Sâmbătă,
22.06.2024
Cer Senin
Acum
20°C

Zincul - în ce alimente îl găsim și ce beneficii aduce

Zincul - în ce alimente îl găsim și ce beneficii aduce

Zincul este un micronutrient extrem de important pentru buna funcționare a organismului uman. Dacă stăm să analizăm bine, el joacă roluri majore de la producția  de hormoni până la susținerea sistemului imunitar! Zincul este implicat în sinteza proteinelor și ADN-ului, în diviziunea celulară și în funcția a peste 200 de enzime!

Îl găsim în mod natural în alimente, dar se absoarbe destul de “complicat” deoarece este blocat în organism de acidul folic și concurează în ceea ce privește absorția cu alt micronutrient important- cuprul! 

Are multe beneficii printre care:

- Susținerea sistemului imunitar, se comportă precum un paznic care păzește sistemele de apărare ale organismului, ceea ce înseamnă că știe să semnaleze când e timpul să treci la lupta, să aduci mai mulți soldați sau să te retragi! Știm cu toții că atunci când vorbim despre sistem imunitar o importantă majoră o au celulele T, iar zincul cu proprietățile sale antioxidante este esențial în dezvoltarea acestora. În detaliu nici știința nu a demonstrat pe deplin influența zincului asupra imunității, dar studiile leagă în mod clar zincul și suplimentarea acestuia cu funcțiile imunitare.

- Susține refacerea rănilor - de la repararea membranelor celulare până la gestionarea stresului oxidativ, vindecarea cicatricilor, dar și te ajută să te recuperezi în urmă bolilor diverse!

- Te ajută să treci mai ușor peste răceală. Dacă ai răcit și îți dorești să fie cât mai scurtă această perioadă, atunci ai grijă să ai în alimentația ta zinc. Virusul din spatele răcelii, întâlnește zincul în căile nazale iar mineralul împiedică multiplicarea acestui virus, și chiar îl distruge. Un alt studiu arată că persoanele care au luat gluconat de zinc au trecut de răceală cu o zi mai repede decât persoanele care au luat pastile cu acetat de zinc. (1)

- Susține fertilitatea în cazul bărbaților și ajută la producerea de testosteron. O deficiență de zinc înseamnă că nu sunt creați destui hormoni, ceea ce poate influența nivelul de testosteron! Acest lucru ar putea afecta fertilitatea bărbaților, apetitul sexual, dar și sănătatea sexuală pe termen lung! (2)

- În cazul femeilor zincul susține mult mai mult sistemul imunitar, ajută la vindecarea rănilor și și încurajează o funcție celulară în parametri optimi!

Unde găsim zincul?

Zinc găsim în foarte multe alimente! Problema reală este nu unde găsim zinc, ci mai degrabă cum îl aducem în organismul nostru si cum îl păstrăm pentru că organismul nostru nu are puterea de a îl stoca sau a îl produce, el trebuie consumat mereu.

O mulțime de alimente conțin zinc, iar carnea este cea mai convenabilă sursă. Stridiile, carnea de vită, fasolea, lintea, semințele de dovleac, iaurtul, caju, ovăzul sunt alimente care ne ajută să introducem zincul în alimentația noastră!

De la depărtare stridiile au cel mai crescut conținut de zinc, și ar trebui consumate săptămânal. Se poate întâmpla să nu ne placă stridiile sau să nu locuim într-o zona în care acestea sunt ușor accesibile! De aceea e necesar să ne îndreptăm atenția către celelalte alimente bogate în zinc, însă grijă mare că de multe ori chiar dacă eticheta ne asigură de un anume conținut de zinc, nu înseamnă că acesta va fi și absorbit!

Atunci când deja suplimentezi zincul de o bună perioadă  de timp sau te gândești să o faci de acum, îți recomand să suplimentezi și cuprul sau să găsești anumite suplimente care le conțin pe amândouă! Când iei prea mult zinc intră în competiție cu celălalt mineral și anume cuprul și duce la deficiența acestuia, ceea ce conduce la anemie, tulburări neurologice și slăbiciune musculară!

De asemenea dacă suplimentezi zincul, nu suplimenta și acidul folic în aceeași perioada!

Ca o ultima precizare, leguminoasele, boabele și cerealele care au un conținut ridicat de zinc, acestea conțin fitați care se leagă de zinc, acest lucru face că zincul să nu poată fi absorbit, astfel încât tot acel zinc din alimente  se pierde! De aceea trebuie să eviți consumul de cereale în produse nedospide- precum prăjiturele și biscuiți, iar dacă mănânci pâine te rog să alegi o pâine cât mai integrală! În cazul în care vrei să consumi fasole, linte, te rog lasă-le la hidratat câteva ore înainte! Acest procedeu eliberează zincul din fitați și îl face să fie mai ușor de absorbit!

Înainte să închei vreau să se înțeleagă clar faptul că nu încurajez consumul de cereale, fie ele și integrale, mai ales persoanelor sensibile la gluten sau cu alergii. Aceste persoane vor găsi cu siguranță o altă sursă valoroasă de zinc!

 Dacă te-am convins că este cazul să suplimentezi zincul, te rog să vorbești cu medicul tău de familie și să alegi un supliment de zinc adecvat. Atunci când alegeți acest supliment nu uită să ai și aport de cupru și să nu faci suplimentarea zincului în același timp cu acidul folic!

Spor la sănătate!

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Vizualizari: 3142

Corina Macrea

de Corina Macrea

Health Coach

0741313451

corinamacrea.ro

 

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus