Luni,
23.05.2022
Acum
0°C

Flash-uri și claxoane?! Comportamentul agresiv la volan va fi sancționat: Codul Rutier se modifică joi

Flash-uri și claxoane?! Comportamentul agresiv la volan va fi sancționat: Codul Rutier se modifică joi

Pe ordinea de zi a ședinței de joi a Guvernului României a fost introdus un proiect de ordonanță pentru modificarea și completarea Codului Rutier (OUG 195/2002).

Una din cele mai importante modificări ale Codului Rutier va fi cea de definire și sancționare a comportamentului agresiv la volan. Cei vinovați de un astfel de comportament vor rămâne fără permis timp de 30 de zile, iar amenda poate fi aplicată în intervalul 580 – 725 de lei. În cazul în care comportamentul agresiv este cauză a unui accident, sancțiunile se înăspresc. ”În cazul în care s-a produs un accident de circulaţie din care a rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale se stabileşte amendă prevăzută în clasa a III-a de sancţiuni (870 lei - 1.160 lei) şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 60 de zile”, se arată în nota de fundamentare a ordonanței publicată de Guvern.

Nouă sunt situațiile care, în viziunea autorităților, definesc un comportament agresiv la volan: de la schimbarea succesivă benzii de circulație pentru a depăși alte mașini, ”flash-urile” date pentru a-i determina pe alți șoferi ”să se dea la o parte” și până la circulația foarte aproape de un alt autovehicul ori folosirea accelerației pentru a-i stânjeni pe pietoni 

”Se interzice conducătorilor de vehicule să adopte un comportament agresiv în conducerea acestora pe drumurile publice.

(2) Prin comportament agresiv se înțelege efectuarea, pe drumul public, de către conducătorul de vehicul, a uneia dintre următoarele manevre:

a) deplasarea succesivă de pe o bandă de circulație pe alta sau de pe un rând pe altul, alternând din stânga în dreapta, în scopul depășirii unui șir de vehicule care circulă în același sens;

b) întoarcerea vehiculului prin folosirea frânei de ajutor;

c) pornirea vehiculului de pe loc prin patinarea excesivă, în gol, a roților motoare;

d) circulația cu vehiculul la o distanță foarte redusă față de un alt vehicul, înaintea sau în spatele acestuia, cât și în lateral, ori reducerea bruscă a vitezei de deplasare fără motiv întemeiat, de natură a intimida conducătorul acestuia;

e) folosirea repetată a semnalelor sonore și/sau luminoase de natură a obliga nejustificat conducătorul de vehicul care circulă în fața sa să elibereze banda de circulație;

f) conducerea mopedului sau motocicletei având în contact cu partea carosabilă numai una dintre roți;

g) mersul cu spatele cu vehiculul în scopul intimidării celorlalți participanți la trafic care circulă în spatele acestuia;

h) realizarea intenționată a unui derapaj controlat al vehiculului în vederea întoarcerii sau rotirii acestuia;

i) conducerea intenționată a unui vehicul prin accelerarea repetată a motorului, de natură a stânjeni persoanele aflate în zona drumului public”, proiectul de modificare a Codului Rutier

Proiectul care vizează Codul Rutier prevede mai multe dispoziţii, între care:

* se trece într-o clasă superioară de contravenţii fapta de a circula nejustificat cu un autovehicul pe banda de urgenţă a autostrăzii (de la 580 lei - 725 lei la 1.305 lei - 2.900 lei); totodată, sancţiunea contravenţională complementară privind punctele de penalizare (3 puncte de penalizare) se înlocuieşte cu suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru 90 de zile;

* se introduce sancţiunea complementară a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 120 de zile pentru executarea pe autostradă a manevrei de întoarcere sau de mers înapoi, de a circula sau de a traversa de pe un sens de circulaţie pe celălalt prin zonele interzise, respectiv prin zona mediană sau racordurile dintre cele două părţi carosabile, de a circula în sens contrar direcţiei de mers pe calea unidirecţională;

* se majorează sancţiunea contravenţională complementară de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 90 de zile la 120 de zile pentru nerespectarea regulilor la trecerea la nivel cu calea ferată;

* se trece într-o clasă superioară de contravenţii fapta privind nerespectarea regulilor referitoare la efectuarea manevrei de depăşire (de la 580 lei - 725 lei la 870 lei - 1.160 lei); totodată, se majorează sancţiunea contravenţională complementară de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 30 de zile la 60 de zile;

* se trece într-o clasă superioară de contravenţii abaterea de la regulile privind depăşirea, dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulaţie din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale (de la 870 lei -1.160 lei la 1.305 lei - 2.900 lei); totodată, se majorează sancţiunea contravenţională complementară de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 60 de zile la 90 de zile;

* se trece într-o clasă superioară de contravenţii nerespectarea regulilor privind acordarea de prioritate (de la 580 lei - 725 lei la 870 lei - 1.160 lei); totodată, se majorează sancţiunea contravenţională complementară de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 30 de zile la 60 de zile;

* se trece într-o clasă superioară de contravenţii fapta de a nerespecta regulile privind acordarea de prioritate, dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulaţie din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale (de la 870 lei - 1.160 lei la 1.305 lei - 2.900 lei); totodată, se majorează sancţiunea contravenţională complementară de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 60 de zile la 90 de zile;

* se reglementează un nou prag de viteză, respectiv depăşirea cu peste 70 km/h a limitei legale de viteză, pentru care se va aplica o perioadă majorată de suspendare a exercitării dreptului de a conduce, respectiv 120 de zile;

* în cazul în care prin încălcarea regulilor de circulaţie privind circulaţia pe sens opus, conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice ori conducerea pe autostradă s-a produs un accident de circulaţie din care a rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale, perioada de suspendare a exercitării dreptului de a conduce să majorează cu 30 de zile;

* se reglementează interdicţia de a conduce un vehicul pe drumurile publice din România, urmare a condamnării penale pentru săvârşirea unor infracţiuni la regimul rutier pe teritoriul României, pentru titularul de permis de conducere emis de o autoritate străină.

Consultă aici, în format integral, proiectul de modificare a Codului Rutier

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Vizualizari: 2001

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

5 comentarii

Trotineta

Acum 3 luni

Sancționat de cine? De milițienii care dorm prin birouri? Dacă-ți pui o cameră video pe mașină să le facă lor treaba nu-ți iau în considerare filmarea. Așa că modificăm să ne aflăm în treabă.
Raspunde

Mircea

Acum 3 luni

Exact, trebuie ca acest comportament agresiv sa fie observat de poilitist. Oare cat de des vedeti politisti de la circulatie activi prin Sibiu?
Raspunde

Cornel Opinceanu

Acum 3 luni

Care politisti rutieri? Nu erau toti la "facultate", daca stiti cum zic?
Raspunde

Cetatean

Acum 3 luni

Bune reguli dar mai trebuie si respectate,urmariti și sanctionati cei vinovați. De completat cu montarea de radare fixe, cu operationalizarea camerelor din orașe,cu acceptarea probelor filmate cu camerele de bord și cu efectuarea drastică a controlului psihiatric a candidaților la permisul de conducere și a multora care îl au deja.
Raspunde

EFTENIE

Acum 3 luni

De ce este considerat comportament agresiv atunci cand un autovehicul circula pe banda 2 sau 3 si noi il atentionam ca vrem sa trecem(in special pe autostrada cand sunt conducatori auto care circula, cu autovehiculul , numai pe banda 2,cand sunt doua benzi sau pe banda 3 cand sunt 3 benzi) ? De ce nu sunt sanctionati, conducatorii auto care folosesc benzile 2 sau3 fara motiv? in toata Europa se foloseste banda 1 iar benzile 2 si 3 numai cand este cazul.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus