Antonia Baciu, Raluca Brădean și Cristina Popa sunt trei eleve de la Colegiul „Octavian Goga” din Sibiu, care au ajuns într-o vizită de patru zile la Bruxelles, prin intermediul unui concurs de dezbateri. Dezbaterea a avut ca temă digitalizarea educației și echipa fetelor s-a clasat pe locul III din peste 50 de tineri participanți, din Regiunea Centru. Vizita a avut loc spre finalul lunii februarie și au fost însoțite de profesorul Paula Ciucur. S-au întors pline de entuziasm și încântare după această experiență. Cristina chiar se gândește să urmeze o carieră într-o instituție europeană. Un aport esențial în reușita celor trei eleve îl are „Sofia”, Clubul de Dezbateri al școlii. Fetele au și un mesaj pentru tinerii din Sibiu: „Să se implice”, pentru că asta îi ajută să se dezvolte armonios.
Citește și „Colegiul Goga dedică săptămâna „Alături de voi!” copiilor din Ucraina”
Povestea aventurii celor trei fete a început cu dezbaterile pe tema digitalizării educației organizate de EUROPE DIRECT Regiunea Centru, alături de structura gazdă - Agenția pentru Dezvoltare Regională Centru. Peste 50 de tineri au participat la aceste dezbateri. Înscrierile au început în iunie, fiind deschise până în luna septembrie 2021. În data de 16 octombrie 2021, elevii prezenți au dezbătut în două runde temele propuse „dacă educația trebuie să se concentreze pe digitalizarea educației” și „dacă trebuie introduse cursuri obligatorii de tehnologie și digitalizare pe toată durata studiilor, încă din clasele primare”. Ideile aduse în dezbatere, strategiile utilizate în prezentarea argumentelor, justificarea lor și stilul oratoric, au fost jurizate de arbitrii, care au stabilit punctajele prin care au fost desemnați câștigătorii acestor dezbateri.
Antonia, Cristina și Raluca alături de profesoara lor Paula Ciucur
Astfel, după o zi întreagă de dezbateri la elevi, punctajele acordate de cei patru arbitrii care au jurizat perechile de echipe pro și contra, au declarat ca fiind cele mai bune echipe: echipa „Goga 3” de la Colegiul Național „Octavian Goga” Sibiu din care fac parte fetele, pe locul 3, „CNMV SG” de la Colegiul Național „Mihai Viteazul” Sfântu Gheorghe, pe locul 2 și „Opinionaters” de la Colegiul Național „Andrei Șaguna” din Brașov au fost desemnați câștigători. Așa au ajuns Antonia Baciu, Raluca Brădean și Cristina Popa, alături de prof. Paula Ciucur la Bruxelles.
În cadrul dezbaterii s-a făcut și o ierarhie la nivel individual a vorbitorilor pentru a se stabili cât de performantă a fost prestația lor. Antonia a fost cel mai bun vorbitor al turneului, iar Raluca s-a situat pe locul 2. Cristina a obținut, de asemenea locul 6, poziții extrem de valoroase, după cum spune profesoara care le-a însoțit.
S-au întors cu mult entuziasm
În băncile clasei a X-a, profilul Științe ale Naturii, de la Colegiul Național „Octavian Goga” fetele s-au simțit cel mai bine să povestească aventurile lor din capitala Belgiei. Este clasa în care Antonia și Raluca învață, Cristina fiind elevă în clasa a XII-a la profilul Matematică – Informatică. Își amintesc cu plăcere vădită de dezbatere.
„Noi am avut două probe, pe de o parte a trebuit să argumentăm pro, dar și contra digitalizarea educației. A trebuit să vedem această situație din ambele perspective. În moțiunile noastre am mers mult pe România. La contra am susținut faptul că, în primul rând, ar trebui pregătite școlile noastre din punct de vedere al utilităților. Nu putem aduce digitalizarea atât timp cât multe școli din țară încă nu beneficiază de apă caldă, căldură sau alte utilități. Trebuie să se umple golurile care există și apoi, pas cu pas, introdusă digitalizarea”, spune Antonia.
Fetele la Buxelles
La pro, fetele au adus în discuție ideea de evoluție și de a ajunge la un anumit nivel ca în cazul în care se ajunge în situații asemănătoare cu cea creată de pandemia de COVID 19 să nu fie persoane care nu se vor descurca.
„Să nu ne trezim că nu avem ce face, că unii elevii și o mare parte dintre profesori nu știu să folosească tehnologia. Trebuie să fim pregătiți. Pe viitor poate exista și o formă hibrid, adică orele să se facă și on line, dar și fizic. Cu ajutorul tehnologiei, accesul la materiale se face mult mai ușor. Ne-am gândit apoi la viitor, pentru că totul se va digitaliza și dacă învățăm de la școală ne va fi mai ușor”, mai spun ele.
Cele trei eleve spun că au prins discuții și despre conflictele din Ucraina. „S-a vorbit puțin, cât am fost acolo și despre situația din Ucraina, dar era la început. Abia intrase Rusia în cele două regiuni pe care le vizase inițial, dar nu începuse bombardamentul. Am plecat chiar cu o zi înainte. S-au pus întrebări legate de Republica Moldova. Nu știau ce se va întâmpla, pentru că este destul de expusă. Au încercat să ofere răspunsuri dar nu s-a vorbit ceva concret, pentru că nu se știa nimic sigur, mai ales că Moldova nu este în Uniunea Europeană. Și noi privim totul cu teamă. Este o situație foarte serioasă despre care tot discutăm, inclusiv la ore cu profesorii. Știu că la ora de istorie discutam cu mult timp înainte să înceapă și am ascultat și experți care spuneau ce se întâmpla, că nu o să înceapă războiul și iată. Se axau foarte mult pe ideea că trăim în secolului XXI și războiul nu o să mai fie cu arme, o să fie pe căi diplomatice. Din păcate nu s-a întâmplat așa”, mai spun fetele.
Au stat patru zile la Bruxelles
Fetele au fost la Comisia Europeană și au purtat discuții cu europarlamentari printre care și Lorant Vincze. Spun că experiența a fost unică și că au perceput-o, cu adevărat, abia atunci când s-au întors.
„A fost foarte interesant și a fost o șansă pe care nu o vom mai avea. Să stăm la discuții cu Dragoș Pâslaru (n.r europarlamentar român și fost ministru al muncii) și să mergem prin sălile Comitetului European al Regiunilor în care, cu siguranță nu o să ajungem noi ca turiști, a fost minunat. Faptul că am avut șansa să luăm parte la discuții a fost extraordinar. De fapt, nu cred că vreuna dintre noi a realizat în momentul în care am aflat că vom pleca, cât de importantă este aceasta vizită”, spune Antonia.
Raluca intervine și spune că sentimentul simțit acolo a fost unul de împlinire.
„A fost o oportunitate de care puțini au parte, mai ales tinerii. Puțini au cunoștințe despre ceea ce înseamnă instituțiile europene și faptul că noi ne aflăm pe băncile acelor oameni care decid ce se întâmplă în Uniunea Europeană, a fost un sentiment, nu știu cum să spun, de împlinire. Ne-am simțit foarte bine”, spune fata.
Antonia și Raluca sunt în clasa a X-a la profil de Științe ale Naturii bilingv și Cristina este în clasa a XII-a, la profil de matematică Informatică.
Cristina nu s-a decis foarte bine ce va vrea să facă după terminarea liceului. S-a pregătit pentru mai multe variante și, contrar profilului, înclină spre partea de creație: creativ marketing sau management, poate chiar teatru.
Raluca are și ea mai multe variante. Inițial s-a gândit la meseria de biolog. Ar vrea să se facă și profesor, dar după vizita la Bruxelles o încântă idea de a lucra într-o instituție europeană.
Antonia este singura care știe sută la sută ce va face după ce termină liceul. Va ajunge medic. Deja face parte dintr-un club de neurologie și neuroștiințe și recunoaște că este o specializare care o atrage, însă n-o bate în cuie.
Clubul de dezbateri, atracția principală în timpul liber
Atunci când fetele vorbesc despre timpul lor liber, aduc în discuție Clubul de Dezbateri din cadrul școlii. Numele acestui club este Sofia și a fost înființat la Colegiul Goga în urmă cu nouă ani.
„Ne întâlnim cât de des putem și dezbatem tot felul de subiecte, teme, noțiuni care ni se par interesante și atractive. Cea mai tare dezbatere a fost cea pe digitalizare. A fost foarte intensă”, spune Raluca.
„Ne plac dezbaterile față în față. Sunt interesante și cele on line, dar nu se compară cu ceea ce simțim atunci când ne aflăm unii în fața celorlalți pentru a dezbate problemele lumii”, intervine Cristina.
Temele sunt alese intenționat să fie interesante, tocmai ca aceste dezbateri să fie pe gustul membrilor din club. Ei se împart în două grupuri și unul argumentează pro, iar celălalt contra.
„Ce este cu adevărat interesant este faptul că dacă ești contra temei aflate în dezbatere, dar tu trebuie să aduci argumente pro, trebuie să te convingi întâi pe tine de argumente ca mai apoi să poți duce cu succes dezbaterea la final”, spun fetele.
Prof. Paula Ciucur vorbește cu mândrie și emoție despre acest demers.
Antonia, Raluca și Cristina alături de prof. Paula Ciucur în vizita de la Bruxelles
„Clubul de dezbateri funcționează de nouă ani, dar de doi ani se întâmplă lucruri minunate, pentru că generațiile mari fac un fel de mentorat cu cei mai mici. După șapte ani de când funcționează a început să aibă scopul pe care l-am visat. Primul elev care a gestionat Sofia a fost Șerban Suciu, prima generație, Cristina face parte din generația a doua, iar Antonia și Raluca vor prelua ștafeta și vor fi generația a treia. În viitorul apropiat vom născoci și o poveste frumoasă cu o cheie care va fi dată din generație în generație”, spune profesoara.
Antonia, Raluca și Cristina au și un mesaj pentru tineri. „Le spunem să nu le fie teamă să se implice. Este foarte important să ne implicăm indiferent dacă obținem sau nu ceva. Implicarea te ajută să te cunoști și să te dezvolți pe toate planurile și să-ți învingi toate temerile”, încheie în asentiment fetele.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Cristina Popa , Raluca Brădean , Antonia Baciu , Bruxelles , dezbatere , Colegiul Goga , Paula Ciucur
Vizualizari: 3635
Ultimele comentarii
Acum 31 minute
Sparrow
Acum 38 minute
Adina
Acum 55 minute
HellTown
Acum 59 minute
Ionica vecinu
Acum 1 oră
Casian