Vineri,
29.03.2024
Cer Senin
Acum
19°C

CFR pregătește ”trenuri cu mers cadențat” în jurul Sibiului. Plus legături cu Alba Iulia și Deva

CFR pregătește ”trenuri cu mers cadențat” în jurul Sibiului. Plus legături cu Alba Iulia și Deva

Autoritatea pentru Reforma Feroviară anunță proiectul de introducere a trenurilor cu mers cadențat în jurul a 21 de orașe importante din țară, printre care și Sibiul. Municipiu pentru care este propusă și asigurarea legăturii feroviare cu Deva și Alba Iulia.

Proiectul este, deocamdată, într-o fază preliminară: reprezentanții Autorității pentru Reforma Feroviară (ARF) au lansat o procedură de consultare a pieței pentru a vedea care este bugetul necesar întocmirii studiilor de fezabilitate, analizelor și serviciilor de consultanță necesare introducerii trenurilor cu mers cadențat în jurul a 21 de aglomerări urbane românești. Finanțarea pentru implementarea acestui proiect va fi asigurată din fonduri europene nerambursabile și din bugetul de stat.

Conceptul ”trenurilor cu mers cadențat” a fost dezvoltat de mai bine de 50 de ani în Europa de Vest. ”Mersul de tren cadenţat se referă la un sistem în care trenurile circulă la intervale identice (perioade egale), uşor de ţinut minte”, este definiția dată de Iosif Szenteş și Viorel Lucaci, ingineri CFR, într-o lucrare publicată în 2011 despre cum un astfel de sistem ar îmbunătăți mobilitatea în România. Practic, într-un astfel de sistem trenul are ore de plecare și de sosire la aceleași minute ale fiecărei ore, din două în două ore sau din jumătate în jumătate de oră (spre exemplu, spre Mediaș un tren va pleca din Sibiu în fiecare oră, la și un sfert). Capacitățile de transport sunt mai mici (între 100 și 350 de locuri), dar frecvențele propuse sunt ridicate.

Pentru a pregăti introducerea trenurilor cu mers cadențat este nevoie de consultarea pieței. În Sibiu, la fel ca și în celelalte 20 de orașe, urmează să fie întocmite chestionare de trafic feroviar, rutier și aerian și să fie întocmit un model local de transport care să redea, printre altele, cererea de mobilitate și estimările de cost pentru un sistem de transport cu frecvență ridicată. Studiile care urmează a fi realizate și pentru care acum se cere estimarea de cost vor include și analiza infrastructurii existente, dar și cercetarea scopurilor de deplasare la nivel local.

”Mersul cadențat trebuie să reflecte cererea de mobilitate a populației din fiecare pol de creștere analizat, la o cadență adecvată, pe o perioadă de cel puțin zece ani”, se arată în documentația elaborată în această fază de AFR.

Citește și Pe Sibiu-Brașov și Sibiu-Rm. Vâlcea ar putea circula trenuri cu hidrogen. Autoritatea pentru Reformă Feroviară, anunț de consultare a pieței

 

Plus 12 legături

În afara studiilor necesare trenurilor cu mers cadențat, reprezentanții AFR anunță și procedurile de asigurare a unor noi legături feroviare între reședințele de județ apropiate. Pentru Sibiu sunt propuse legături către Alba Iulia și Deva. În prezent, Sibiul este legat doar de Alba Iulia cu trenuri directe (câte trei pe zi, cu plecare la 07:28, 15:49 și 20:00 și o durată a călătoriei între o două ore și 25 de minute și două ore și 50 de minute). Către Deva există tot trei legături, dar niciuna directă (cu schimb în Vințu de Jos ori Copșa Mică), durata călătoriei până în orașul aflat la 128 de km (pe cale rutieră) fiind cuprinsă între cinci și opt ore.

După consultarea pieței, reprezentanții AFR anunță că vor lansa licitația pentru atribuirea contractelor de întocmire a studiilor necesare. ”Implementarea proiectului se prevede a fi realizată în 12 luni”, mai arată reprezentanții despre durata estimată pentru realizarea acestor studii.

Lista orașelor propuse pentru trenuri cu mers cadențat

1. București

2. Cluj Napoca

3. Timișoara

4. Iași

5. Constanta

6. Craiova

7. Brașov

8. Galați

9. Ploiești

10. Oradea

11. Brăila

12. Arad

13. Pitești

14. Sibiu

15. Bacău

16. Târgu Mureș

17. Baia Mare

18. Buzău

19. Botoșani

20. Satu Mare

21. Râmnicu Vâlcea

 

Noile legături feroviare propuse:

1. Călărași – Slobozia;

2. Ploiești – București – Giurgiu; 

3. Timișoara - Arad;

4. Deva - Alba Iulia – Sibiu

5. Satu Mare – Baia Mare;

6. Botoșani – Suceava;

7. Cluj Napoca – Târgu Mureș;

8. Brăila – Galați

9. Iași – Vaslui;

10.Craiova – Slatina;

11.Bacău – Piatra Neamț;

12.Brașov – Sf. Gheorghe.

Sursa informațiilor: documentația elaborată de AFR

Citește și Cu ce viteză circulau trenurile la Sibiu acum 100 de ani

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

4 comentarii

Kukuruku

Acum 1 an

Nu ar trebui sa fie vorba doar de "populatie", sa se gandeasca si la turistii care le-ar folosi, cum se intampla in atatea tari. Ar fi invazie de turisti si in satele si oraselele de pe traseu.
Raspunde

George 1000

Acum 1 an

Eu printre primii turiști care le va folosi

Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Sparrow

Acum 1 an

Cine sā le foliseasca ? Turistii? Niste hipioti care au tras niste" iarba " pe peron? Doi navetisti? Cāci, sā ne intelegem, ceilalti au masini, e sub demnitatea lor sā mearga cu trenul. Iar care n-au merg cu microbuzele " rechinilor" , mai o manea la casetofon, mai o Granta trimisa la cumnatul Aurel cu soferul....
Raspunde

ValKer

Acum 1 an

Problema e ... INFRASTRUTURA, care lasa de dorit. Gara aia, arata naspa, trenurile merg prea incet ca s-a furat sistematic si nu s-o construit nimic. Nu exista o linie ferata noua, in judet !!!! Paragina totala.... acum vor sa ia spagi pe achizitia de trenuri, dar ele nu au pe ce sa circule !!! Cam despre asta pare a fi vorba. Or sa putrezeasca in depourile care stau sa cada, dar cui i pasa... ministru a facut achizitii, a incasat spagile, si-o facut casa in Bali si cam asta e.... fraierii sa fie fraieri in continuare...sa mearga la vot, sa spere, etc.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus