Duminică,
23.01.2022
Innorat
Acum
-5°C

FOTO Am plecat spre Cluj cu noul tren privat și m-am întors cu CFR-ul. Principalele diferențe

FOTO Am plecat spre Cluj cu noul tren privat și m-am întors cu CFR-ul. Principalele diferențe

În această dimineață am plecat din Gara Sibiu cu primul tren Regio Expres al companiei Interregional Călători S.R.L., un concurent pentru CFR Călători proaspăt intrat pe piața sibiană. Pentru a testa serviciile oferite, am pornit la prima oră cu noul tren privat care leagă Sibiul de Cluj-Napoca și m-am întors în oraș cu primul tren al CFR pe care l-am găsit în orar.

Nu m-am dus nici cu preconcepții și nici cu așteptări prea mari. Mai ales că una dintre diferențele dintre cele două companii de transport pe calea ferată se simte înainte de a ajunge în gară. Adică pe internet. Dacă la Interregional Călători S.R.L. mi-am putut face cont, am plătit călătoria și am primit biletul pe mail în câteva minute, la CFR nu am putut cumpăra bilete pe ruta aleasă de mine.

Pe urmă, se spune că prima impresie contează. Am ajuns în Gara Sibiu la ora 06:35 și, după ce am cumpărat biletul de întoarcere de la casierie, ca pe vremuri, m-am îndreptat spre peronul 3, unde am constatat că viața bate filmul. Adică trenul Regio Expres nu arată chiar ca în pozele de promovare pe care le văzusem săptămâna trecută, cu ocazia comunicatului de presă. Acolo trenul părea ca scos din cutie. În realitate are vopseaua tocită și ștearsă, vreo două geamuri sunt împăienjenite de la pietrele aruncate în ele și am găsit chiar un scaun cu tapițeria tăiată.

Acestea sunt detalii punctuale pe care le vezi când te așezi. Dacă privești în ansamblu, noul tren are un aspect general îngrijit, este curat și aerisit. Scaunele sunt distanțate, confortabile și, deși afară temperatura arăta minus un grad, înăuntru era cald și plăcut. La plecarea din Sibiu am fost fix trei călători, eu având practic propriul meu vagon.

Nu mi-a plăcut că nu am găsit în ”ditai” vagonul nici măcar o priză sau un port USB pentru laptop, ori telefon. Dacă vrei să mergi patru ore până la Cluj-Napoca asta poate fi o problemă. Nici internet wireless n-au. În schimb au o toaletă curată, care nu miroase urât și în care găsești săpun, hârtie igienică și apă curentă. Să fim sinceri, sunt școli în Sibiu care n-au așa ceva.

La capitolul servicii trebuie să menționez și controlorul. Ce-i drept, nu prea avea el activitate, fiind foarte puțini călători, însă a fost deosebit de amabil și politicos. A verificat biletul pe telefon, exact cum scanezi certificatul Covid la intrare în mall. Rapid și eficient.

În mers, Regio Expres se simte destul de confortabil, fără să te balanseze prea tare și cu puțin zgomot de fond din exterior. Pe alocuri a circulat cu viteză crescută, dar n-aș putea spune cu cât pentru că nu este afișată undeva. Din păcate, pe alocuri s-a târât pur și simplu. Am înțeles că poți avea și cele mai moderne trenuri din lume, dacă starea șinelor e proastă, tot încet vor circula ele.

Acestea fiind spuse, din nordul județului m-am întors în Sibiu cu celebra ”Săgeată albastră” a CFR Călători. Prima diferență notabilă: Trenul era mult mai aglomerat. Și în fiecare haltă până în Sibiu s-au tot urcat oameni: navetiști care veneau la muncă, studenți, elevi și chiar localnici care aveau diverse treburi în oraș. Abia am găsit un loc liber să stau jos lângă un domn cam neîngrijit care dormea profund.

Dacă la dus am stat confortabil și chiar am putut lucra câte ceva la laptop, la întoarcere aveam degetele bocnă. Temperatura din tren era apropiată de cea de afară și toată lumea stătea cu geaca în spate și mâinile în buzunare. Mulți și-au păstrat și căciulile pe cap.

Dacă la dus m-am plâns de câteva defecte punctuale, la întors am găsit atât de multe că am renunțat să le mai notez. Aceleași geamuri croite de pietre aruncate în mers. Graffiti și mâzgălituri pe pereți. Cotiere soioase între scaune. Și, preferatele mele, geamuri umede pe care se scurgeau picuri de apă.

Nu pot să spun nimic de miros pentru că mi-am ținut tot timpul masca corect pe nas, ceea ce nu pot spune despre o parte însemnată a călătorilor. Cred că vreo 30% dintre ei nu purtau deloc, iar restul doar atârnată. Nici măcar controlorul nu o ținea pe nas.

De pe la Loamneș, cei care s-au urcat n-au mai avut locuri, așa că s-au înghesuit în picioare lângă ușă. Old-school. Fără măști, dar cu ”hăhă-ituri”, fluierat și, bineînțeles, un telefon cu manele. Ba chiar cineva și-a scos și o țigară din aceea cu tutun încălzit. Din nou, controlorul nu a zis nimănui nimic. Bine, el n-a spus nimic nici când i-am arătat biletul, nici măcar un ”Bună ziua!” sau ”Mulțumesc”. L-am văzut, în schimb, primind de la diferiți călători mici teancuri cu hârtii de câte un leu și, spre cinstea lui, absolut tuturor le-a tăiat bilet.

Am ajuns la Sibiu înghețat bocnă. Detalii despre cât costă biletele și cât durează călătoria găsiți aici.

Concluzia mea este că momentan noul tren privat care circulă între Sibiu și Cluj este net superior celor ale CFR-ului: Căldură, curățenie și confort. Pe de altă parte, trenurile CFR-ului în esență nu sunt proaste, oamenii le strică. Dacă și trenul Regio Expres ar fi fost la fel de aglomerat probabil că experiența nu ar fi fost atât de diferită.

În continuare încerc să-mi imaginez contextul în care vreau să ajung la Cluj-Napoca și trenul este cea mai bună alegere, mai ales că de curând avem autostradă între cele două orașe. În condițiile în care călătoria durează aproape dublu decât cu mașina, nu ai internet și priză, momentan nu pot vedea niciun scenariu în care să aleg trenul.

Vizualizari: 33638

Stefan Dobre

de Stefan Dobre

Administrație
Telefon:
0724 605 815

Comentarii

15 comentarii

Contra

Acum 1 săptămână

Contolorii nu au curaj sa le faca observatie celor care dau manele la maxim la telefon, nici celor care isi baga si isi scot... Le e frica de calatorii recalcitranti sau se gandesc ca sunt navetisti si dau nas in nas toata ziua, cum sa le faca observatie?!
Raspunde

Macovei

Acum 1 săptămână

Sînt ceferist de 33ani așa că:primul tren care a ieșit din uzină(nou) după prima cursă era JALE;cine este de vină? Întreb.
Raspunde

Razvan

Acum 1 săptămână

In Romania se investesc de 20-30 de ori mai putini bani in transportul feroviar in raport cu cel rutier, de la bugetele nationale si cele locale - se observa diferentele. Nu se intampla identic in alte tari europene.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Schulz

Acum 1 săptămână

Prima impresie NU contează!!
Raspunde

Viorel

Acum 1 săptămână

Te rog să te interesezi cîtă subvenție ia trenul privat de la stat și cât ia CFR călători.Trebie interesat mai bine înainte de a face publică concluzia ta de ori ești plătit să le faci publicitate celor privați!!
Raspunde

Man

Acum 1 săptămână

Ce ai câștigat dacă le faci publicitate? Până și trenurile private sunt vai mama lor , unele sunt atât de ruginite mă mir că încă mai circulă, dacă vrei sa fi concurent adevărat cumpără unul nou sau revopsește ce ai, dotează-l cu prize ptr a încărca tel, laptop apoi mai vedem. Am folosit și eu unul privat ma lăsat fără cuvinte nu avea priză, nu avea măsuța ptr a putea pune un sandwich, o integramă ceva pe când vagoanele de la CFR de bine de rău au aceste utilități.
Raspunde

@Man

Acum 1 săptămână

Unde lucrezi la cfr. măcar trenurile private nu put ca alea de cfr
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Geo

Acum 1 săptămână

Cu siguranță le face publicitate celor de la privat!
Raspunde

Aci Duțu

Acum 1 săptămână

că așa zice partidu tău? omul s-a dat cu trenul (pe bune, l-am întâlnit la dus) și a scris ce-a văzut
Raspunde

Ovi

Acum 1 săptămână

Se știe că privații sunt tot ai unor foști miniștri de la transporturi și/sau directori de la CFR și că pompează cât i lasă inima pentru popor pentru garniturile second-hand din Germania. Plus poporul roman nu are simt civic și estetic nici pentru lucrurile personale darămite pentru apropiați. Cum zic: " Romanul și cotețul porcului sunt prieteni de când se cunosc".
Raspunde

Bambolero

Acum 1 săptămână

alt haurist care preferă mizeria
Raspunde

Calator fara carnet

Acum 1 săptămână

Ar fi fain ca oamenii sa fie civilizati pe ambele tipuri de tren. Ajuta mult si face calatoria mai placuta. Pentru cei care nu au carnet si nici masina, dar au asteptari de 2022, trenul ramane singura optiune si ar fi tare fain sa fie o optiune placuta, nu una la care sa strambi din nas ca trebuie sa mergi cu trenul, fie el privat sau de la CFR. E naspa ca pe tren se vad destul de bine fazele astea in care lipseste bunul simt: nepurtarea mastii corespunzator, manele la difuzorul telefonului, "nerespectarea" mobilierului din tren etc. Infrastructura feroviara trebuie sustinuta, e eco si ii ajuta si pe soferii obositi:) iar oamenii ar trebui sa isi ia bunul simt la ei.
Raspunde

Bambolero

Acum 1 săptămână

din păcate unii n-au ce bun simț să ia la ei . da deloc
Raspunde

Bogdan

Acum 1 săptămână

Sa îmi spui și mie primul tren direct Cluj Sibiu al CFR-ului. Eu nu am găsit. Era în 2021. Doar vineri, sâmbătă și duminică. Acum știu ca l-au scos. Poate sa faca loc la privat. Cine știe???
Raspunde

Bambolero

Acum 1 săptămână

da bă, de când a venit pesedeu face loc la privat. vezi că-ți desființează și Alimentara, să facă loc la privat, băi moș congres
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus