu toții au promis-o și la șase luni de când lucrările au fost reluate, candidații la Primăria Sibiu s-au întrebat despre stadiul unei zone metropolitane a Sibiului. Proiect care, din conturul ultimelor discuții, va fi propus implementării de către liberalii și useriștii din Consiliul local Sibiu. În paralel cu o asociere tot mai mare a comunelor din jurul municipiului.

În cea mai recentă ședință a Consiliului local Sibiu, discuția despre zona metropolitană a fost readusă în discuție de către Cătălin Stanciu, consilier local din partea PSD, dar și fost candidat la primăria Sibiu. Statut de la care și-a pornit întrebarea pe subiectul zonei metropolitane. ”În urmă cu un an, când și eu, și dumneavoastră, și domnul Apostoiu împreună cu doamna primar am candidat pentru aceiași funcție am fost cu toții de acord că crearea zonei metropolitane este un lucru impetuos necesar. Acum șase luni, domnule Bibu, mi-ați spus că se lucrează intens la statut și la toate documentele necesare care să ofere posibilitatea creării acestei zonei metropolitane. Astăzi suntem deja la un an de la candidatură și am vrut să vă întreb cam cât timp credeți că mai este necesar până vom primi o propunere de statut cu privire la zona metropolitană”, s-a adresat Stanciu lui Adrian Bibu, consilier local PNL Sibiu. Totodată administrator al județului, Bibu a fost cel care în primăvara acestui an își asuma rolul de a aduce la aceiași masă primarii din jurul municipiului Sibiu, cu primarul Sibiului și conducerea CJ Sibiu, în scopul înființării zonei metropolitane despre care aleșii sibienilor tot discută de mai bine de cinci ani.

În răspunsul său, Adrian Bibu a arătat că Astrid Fodor este cea care nu dorește, deocamdată, înființarea zonei metropolitane. În locul căreia să se constituie o asociație pentru transport. ”Domnule Staciu, în clipa aceasta, noi avem statutul, am făcut propuneri către primărie, am avut și întâlniri la primărie. Ideea este în felul următor: la nivel de primărie am înțeles că se dorește doar să formăm asociația de dezvoltare intercomunitară pentru transport și nu această zonă metropolitană care ar fi normal să se facă mai întâi”, a răspuns Adrian Bibu, în prezența primarului Astrid Fodor. Aceasta nu a intervenit deloc în discuție.

Bibu a lăsat de înțeles că, în lipsa apetitului FDGR Sibiu pe acest subiect, se bazează pe sprijinul USR. ”Ce vreau să vă spun acum este că dorința noastră este să se facă această zonă metropolitană, dorința grupului PNL. Totodată am avut și discuții de principiu cu reprezentanții USR care și ei își doresc să înființeze această zonă metropolitană și sperăm ca în perioada următoare, grupul PNL și USR să inițieze un proiect prin care să înființăm ZMS.  Bineînțeles că sunteți binevenit să votați acest proiect și dumneavoastră și reprezentanții FDGR. Veți primi documentația”, i-a mai răspuns Adrian Bibu lui Cătălin Stanciu, la fel, fără ca primarul Sibiului să intervină în discuția care se purta în fața sa.

Poveștile cincinalului

Orgolii de aleși, lipsă de comunicare și, în cele din urmă, dezinteres sunt printre ingredientele care au dus la eșecul inițiativei din 2016 în vederea înființării – de către 16 primării – a zonei metropolitane Sibiu (detalii aici).

Cu câteva luni înainte de a candida din nou la funcția de primar al Sibiului, Astrid Fodor declara că în calea zonei metropolitane stă legislația. ”Principalul motiv pentru care zona metropolitană nu s-a pus în practică este lipsa unei legislații clare în ceea ce privește funcționarea unei zone metropolitane. La ora actuală, acestea funcționează pe sistemul asociațiilor de dezvoltare intercomunitară, ceea ce nu este o formă de alianță convenabilă. Este o formă de asociere unde fiecare are doar un singur vot, ceea ce nu consider că este corect și nu numai eu consider asta. Tocmai de aceea se lucrează la modificarea legislației. Mi se pare normal să avem voturi în funcție de reprezentativitate, de numărul populației”, a detaliat Astrid Fodor.

Înainte să facă această fotografie, reprezentanții celor 16 localități semnau o scrisoare de intenție pentru înființarea Zonei metropolitane Sibiu. Mai apoi, își încasau o parte din indemnizații pentru elaborarea unui statut. Cinci ani mai târziu, sibienilor tot discuții li se livrează. Sursa foto: Primăria Sibiu

Cu toate acesta, la câteva luni de la recâștigarea mandatului, Fodor a fost de acord să implice primăria pe care o conduce în reluarea discuțiilor despre zona metropolitană. În toamna acestui an, însă, discuțiile între primari au dus la un alt scenariu. Unul în care zona metropolitană să fie înființată doar după modificarea legislației, iar până atunci să fie înființată doar o asociație pentru transport, care să pună într-un sistem funcțional transportul public în interiorul și în exteriorul apropiat al municipiului Sibiu (detalii aici).

Discuțiile de atunci n-au mai fost continuate.

Administrațiile din jurul Sibiului nu mai au răbdare

În paralel, câteva primării jurul municipiului Sibiu (Șelimbăr, Şura Mică, Şura Mare și Roșia) au anunțat în vara acestui an că au înființat Zona metropolitană Sibiu. Așa se numește asociația, dar din punct de vedere legal, această asociație nu poate funcționa ca o zonă metropolitană din cauză că nu include și un municipiu.

Primăria condusă de Astrid Fodor a anunțat că respinge ideea aderării la asociația comunelor. Cu toate acestea, zilele trecute, în asociația denumită Zona metropolitană Sibiu au decis să se mai înscrie două localități: comuna Poplaca și Ocna Sibiului, care devine prima localitate urbană din asociație. ”Demersul nostru nu a fost exclusivist, de la început am încercat să strângem localitățile învecinate Sibiului pentru a încerca o rezolvare împreună a problemelor comune pe care le avem cu toții. Mă refer la probleme generale legate de transport, în special”, a vorbit primarul Șelimbărului, Marius Grecu, despre aprobarea pe care o vor primi cele două localități pentru intrarea în asociație.

Vizualizari: 2678

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

11 comentarii

Just me

Acum 1 lună

Hdehehe ZMS se va constitui, când vrem noi, prieteni stiu de ce. Heheh
Raspunde

Kramnik

Acum 1 lună

"Ciuguleala din Fonduri Europene " era un nume mai bun pentru asociatia mentionata. Imbunatatirea transportului in zona Sibiului nu se poate face fara participarea Municipiului Sibiu, dar se pot ciuguli ceva bani din fonduri europene , asta Da se poate face. O asociere serioasa ar trebui sa tina seama de ponderea demografica a membrilor . D-na Fodor nu este pe viata acolo , poate in 2024 va veni un primar mai capabil care se va dovedi un lider si pentru comunele invecinate.
Raspunde

Sibian din marginime

Acum 1 lună

Mii de persoane care locuiesc in comunele aflate la 10-15 km distanta de oras si au loc de munca in Sibiu simt zilnic bataia de joc a autoritatilor si a lipsei de viziune la nivel de zona. Nici macar o comuna, in afara de Rasinari, nu are un transport in comun demn de anul 2000 sa nu indraznesc sa cer demn de 2021. De ce? pentru ca autoritatilor nu le pasa de oameni, pentru ca spaga de la stiti-voi-cine-e-seful-autocarelor e prea grasa ca sa ii strici monopolul. Cand o mere Cora cu cursa de gura raului sau aia de sadu sa ma anunte si ii ling papucii. pana atunci toti cei implicati la nivel decizional sunt complici si lepre
Raspunde

@Sibian din marginime

Acum 1 lună

Păi, de ce nu vă faceți și voi autobuz la Gura Râului ? De ce trebuie să vă facă sibienii ?
Raspunde

Un sibian

Acum 1 lună

"Este o formă de asociere unde fiecare are doar un singur vot, ceea ce nu consider că este corect și nu numai eu consider asta." e sub nivelul ei de *** ubermensch sa se coboare si ca votul ei sa conteze in aceeasi masura ca a primarului din Poplaca sau Rasinari. Cel mai parasuta primar al Sibiului din 1191 incoace !!!

Raspunde

Fugi, mă, de-aci!

Acum 1 lună

Poate ție îți convine să decidă o comună cu 1.800 de locuitori în numele unui oraș de 180.000. Mie nu mi se pare normal ca banii mei să meargă în servicii pentru satele de oieri iar decizia să fie luată tot de ăia de la coada oii.
Raspunde

Sibian SB

Acum 1 lună

Ca si titlu in situația asta, gramatical vorbind, poți zice: cam de cat timp mai este nevoie...(acel de..). Sau zici cum e in articol, cam cat timp este necesar. Da, la noi toate dureaza de la ani în sus, insa aici treaba duce la furaciuni, cu o zona metropolitana probabil se fura mai greu.
Raspunde

IOAN

Acum 1 lună

Luati exemplul Brasovului care a infiintat zona metropolitana si a extins cu 20 linii noi de transport in comun.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Minime

Acum 1 lună

Mda..Brașov, oala unde nu circula aerul, cel mai poluat oraș din RO.
Raspunde

Astrid Fodor, acasa!

Acum 1 lună

Adevărul că Fodor o fi catastrofala, incomoetenta si cu viziunea unui gandac, dar nu mi-e rusine nici cu multi dintre prapaditii ceilalti de primari. Spre exemplu, Racuciu de la Saliste este cu ani lumina sub doamna Fodor. Niste imberbi carora le curge din gura prostie si afaceri banoase cu lemne.
Raspunde

Vaccinatu'

Acum 1 lună

"aceiași funcție", "impetuos necesar"... Numa’ 10 rânduri am avut răbdare să citesc. Hai, domn' Deleanu, încearcă, poate poți mai mult...
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus